Sparen

31-07-2008 15:16 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje vind ik dat ik eigenlijk te weinig rente krijg op mijn Internet Spaarrekening van de Postbank: een schamele 2,5% (zelf noemen zij dit op hun website een "hoge rente"). Als kind had ik zelfs op mijn Pennyrekening een dikke 3%. Bij andere grote banken in Nederland is het helaas niet veel beter:

Rabo Telesparen: 2,8%

ABN AMRO Internetsparen: 2,6%

SNS Internetsparen: 2,6%

Dat vond ik dus de moeite niet om over te stappen. Onlangs heb ik me er toch weer eens in verdiept en heb gezien dat er toch wel wat winst valt te behalen met sparen: Alex bijvoorbeeld biedt 4% en IceSave wel 5,25%! En dan gaat het dus om internetrekeningen zonder beperkingen, want ik wil altijd (snel) aan mijn geld kunnen komen en geen vast bedrag moeten sparen etc.

Mijn vragen zijn:

* Maken jullie je druk om rente, of wil je gewoon geen omkijken hebben naar je geld?

* Waar sparen jullie, en voor welke rente?

* Zou je je geld parkeren bij een nieuwe speler in de markt als IceSave voor een dergelijke hoge rente?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Ik spaar bij de Rabo en heb eigenlijk geen idee van de rente. Ik wil er gewoon geen omkijken naar hebben en alles bij één bank houden. Conservatief en gemakzuchtig waarschijnlijk.
ik maak mij allang niet meer druk over rentes die zijn gewoon weg de moeite niet waard. ik ga uit van mijn eigen geld, dat is wat ik heb en als ik daar niks mee doe word het ook niet meer.

nieuwe banken hebben dezelfde 'regels' als gevestigde banken maar toch durf ik het niet aan maar das puur een gevoels kwestie en dus nergens op gebaseerd
Ja, ik maak me druk om rente en ik kreeg ook maar 2% bij de rabobank. Ik wilde overstappen naar een termijndeposito, maar dan wilden ze bij de Rabo dat ik langs kwam voor een afspraak, want rente is heel persoonlijk. (???????)

Daar had ik geen tijd of zin in.

Dus nu heb ik een rekening bij Icesave.
Hoe betrouwbaar is dat IceSave eigenlijk? Ik heb er nog nooit eerder van gehoord.
quote:gigaluilak schreef op 31 juli 2008 @ 15:27:

ik maak mij allang niet meer druk over rentes die zijn gewoon weg de moeite niet waard. ik ga uit van mijn eigen geld, dat is wat ik heb en als ik daar niks mee doe word het ook niet meer.

Het idee van spaargeld is dat het wel meer wordt als je er niets mee doet. Ik krijg nu per jaar 1000,- meer rente dan eerst bij de Rabo. Ieder kwartaal wordt er rente bijgeschreven en daar krijg ik het volgende kwartaal weer rente over. Ik hoef er helemaal niets voor te doen. Dat is toch geweldig!

Waarom zou je het niet doen?
Ha, Einstein spaar bij IceSave! Hoe bevalt dat? Vertrouw je het helemaal? Heb het gevoel dat het haast te mooi is om waar te zijn. Er zijn ook veel Turkse banken met stuntrentes, maar die vertrouw ik dan toch niet zo... Dit klinkt me wel supergoed in de oren. Heb ook al in een impuls een rekening geopend, maar twijfel nog of ik echt al mijn spaarcentjes aan ze durf toe te vertrouwen...
quote:elninjoo schreef op 31 juli 2008 @ 15:29:

Hoe betrouwbaar is dat IceSave eigenlijk? Ik heb er nog nooit eerder van gehoord.Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal ¤ 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de ¤ 20.887 en ¤ 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan ¤ 38.000 per persoon ongeacht het aantal rekeningen. (http://www.icesave.nl)
Ik heb ook mijn internetspaarrekening opgezegd en een rekening geopend bij het nieuwe Icesave een Ijslands bank die op zoek is naar Nederlandse spaarders. In Groot-britannie al verkozen tot de beste spaarbank.

Je kunt inleggen wat je wilt en alles direct weer opnemen. En dus 5,25% rente.

Meer info kun je hier lezen:

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1303141
quote:absoluteEinstein schreef op 31 juli 2008 @ 15:31:

[...]Ik krijg nu per jaar 1000,- meer rente dan eerst bij de Rabo.[...]Dat tikt aan Einstein, dan heb je een aardige spaarpot .
quote:marietje85 schreef op 31 juli 2008 @ 15:32:

Ha, Einstein spaar bij IceSave! Hoe bevalt dat? Vertrouw je het helemaal? Heb het gevoel dat het haast te mooi is om waar te zijn. Er zijn ook veel Turkse banken met stuntrentes, maar die vertrouw ik dan toch niet zo... Dit klinkt me wel supergoed in de oren. Heb ook al in een impuls een rekening geopend, maar twijfel nog of ik echt al mijn spaarcentjes aan ze durf toe te vertrouwen...

Ik spaar er pas een week, maar tot nu toe gaat alles goed.

Zoals in de vorige post gemeld is Icesave niet minder betrouwbaar dan bijvoorbeeld de Postbank of Rabobank.

De Rabobank geeft overigens als je in Nieuw Zeeland woont wel 8% rente. Nederlanders zijn conservatief met hun geld en gaan niet snel shoppen. Daar maken de Nederlandse banken misbruik van.
Kijk maar, ik lieg niet: http://www.raboplus.co.nz/
Ja, dat geldt voor meer markten. Mobiel bellen kost in het buitenland (Australië bv.) vaak ook een schijntje vergeleken bij de woekertarieven hier. In Nederland lopen we hopeloos achter met zulke zaken...

8% is wel onwijs veel zeg! Kunnen we niet in NZ gaan sparen ?
Je krijgt alleen een hogere rente wanneer je het voor een bepaalde tijd vast zet, bijv 5 jaar ofzo....de moeite inderdaad niet waard.
Ook bij ASN bank en Triodos bank krijg je meer rente dan bij de Postbank en consorten en wordt je geld gebruikt om bijvoorbeeld microkredieten te verstrekken in derde (en tweede) wereld, of milieuprojecten te financieren (en niet voor bijv de wapenhandel zoals bij Postbank/ING).

Icesave biedt in de UK ook een hogere rente dan in NL, dat heeft te maken met valutamarkten, en competitie op de lokale spaarmarkt.
In dit artikeltje staat een redelijk overzichtje van de rentes van de verschillende NLse banken, als je even naar beneden scrollt:

http://www.telegraaf.nl/o..._de_spaarder__.html?p=3,1
Lijstje uit de Telegraaf is wel beperkt... als je een rekening hebt waarbij je maandelijks spaart (bijv tussen de 25 en 500 euro en dat kan je varieren al naar gelang je financiele toestand) kun je veel hogere rentes krijgen... bij ASN bijv 4,5 procent...

O ja ander truukje met die maandelijkse spaarrekeningen. Ik leg iedere maand 500 in, maar als ik dat niet kan missen neem ik 500 (of 300 ofzo) op voordat ie van mijn betaalrekening afgeschreven wordt... kost met internetbankieren 1 minuutje. Bij ASN zitten hier geen gevolgen aanvast voor je rente.

Bovendien stimuleert het om wel te sparen...
Als je met de rabobank praat kun je op een deposito van 12 tot 14 maanden ook wel 4,8 tot 5,0% krijgen
Ik heb bij de ABN AMRO een kwartaalspaarrekening. Daar kun je altijd van af halen, en je hoeft niets te sparen. De rente ligt rond de 4%. Vind ik wel netjes. Ik zou zo'n nieuwe bank niet snel vertrouwen geloof ik. Ik moet zeggen dat ik niet precies weet waarom, maar ik heb gewoon meer vertrouwen in de oude banken. Een deel op zo'n rekening zetten zou ik dan opzich nog wel overwegen. Dan ben je in ieder geval niet meteen alles wat je hebt kwijt.
Count your blessings...
Bij de rabo heb je een spaarvast rekening met een rente van 5,2% . Zoals de naam al zegt staat je geld dan vast voor een vooraf bepaalde periode van minimaal 2 jaar. je kan dus geen geld opnemen of storten.

Zelf heb ik internetbonus sparen van de rabo. Je krijgt een basis rente + een bonus rente per kwartaal over het laagste bedrag wat op de rekening staat. Basis rente is 2,8% en bonusrente 0,6%. Totaal dus 3,4% over het laagste bedrag en 2,8% over "de rest".

Geen mega hoge rente maar wij hebben niet zo heel veel spaargeld en willen met een jaar verhuizen en het geld wat we hebben gebruiken. Daarna zal ik nog eens goed bekijken wat er allemaal is wat sparen betreft.
quote:absoluteEinstein schreef op 31 juli 2008 @ 15:28:

Ja, ik maak me druk om rente en ik kreeg ook maar 2% bij de rabobank. Ik wilde overstappen naar een termijndeposito, maar dan wilden ze bij de Rabo dat ik langs kwam voor een afspraak, want rente is heel persoonlijk. (???????)

Dat hangt af van het bedrag wat je spaart en hoe lang je het vast zet. Op internet kan je alle rente percentages terug vinden!
wacht maar de spaarrente stijgt nog wel verder veel banken hebben momenteel problemen met de funding dus moéten wel spaargeld aan gaan trekken.

de internetbonusspaar is idd een interessant product. en de rentes op spaardeposito's worden ook steeds leuker.
[quote]absoluteEinstein schreef op 31 juli 2008 @ 15:34:

[...]

Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal ¤ 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de ¤ 20.887 en ¤ 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan ¤ 38.000 per persoon ongeacht het aantal rekeningen. (http://www.icesave.nl)[/quote]

Op inveztor.nl stond een artikel over Icesave, en vooral de comments van Diederik Schmull vond ik interessant (ik zit ook naar hogere rentes te kijken, krijg idd ook 3,4 % op mijn Rabo internetspaarrekening, raar want de Rabo geeft aan Belgische spaarders die een internet rekening openen 4 % zonder voorwaarden.

Link:

Inveztor: Exotische banken jagen op spaargeld

Relevante comments:

re: Exotische banken jagen op spaargeld

@:

Hogere rente betekent altijd hoger risico , dus pas op.

(Bank van der Hoop bood toch ook een hogere rente,

net voor het faillissement ?).

In Engeland hebben 100,000 spaarders miljarden toe-

vertrouwd aan ICESAVE , ondanks de zeer zwakke

credit-rating van Moody's. Als het misgaat, wordt men

slechts gedeeltelijk schadeloos gesteld door de FSA

(Financial Services Authority), omdat Icesave slechts

gedeeltelijk wordt gereguleerd door de FSA. Allereerst

moet men zich wenden tot de Icelandic Deposit

Guarantee Scheme ( tot 20,887 Euro) , met alle

vertraging die dit met zich meebrengt. Erger nog,

dit is ernstig 'underfunded', er zijn slechts reserves

van een paar procent van de miljarden, die aanspraak

zouden kunnen maken. En buitenlanders spelen de

laatste viool in Ijsland, als dit failliet zou gaan. De

garantie is dus niet hetzelfde als bij een Engelse

bank.

Misschien is de deposito-garantie in Nederland beter

geregeld. Maar ik zou maar genoegen nemen met wat

lagere rente bij een bank met een hogere credit-rating !

DS

schmull | 05 jul 2008 - 20:57 | Reageer op schmull

En:

re: Exotische banken jagen op spaargeld

@BramVG:

De A2 rating van Landsbanki (Icesave) is nog steeds

'Upper medium grade' , maar is door Moody's verlaagd van

Aaa ('Gilt-Edged').

De Credit Insurance op de schuld van de Ijslandse banken

is echter torenhoog , wat door Ijsland natuurlijk als

zeer onterecht wordt beschouwd. De rente is daar

nu een massieve 15 % .

Icesave heeft in Engeland minstens 250,000 rekeningen

(niet 100,000) en is zeer populair geworden in Nederland

in vrij korte tijd. Moneyfacts in Engeland heeft Icesave

uitgeroepen tot de beste Internet spaarrekening .

Mocht het misgaan, dan wordt in Engeland ongeveer

45 % gedekt door de Icelandic Deposit Insurance Scheme

en 55 % door de FSA (UK) tot een bepaald bedrag. Volgens

de EU-directive mag er geen verschil zijn in de afhandeling

van de schadevergoeding, dus het moet geregeld zijn

binnen drie maanden in beide gevallen.

Rest nog de buffer van de Iceland Deposit Insurance

Scheme : dat moet worden bijgespijkerd. Daarbij komt,

dat de reserves van de Ijslandse Centrale bank slechts

een paar miljard dollar zijn ( Engelsen hebben alleen al

$ 15 miljard bij Icesave).

Als spaarder moet je er dus maar vanuit gaan, dat als

het spaak loopt, de banken worden genationaliseerd

( net zoals in Zweden zo'n 20 jaar geleden).

DS

schmull | 06 jul 2008 - 12:30 | Reageer op schmull
ik heb een paar termijndeposito's van ASN voor een jaar, met rond de 4% rente. Ik heb ook een ideaalspaarrekening van asn met 4,5%. Normaal kun je niet eenmalig een bedrag inleggen maar gaat het met maandelijkse automatische overschrijving. Vorige week kreeg ik een brief dat ik eenmalig tot 10.000 mocht inleggen. Best wel relaxed..

die turkse banken vallen onder het nl depositogarantiestelsel, dus die zijn gewoon betrouwbaar. die icesafe vind ik zelf niet zo'n fijn idee omdat je dan dus als er wat gebeurt je recht in ijsland moet halen. lijkt me een heel gedoe. ik neem dan genoegen met wat minder promille rente.

[/list]
KarinKarina, heb je ergens bewijs dat de postbank de wapenindustrie zou financieren? Onderbouwde link svp. Het lijkt me klinkklare onzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven