Entertainment alle pijlers

Rot op naar je eigen land (EO)

15-01-2015 17:25 513 berichten
In januari pas op de buis, maar nu al spraakmakend: ‘Rot op naar je eigen land’. In dit nieuwste programma van de Evangelische Omroep neemt presentator Dennis van der Geest, voormalig deelnemer aan ‘Op Zoek Naar God’ (rechts op de foto), mensen die fel tegen immigranten en vluchtelingen zijn mee naar vluchtelingenkampen, om het leven daar te ervaren.

Dit kunnen allerlei mensen zijn. “Zoals bijvoorbeeld PVV-stemmers,” vertelt EO-directeur Arjan Lock tegenover het Algemeen Dagblad. “Wij willen in een steeds sterker polariserende samenleving mensen confronteren hoe het is om vluchteling te zijn. We laten in dit programma de kandidaten een reis maken, die een vluchteling ook maakt.”

Deze reis kan met recht ‘realistisch’ genoemd worden. Zonder paspoort of telefoon en zonder een cent op zak zullen de deelnemers drie weken leven als een vluchteling. Een tocht vol angst, ontberingen, maar ook ingrijpende ontmoetingen. ‘Rot op naar je eigen land' is een Nederlandse remake van het succesvolle Australische format 'Go back to where you came from'. Deze serie werd eerder met de prestigieuze Rose D'or bekroond.

Ik zag net de promo van dit programma dat volgende week Dinsdag start en ik weet niet goed wat ik van het idee moet denken. In de reacties op de site staat een stukje dat een deelneemster afgehaakt is omdat ze er van uit was gegaan dat het een soort vakantiereisje zou worden en niet dat ze zelf als vluchteling moesten leven.
Dit bedoel ik met dat je wel goed moet zijn, maar niet gek:

Zaak-Mauro: in Angola was Nederland een hype

In Angola stond Nederland lange tijd bekend als luilekkerland. Succesverhalen van pioniers, over gratis onderwijs en huisvesting, maakten dat ouders uit de relatief rijke middenklasse hun kinderen voor een opleiding naar Nederland stuurden.

Angolese jongeren zien Nederland als paradijs', kopte de Volkskrant in 2002 op de voorpagina. In de reportage komen jongeren aan het woord die hun treurige geboorteland maar wat graag zouden verruilen voor 'Holanda', waar eten, kleding, zorg en scholing gratis zouden zijn.

Nederland als hype

Het is wat criminoloog Joris van Wijk in zijn proefschrift 'radio trottoir' noemt. 'In de hoofdstad Luanda was het op een gegeven moment een hype, iedereen vertelde elkaar verhalen over Nederland.'

Van Wijk onderzocht waarom rond de eeuwwisseling een enorme piek ontstond in het aantal Angolese asielzoekers, vaak alleenstaande minderjarigen. Enerzijds was het land in burgeroorlog. 'De groep die kinderen op het vliegtuig zette, bestond voor een belangrijk deel uit ouders uit de middenklasse, die in Luanda relatief weinig last hadden van de oorlog.'

(...)

Vluchtverhaal

Ook volwassenen konden maar het beste doen alsof ze minderjarig waren, ging het verhaal: dan maakte je de meeste kans op een verblijfsvergunning. Vele Angolezen verzwegen hun economische motief en bedachten een vluchtverhaal waarin zij zonder ouders waren achtergebleven.

http://www.volkskrant.nl/ ... erland-een-hype~a3006821/
quote:netniet schreef op 25 januari 2015 @ 19:43:

[...]

Voor een gezin heb ik geen ruimte, voor 1 persoon wel. Ik zit er eerlijk gezegd al langer over te denken.

Nou wat let je?

Meldt je morgenvroeg om 08:00 bij een AZC bij je in de buurt zou ik zeggen.!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 19:40:

[...]

Dat is absoluut niet het geval.

[...]

Dat zijn aanvragen. Hoe veel mensen blijven er relatief in elk land defintief achter en hoe verhoudt zich dat tot de reeds bestaande bevolkingsdichtheid? Nederland is (op Monaco na) het dichtstbevolkte land van Europa. In Duitsland en Oostenrijk kun je nog 100 kilometer rijden zonder een spoor van menselijke bewoning te zien. Probeer dat in Nederland maar. De rek is er een keer uit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:granny71 schreef op 25 januari 2015 @ 19:39:

[...]

Ik ook niet.

Maar toch zie ik de ellende om me heen en de rijen bij de voedselbank.

Ik zie de ouderen met luieruitslag (tot bloedens toe)

Ik zie hoe blij de buurvrouw is met de afgetrapte schoenen en versleten broeken van mijn kinderen.

Vergeef me als ik dus moet kotsen van uitspraken als "We leven in een rijk land. "Ik kots bij van 'de eigen volk eerst' mentaliteit.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:ShamRock schreef op 25 januari 2015 @ 19:45:

[...]

Ik kots bij van 'de eigen volk eerst' mentaliteit.Het hemd is toch echt nader dan de rok. Het is toch logisch dat je kinderen, ouders, familie, vrienden enz. je meer aan het hart gaan dan een vreemde uit Verweggistan?
quote:Wormgat schreef op 25 januari 2015 @ 19:39:

Ik zei precies hetzelfde inderdaad als fashionvictim over die wieg die de pech heeft aan de verkeerde kant van de wereld te staan.

Verdorie ik kan hier zo verdrietig van worden. Maar het is vechten tegen luchtkastelen. Want fervente pvv stemmers houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd. Kijk zo'n Willeke bijvoorbeeld, die gewoon weg is als het haar te heet onder de hielen wordt.

Ook hier heerst veel onwetendheid en vooral domheid. En als ik ergens niet tegen kan, dan is het dat wel!

Lekker de massa volgen vanuit je luie stoel. Move that ass en steek je eigen handen uit je mouwen in plaats van te mekkeren dat alle buitenlanders jouw baantjes inpikken.

Of dat verkrachtte en mishandelde jonge meiden zomaar een huis krijgen hier en 'onze' kinderen daar wel 6 hele jaren voor ingeschreven moeten staan.

Het zal jouw dochter zijn, die daar verkracht en moederziel alleen in een vreemd land vecht voor d'r leven.

Nou bij ons zou ze welkom zijn, en haar ouders erbij.

Voor mij mogen de grenzen dus nog steeds open.

Dan maar meer belasting betalen. Wij zorgen gewoon voor elkaar.

En hoe steek jij als jonge studente precies je handen uit de mouwen of blaat jij ook maar gewoon de linkse idealistische grachtengordelmassa na?

Dan maar meer belasting betalen mens je studeert nog en hebt hebt hooguit een bijbaantje..

[...]

Ik kots bij van 'de eigen volk eerst' mentaliteit.Ik niet. Je kunt pas anderen helpen als de thuisbasis OK is. Je gaat ook niet je eigen kinderen honger laten lijden zodat je dat geld aan goede doelen kunt weggeven. Dan doe je iets fout.

[...]

Ik kots bij van 'de eigen volk eerst' mentaliteit.

Mag je doen vanuit je luie stoel met de kachel hoog.

Sluit je ogen maar voor de armoede in Nederland.

Dan slaap je in ieder geval goed.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 19:43:

[...]

Ik heb nog steeds geen antwoord van je gekregen op de vraag waarom vluchtelingen niet teruggestuurd kunnen worden als hun land van herkomst weer veilig is. Of heb ik daar per ongeluk overheen gelezen?

Die vraag had ik niet gelezen. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen, net als jij en ik, als ze zouden kunnen kiezen, het liefst gewoon "thuis" zouden willen zijn. Dus een groot deel van de vluchtelingen zal uit zichzelf terug willen keren als dat enigszins mogelijk is. En de mensen die dat niet willen, daar heb ik geen moeite mee. Mijn oude buren waren asielzoekers, bij mijn zoon in de klas zitten twee kinderen wiens ouders asielzoekers waren. Allemaal hebben ze werk, die kinderen die bij mijn zoon in de klas zitten zijn hartstikke lieve, beleefde kinderen die niets verschillen van mijn eigen kind, waarom zouden die mensen dan weg moeten?

Als ik zou mogen kiezen wie ik uit zijn klas het liefst zou zien vertrekken zijn het de kinderen wiens ouders steuntrekkende Tokkies zijn (twee ervan met drank-, drugs- en geldproblemen, de kinderen met gedragsproblemen die bovendien de hele klas terroriseren).
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 19:50:

[...]

Die vraag had ik niet gelezen. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen, net als jij en ik, als ze zouden kunnen kiezen, het liefst gewoon "thuis" zouden willen zijn. Dus een groot deel van de vluchtelingen zal uit zichzelf terug willen keren als dat enigszins mogelijk is. En de mensen die dat niet willen, daar heb ik geen moeite mee. Mijn oude buren waren asielzoekers, bij mijn zoon in de klas zitten twee kinderen wiens ouders asielzoekers waren. Allemaal hebben ze werk, die kinderen die bij mijn zoon in de klas zitten zijn hartstikke lieve, beleefde kinderen die niets verschillen van mijn eigen kind, waarom zouden die mensen dan weg moeten?

Als ik zou mogen kiezen wie ik uit zijn klas het liefst zou zien vertrekken zijn het de kinderen wiens ouders steuntrekkende Tokkies zijn (twee ervan met drank-, drugs- en geldproblemen, de kinderen met gedragsproblemen die bovendien de hele klas terroriseren).

Fijn dat die mensen werk hebben. Maar zitten daardoor twee andere mensen (laten we zeggen "autochtone Nederlanders") zonder werk? En zo ja, hoe eerlijk is dat dan?

Er zijn nu eenmaal maar een X aantal banen in Nederland, en alle mensen die van buitenaf een beroep gaan doen op dat aantal, zorgen er hoe je het ook wendt of keert voor dat iemand anders buiten de boot valt. Dat is geen probleem als er meer dan genoeg banen zijn, maar wel een probleem als er al niet eens genoeg banen zijn om de zittende bevolking aan het werk te houden, dan is het gewoonweg niet slim om nog eens extra mensen binnen te halen die ook in die vijver moeten vissen.
Zelfde geldt voor huisvesting en zorg Pejeka.

Een elastiek laat zich maar zover oprekken tot het breekt.
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 19:50:

[...]

Jouw oude buren zouden terug moeten, omdat ze dan vooraf verteld zou zijn dat ze hier maar tijdelijk mogen blijven. Je moet dus onderscheid maken tussen een vluchteling en een immigrant. Als zij terug zouden gaan dan is hun woning weer beschikbaar voor een nieuw vluchtelingengezin. Of wil je dan alleen mensen zonder werk of zonder kinderen terugsturen? Dan gaat iedereen maar even een kindje maken om te mogen blijven. (Wat nu dus ook al volop gebeurt!)

Niet heel erg sociaal van je dat je kinderen het liefst ziet vertrekken van ouders met drank-, drugs- en geldproblemen. Hebben zij dan geen recht op een goede en veilige jeugd? Blijkbaar is dat "sociale gevoel" van jou ook maar een dun laagje vernis.
Heb ik nog even een interessante vraag voor de contra-vluchtelingen hier in dit topic.

Ik verheug me op de krachtige en beresterke argumenten die ik ga krijgen: wat voor persoonlijk leed

en problemen hebben jullie ondervonden, direct veroorzaakt door (ex) vluchtelingen?

Dan snap ik de redenering namelijk.

Echter als dat puur is op basis van VOORoordelen dan slaan ze niet echt ergens op geloof ik..

Maar goed ieder zijn eigen ding natuurlijk he, leve de vrijheid van meningsuiting zullen we maar zeggen...
quote:granny71 schreef op 25 januari 2015 @ 19:31:

[...]

We moeten ons schamen voor alle ouderen die onder slechte omstandigheden in zogenaamde verzorgingshuizen zitten.

We moeten ons schamen voor alle kinderen die zonder ontbijt naar school moeten.

We moeten ons schamen voor de voedsel- en kledingbanken.

We moeten ons schamen voor mensen die de medische zorg niet zoeken die ze nodig hebben omdat ze hun eigen risico niet kunnen betalen.

Rijkdom is niet voor iedereen weg gelegd.

Helemaal mee eens, heb wel een aanvulling:

We moesten ons ook schamen dat we wel eens vergeten dat niet-nederlanders,

uit welk land dan ook, mensen zijn.

En dat wij hier ongelofelijk veel mazzel hebben aangezien onze wieg toevallig hier stond en niet in

Sierra Leona/Syrië/Bosnië etc.
Misschien even beter lezen phoebe.

Die zijn namelijk al genoemd.

Of bedoel je, ik persoonlijk?
Nee hoor... ik heb ook niet alles teruggelezen.

Mea Culpa...
En ik vergeet echt niet dat het ook mensen zijn maar de ellende die ik om me heen zie staat nu eenmaal een stuk dichterbij.

Niet meer dan logisch denk ik dat de honger van mijn buurjongen me meer doet dan de honger van iemand die ik niet ken.

Ben ook maar een mens.
quote:pejeka schreef op 25 januari 2015 @ 19:55:

[...]

Fijn dat die mensen werk hebben. Maar zitten daardoor twee andere mensen (laten we zeggen "autochtone Nederlanders") zonder werk? En zo ja, hoe eerlijk is dat dan?

Er zijn nu eenmaal maar een X aantal banen in Nederland, en alle mensen die van buitenaf een beroep gaan doen op dat aantal, zorgen er hoe je het ook wendt of keert voor dat iemand anders buiten de boot valt. Dat is geen probleem als er meer dan genoeg banen zijn, maar wel een probleem als er al niet eens genoeg banen zijn om de zittende bevolking aan het werk te houden, dan is het gewoonweg niet slim om nog eens extra mensen binnen te halen die ook in die vijver moeten vissen.Nee hoor, in twee gevallen is het zelfs zo dat die asielzoekers autochtone nederlanders aan werk hebben geholpen, want mijn oude buren hebben een bedrijf met personeel. En de ouders van de klasgenootjes van mijn kind hebben gewoon een baan waar autochtone Nederlanders ook op hebben kunnen solliciteren. Wat is dat trouwens voor walgelijke Eigen volk eerst nazi-mentaliteit, zeg? Nog even en ik moet mijn baan ook maar afstaan aan een autochtoon? Gadverdamme.
Am Yisrael Chai!
quote:pejeka schreef op 25 januari 2015 @ 19:55:

[...]

Er zijn nu eenmaal maar een X aantal banen in Nederland, en alle mensen die van buitenaf een beroep gaan doen op dat aantal, zorgen er hoe je het ook wendt of keert voor dat iemand anders buiten de boot valt. Dat is geen probleem als er meer dan genoeg banen zijn, maar wel een probleem als er al niet eens genoeg banen zijn om de zittende bevolking aan het werk te houden, dan is het gewoonweg niet slim om nog eens extra mensen binnen te halen die ook in die vijver moeten vissen.Het beste, lijkt mij, om ervoor te zorgen dat de vijver per persoon het grootste is, is ophouden met kinderen krijgen (in Nederland welteverstaan). En trouwens, die autochtone Nederlanders die dan zogenaamd thuis zouden zitten, zijn dan dus gewoon slechter dan de vluchtelingen. Tsja, dat is zuur, je meerdere moeten bekennen in mensen waar je niet zo'n hoge pet van op hebt. Als autochtoon, geboren en getogen in Nederland heb je zo ongelofelijk veel voordelen: je kent de taal, de gewoontes, hebt een netwerk, diploma's. Dat in tegenstelling tot de vluchteling die niets of niemand had bij aankomst, niet de taal sprak en huis en haard verlaten had, trauma's heeft, en bovenal met misschien wel universitaire diploma's zit die hier niet erkend worden. Echt, elke Nederlander die jaloers is op een vluchteling, en vooral die die ook nog eens menen door hun zijn baan verloren te hebben, zou zich moeten schamen.

[...]

Ik kots bij van 'de eigen volk eerst' mentaliteit.Ik kots van mensen die anderen de mond proberen te snoeren als het op de armoede in ons land komt, ik kots van mensen die vinden dat ik mijn eigen buren moet laten stikken om schijnheilig iemand uit een ander land wel te helpen.

[...]

Ik ook niet.

Ik zie hoe blij de buurvrouw is met de afgetrapte schoenen en versleten broeken van mijn kinderen.

Vergeef me als ik dus moet kotsen van uitspraken als "We leven in een rijk land. "+1

[...]

Ik ook niet.

Vergeef me als ik dus moet kotsen van uitspraken als "We leven in een rijk land. "We leven ook gewoon in een rijk land. Een paradijs vind ik het hier.
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2015 @ 19:35:

[...]

Klopt, dat ben ik helemaal met je eens. Ook die dingen zouden in een rijk land als Nederland totaal niet nodig hoeven zijn en zijn ook niet nodig als we een andere politiek zouden voeren. Jullie klagen wel, maar stemmen wel allemaal zelf op de partijen die voor al deze asociale maatregelen en de schrijnende gevolgen daarvan zijn. Daar kan je moeilijk oorlogsslachtoffers de schuld van geven, zij hebben niet op de VVD en PVV gestemd, hoor.Helemaal mee eens.

[...]

Ik ook niet.

Vergeef me als ik dus moet kotsen van uitspraken als "We leven in een rijk land. "We leven ook in een rijk land. De toestanden die jij noemt zijn evengoed schandalig en zouden hier helemaal niet voor moeten komen. Maar ja, dan roepen mensen weer heel hard dat ze hun belastinggeld niet aan "opvreters" willen uitgeven, dus wat wil je dan?
quote:diamond-gloss schreef op 25 januari 2015 @ 19:50:

[...]

En hoe steek jij als jonge studente precies je handen uit de mouwen of blaat jij ook maar gewoon de linkse idealistische grachtengordelmassa na?

Dan maar meer belasting betalen mens je studeert nog en hebt hebt hooguit een bijbaantje.. Iemand die nog studeert mag geen mening hebben bedoel je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven