Eén glaasje kan best...

03-08-2008 15:07 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geregeld lees ik hier dat er over alcohol drinken in de zwangerschap gezegd wordt 'ach, één glaasje wijn kan best' of 'mijn kind heeft er niets aan overgehouden'. Nou zal je kind niet meteen ernstige afwijkingen overhouden aan één glas per maand. Maar wat ik niet begrijp: overal kun je nalezen dat de concentratie alcohol in het bloed van een zwangere hetzelfde is als die in het kind. Het kind drinkt dus in feite net zoveel als zijn aanstaande moeder. Waarom is dat wel sociaal geaccepteerd, en wordt je gelyncht als je je pasgeboren baby een flesje geeft met bier in plaats van melk?

Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.
En Rider, dat is een heel onsmakelijk voorbeeld. Jakkes!
Elska, als mijn vriend zegt dat hij zo'n heerlijk glas wijn heeft, proef ik een slokje. Een heel glas zal ik niet doen.

Is het misschien gewoon niet bekend bij de meeste vrouwen dat alcohol rechtstreeks naar het kind gaat?
quote:Vinyl schreef op 03 augustus 2008 @ 15:26:

Ik zal niet over je heen vallen Elska, maar wat is de reden dat je wel besloten hebt het te doen?

Daar ben ik wel benieuwd naar.Ik heb een glas gedronken met 41+3 omdat ik van vk hoorde en gelezen had dat het ontspannend zou werken en bevalling wel eens in gang zou kunnen zetten. Was het goed zat, dus dat was voor mij de reden.
quote:Ring1981 schreef op 03 augustus 2008 @ 15:27:

En Rider, dat is een heel onsmakelijk voorbeeld. Jakkes!

jawel, maar geef toe: het is nog raarder dan dat het onsmakelijk is. Want terwijl je dit leest heb je waarschijnlijk al weer wat speeksel doorgeslikt, zonder er bij na te denken.

wat het maar bewijst: je kan hier wel heel rationeel over dit soort zaken (zoals drank dus) gaan zitten nadenken, maar mensen handelen helemaal niet zo rationeel.

(overigens, ik heb nog veel smeriger voorbeelden hoor ;) )
Qwertu

Zwangere vrouwen zijn ook maar mensen overigens, dat moet ik er wel even bij zeggen
Foei ik!

En de reden? Tot 40 weken: ik ben verzot op wijn, vooral bij etentjes. Vind water bij mijn eten dan echt een slap aftreksel. Dus wilde af en toe voor de smaak echt heel graag een slokje wijn. Aan het begin van mijn zwangerschap heb ik gelezen (in een wetenschappelijk artikel) dat er geen nadelige effecten zijn gevonden van 3-4 units alcohol per week (!), dus ik ging ervan uigt dat die paar slokjes per maand echt niet zoveel kwaad zouden kunnen.

Na 40 weken moest die baby er gewoon echt uit, en liet ik me vertellen dat een glaasje alcohol daarbij kon helpen (iets over ontspannen om de weeen op te wekken enzo). Hielp overigens niets, ik ben alsnog ingeleid!
Ik wil het niet weten!!! Haha.
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 15:29:

Is het misschien gewoon niet bekend bij de meeste vrouwen dat alcohol rechtstreeks naar het kind gaat?Ik beken, ik wist dit niet. Ik ging ervan uit dat mijn lever een kleine hoeveelheid alcohol wel zou verwerken voordat het bij het kind kwam.
Oh, Rider, ik denk dat met zo'n glas het ook al veel uitmaakt dat het dan koud is *brrrrr*
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 15:33:

Oh, Rider, ik denk dat met zo'n glas het ook al veel uitmaakt dat het dan koud is *brrrrr*

je vraagt er om he

Goed, probeer het eens uit: spuug een glas vol, zet het in de magnetron en drink het leeg...

Wedden dat je het verschil tussen theorie en praktijk glashelder ontdekt?
Alle andere schadelijke stoffen komen niet rechtstreeks in de bloedbaan van het kind, maar worden gefilterd, waarom zou dat voor alcohol niet gelden?

Ik heb alcohol nooit vreselijk lekker gevonden, dus niet gedronken tijdens zwangerschappen.
Het erge is: je bent je ineens zo bewust van al het speeksel in je mond he? Hebben jullie dat nou ook?
Ja, en ook van dat in man zijn mond....
quote:Ring1981 schreef op 03 augustus 2008 @ 15:38:

Het erge is: je bent je ineens zo bewust van al het speeksel in je mond he? Hebben jullie dat nou ook?

Merk je dat het al moeilijker slikt als je je daar wel bewust van bent?

En nogmaals, niet om nu off topic te gaan, maar juist om aan te tonen dat je nog zoveel rationeel kan bedenken, je handelen wordt vaak toch door andere factoren bepaald.
quote:mamzelle schreef op 03 augustus 2008 @ 15:38:

Alle andere schadelijke stoffen komen niet rechtstreeks in de bloedbaan van het kind, maar worden gefilterd, waarom zou dat voor alcohol niet gelden?

Dat dacht ik dus ook....
Ook ik heb wijn gedronken in de zwangerschap en als het me nog te lang duurt kan het zo maar zijn dat ik nog een glas drink. Waarom....ik vind het lekker, ga regelmatig uit eten en ja dan neem ik slokjes van de wijn van vriend.

Of het me smaakt....volmondig JA

Voel ik me schuldig....mmm moeilijk, misschien

Maar eerlijk gezegd ben ik er van overtuigd dat iedere zwangere vrouw wel iets eet of drinkt of rookt van de verboden lijst. Alleen roken en drinken das echt slecht vindt men....
Mamzelle, alcohol en nicotine worden niet gefilterd, net als een aantal virussen (rode hond en toxoplasmose). Ik weet niet precies waarom dat is, maar uit onderzoeken is gebleken dat de concentratie alcohol in het bloed van de moeder hetzelfde is als die in de weefsels van het kind.
Rider, ik wil er niet eens over nádenken, sorry
@Elska, ik heb ook gedronken tijdens mijn zwangerschap, dat wil zeggen 1 glas wijn op mijn verjaardag, ik was toen iets van 10 weken (ja ik weet het, alles wordt dan aangelegd) en 1 glas champagne met oud en nieuw, toen was ik 38 weken. Dus ja ik ben ook zo'n 'ontaarde' moeder. Verder over dat je je kind geen alcohol zou geven, die van mij heeft heus wel eens een slokje bier geproefd, hij vond het niet lekker, daar niet van, maar hoeveel mensen zijn er niet die dat ook wel eens hebben gedaan? En eerlijk toegeven hè...

@Ring1981, ja dat van die speeksel heb ik nu ook, ik ben me nu erg bewust van elke keer dat ik slik...ieeew, ik voel nu ook het speeksel steeds, en bedankt hè!
KUNNEN WE EVEN OPHOUDEN OVER SPEEKSEL????
Toch niet aan je kersverse baby Teigetje?
Ja baas!
Haha. Ik lach me dood hier!
@wen, nee niet toen hij heel jong was, ik denk dat hij 2,5 was destijds, hoogzomer, bij mijn ouders in de tuin en gewoon voor de gein kijken of hij het lustte. Ik zelf heb namelijk foto's van mezelf op die leeftijd, en druk lurken aan een pul bier, maar dan praat ik over 1977 (ben zelf van 1975)
Overigens, mijn zoon lust het dus niet! En krijgt het ook niet hoor, niet dat iedereen nu denkt dat ik mijn kind stelselmatig 'dronken' voer...hahahaha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven