Lijf & Lijn alle pijlers

Eten en afvallen. Wat is nou echt goed?

05-01-2015 20:31 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
De een is lyrisch over Paleo, de ander over de Voedselzandloper.

Ik wil 5kg afvallen en wil dat gezond doen. En als ik die 5kg kwijt ben wil ik ook gezond blijven eten met misschien wat meer calorieen. Ik volg weightwatchers maar geeft daar m'n eigen draai aan. Zo zorg ik dat ik elke 2/3 uur wat eet, neem ik 2 (magere) zuivelproducten per dag, vermijd ik suiker en zoetstoffen zoveel mogelijk, eet ik 3 ons groente en 3 stuks fruit per dag en kies ik voor volkoren producten. En zoveel mogelijk pure producten en geen pakjes. Prima lijkt me.

Maar nu belandde ik laatst in een discussie met een vriend over de Voedselzandloper. Volgens dat boek doen koolhydraten helemaal niets voor je (zegt hij) en hij voelt zich veel beter sinds hij die heeft geschrapt. Weer een ander vriendinnetje vertelde me dat zuivelproducten zoals koemelk en yoghurt helemaal niet goed voor je zijn.

Online vind je beide kanten. Toen ik zwanger was kreeg ik een lijstje van m'n huisarts over voeding tijdens zwangerschap en daar stond specifiek 500gr zuivel per dag en 4-6 volkoren boterhammen op. Wat denken jullie? Wat is waar?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:viva-amber schreef op 05 januari 2015 @ 21:16:

Het is wel bewezen dat je dik wordt van de combi van vet en suiker in één product daar deze combi in de natuur niet voorkomt. In borstvoeding zit trouwens vet en suiker (melksuiker), dus waar haal jij vandaan dat er geen producten zijn met vet en suiker?
Veel mensen redeneren zelf wat gezond en ongezond zou zijn. Het klinkt inderdaad wel aannemelijk dat zuivel niet zo goed zou zijn. Het is bedoeld voor kalfjes die er hard van moeten groeien en dat gebeurt bij mij ook: in de breedte. En qua calcium zijn er heel veel dingen die melkproducten makkelijk kunnen vervangen. Maar er zullen vast ook mensen zijn die er wel goed tegen kunnen en er niet dik van worden. Daarom DENK ik dat het helemaal niet slecht voor je is (behalve je een lactose intolerantie hebt), maar dat het ook niet veel goeds doet. Maar iedereen moet voor zichzelf bekijken wat hij ervan vindt.

Andere dingen zijn zowel gezond als ongezond (vlees bijvoorbeeld), of kunnen dat zijn. Als je dat soort dingen gewoon met mate eet, is er niks aan de hand.
quote:lilalinda schreef op 05 januari 2015 @ 21:24:

[...]

In borstvoeding zit trouwens vet en suiker (melksuiker), dus waar haal jij vandaan dat er geen producten zijn met vet en suiker?Maar ja, dat is weer bedoeld voor baby's die er heel hard van moeten groeien. Dus ik raad je niet aan dat elke dag te nuttigen als je af wilt vallen
Het doet er niet veel toe. Een mensenlichaam is zó geconstrueerd dat het minstens een week of zelfs wat langer zonder voedsel kan. Zodra er weer meer voedsel is, herstelt alles weer.

Logisch want anders hadden je voorouders nooit overleefd in karige tijden.
Dan moet het maar zoals het kan
quote:pamelacourson schreef op 05 januari 2015 @ 21:27:

[...]

Maar ja, dat is weer bedoeld voor baby's die er heel hard van moeten groeien. Dus ik raad je niet aan dat elke dag te nuttigen als je af wilt vallen

Nou ja, misschien als je aan moet komen??

Ik gaf het slechts als voorbeeld van een puur natuur product met vet en suiker, om aan te tonen, hoe gemakkelijk mensen elkaar onzin napraten. En als waarheid aannemen.
quote:boannan schreef op 05 januari 2015 @ 21:14:

Het gaat me niet alleen om waar ik het beste van afval maar nog meer wat echt gezond is.Je doet toch mee met het WW programma en topic? WW lijkt mij niet ongezond.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:lilalinda schreef op 05 januari 2015 @ 21:21:

[...]

En toch kan een mens afvallen, door alleen chips te eten. Ik raad het je niet aan. Maar als ik nu 3 weken lang 2 zakken chips per dag eet en verder niks. Val ik kilo's afKlopt, ik heb laatst twee dagen op chips/chocolade/oliebollen geleefd en was (en ben) opeens best wat lichter. Vreemd, maar waar.
simpel, meer verbranden dan je inneemt. het maakt niet uit of dat koolhydraten of vetten zijn. het is de vraag wat je makkelijker vol kan houden. dat is ook tevens het probleem, wil je blijvend afvallen dan moet je je nieuwe levensstijl de rest van je leven volhouden. Meer eten nadat je je streefgewicht hebt bereikt gaat je weer terugbrengen naar je oude gewicht.
quote:boannan schreef op 05 januari 2015 @ 21:14:

Het gaat me niet alleen om waar ik het beste van afval maar nog meer wat echt gezond is.gezond is gevarieerd eten. Dus niet elke dag hetzelfde
quote:lilalinda schreef op 05 januari 2015 @ 21:24:

[...]

In borstvoeding zit trouwens vet en suiker (melksuiker), dus waar haal jij vandaan dat er geen producten zijn met vet en suiker?Ik denk dat viva-Amber t heeft over geraffineerde witte suikers en nier over natuurlijke suikers
quote:konijn-tje schreef op 05 januari 2015 @ 21:45:

[...]

Ik denk dat viva-Amber t heeft over geraffineerde witte suikers en nier over natuurlijke suikersgeraffineerde witte suiker komt van suikerbiet en suikerriet, natuurlijke producten. Wat wel interessant is, is dat de VS het minste suiker consumeert en toch het meest te kampen heeft met overgewicht.
De 2 zakken chips per dag dieet blijft maar door mijn hoofd malen.....😆
Grotendeels eens met Lilalinda.

Als je meer kcal verbrandt dan dat je tot je neemt, dan val je af. Echter, je gezondheid gaat daar niet per definitie op vooruit als je alleen maar ongezonde producten tot je neemt. Wetenschappelijk is aangetoond dat je bepaalde hoeveelheden van voedingsstoffen, vitamines en mineralen nodig hebt (per geslacht/leeftijd) en voor degene waarbij dit niet duidelijk is, is wel een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vastgesteld. Wil je gezond afvallen, dan eet (en drink) je producten die hiertoe bijdragen. Dan val je af, en werk je aan een gezond lichaam. Er is overigens een bepaalde verhouding vastgesteld waarin je het beste koolhydraten, vetten en eiwitten kunt eten.

Voor mensen die lactose intolerant zijn, of coeliakie hebben, zijn respectievelijk melk en tarwe niet raadzaam en die hebben baat bij een aangepast dieet hiervoor. En zo zijn er natuurlijk nog andere voedselintoleranties of -allergieën. Dat heeft dan waarschijnlijk weer te maken met of je je beter voelt bij het eten van bepaalde producten of niet. Echter, de doorsnee, gezonde mens kan alles eten. Hype dieten waarin je bepaalde voedingsstoffen niet mag eten zijn gevaarlijk en zeker met de komst van het internet kan iedereen een 'waarheid' publiceren. Check altijd de bron van de informatie die je online vindt.

Naast bewuster eten is bewegen belangrijk voor een gezond lichaam. Je schreef dat je al 1-1,5 uur per dag beweegt en dat is prima.

Variation and moderation.

Succes met afvallen!
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
quote:mafalda schreef op 05 januari 2015 @ 23:58:

De 2 zakken chips per dag dieet blijft maar door mijn hoofd malen.....😆chips, 100 gram 500 calorien ongeveer? Gemiddelde vrouw mag wel 400 gram op een dag, das 2 zakken
quote:Iris27 schreef op 06 januari 2015 @ 00:41:

Grotendeels eens met Lilalinda.

Als je meer kcal verbrandt dan dat je tot je neemt, dan val je af. Echter, je gezondheid gaat daar niet per definitie op vooruit als je alleen maar ongezonde producten tot je neemt. Wetenschappelijk is aangetoond dat je bepaalde hoeveelheden van voedingsstoffen, vitamines en mineralen nodig hebt (per geslacht/leeftijd) en voor degene waarbij dit niet duidelijk is, is wel een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vastgesteld. Wil je gezond afvallen, dan eet (en drink) je producten die hiertoe bijdragen. Dan val je af, en werk je aan een gezond lichaam. Er is overigens een bepaalde verhouding vastgesteld waarin je het beste koolhydraten, vetten en eiwitten kunt eten.

!Maar dat zei ik in mijn eerste post. Dat qua calorien het niet uitmaakt, waar je ze uithaalt. Maar als je het gezond wil doen, dat je dan calorien uit verschillende voedingsstoffen moet halen. Ik propageer echt niet het twee-zakken-chips-dieet hoor
quote:pamelacourson schreef op 05 januari 2015 @ 21:06:

[...]

Ik zie best wel eens topics voorbij komen van vrouwen die maar 1400 calorieën per dag binnen krijgen, maar die het niet lukt om af te vallen.Dat geloof ik nooit. Die mensen krijgen zonder dat ze het weten verborgen calorieën binnen doordat ze onwetend zijn op voedingsgebied, kan gewoon niet anders.
quote:Dubbus schreef op 06 januari 2015 @ 16:23:

[...]

Dat geloof ik nooit. Die mensen krijgen zonder dat ze het weten verborgen calorieën binnen doordat ze onwetend zijn op voedingsgebied, kan gewoon niet anders.dat denk ik ook.. (bijv door de dingen die ze drinken)
quote:lilalinda schreef op 06 januari 2015 @ 15:18:

[...]

Maar dat zei ik in mijn eerste post. Dat qua calorien het niet uitmaakt, waar je ze uithaalt. Maar als je het gezond wil doen, dat je dan calorien uit verschillende voedingsstoffen moet halen. Ik propageer echt niet het twee-zakken-chips-dieet hoor Klopt en ik deel je mening. 'Grotendeels' schreef ik omdat je ergens anders refereert aan 'dikkerds' en die term zou ik persoonlijk niet gebruiken. That's all
quote:konijn-tje schreef op 06 januari 2015 @ 16:41:

[...]

dat denk ik ook.. (bijv door de dingen die ze drinken)Ik at laatst een gelukskoekje dat bij de rekening geserveerd werd. At het eigenlijk zonder te proeven of eigenlijk bij na te denken. Het ding was bijna 200 kcal zag ik achteraf op de verpakking!
quote:lilalinda schreef op 05 januari 2015 @ 20:47:

[...]

Absoluut niet, het is het enige wat echt werkt.

Calorien zijn puur de eenheid van verbranding. Als je minder brandstof binnenkrijgt, dan je nodig hebt, val je af

Was het maar zo simpel....

Ik eet al jaren minder dan ik verbrand. Er gebeurde weinig.

Toen ben ik minder koolhydraten gaan eten en ja hoor, daar gingen de kilo's. Ik viel er 16 af. Nu sta ik al 2 jaar stil, ondanks dat ik consequent minder eet dan ik verbrand. Ik ben daarom gaan lezen en kwam erop uit dat het een hormoonkwestie zou kunnen zijn. Nu ben ik sinds mei gestopt met de pil en ik hoopte daar ook iets van af te vallen. Sinds september ben ik bezig met nog anders eten. Ik las namelijk in mijn vakantie het boek "De hormoonfactor" met uitleg over de invloed van hormonen op gewicht.

Sindsdien eet ik minder brood, minder gluten, geen zuivelproducten en weinig koolhydraten.

Ik begin de dag met groene smoothies, met een avocado erin. Ik eet dus bijna elke dag avocado, een vrij vette vrucht. Maar doe er maar een halve van in en ik deel de smoothie met mijn vriend. Een kwart dus... Dan neem ik vaak 2 stuks glutenvrije cracker of een speltcracker, of 2 rijstwafels. In het weekend zijn het er wel eens 3 ook.... Ik wissel af en eet soms ook nog wel eens 2 boterhammen, maar niet meer van de supermarkt. Zoveel mogelijk biologisch.

In de middag neem ik soep, een gekookt ei en soms een bruinbroodje. Of een salade met makreelfilet. In de avond vaak veel groente, soms een klein beetje rijst of pasta of aardappels... soms ook geen koolhydraten in de avond, dan alleen vlees en groente.. Ik drink alleen smoothie, water, groene thee, koffie met melk en gewone thee.

Als tussendoortjes neem ik 75% pure chocolade en rauwe noten.

Geen hele reep en gewoon een handje.....

Mijn vriend is al 5 kilo kwijt, terwijl hij helemaal geen overgewicht had. Zelfs iets ondergewicht... Ik heb 10 kilo teveel, dus je mag dan verwachten dat het hard gaat. Ik tel mijn calorieën in een app en kom vaak uit tussen de 1500 en 1900 calorieën.

Ik verbruik er minimaal 2100 per dag.....

Ik sta nu al 2 jaar stil met mijn gewicht. Het appen van voeding doe ik ook al tijden.... ik kom constant uit op minder calorieën dan ik verbruikt heb.

Oja, ik sport ook. Voorheen zware trainingen zoals Insanity en spinninglessen. Ik fiets vaak naar mijn werk, een rit van 12 km heen en 12 terug. Ik loop veel op mijn werk....

Van de zomer heb ik een blessure gehad in mijn rug, zeer ernstig, kon niet meer lopen. Daar ben ik zeer langzaam weer bovenop gekomen. Fietsen ben ik blijven doen, maar sporten zat er even niet in... Nu ben ik weer begonnen en het voelt goed...

Maar ik zou zo graag willen dat die rot weegschaal ook eens wat laat zien van alle inspanningen en goede gedragingen.

Het is dus niet zo simpel als jij zegt....
Sterker door Strijd!
Klopt Konijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Dubbus schreef op 06 januari 2015 @ 16:23:

[...]

Dat geloof ik nooit. Die mensen krijgen zonder dat ze het weten verborgen calorieën binnen doordat ze onwetend zijn op voedingsgebied, kan gewoon niet anders.Geloof het maar wel....
Sterker door Strijd!
quote:mssroxx schreef op 06 januari 2015 @ 19:36:

[...]

Toen ben ik minder koolhydraten gaan eten en ja hoor, daar gingen de kilo's. Ik viel er 16 af. Nu sta ik al 2 jaar stil, ondanks dat ik consequent minder eet dan ik verbrand.

...

Sindsdien eet ik minder brood, minder gluten, geen zuivelproducten en weinig koolhydraten.

Ik begin de dag met groene smoothies, met een avocado erin. Ik eet dus bijna elke dag avocado, een vrij vette vrucht. Maar doe er maar een halve van in en ik deel de smoothie met mijn vriend. Een kwart dus... Dan neem ik vaak 2 stuks glutenvrije cracker of een speltcracker, of 2 rijstwafels. In het weekend zijn het er wel eens 3 ook.... Ik wissel af en eet soms ook nog wel eens 2 boterhammen, maar niet meer van de supermarkt. Zoveel mogelijk biologisch.

In de middag neem ik soep, een gekookt ei en soms een bruinbroodje. Of een salade met makreelfilet. In de avond vaak veel groente, soms een klein beetje rijst of pasta of aardappels... soms ook geen koolhydraten in de avond, dan alleen vlees en groente.. Ik drink alleen smoothie, water, groene thee, koffie met melk en gewone thee.

Als tussendoortjes neem ik 75% pure chocolade en rauwe noten.

Geen hele reep en gewoon een handje.....

Ik verbruik er minimaal 2100 per dag.....

Ik sta nu al 2 jaar stil met mijn gewicht. Het appen van voeding doe ik ook al tijden.... ik kom constant uit op minder calorieën dan ik verbruikt heb.

Het is dus niet zo simpel als jij zegt....

Maar jij maakt het zo ingewikkeld, dat ik er duizelig van word. Eet je nou wel of geen koolhydraten? is het nou wel of geen hormoonkwestie?

Avocado, noten, chocolade, makreel. Je noemt vooral caloriebommen op. Misschien moet je eens terug naar nauwkeurig meten. Dat zeg ik niet om zeikerig te zijn, maar omdat ik je echt gun,. dat je afvalt.

Want echt, calorien zijn bouwstoffen, niks meer en niks minder.
quote:Iris27 schreef op 06 januari 2015 @ 19:10:

[...]

Ik at laatst een gelukskoekje dat bij de rekening geserveerd werd. At het eigenlijk zonder te proeven of eigenlijk bij na te denken. Het ding was bijna 200 kcal zag ik achteraf op de verpakking!Je kan dat ding ook stuk slaan en dan het papiertje lezen, dan verbrand je calorieën en heb je ook een beetje geluk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:lilalinda schreef op 06 januari 2015 @ 20:23:

[...]

Maar jij maakt het zo ingewikkeld, dat ik er duizelig van word. Eet je nou wel of geen koolhydraten? is het nou wel of geen hormoonkwestie?

Avocado, noten, chocolade, makreel. Je noemt vooral caloriebommen op. Misschien moet je eens terug naar nauwkeurig meten. Dat zeg ik niet om zeikerig te zijn, maar omdat ik je echt gun,. dat je afvalt.

Want echt, calorien zijn bouwstoffen, niks meer en niks minder.Toch zit het allemaal wat ingewikkelder in elkaar. In avocado zitten bijvoorbeeld gezonde vetten die je juist weer nodig hebt om vet te verbranden. En dat de een wel afvalt en de ander niet, kan wel degelijk een kwestie van hormonen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven