Entertainment alle pijlers

Rot op naar je eigen land (EO)

15-01-2015 17:25 513 berichten
In januari pas op de buis, maar nu al spraakmakend: ‘Rot op naar je eigen land’. In dit nieuwste programma van de Evangelische Omroep neemt presentator Dennis van der Geest, voormalig deelnemer aan ‘Op Zoek Naar God’ (rechts op de foto), mensen die fel tegen immigranten en vluchtelingen zijn mee naar vluchtelingenkampen, om het leven daar te ervaren.

Dit kunnen allerlei mensen zijn. “Zoals bijvoorbeeld PVV-stemmers,” vertelt EO-directeur Arjan Lock tegenover het Algemeen Dagblad. “Wij willen in een steeds sterker polariserende samenleving mensen confronteren hoe het is om vluchteling te zijn. We laten in dit programma de kandidaten een reis maken, die een vluchteling ook maakt.”

Deze reis kan met recht ‘realistisch’ genoemd worden. Zonder paspoort of telefoon en zonder een cent op zak zullen de deelnemers drie weken leven als een vluchteling. Een tocht vol angst, ontberingen, maar ook ingrijpende ontmoetingen. ‘Rot op naar je eigen land' is een Nederlandse remake van het succesvolle Australische format 'Go back to where you came from'. Deze serie werd eerder met de prestigieuze Rose D'or bekroond.

Ik zag net de promo van dit programma dat volgende week Dinsdag start en ik weet niet goed wat ik van het idee moet denken. In de reacties op de site staat een stukje dat een deelneemster afgehaakt is omdat ze er van uit was gegaan dat het een soort vakantiereisje zou worden en niet dat ze zelf als vluchteling moesten leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 14:07:

[...]

Nee hoor, het aantal asielzoekers was jarenlang heel veel lager, en is nu juist gestegen tot 20.000 a 25.000. Vorig jaar hebben 22.000 mensen asiel aangevraagd.

Kennelijk verwarren heel veel Nederlanders de begrippen vluchtelingen en immigranten met elkaar. Het is zeker geen wet van Meden en Perzen dat vluchtelingen nooit iets zullen bijdragen, vluchtelingen die het lukt om Nederland te bereiken zijn heel vaak juist geen kansarme mensen, maar mensen met opleidingen en beroepen die in het land van herkomst onwelgevallig zijn. Vaak zijn het ook mensen die in het land van herkomst in ieder geval genoeg geld wisten te vergaren om überhaupt te kúnnen vluchten. Die mensen zijn totaal onvergelijkbaar met Mohamed uit het Rifgebergte, wat de tegenstanders van het vluchtelingenbeleid wel allemaal lijken te denken.

Had het niet beter kunnen verwoorden. En dan ook de opmerking over gezinshereniging...als je een beetje het nieuws volgt weer je dat het met asielzoekers vaak andersom is. Gezinnen die hier al jaren met elkaar wonen waarvan de vader ineens terug moet.

Of heb je jet inderdaad over de gezinshereniging van gastarbeiders die wij in de jaren 60 en 70 met mooie vooruitzichten geronseld zijn voor het vieze werk wat we niet wilden doen?

Ga een naar de voorstelling Oumi, voor de achtergrond
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 14:07:

[...]

Nee hoor, het aantal asielzoekers was jarenlang heel veel lager, en is nu juist gestegen tot 20.000 a 25.000. Vorig jaar hebben 22.000 mensen asiel aangevraagd.

Kennelijk verwarren heel veel Nederlanders de begrippen vluchtelingen en immigranten met elkaar. Het is zeker geen wet van Meden en Perzen dat vluchtelingen nooit iets zullen bijdragen, vluchtelingen die het lukt om Nederland te bereiken zijn heel vaak juist geen kansarme mensen, maar mensen met opleidingen en beroepen die in het land van herkomst onwelgevallig zijn. Vaak zijn het ook mensen die in het land van herkomst in ieder geval genoeg geld wisten te vergaren om überhaupt te kúnnen vluchten. Die mensen zijn totaal onvergelijkbaar met Mohamed uit het Rifgebergte, wat de tegenstanders van het vluchtelingenbeleid wel allemaal lijken te denken.Heel veel asielzoekers komen uit Somalië en die kun je gerust vergelijken met Mohammed uit het Rifgebergte. Enig idee hoe weinig Somaliërs er werken? Uit de cijfers van het CBS blijkt ook duidelijk dat het overgrote deel van de nieuwkomers afhankelijk blijft van een uitkering.
Ik zit uitzending gemist te kijken, naar de discussie.

Hier de familie Platje?

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... elijks-op-televisie.dhtml
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 14:12:

[...]

Heel veel asielzoekers komen uit Somalië en die kun je gerust vergelijken met Mohammed uit het Rifgebergte. Enig idee hoe weinig Somaliërs er werken? Uit de cijfers van het CBS blijkt ook duidelijk dat het overgrote deel van de nieuwkomers afhankelijk blijft van een uitkering.Idd

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... ER270714W/

In tegenstelling tot andere migrantengroepen is de uitkeringsafhankelijkheid van Somaliërs de laatste tien jaar niet afgenomen. Ongeveer een derde van de Somaliërs heeft een betaalde baan. Een even grote groep is werkzoekend. Veertig procent leeft van een uitkering.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 14:12:

[...]

Heel veel asielzoekers komen uit Somalië en die kun je gerust vergelijken met Mohammed uit het Rifgebergte. Enig idee hoe weinig Somaliërs er werken? Uit de cijfers van het CBS blijkt ook duidelijk dat het overgrote deel van de nieuwkomers afhankelijk blijft van een uitkering.

Heel veel valt ook wel mee. In 2014 hebben t/m augustus maar liefst 809 Somaliërs asiel aangevraagd. Nou poeh, poeh, die zullen met zijn achthonderdnegenen echt onze hele staat ontwrichten inderdaad.

De meeste asielzoekers komen uit Syrië en Eritrea.

En wie het nieuws een beetje volgt weet dat asielzoekers uit Syrië, Eritrea, maar ook Somalië, Irak, Afghanistan, Iran en Rusland (de landen waar vorig jaar de asielzoekers vandaan kwamen, naast een groep "overig") hier echt niet heen vluchten vanwege zweetvoeten.
Am Yisrael Chai!
Eritrea was voorheen Somalië.

Het is voor mij ook een teken aan de wand dat al die vluchtelingen graag nog even doorreizen naar Nederland, terwijl ze onderweg al zeker 4 veilige landen zijn tegengekomen. Ik neem aan dat ze niet voor het mooie weer hierheen komen.
quote:diamond-gloss schreef op 25 januari 2015 @ 14:19:

[...]

Idd

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... ER270714W/

In tegenstelling tot andere migrantengroepen is de uitkeringsafhankelijkheid van Somaliërs de laatste tien jaar niet afgenomen. Ongeveer een derde van de Somaliërs heeft een betaalde baan. Een even grote groep is werkzoekend. Veertig procent leeft van een uitkering.

Dit klinkt allemaal heel leuk en stemmingmakerig in zo'n discussie, maar wat ik altijd doe is dat gelijk even omzetten naar absolute cijfers, zodat we allemaal weten over hoeveel mensen we het eigenlijk hebben.

Er zijn 35.000 a 40.000 Somaliërs in Nederland, en zoals ik net al zei hebben er vorig jaar 809 asiel aangevraagd in Nederland.

Als er 40% van die mensen een uitkering heeft, hebben we het dus over 16.000 mensen. Ik wil niet lullig doen, maar ik denk dat als het idd zo is dat het Vivaforum ongeveer 100.000 geregistreerde gebruikers heeft, er alleen op het Vivaforum al méér mensen met een uitkering zitten. En die zijn niet gevlucht voor een bloedige burgeroorlog, so what's their excuse?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 14:28:

[...]

Dit klinkt allemaal heel leuk en stemmingmakerig in zo'n discussie, maar wat ik altijd doe is dat gelijk even omzetten naar absolute cijfers, zodat we allemaal weten over hoeveel mensen we het eigenlijk hebben.

Er zijn 35.000 a 40.000 Somaliërs in Nederland, en zoals ik net al zei hebben er vorig jaar 809 asiel aangevraagd in Nederland.

Als er 40% van die mensen een uitkering heeft, hebben we het dus over 16.000 mensen. Ik wil niet lullig doen, maar ik denk dat als het idd zo is dat het Vivaforum ongeveer 100.000 geregistreerde gebruikers heeft, er alleen op het Vivaforum al méér mensen met een uitkering zitten. En die zijn niet gevlucht voor een bloedige burgeroorlog, so what's their excuse?Paar dagen geleden nog een topic van iemand die een WW probeert te krijgen terwijl ze helemaal niet werkloos is. Ik neem aan dat dat geen somalier was.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 14:22:

Eritrea was voorheen Somalië.

.Hoe kom je daar nu bij?
Am Yisrael Chai!
Alsof iedereen zo graag naar Nederland komt. Zweden en Duitsland neemt veel meer asielzoekers op. Ik spreek vaak vluchtelingen die ontzettend balen dat ze in Nederland opgepakt zijn. Veel hebben juist Zweden als bestemming ... Maar als ze hier worden aangehouden, moeten ze hier asiel aanvragen.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 14:28:

[...]

Als er 40% van die mensen een uitkering heeft, hebben we het dus over 16.000 mensen. Ik wil niet lullig doen, maar ik denk dat als het idd zo is dat het Vivaforum ongeveer 100.000 geregistreerde gebruikers heeft, er alleen op het Vivaforum al méér mensen met een uitkering zitten. En die zijn niet gevlucht voor een bloedige burgeroorlog, so what's their excuse?Je cijfers kloppen niet. Ten eerste is alleen al het percentage Somaliërs met een bijstandsuitkering hoger dan 40% en dan heb ik het nog niet over arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Van de Somalische, maar ook bijv. de Eritrese vrouwen werkt er sowieso al bijna niemand en zij leven dus van de uitkering van hun partner. Deze vrouwen staan echter niet als werkzoekend geregistreerd. Ze hebben over het algemeen ook nog eens grote gezinnen waarvoor ook de nodige toeslagen moeten worden betaald.
Ik werk dagelijks met bewoners uit Somalië en Eritrea. Twee hele verschillende bevolkingsgroepen. In Somalië praten ze Somalisch en zijn vaak moslim. mensen uit Eritrea spreken Tyngria en zijn vaak Christelijke vluchtelingen. Ze vluchten voor dictatuur, het Noord Korea van Afrika.

Kun je absoluut niet met elkaar vergelijken!
quote:ShamRock schreef op 25 januari 2015 @ 14:32:

Alsof iedereen zo graag naar Nederland komt. Zweden en Duitsland neemt veel meer asielzoekers op. Ik spreek vaak vluchtelingen die ontzettend balen dat ze in Nederland opgepakt zijn. Veel hebben juist Zweden als bestemming ... Maar als ze hier worden aangehouden, moeten ze hier asiel aanvragen.In Zweden en Duitsland groeit toch ook de weerstand tegen de enorme instroom. Zweden barst van de problemen en in Duitsland gaat het ook niet bepaald lekker. Een samenleving kan gewoon niet zulke grote aantallen nieuwkomers absorberen.
quote:ShamRock schreef op 25 januari 2015 @ 14:32:

Alsof iedereen zo graag naar Nederland komt. Zweden en Duitsland neemt veel meer asielzoekers op. Ik spreek vaak vluchtelingen die ontzettend balen dat ze in Nederland opgepakt zijn. Veel hebben juist Zweden als bestemming ... Maar als ze hier worden aangehouden, moeten ze hier asiel aanvragen.Zweden de bestemming is wat doen ze hier dan in godsnaam?
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 14:34:

[...]

Je cijfers kloppen niet. Ten eerste is alleen al het percentage Somaliërs met een bijstandsuitkering hoger dan 40% en dan heb ik het nog niet over arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Van de Somalische, maar ook bijv. de Eritrese vrouwen werkt er sowieso al bijna niemand en zij leven dus van de uitkering van hun partner. Deze vrouwen staan echter niet als werkzoekend geregistreerd. Ze hebben over het algemeen ook nog eens grote gezinnen waarvoor ook de nodige toeslagen moeten worden betaald.Het spijt me, maar iemand die denkt dat Eritrea en Somalië hetzelfde land zijn kan ik moeilijk serieus nemen als die mij de maat neemt over mijn cijfers (die ik overigens gewoon uit de bron die Diamond-gloss postte heb overgenomen.)
Am Yisrael Chai!
quote:diamond-gloss schreef op 25 januari 2015 @ 14:35:

[...]

Zweden de bestemming is wat doen ze hier dan in godsnaam?Als de douane ze hier oppakt zijn ze verplicht HIER asiel aan te vragen.

[...]

Zweden de bestemming is wat doen ze hier dan in godsnaam?

Een vluchteling is verplicht asiel aan te vragen in het land waar hij of zij opgepakt / aangehouden wordt.

Dat was nu juist een van de punten van de discussie over Rot op naar je eigen land gisteren op NPO 2. Daarin werd oa door verschillende mensen geopperd dat Europa die regel zou moeten loslaten, zodat landen als Griekenland en Italië waar echt enorme aantallen vluchtelingen stranden (in Griekenland 3 miljoen op een bevolking van 10 miljoen zei men gister in dat debat) minder ontwricht raken en de situatie voor vluchtelingen humaner wordt.
Am Yisrael Chai!

[...]

Zweden de bestemming is wat doen ze hier dan in godsnaam?Omdat Nederland een van de grootste doorvoer vluchthavens is van het Oosten naar het Westen (en iedereen over Nederland vliegt)en wij een hele strenge controle hebben worden veel mensen hier aangehouden en zijn ze verplicht hier asiel aan te vragen. En aangezien ze dat maar een keer kunnen , zijn ze verplicht hier te blijven. Terwijl ze graag naar De Vs, Engeland of Scandinavië hadden gewild
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 14:35:

[...]

In Zweden en Duitsland groeit toch ook de weerstand tegen de enorme instroom. Zweden barst van de problemen en in Duitsland gaat het ook niet bepaald lekker. Een samenleving kan gewoon niet zulke grote aantallen nieuwkomers absorberen.

Goed, even for argument's sake ga ik met je mee dat een samenleving niet zulke grote aantallen nieuwkomers kan opnemen. Maar wat doen we dan met die mensen?

Er zijn op dit moment meer dan 50 miljoen vluchtelingen wereldwijd. Da's meer dan er ooit geweest zijn, zelfs meer dan ten tijde van de tweede wereldoorlog. Wat gaan we doen met die mensen dan? Afschieten? Preventief ruimen? Laten creperen in tentenkampen zonder sanitair, voorzieningen, voedsel en medicijnen? Terug sturen naar IS om daar verkracht en onthoofd te worden? Wat gaan we met ze doen dan?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 14:36:

[...]

Het spijt me, maar iemand die denkt dat Eritrea en Somalië hetzelfde land zijn kan ik moeilijk serieus nemen als die mij de maat neemt over mijn cijfers (die ik overigens gewoon uit de bron die Diamond-gloss postte heb overgenomen.)

Sorry, Ethiopië. Maar Somalië heeft zich daar wel in de strijd gemengd. De cijfers over de bijstand kun je zo uit de CBS-statistieken halen. Daar heb ik mijn informatie vandaan. Lijkt mij toch best wel betrouwbaar.

Het zou fijn zijn als de voorstanders van open grenzen dat zelf financierde en niet uit de algemene middelen. Van mij mag er wel eens een referendum over dit soort zaken komen, want ik ben heel benieuwd hoe de meerderheid van Nederland nu denkt over die open grenzen.
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 14:39:

[...]

Een vluchteling is verplicht asiel aan te vragen in het land waar hij of zij opgepakt / aangehouden wordt.

Dat was nu juist een van de punten van de discussie over Rot op naar je eigen land gisteren op NPO 2. Daarin werd oa door verschillende mensen geopperd dat Europa die regel zou moeten loslaten, zodat landen als Griekenland en Italië waar echt enorme aantallen vluchtelingen stranden (in Griekenland 3 miljoen op een bevolking van 10 miljoen zei men gister in dat debat) minder ontwricht raken en de situatie voor vluchtelingen humaner wordt.Lijkt mij dan idd heel goed om die regel los te laten.
En nog even iets: dat gemekker over die enorme aantallen vluchtelingen die Nederland opneemt is ook onzin, van de vluchtelingen die er per jaar in Europa aankomen vraagt maar 6% asiel in Nederland aan. Nederland heeft ten eerste helemaal geen makkelijk asielbeleid, Nederland is al meermaals door mensenrechtenorganisaties op de vingers getikt voor de wijze waarop het met vluchtelingen omspringt en ten tweede willen helemaal niet zoveel vluchtelingen naar Nederland.
Am Yisrael Chai!
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 14:47:

[...]

Sorry, Ethiopië. Maar Somalië heeft zich daar wel in de strijd gemengd. De cijfers over de bijstand kun je zo uit de CBS-statistieken halen. Daar heb ik mijn informatie vandaan. Lijkt mij toch best wel betrouwbaar.

Het zou fijn zijn als de voorstanders van open grenzen dat zelf financierde en niet uit de algemene middelen. Van mij mag er wel eens een referendum over dit soort zaken komen, want ik ben heel benieuwd hoe de meerderheid van Nederland nu denkt over die open grenzen.Dat was toevallig gister nog gepeild tijdens dat programma. 18% was voor het sluiten van de grenzen, een hele grote minderheid dus.
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 14:42:

[...]

Goed, even for argument's sake ga ik met je mee dat een samenleving niet zulke grote aantallen nieuwkomers kan opnemen. Maar wat doen we dan met die mensen?

Er zijn op dit moment meer dan 50 miljoen vluchtelingen wereldwijd. Da's meer dan er ooit geweest zijn, zelfs meer dan ten tijde van de tweede wereldoorlog. Wat gaan we doen met die mensen dan? Afschieten? Preventief ruimen? Laten creperen in tentenkampen zonder sanitair, voorzieningen, voedsel en medicijnen? Terug sturen naar IS om daar verkracht en onthoofd te worden? Wat gaan we met ze doen dan?De opvang in de regio verbeteren en hier versoberen. Geen zicht meer op een permanente verblijfsvergunning. Je weet dan vooraf als je hier komt dat als het veilig is in het land van herkomst je weer terug moet. Niemand kan zich dan meer beroepen op het volledig ingeburgerd zijn enz. enz. Minder royaal met uitkeringen strooien. Kortom het veel onaantrekkelijker maken om naar Nederland te komen.
quote:Amaqanda schreef op 25 januari 2015 @ 14:51:

[...]

Dat was toevallig gister nog gepeild tijdens dat programma. 18% was voor het sluiten van de grenzen, een hele grote minderheid dus.Ik vermoed zomaar dat het gros van de mensen die voor het sluiten van de grenzen is (waaronder ik) helemaal niet naar dat programma gekeken heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven