Entertainment alle pijlers

Rot op naar je eigen land (EO)

15-01-2015 17:25 513 berichten
In januari pas op de buis, maar nu al spraakmakend: ‘Rot op naar je eigen land’. In dit nieuwste programma van de Evangelische Omroep neemt presentator Dennis van der Geest, voormalig deelnemer aan ‘Op Zoek Naar God’ (rechts op de foto), mensen die fel tegen immigranten en vluchtelingen zijn mee naar vluchtelingenkampen, om het leven daar te ervaren.

Dit kunnen allerlei mensen zijn. “Zoals bijvoorbeeld PVV-stemmers,” vertelt EO-directeur Arjan Lock tegenover het Algemeen Dagblad. “Wij willen in een steeds sterker polariserende samenleving mensen confronteren hoe het is om vluchteling te zijn. We laten in dit programma de kandidaten een reis maken, die een vluchteling ook maakt.”

Deze reis kan met recht ‘realistisch’ genoemd worden. Zonder paspoort of telefoon en zonder een cent op zak zullen de deelnemers drie weken leven als een vluchteling. Een tocht vol angst, ontberingen, maar ook ingrijpende ontmoetingen. ‘Rot op naar je eigen land' is een Nederlandse remake van het succesvolle Australische format 'Go back to where you came from'. Deze serie werd eerder met de prestigieuze Rose D'or bekroond.

Ik zag net de promo van dit programma dat volgende week Dinsdag start en ik weet niet goed wat ik van het idee moet denken. In de reacties op de site staat een stukje dat een deelneemster afgehaakt is omdat ze er van uit was gegaan dat het een soort vakantiereisje zou worden en niet dat ze zelf als vluchteling moesten leven.
GDLT: klopt helemaal wat je zegt. En motivatie is echt het allerbelangrijkste.

Het komt echt niet allemaal vanzelf aanrollen, je moet er kei en keihard voor werken.

Ik denk ook dat heel veel Nederlanders zich niet realiseren dat het voor deze mensen alleen al een enorme

cultuursshock is. Wij zijn gewend hoe het hier in Nederland gaat en wat de normen en waarden zijn.

Echter dat weten zij niet, het is totaal anders dan wat ze gewend zijn.

Het is echt niet makkelijk om daar aan te wennen, en nee, niks gaat vanzelf. (al denken veel Nederlanders

dat dat wel zo is volgens mij)
Alle reacties Link kopieren
Tja, zo gaat dat. Eén iemand roept dat asielzoekers zomaar een ingericht huis krijgen (en dat dat zo oneerlijk is) en een heleboel mensen praten dat dan na - en vervolgens is dat 'de waarheid' die gaat rondzingen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Mijn collega heeft heel veel moeite moeten doen om haar diploma's uit Irak hier 'goedgekeurd' te krijgen. Dat ten eerste. En daarna heeft ze echt maanden moeten praten als Brugman of zij toch alsjeblieft een opleiding mocht gaan doen. Dat is haar uiteindelijk gelukt, na heel veel keren 'dat kan u toch niet, er is geen werk voor u' te horen hebben gekregen.

Haar man idem. Uiteindelijk is hij een restaurant begonnen en zijn ze heel goed terecht gekomen. Maar het is ze niet komen aanwaaien hoor!

Ze kregen trouwens huisvesting in een klein dorp in Noordwest Gelderland. Dat moesten ze accepteren. Niks Randstad!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:DG2015 schreef op 25 januari 2015 @ 10:54:

Tja, zo gaat dat. Eén iemand roept dat asielzoekers zomaar een ingericht huis krijgen (en dat dat zo oneerlijk is) en een heleboel mensen praten dat dan na - en vervolgens is dat 'de waarheid' die gaat rondzingen.

Ik krijg soms ook het idee dat er mensen zijn die elke vluchteling graag over één kam scheert met criminele Marokkanen, als voorbeeld.

Zo onjuist.
Schrijnend voorbeeld... Een tijd terug is er een steekpartij geweest in een AZC. De grootste droeftoeters buitelden op de FB van de lokale Politie over elkaar heen met opmerkingen als: 'alleen maar gedonder door die kut-Marokkanen. Dat krijg je er nou van.'

Echt... Lees je in! Wees niet zo kortzichtig!
Feit blijft dat Nederland niet alle zielige mensen in de wereld op kan vangen. Kunnen we met zijn allen voor de tv gaan zitten en "Zielug Zielug!!" en "KutPvvers" roepen, maar daar worden de rekeningen niet mee betaald. Ik ben voor noodopvang en noodhulp voor oorlogsvluchtelingen, maar tevens voor tijdelijke vergunningen. Zodra de situatie is verbeterd, ga je terug om je land weer op te bouwen.
@Nessemeisje, in veel gevallen gebeurd dit ook. De meeste vluchtelingen zouden niets liever willen dan teruggaan het veilig is. Van de vluchtelingen rond 2000 uit Afghanistan is een groot deel allang weer teruggekeerd. Ik krijg regelmatig berichtjes op Facebook van vluchtelingen die Nederland lang en breed alweer verlaten hebben.

Bovendien worden er alleen tijdelijke vergunning afgegeven aan Syrische vluchtelingen bijvoorbeeld.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 08:45:

[...]

Nederland heeft een veel te grote aantrekkingskracht op immigranten. Wij zijn ook wel heel erg royaal voor nieuwkomers. Deze week zag ik in het journaal op tv een item over de huisvestingsproblemen van asielzoekers en de druk die zij veroorzaken op de sociale huurwoningenmarkt.Inderdaad. Er wordt vaak melding gemaakt van de druk die zij veroorzaken op de sociale zekerheid, maar de druk die veroorzaakt wordt op de sociale huurwoningenmarkt is ook enorm. Een paar jaar geleden las ik in een krantje dat de woningbouwverenigingen in de Randstad eerst de mensen van het generaal pardon en de mensen uit Oost-Europa zouden gaan huisvesten. Dat zijn in de Randstad twee grote groepen van mensen. Dat betekende dat het voor de anderen die al wachtten op een sociale huurwoning nog langer zou duren (want die twee groepen gingen voor). Er werd om begrip gevraagd, maar voor een starter in de Randstad die al 6-8 jaar wacht op een leuke huurwoning, is het moeilijk te verkroppen dat je nog een paar jaar moet wachten.
Er wordt hier op het forum ook heel makkelijk geroepen "Ga dan op jezelf wonen" en "Waarom woont iemand van 24 nog thuis?"

De realiteit is dat je je pas op je 18de in mag schrijven als woningzoekende en je zeker 6 jaar op de wachtlijst staat voor je in aanmerking komt voor een flatje 3 hoog achter.

Ouders met een meerderjarig werkend kind worden gekort op van alles zodat het kind mee moet betalen aan de vaste lasten en het nog lastiger wordt voor het kind om te sparen.
Echter ..... Overgrote deel van de vluchtelingen die nu ons land binnenkomen worden gekoppeld aan kleine dorpen, vooral in de noordelijke regio's. De meeste AZC's vind je in het noorden en al helemaal buiten de randstad. Mensen die bijvoorbeeld in Oude Pekela op het AZC verblijven krijgen daar in de regio een huis aangeboden. Dit aanbod mogen ze niet weigeren, of ze het nu leuk vinden of niet. Door mijn werk zit ik er met mijn neus bovenop dus weet wel waar ik over praat.
En de kinderen die graag in hun geboortedorp/regio willen blijven hebben dus gewoon pech?
Wat veel onwetendheid. Ook hier. Stemmingmakerij is het!

De klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.

Asiel zoeker zijn is geen feestje. Dat is een nachtmerrie.

Domheid dat mensen maar denken dat je een huis krijgt, en gratis geld, alsof het hier lui lekker land is.

Dikke flauwekul.

En jaloers gelul van de uitkeringstrekker hier.
quote:granny71 schreef op 25 januari 2015 @ 12:13:

En de kinderen die graag in hun geboortedorp/regio willen blijven hebben dus gewoon pech?Ik denk dat vluchtelingen maar wat graag in hun geboortedorp/regio willen blijven, dus ja... Die hebben gewoon pech (héél zacht uitgedrukt).
quote:granny71 schreef op 25 januari 2015 @ 12:13:

En de kinderen die graag in hun geboortedorp/regio willen blijven hebben dus gewoon pech?Nee hoor, in Oude Pekela bijvoorbeeld, heb je geen wachtlijsten voor een woning.
Ik kan me voorstellen dat het nu anders is bij vluchtelingen die nu het land binnenkomen. Maar de groep voor het generaal pardon uit 2007 bestond vooral uit uitgeprocedeerde vluchtelingen die al minstens 6 jaar in Nederland waren. Velen van hen hadden al een of meerdere keren te horen gekregen dat ze het land moesten verlaten, maar hebben dit niet gedaan.

Dat iemand na uitgeprocedeerd te zijn toch mag blijven en daar bovenop meteen een sociale huurwoning krijgt, terwijl een Nederlandse starter al 7 jaar inschrijvingsgeld betaalt, werkt als van alles en nog wat als uitzendkracht, belasting afdraagt en met smart wacht op een sociale huurwoning, moet je maar uitleggen aan die Nederlandse starter.
quote:Wormgat schreef op 25 januari 2015 @ 12:15:

Wat veel onwetendheid. Ook hier. Stemmingmakerij is het!

.

Wat is stemmingsmakerij?

Aangeven dat er te weinig woningen zijn?

Aangeven dat de sociale zekerheid wel erg uitgerekt wordt door onder andere de asielzoekers?

Aangeven dat de zorg onbetaalbaar wordt door onder andere de asielzoekers?
quote:granny71 schreef op 25 januari 2015 @ 12:27:

[...]

Wat is stemmingsmakerij?

Aangeven dat er te weinig woningen zijn?

Aangeven dat de sociale zekerheid wel erg uitgerekt wordt door onder andere de asielzoekers?

Aangeven dat de zorg onbetaalbaar wordt door onder andere de asielzoekers?

Ach kom nou toch. Alsof die 20,000 mensen per jaar daar de schuld van zijn.

Ter vergelijk: er zijn ongeveer 75.000 bijstandsmoeders. In totaal 449.000 mensen met een uitkering WWB. Met een WAO uitkering zijn er 448.000 mensen. 134.000 mensen met een WIA uitkering. En 201.000 mensen met een Wajong uitkering.

En dan zijn het die 20.000 mensen die gevlucht zijn voor het een of het ander die ons sociale zekerheidstelsel uithollen? Hou toch op.
Am Yisrael Chai!
Ik vind je kortzichtig Granny. Eens met FV.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 09:54:

[...]

Dat jij daar zo over denkt (je kinderen denken er ook zo over als ze straks het huis uit willen) is natuurlijk je goed recht. Er zijn alleen heel veel Nederlanders die daar anders over denken en dat zorgt ervoor dat het draagvlak voor opvang van asielzoekers steeds kleiner wordt. Woon je eigenlijk in de Randstad?Ik heb mijn hele leven in Rotterdam gewoon en woon er nu één stap buiten. Vijf minuten op de fiets en ik sta weer in mijn geboortestad Mijn kinderen willen wel het huis uit; en staan dus op een wachtlijst (voor een woning in Rotterdam). Het is overigens niet zo dat er helemaal geen woningen zijn. Als je niet kieskeurig bent, dan is de wachttijd aanmerkelijk korter. Die van mij hebben (in verband met bereikbaarheid van school, werk en sport) bepaalde voorkeurswijken waar het langer duurt. Maar dat is dus een keuze.
quote:ShamRock schreef op 25 januari 2015 @ 12:20:

[...]

Nee hoor, in Oude Pekela bijvoorbeeld, heb je geen wachtlijsten voor een woning.Nee , nogal logisch. Er is daar geen baan te vinden. Alles trekt hierheen. De grote bedrijven trekken allemaal weg uit de noordelijke provincies om hun geluk in de randstad te proberen. Veel meer kans om hun bedrijven te laten groeien. Vandaar dat de koopwoningen in vergelijking met het westen ook geen drol kosten.
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 12:45:

[...]

Ach kom nou toch. Alsof die 20,000 mensen per jaar daar de schuld van zijn.

Ter vergelijk: er zijn ongeveer 75.000 bijstandsmoeders. In totaal 449.000 mensen met een uitkering WWB. Met een WAO uitkering zijn er 448.000 mensen. 134.000 mensen met een WIA uitkering. En 201.000 mensen met een Wajong uitkering.

En dan zijn het die 20.000 mensen die gevlucht zijn voor het een of het ander die ons sociale zekerheidstelsel uithollen? Hou toch op.

Het zijn er nu veel meer per jaar dan die 20.000 en tel daar ook nog even de gezinshereniging bij op. Daarbij verlaten er nauwelijks uitgeprocedeerden het land. We hebben het ondertussen wel over miljarden euro's en het einde is nog lang niet in zicht. Het gaat dus om honderdduizenden nieuwkomers van wie een groot aantal levenslang afhankelijk blijft van een uitkering.

Je haalt ook nog even de bijstandsmoeders aan. Als ik in sommige topics op het Vivaforum lees hoe gemakkelijk jonge meiden denken over het krijgen van een "ongelukje" van een ex en vervolgens in de bijstand belanden dan denk ik dat daar ook nog een mooie taak voor de overheid ligt. In ieder geval de sollicitatieplicht voor jonge moeders met kinderen onder de 5 jaar invoeren, lijkt mij een goed begin.

Het sociale zekerheidsstelsel wordt ondertussen al aardig uitgehold al schijnt jou dat dan ontgaan te zijn. Het is een simpel rekensommetje van het aantal actieven tegenover het aantal niet-actieven in de maatschappij. Je kunt in een verzorgingsstaat niet onbeperkt mensen naar binnen halen die nog nooit iets hebben bijgedragen en in veel gevallen ook nooit iets zullen bijdragen, zonder dat die verzorgingsstaat op den duur zal ineen zal storten.
Wat ben jij boos
quote:meivogel schreef op 25 januari 2015 @ 12:59:

[...]

Ik heb mijn hele leven in Rotterdam gewoon en woon er nu één stap buiten. Vijf minuten op de fiets en ik sta weer in mijn geboortestad Mijn kinderen willen wel het huis uit; en staan dus op een wachtlijst (voor een woning in Rotterdam). Het is overigens niet zo dat er helemaal geen woningen zijn. Als je niet kieskeurig bent, dan is de wachttijd aanmerkelijk korter. Die van mij hebben (in verband met bereikbaarheid van school, werk en sport) bepaalde voorkeurswijken waar het langer duurt. Maar dat is dus een keuze.http://nos.nl/artikel/2014702-huurwonin ... ingen.html

In de eerste helft van 2014 moesten gemeenten 6500 vluchtelingen huisvesten. Dat lukte toen nog voor ruim 91 procent van de asielzoekers. Voor komend jaar krijgen sommige gemeenten te maken met meer dan een verdubbeling van dat aantal. In de eerste helft van 2015 moeten de gemeenten 14.000 statushouders, dat zijn asielzoekers die (voorlopig) in Nederland mogen blijven, een woning geven.

Vorig jaar kwamen er ruim 25.000 asielzoekers naar ons land, 10.000 meer dan het jaar daarvoor. De meesten komen uit Syrië, Eritrea en Somalië. Veel van hen mogen op humanitaire gronden (voorlopig) blijven en moeten vanuit een asielzoekerscentrum in gewone woningen geplaatst worden.
quote:Wormgat schreef op 25 januari 2015 @ 13:46:

Wat ben jij boos Ik ben best wel boos dat onze verzorgingsstaat zo te grabbel wordt gegooid. Ondertussen mag ik 50 jaar aan het werk om de hele wereld te onderhouden en aan het eind van de rit mag je als je pech hebt wegkwijnen in een verpleeghuis in een luier die je de hele dag om moet houden.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 13:41:

[...]

Het zijn er nu veel meer per jaar dan die 20.000 en tel daar ook nog even de gezinshereniging bij op. Daarbij verlaten er nauwelijks uitgeprocedeerden het land. We hebben het ondertussen wel over miljarden euro's en het einde is nog lang niet in zicht. Het gaat dus om honderdduizenden nieuwkomers van wie een groot aantal levenslang afhankelijk blijft van een uitkering.

Je haalt ook nog even de bijstandsmoeders aan. Als ik in sommige topics op het Vivaforum lees hoe gemakkelijk jonge meiden denken over het krijgen van een "ongelukje" van een ex en vervolgens in de bijstand belanden dan denk ik dat daar ook nog een mooie taak voor de overheid ligt. In ieder geval de sollicitatieplicht voor jonge moeders met kinderen onder de 5 jaar invoeren, lijkt mij een goed begin.

Het sociale zekerheidsstelsel wordt ondertussen al aardig uitgehold al schijnt jou dat dan ontgaan te zijn. Het is een simpel rekensommetje van het aantal actieven tegenover het aantal niet-actieven in de maatschappij. Je kunt in een verzorgingsstaat niet onbeperkt mensen naar binnen halen die nog nooit iets hebben bijgedragen en in veel gevallen ook nooit iets zullen bijdragen, zonder dat die verzorgingsstaat op den duur zal ineen zal storten.

Nee hoor, het aantal asielzoekers was jarenlang heel veel lager, en is nu juist gestegen tot 20.000 a 25.000. Vorig jaar hebben 22.000 mensen asiel aangevraagd.

Kennelijk verwarren heel veel Nederlanders de begrippen vluchtelingen en immigranten met elkaar. Het is zeker geen wet van Meden en Perzen dat vluchtelingen nooit iets zullen bijdragen, vluchtelingen die het lukt om Nederland te bereiken zijn heel vaak juist geen kansarme mensen, maar mensen met opleidingen en beroepen die in het land van herkomst onwelgevallig zijn. Vaak zijn het ook mensen die in het land van herkomst in ieder geval genoeg geld wisten te vergaren om überhaupt te kúnnen vluchten. Die mensen zijn totaal onvergelijkbaar met Mohamed uit het Rifgebergte, wat de tegenstanders van het vluchtelingenbeleid wel allemaal lijken te denken.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven