Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...

De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Over een paar maanden? Dat regel je nu al?

Ik vind het op zich niet gierig. Het is een duidelijke afspraak en mensen weten waar ze aan toe zijn. En zoals jezelf zegt, je geeft al behoorlijk wat geld uit om deze mensen mee te nemen.

Wij doen met dingen als verjaardagen het meestal zo dat de "gasten" voor de jarige betalen. Zo hoeven we niet moeilijk te doe met cadeautjes, is niemand heel veel geld kwijt en is toch gezellig. Maar goed, dat is een vast groepje en dan hebben we ook een excuus om een paar keer per jaar met elkaar te gaan eten. :P
quote:Feeksje1977 schreef op 25 januari 2015 @ 15:40:

[...]

Want dat doen ze?Ja, dat voorbeeld was eerder genoemd. Ik zie de VVV ook meer als reclamefolder. Wat mij betref staan ze ten dienst van de toerist.
Ik voel me zo moedellooos
quote:vla-flip schreef op 25 januari 2015 @ 17:23:

[...]

In het voorbeeld werd genoemd dat men een bon van 50 wilde omwisselen voor twee van 25.

Persoonlijk krijg ik ook liever 2 van 25 dan 1 van 50, daar je immers het gehele bedrag van een bon in z'n geheel moet besteden (omdat je geen geld retour krijgt)

Waar is het geld gebleven van al die VVV bonnen, die in vergeten hoekjes waren/zijn beland en (vroeger) over de datum waren?VVV bonnen oef je niet in zijn geheel uit gegeven, tegenwoordig krijg je een card en heb je bijvoorbeeld nog 12 euro tegels als je iets van 13 euro gekocht hebt. En oude bonnen, zelfs met gulden bedragen, kun je gewoon opsturen en dan krijg je een card terug met het bedrag in euro's. Ik heb dat gedaan toen ik een klein fortuin aan bonnen ( boeken-cd- en vvvbonnen) vond in het huis van mijn overleden ouders.
quote:whopper schreef op 25 januari 2015 @ 18:41:

[...]

VVV bonnen oef je niet in zijn geheel uit gegeven, tegenwoordig krijg je een card en heb je bijvoorbeeld nog 12 euro tegels als je iets van 13 euro gekocht hebt. En oude bonnen, zelfs met gulden bedragen, kun je gewoon opsturen en dan krijg je een card terug met het bedrag in euro's. Ik heb dat gedaan toen ik een klein fortuin aan bonnen ( boeken-cd- en vvvbonnen) vond in het huis van mijn overleden ouders.Dat is tegenwoordig zo, maar volgens mij was het vroeger dat je het bedrag in z'n geheel moest besteden en verlopen was verlopen.
quote:Grapes schreef op 25 januari 2015 @ 18:05:

[...]

Mensen waren uitgenodigd vanaf een uurtje of 4, dus ik denk wel dat ze het had kunnen verwachten. En inderdaad, ik zou het van tevoren even gevraagd hebben. Maar ja, dat ben ik.

Nou ja, dat vind ik dus wel raar. Als je niet wilt dat mensen blijven eten, dan doe je het ná het eten vanaf een uur of 19 uur. Of je zegt bij de uitnodiging erbij dat het 's middags tussen 13.00 en 17.00 uur is ofzo.

Mensen vanaf 16 uur uitnodigen en dan niks regelen qua eten vind ik raar ja. Dan had ze ook gewoon een schaal besmeerde broodjes kunnen maken.
quote:Zwartvlekje schreef op 25 januari 2015 @ 18:37:

Over een paar maanden? Dat regel je nu al?

Ik vind het op zich niet gierig. Het is een duidelijke afspraak en mensen weten waar ze aan toe zijn. En zoals jezelf zegt, je geeft al behoorlijk wat geld uit om deze mensen mee te nemen.

Wij doen met dingen als verjaardagen het meestal zo dat de "gasten" voor de jarige betalen. Zo hoeven we niet moeilijk te doe met cadeautjes, is niemand heel veel geld kwijt en is toch gezellig. Maar goed, dat is een vast groepje en dan hebben we ook een excuus om een paar keer per jaar met elkaar te gaan eten. :PHaha ja is behoorlijk vroeg, maar bij mijn omgeving wordt er tegenwoordig dingen zoals festivals, uitjes etc maaanden van te voren afgesproken. Vind het zelf ook niet ideaal maarja .
quote:whopper schreef op 25 januari 2015 @ 18:41:

[...]

VVV bonnen oef je niet in zijn geheel uit gegeven, tegenwoordig krijg je een card en heb je bijvoorbeeld nog 12 euro tegels als je iets van 13 euro gekocht hebt. En oude bonnen, zelfs met gulden bedragen, kun je gewoon opsturen en dan krijg je een card terug met het bedrag in euro's. Ik heb dat gedaan toen ik een klein fortuin aan bonnen ( boeken-cd- en vvvbonnen) vond in het huis van mijn overleden ouders.Sinds wanneer is dat dan? Heb in december nog op het werk gewone ouderwetse papieren VVV-bonnen gekregen en die moet je nog steeds in zijn geheel besteden. En ik heb het gevoel dat je die dingen bij steeds minder winkels in kunt leveren, vroeger werden ze (in mijn herinnering) vrijwel overal geaccepteerd. Nu is het echt zoeken.
Over gierige acties gesproken...

Crystal zegels bij de AH! Altijd leuk om ze te vragen terwijl je er niks mee doet...

Heb inmiddels door de grote inkopen met feestdagen al een aantal glazen verovert! Maar betrap mezelf er telkens weer op dat ik het automatisch blijf vragen als ze het vergeten mee te geven.
life is to celebrate
quote:LeolaMarie schreef op 25 januari 2015 @ 19:34:

Crystal zegels bij de AH! Altijd leuk om ze te vragen terwijl je er niks mee doet...

Heb inmiddels door de grote inkopen met feestdagen al een aantal glazen verovert! Maar betrap mezelf er telkens weer op dat ik het automatisch blijf vragen als ze het vergeten mee te geven.En dat is gierig want ze zijn gratis?,of omdat je ze niet aan de klant na jou geeft?
quote:pommiaan schreef op 25 januari 2015 @ 18:32:

Dames nu heb ik toch een vraagje of dit een gierige actie van mij is:

Over een paar maanden ga ik uiteten met 3 vriendinnen voor mijn verjaardag. We gaan naar de Griek hier in de buurt, dus gewoon een gemiddeld restaurant. Niet goedkoop maar ook niet heel duur.

Nu heb ik dus afgesproken dat ik natuurlijk het eten voor iedereen betaal. Hierna willen we misschien nog naar een terras in de stad, maar dat wordt na het eten pas beslist. Ik heb er daarom wel bij gezegd dat áls we nog een terrasje willen pakken, dat we daar dan wel gewoon ieder voor zich doen betalen.

Zo hebben zij geen kosten aan het eten, en kunnen ze zelf kiezen of ze 10 drankjes kopen of dat ze het bij 1 drankje houden.

Nu mijn vraag, is het gierig dat ik het terrasje gewoon ieder voor zich doe? Het is namelijk nog niet eens zeker dat we erna naar een terras gaan, dus als zij niet willen gaan zijn ze ook geen geld kwijt.

Maar als we dus wél gaan, weet ik niet hoeveel iedereen drinkt (sowieso alcohol, dat wel).

Het restaurant kennende gaat het eten voor 4 man waarschijnlijk rond de ¤150-¤200 kosten. Als ik dan ook nog de alcohol voor iedereen moet betalen die genuttigd wordt als we erna nog naar een terras gaan wordt het wel duur voor me.

Of moet ik dat wel ook nog voor mijn rekening nemen?Tuurlijk niet, je bent duidelijk geweest, kan me niet voorstellen dat iemand verwacht dat je ook nog de terrasjes gaat betalen
Vind ik ook niet. Je geeft het van te voren aanen je betaald ook al het eten.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Heb inmiddels door de grote inkopen met feestdagen al een aantal glazen verovert! Maar betrap mezelf er telkens weer op dat ik het automatisch blijf vragen als ze het vergeten mee te geven.Dat is niet gierig hoor. Je hoort ze gewoon te krijgen. Aan jou wat je er dan mee doet. Al zou je weg gooien, jouw beslissing.
vorige week nog vvbonnen gekocht (en gekregen)

zijn gewoon bonnen die in 1x op moeten
quote:pommiaan schreef op 25 januari 2015 @ 18:32:

Dames nu heb ik toch een vraagje of dit een gierige actie van mij is:

Over een paar maanden ga ik uiteten met 3 vriendinnen voor mijn verjaardag. We gaan naar de Griek hier in de buurt, dus gewoon een gemiddeld restaurant. Niet goedkoop maar ook niet heel duur.

Nu heb ik dus afgesproken dat ik natuurlijk het eten voor iedereen betaal. Hierna willen we misschien nog naar een terras in de stad, maar dat wordt na het eten pas beslist. Ik heb er daarom wel bij gezegd dat áls we nog een terrasje willen pakken, dat we daar dan wel gewoon ieder voor zich doen betalen.

Zo hebben zij geen kosten aan het eten, en kunnen ze zelf kiezen of ze 10 drankjes kopen of dat ze het bij 1 drankje houden.

Nu mijn vraag, is het gierig dat ik het terrasje gewoon ieder voor zich doe? Het is namelijk nog niet eens zeker dat we erna naar een terras gaan, dus als zij niet willen gaan zijn ze ook geen geld kwijt.

Maar als we dus wél gaan, weet ik niet hoeveel iedereen drinkt (sowieso alcohol, dat wel).

Het restaurant kennende gaat het eten voor 4 man waarschijnlijk rond de ¤150-¤200 kosten. Als ik dan ook nog de alcohol voor iedereen moet betalen die genuttigd wordt als we erna nog naar een terras gaan wordt het wel duur voor me.

Of moet ik dat wel ook nog voor mijn rekening nemen?Nee hoor, je trakteert al op een etentje en de rest mag zeker op eigen rekening. Ik zou dat zeker niet raar vinden. Bovendien heb je het er van tevoren bij gezegd, dus geen probleem vind ik.

Heb inmiddels door de grote inkopen met feestdagen al een aantal glazen verovert! Maar betrap mezelf er telkens weer op dat ik het automatisch blijf vragen als ze het vergeten mee te geven.Gierigheid is iets heel anders hoor. Het zijn trouwens Kristal zegels
quote:minnimouse schreef op 27 januari 2015 @ 12:06:

[...]

Gierigheid is iets heel anders hoor. Het zijn trouwens Kristal zegels Kristalzegels is één woord.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Is het gierig of zuining om een kadootje voor een baby (leuke kleertjes) in de opruiming to kopen?

Ik heb even een krappe week en moest nog een kadootje voor een baby van vrienden kopen. Ik zag een leuk pakje in de opruiming en eentje die niet in de opruiming was. Kwa maat en seizoen is het allebei goed (dus geen winterjas die het kindje pas in de zomer aan kan). Het scheelde 14 euro om het pakje in de opruiming te kopen en niet degene die niet afgeprijsd was.. Ergens voel me nu een beetje een kniepert..

(Ruilen is niet aan de orde ik stuur het op naar het buitenland)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Natuurlijk is dat niet gierig.

Het gaat er toch om dat 't een leuk cadeautje/pakje is, niet hoeveel 't gekost heeft.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Dat vind ik helemaal niet gierig. Je hoeft niet altijd de duurste optie te doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nee natuurlijk is dat niet gierig. Wat Gatti ook zegt: het gaat om een leuk cadeau, niet om het geld.

Ik heb voor mijn vriendin een kraamcadeau gekocht voor ¤5. Afgeprijst van ¤20.

Het cadeau blijft hetzelfde of ik er nou ¤5 of ¤20 voor betaal.
quote:boebezoebe schreef op 27 januari 2015 @ 12:31:

Is het gierig of zuining om een kadootje voor een baby (leuke kleertjes) in de opruiming to kopen?

Ik heb even een krappe week en moest nog een kadootje voor een baby van vrienden kopen. Ik zag een leuk pakje in de opruiming en eentje die niet in de opruiming was. Kwa maat en seizoen is het allebei goed (dus geen winterjas die het kindje pas in de zomer aan kan). Het scheelde 14 euro om het pakje in de opruiming te kopen en niet degene die niet afgeprijsd was.. Ergens voel me nu een beetje een kniepert..

(Ruilen is niet aan de orde ik stuur het op naar het buitenland)Nee hoor. Heb ook weleens een truitje uit de uitverkoop gehad van een vriendin (die als student altijd krap bij kas zit) die we toevallig die week eerder gezien hadden. Maakt mij niet uit of ie dan de volle mep gekost heeft of slechts 30% of 50%. Ik vond het leuk en heb het met plezier gedragen.
quote:typfoudt schreef op 23 januari 2015 @ 09:16:

Grappig, mijn lief heeft mij ooit gierig genoemd omdat ik maar 1 laagje beleg op mijn brood doe. Maar dat vind ik gewoon het lekkerst, ik hou niet zo van dik beleg. Een pistoletje snijd ik dan weer wel doormidden om beide helften te beleggen. Tsja, de verhouding brood/beleg komt nauw aan.Herkenbaar! Ik houd niet van dik beleg en niet van dik boter. Liever helemaal geen boter. Zo'n Amerikaanse kleffe dunne boterham met een half pond kalkoen of kip met een kwak mayonaise is aan mij niet besteed. Maar een pistoletje deel ik dus ook in tweeën en beleg beide helften, maar niet met dikke pakketten vlees of kaas.
quote:boebezoebe schreef op 27 januari 2015 @ 12:31:

(Ruilen is niet aan de orde ik stuur het op naar het buitenland)

Nee. Waarom? Sowieso weet degene die het krijgt niet wat het jou gekost heeft en het gaat toch gewoon sowieso om het gebaar?

Ik heb ook weleens een jasje voor een baby in de aanbieding gekocht. Was oorspronkelijk een heel duur jasje, leuk toch?
quote:DG2015 schreef op 27 januari 2015 @ 12:23:

[...]

Kristalzegels is één woord.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 23 januari 2015 @ 16:20:

Het is ook zo Nederlands. Juist in de armste landen is men het meest gastvrij met dit soort dingen. Maar nee, hier worden door sommigen met argusogen de plakjes kaas geteld en worden er verpakkingen op tafel gezet onder het motto, kijken mag, aankomen niet. Echt bizar. En denk maar niet dat mensen dat niet merken. Cheapskates kennen we allemaal.Het wordt in allerlei boeken en artikelen ook als typisch Nederlands benoemd. Maar ik herken het in mijn omgeving helemaal niet. Ben nog nooit zulke zuinige Nederlanders tegengekomen. Misschien was het "vroeger" wél zo. Heb wel eens gelezen dat een buitenlandse policitus er van opkeek dat hij in de jaren '50 bij premier Willem Drees thuis een zuinig kopje thee met een enkel Mariabiscuitje aangeboden kreeg. Maar onze samenleving is veranderd. Door onze welvaart en de multiculturele samenleving zijn de meeste Nederlanders toch gul en gastvrij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven