Gezondheid alle pijlers

Misofonie

28-08-2013 21:38 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn eerste post na jaren een stille meelezer te zijn geweest.

Ik weet eindelijk wat ik mankeer na jarenlange frustraties en afzonderingen. Namelijk misofonie.

Ik ben er een paar dagen geleden achtergekomen en het voelt als een soort opluchting dat het iets is waar meer mensen last van hebben.

Ik heb gelijk contact gezocht met de behandelende psychiater en ik wacht nu tot ik een verwijzing heb en terecht kan voor behandeling.

Ik vraag mij af of er op dit forum dames of heren zijn met misofonie en of je daarvoor behandeld bent. Heeft de behandeling gewerkt?

Groetjes Julia
Vroeger, gegraai in lego bakken door broertjes thuis.

Kon er agressief van worden, ( maar ging dan wel een blokje om hoor )

Toen ik zwanger was, gesnurk, werd zo boos dat ik maar meteen op de bank ging liggen. Want ook het allerkleinste snurkje triggerde dat al.

Dat ging tot mijn eigen verbazing weg toen het kind er uitkwam, kwam wel elke zwangerschap terug, dus ik dacht misschien is die overgevoeligheid hormonaal.

Chips vind ik ook afgrijselijk, maar dan niet eens die zak maar dat gekauw op chips, gggt gggt ggggt ggggt. ( zo klinkt dat )

Ik ken wel een ex collega die echt tegen bijna geen enkel geluid kon meer, extreem overgevoelig, bracht haar pauzes alleen door. Maar die had een heel ellendige periode met burenoverlast gehad, ook geluidsoverlast, en die leek het in zeer extreme mate eraan te hebben overgehouden,
Hoi allemaal,

Ook ik heb misofonie, echter weet ik pas sinds een paar dagen dat mijn 'aandoening' deze naam heeft. Vanaf ca. mijn 10e jaar heb ik hier last van en vroeger is het op een Obsessieve Compulatieve Stoornis geggooid. Ik ben er nooit voor behandeld, omdat ik mezelf er niet in kon herkennen en heb er tot op heden (23 jaar later) mee doorgeleefd.

Het is zo ernstig dat het mijn dagelijkse functioneren belemmerd. Ik zie hier mensen roepen die zeggen: waarom heb je nooit eerder hulp gezocht? Misofonie is zeer onbekend en de laatste paar jaar is er steeds meer onderzoek naar. Door jarenlang niet begrepen te worden door vele mensen waaronder psychologen, ga je zelf ook geloven dat je de enige bent en er niks aan te doen is.

Ook ik heb info aangevraagd bij het AMC en wil graag in behandeling.

Mijn klachten zijn als volgt:

Sinds ca. mijn 10e levensjaar begon ik last te krijgen van extreme ergenissen voor bepaalde geluiden en bewegingen. Hierbij kunt je denken aan geluiden zoals smakken, fluiten, tikken met de vingers, vele andere mondgeluiden etc. Met bewegingen o.a. wippen van de voeten / benen, mondbewegingen, handen op een bepaalde manier houden etc. Maar ook geluiden zoals muziek en piano van de buren wekken me te razernij. Echt teveel om allemaal op te noemen.

Al ruim 23 jaar beheerst dit mijn leven en ik krijg bij het horen van bepaalde geluiden en het zien van bepaalde bewegingen ontzettende woede aanvallen. Ik wil dan de personen die deze geluiden of bewegingen maakt, het liefste wat aan doen en vervloek ze. Naast het woest worden, krijg ik het bloedheet en ga ik schelden. Tevens gaat het bij mij nog wat verder want ik moet de bewegingen of geluiden imiteren om van het woede gevoel af te komen. Als ik de geluiden zelf maak, kan ik er namelijk wel tegen. Ik heb er dagelijks enorme last van en het belemmert mij met vrijwel alles. Ik raak er uitgeput van.

Ik zou graag in contact komen met vrouwen die dit ook hebben. Willen jullie me een bericht sturen als je daar ook behoefte aan hebt?

Grotjes,

LittleHeart
Halllo mede misofonisten....

Ook ik ben een 'erg' geval. Ben via internet erachter gekomen dat ik niet gek ben maar een afwijking heb. Ik heb het heel goed bekeken en geanalyseerd. In mijn geval ( en mijn dochter van 14 is helaas ook besmet) gaat het met name over geluiden die door mensen worden gemaakt en die onnodig zijn. Kijk, een kleine baby is zich nergens van bewust en daar erger ik me dus nooit aan. Maar een volwassen mens dat hard op zijn nagels kauwt, zijn voeten niet op tilt en dus sloft, keihard door zijn neus ademt en dan ZELFS wind mijn kant op stuurt!, niet kan wachten met wat kouder worden van eten of drinken en dus slurpt, niet met kleinere hapjes kan eten en dus smakt, zonder na te denken steeds maar zit te krabben, te tikken met een pen .... En zo kan ik nog UREN doorgaan, geluiden veroorzaakt door mensen die (in mijn ogen) geen rekening houden met een ander wekken vreselijke aggressie bij mij op. Ik doe vrijwilligerswerk bij licht dementerende. Deze mensen smakken ook. Maar dan kan ik het WEL weer hebben. Omdat er ergens in mij denk ik iets zit van; ze kunnen er niets aan doen.....

Schuldgevoel heb ik niet meer. Zeker niet naar volwassenen. Ik leg altijd uit dat ik een aandoening heb. Dat het een rare is, daar kan ik niets aan doen. Mensen met een andere stoornis hebben toch ook geen schuldgevoel? Liever had ik het ook niet. Is echt niet leuk hoor als je de liefde van je leven een afschuwelijke blik geeft omdat hij weer eens hard ademt, of sloft, of lekker van cashewnoten (god wat heb ik een hekel aan die dingen) zit te genieten. Ik modder wat door met oordopjes voor een redelijke nachtrust en met weglopen als iets me te heftig word. Soms denk ik eraan om me aan te melden bij het AMC. Wie weet gaat dat nog eens gebeuren. Stiekem hoop ik dat de ouderdom gaat zorgen voor een wat slechter gehoor. Ik wens jullie allemaal veel sterkte. TIP: wees open naar mensen en vertel wat je heb, vaak houden mensen dan rekening met je en dat scheelt de helft!
Zelf word ik echt kwaad als ik b.v de soeplepel op het aanrecht leg en hij blijft nog een keer of 10 doorrollen. Hetzelfde heb ik met deksels van de pannen die niet in een keer stil blijven liggen op het aanrecht. Dit soort geluid maakt me woest en vraag me niet waarom.
Ja, mijn dochter heeft dit, en ik in mindere mate. Heel naar voor haar. Ze moet oppassen dat ze zich niet helemaal afzondert, want dat zou ze het liefste doen.
WellieB,

Adviseer je dochter open te zijn naar mensen toe en uit te leggen waarom ze soms 'raar' reageert op geluiden. Ikzelf ben gisteren eerder weg gegaan van een verjaardag toen er diverse mensen om mij heen (in mij ogen zeeeeeer fanatiek) op de chips begonnen te knagen!

Deze mensen weten van mijn afwijking en ik heb ze dus ook gezegd dat ik ging omdat er een aanvalletje misofonie aan zat te komen. Ze zullen het vast gek vinden. Ben het met ze eens......

Maar ben niet altijd sterk genoeg om te negeren. I'm sorry.
Ik schop weer even dit topic terug omhoog

Heb zelf zulke aanvallen ook al sinds mijn kindertijd (mijn opa had een kunstgebit dat niet lekker paste, en gebruikte geen kleefpasta.. Ik hoef jullie vast niet te vertellen hoe dat verder klinkt tijdens praten of eten..) En begin er de laatste tijd meer last van te krijgen. Mijn vriend is een nagelbijter en kauwt (naar mijn idee waarschijnlijk alleen) veel te hard op zijn eten. Vooral op chips.. Ik kan er echt agressief van worden en het is al een paar keer gebeurd dat ik 'uitschoot'. Hij begrijpt er helaas helemaal niets van en doet ook niet zijn best om het te begrijpen.

Mijn vraag: zijn er mensen die zich hier inmiddels voor laten behandelen/ behandeld zijn? Ik ben wel benieuwd naar de resultaten
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Ik ben ook erg benieuwd of er mensen ervaring hebben met de behandeling in het AMC?
Was een tijdje terug ook bij "Je zal het maar hebben"
Later is nu
De behandeling is toch niet heel anders dan bij andere angst of dwangstoornissen? Of je nu een fobie voor geluiden, spinnen of mensen hebt, het principe is hetzelfde. Het heeft weinig met je oren te maken, alles met bepaalde associaties bij geluid en neuroses.
Ik heb dat bij het tikken van de verwarmingsbuizen, het koude zweet breekt mij uit, echt ik krijg moordneigingen een ademhaling stilstand, paniekgevoel, zelfs het kleinste tikje maakt al dat ik weg wil rennen, ik word er echt gek van en in de winter word ik iedere keer als dat getik s'nachts begint wakker, meestal om 2 uur als het huis te koud wordt en daarna slaap ik dus echt niet meer want dat getik begint dan ieder kwartier.

Verder ben ik, geloof ik, wel normaal hoor.
Ik had mijn hele leven last van misofonie. Ik had het bij kauw en slikgeluiden. Tot ik venlafaxine (ad) ging gebruiken. Nu is het helemaal weg, over.

Ik denk eerlijk gezegd dat het een hersendingetje is. Net zoiets als oogmigraine, daar heb ik nog wel last van. Een haperend deeltje in de hersenen. En het kan dus worden beinvloed door medicatie.

Ik heb een keer op een ander forum gemerkt dat best veel mensen last hebben van misofonie. Alleen de mate verschilt. Ik had er best erg last van, alleen ging ik nooit zo ver dat ik ergens wegging vanwege eetgeluiden. Ik onderging het gewoon en vertelde dan later aan mijn vriend wie er de smerigste geluiden maakte.

Die snapte het jaren geleden al, dat ik er niks aan kan doen en dat het niet aan hem ligt. Nu vraagt ie nog heel soms aan me, o, zit ik vies te eten? En dan moet ik lachen, want het is echt helemaal weg en dan denk ik, o ja, daar had ik echt last van. Ik vind het wel vervelend dat ik hem heb opgezadeld ermee maar ja, het is nu gelukkig weg.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Ik merk wel dat ik het voornamelijk heb bij mensen die dichtbij me staan. Mijn vriend, ouders en goede vrienden moeten het vaak ontgelden, maar mensen die ik verder niet ken, daarvan heb ik niet zoveel last.

Thuis eten we alleen nog met tv of radio aan en ik ga aan de andere kant van onze bank zitten als mijn vriend chips of iets eet.

De behandeling ervan is nog niet zo lang ontwikkeld en het is pas sinds kort een officiële aandoening, vandaar mijn nieuwsgierigheid
Ik snap misofonie eigenlijk niet zo goed. Dit is een nieuwe ziekte, toch? Of hadden mensen hier vroeger ook al last van, maar zonder dat ze een behandeling konden krijgen? Hoe kunnen mensen opeens zo overgevoelig worden voor geluiden?

Dit is oprechte belangstelling, ik probeer jullie probleem niet neer te halen.
@understatement, het bestond al wel, als in mensen hadden er last van maar wisten verder niet hoe het zat, en er was dus ook geen echte behandeling voor. Sinds dit jaar is er in het UMC een behandeling ontwikkeld.

Hoe het ontstaat verschilt, bij mij komt het door een ervaring uit het verleden (het kunstgebit verhaal een stukje naar boven). Daarna zijn er steeds meer dingen bijgekomen.
Nou ik heb er last van sinds 1980, ik wist alleen niet dat het iets was waar anderen ook last van hadden. Tot ik er een keer iets over las. Toen bleek dus dat het een aandoening is. Zo ben ik er ook achter gekomen dat ik ptss heb. Weet ik veel dat andere mensen geen filmpjes in hun hoofd afgespeeld krijgen en zich doodsbang voelen als ze een deur dicht horen slaan. Kwam ik pas achter toen ik 20 was.

Zo gaat dat wel vaker hoor. Mensen met een bipolaire stoornis komen er ook soms pas achter dat ze die hebben na hun 40e. Autisme zie je dat ook veel bij. Dus pas maar op, als je soms dacht dat je geestelijk gezond bent, haha. Maar het is natuurlijk pas een probleem als je er hinder van ervaart.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Ik denk niet dat ik een ziekte heb maar dat getik/tak van die verwarming, echt ik word er knettergek van. In mijn vorig huis was het redelijk stil ...beetje van die tik tak geluiden als de verwarming s'nachts aansloeg. Hier doet het dus: TAK .TAKKK. TAK>>TAK TAK TAK TAK...TAKKK.

Enfin de gast die hier de cv ketel zou onderhouden laat ook niks meer van zich horen.

Terzijde, om je als cv ketel manusje c.q. exert te laten registreren heb je geen opleiding nodig en geen papieren EN je kunt vragen wat je wil om die cv ketel eens per jaar te onderhouden/schoon te maken.
Ik heb op twee plekken in mijn huis een oude slipper opgerold tussen de verwarmingsbuizen gepropt, tikt nu een stuk minder.

Mijn vriend at een zakje chips toen ik in ziekenhuis lag met ontsluitingsweeen. Hij had nog niets gegeten. Ik werd halfgek toen hij met dat zakje zat te friemelen en op de chips kauwde. Sindsdien kan ik niet meer tegen dat geluid.

Ex-vriend smakte heel erg met eten en ademde dan zwaar door zijn neus; ik kon hem dan wel wat aandoen!

Zelf kan mijn vriend niet tegen het geluid van het roeren van een theelepel in een beker of mok.

Maar goed, dit is allemaal behoorlijk mild en beinvloed mijn leven niet heel erg gelukkig.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Tegen die buizen staan te schoppen en vloeken heb ik geprobeerd. Tot midden in de nacht aan toe hoor, ik zet nu de verwarming om 21.00 uit en ga dan om 22.00 vlug naar bed ...en hopelijk is het getik TAK TAKKK TAK dan afgelopen tot een uur of 6 als de verwarming weer aanslaat op 19C
Hoi,

Ik ben 14 jaar, en ik heb nou al een hele tijd last van dezelfde dingen die hier genoemd worden. Ik heb vooral last van als mensen smakken, slikken en hard ademen. Eten met andere mensen in de buurt vind ik al moeilijk, ik verzin dan ook vaak een excuus om eerder van tafel te mogen. Het is nog niet zo ver gekomen dat ik mij helemaal ga isoleren, maar ik zou zo graag in mijn eentje elke maaltijd eten.

Ik weet niet goed wat ik moet doen.

Heeft iemand tips over waar ik het beste naar toe kan gaan, en wat ik moet doen?

Groeten Elize
Elize, je bent eigenlijk te jong om hier rond te hangen, en als dit je eigen naam is, is het helemaal fout..

Maar om op je vraag terug te komen, het is wel bekend dat pubers vaak deze klachten hebben, en met de rijping van de hersenen neemt de overgevoeligheid af.

Ik raad je aan je ouders te vertellen wat je hier schrijft. Dat lijkt erg lastig maar het kan je verder helpen. Zij kunnen mogelijk met jou samen zoeken naar informatie over jongeren die hier last van hebben.

Het gaat vaak over hoor, heb er vertrouwen in.

En nu weer wegwezen van dit forum!
quote:ambra schreef op 28 januari 2015 @ 19:47:

Elize, je bent eigenlijk te jong om hier rond te hangen, en als dit je eigen naam is, is het helemaal fout..

Maar om op je vraag terug te komen, het is wel bekend dat pubers vaak deze klachten hebben, en met de rijping van de hersenen neemt de overgevoeligheid af.

Ik raad je aan je ouders te vertellen wat je hier schrijft. Dat lijkt erg lastig maar het kan je verder helpen. Zij kunnen mogelijk met jou samen zoeken naar informatie over jongeren die hier last van hebben.

Het gaat vaak over hoor, heb er vertrouwen in.

En nu weer wegwezen van dit forum!

+1

en wegwezen van dit forum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven