Dochter van 3 speelt niet...

07-08-2008 13:59 45 berichten
Volgens mij was er al een soortgelijk topic, maar ik kan het niet vinden.

Mijn dochter van 3 speelt dus bijna niet. Zit het liefst de hele dag voor de tv, en ik geef eerlijk toe, ik vond dat ook wel makkelijk. Maar nu wil ik dus die knop omgooien, en vaste tv tijden aanhouden, bijv s'ochtends een uurtje en smiddags een uurtje. Bij oma en papa kijkt ze weinig tv, en is daar heel lief aan het spelen, en hier lukt het me maar niet.

Heb vandaag niet zo'n opperbest humeur, en nadat dochter weer begon te mekkeren over de tv heb ik haar net naar bed gestuurd en gezegd dat we al het speelgoed weg gaan geven aan kindjes die er wel blij mee zijn. Ik heb dus net al haar speelgoed in de hal gezet, zodat dat het eerste is wat ze ziet als ze straks beneden komt.

Het is volgens mij niet zo dat ze teveel speelgoed heeft (ja, ze heeft wel erg veel, maar voornamelijk veel van hetzelfde, dus veel barbies en veel little people ed) Ik heb 3 bakken in de woonkamer, en als ze wil spelen mag ze dus een bak pakken. Heb dit bewust al zo gedaan omdat er anders teveel ligt en ze mss niet weet waar ze mee moet spelen. Buiten spelen doet ze ook niet graag, ik moet er altijd bij zijn.

En terwijl ze op de psz zo ontzetten leuk kan spelen, als ze bij mn ouders op de camping is hoor je haar niet, is ze ook zo lief aan het spelen, waarom lukt het dan thuis niet????
Alle reacties Link kopieren
Omdat daar de TV staat die aan mag?
Mmh , lastig idd.

Iig die (rot) tv uit. Dat neemt zo veel weg bij kinderen, de meeste kinderen veranderen in zoutzakken voor de tv

Hier heb ik een redelijk streng tv-kijk-beleid. ( ongeveer 3 kwartier per dag. Met af en toe een uitschietertje natuurlijk )

Probeer haar aan het spelen te zetten. Voor my little pony's e.d. is ze mss nog iets te jong ? Ik merk dat mijn dochter van 6 er nu pas mee begint te spelen en ze heeft ze ook al vanaf haar 3e ofzo.

Knutselen \ vingerverven \ kettingen maken ( van macroni e.d. bijv. )

Mss een kookwekkertje erbij ?

"jij gaat nu lekker 15 minuten zelf spelen, en als het wekkertje gaat , gaan we samen iets doen "

Dat wil ook nog wel eens werken. ( en die tijd kan je dan dus steeds iets langer maken )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
sowieso dat dreigen met iets wat je niet waar maakt is niet heel verstandig. Dat heeft een kind meteen door. Je gaat al dat speelgoed toch echt niet weggeven, dus zeggen dat je dat doet maakt geen enkele indruk. Naar bed sturen omdat zij ineens niet meer mag wat ze al die tijd wel gemogen heeft vind ik ook niet zo handig. Gewoon door de zure appel heen bijten, je hebt het er zelf naar gemaakt, heel cru gezegd. Duidelijk zijn, je aan je eigen regels houden en haar zelf laten spelen en uitleggen wat de bedoeling is. Succes!
Misschien moet je samen met haar gaan spelen. Haar op weg helpen. Het is voor jouw dochter misschien moeilijk om vanuit een krat speelgoed iets uit te zoeken en te spelen.

Dus ga samen met haar spelen!

Houdt ze van knutselen? Knippen, plakken, tekenen, stickers plakken? Ga met z'n tweeën een mooi werkje maken voor iemand.

Mijn dochter moet ook altijd even op weg geholpen worden maar als we eenmaal bezig zijn kan ze onwijs leuk en lief spelen. Ze is heel creatief maar heeft een zetje nodig. Anders speelt ze overal 5 minuten mee en dan is ze er klaar mee. Ze lijkt op mij; ook beetje chaotisch
En als ze straks uit bed komt , denkt dat haar speelgoed echt weg gaat , en ze gaat heeeeeeeeeeeel hard brullen ..... daarvan leert ze spelen denk je ?

Kinderen moeten LEREN spelen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vaste tijden introduceren voor tv en speeltijd.

Leuke bijkomstigheid is dat mijn zoon met 3 jaar al klok kon kijken (hele uren) en nu 4 jaar volledig.
spelen opa en oma met haar mee ? Of zeggen die af en toe dat ze zo lief aan het spelen is ( wat ook enorm helpt ) .
Jeetje wat onaardig ben jij zeg! Dat deed mijn opa altijd als ik niet opruimde, speelgoed "aan andere kindjes geven".

Gezien de toon van je mail en het feit dat je het totop heden niet erg vond dat ze voor de buis hing, vraag ik me af of je dochter het wel leuk heeft bij je.

Dit bedoel ik niet lullig, maar om te spelen moet je wel zin hebben. Ik kan me voorstellen dat als het ergens niet echt gezellig is, je ook niet wil spelen.

Je dochter is drie en je verbaast je erover dat je altijd mee moet.

Mijn dochter is drie en vier maanden en wil ook graag dat ik meedoe.

Vaak doe ik dat, vaak ook niet.

Vaak help ik haar op weg in haar spel tot ze het zelf overneemt en lekker met poppen, dekentjes, poppenwagens ed in de weer is.

Een kind van drie hoeft niet altijd alleen te spelen. Sommige kunnen dat echt nog niet.

Het feit dat jouw dochter wel bij haar vader en op andere plekken speelt, indiceert dus dat het iets is dat zich bij jou afspeelt lijkt me.

Koop leuke knutsel spulletjes en ga samen aan de slag.

Je zal zien dat ze geniet!
idd bgb, gewoon als je langsloopt een aai over het bolletje "hey, wat ben jij lief aan het spelen zeg ! " en gewoon verder gaan.

Mijn autist help ik altijd met spelen. Hij kan niet zelfstandig tot een spel komen. Dus tegen hem zeg ik bijv: "zeg A, als je nu even je knexx gaat pakken en die draaimolen gaat maken , die jij zo goed kan. Dan gaan we daarna iets drinken "

Dat werkt meestal wel, met de complimentjes tussendoor. ( dat kost geen tijd hoor, gewoon vanuit de keuken zeg ik "zo wat klinkt dat gezellig zeg " )

mss werkt dat ook nog bij een 3 jarige, dus dat jij kiest voor haar wat ze gaat doen. ( of je laat haar kiezen tussen 2 dingen )
Hallo zeg neele,

Iets minder kan ook wel he.
Dat laatste ben ik het niet mee eens bgb. Ik heb twee kinderen. Mijn oudste is inmiddels bijna 3,5 en heeft nooit een bovenmatige interesse in spelen gehad. Al als baby in de box keek ze overal een minuut naar en was het dan zat. Mijn jongste is bijna 11 maanden en die kan zich veel beter vermaken. Speelt echt met zijn speelgoed, vind blokken en auto's (van die grote zachte) helemaal geweldig. Veel speelgoed wat al 3 jaar in huis is word nu tenminste mee gespeeld. Ik denk dat dat meer in het karakter van een kind zit.

De oudste van bijna 3,5 kan zichzelf binnen heel slecht vermaken. Samen spelen is even leuk, maar ook dan is ze het gauw zat. De enige manier om haar zelf te laten spelen binnen is haar op weg helpen en dan zelf echt iets anders gaan doen. Mijn dochter is wel gek op buitenspelen, dan hoor ik d'r uren niet (ik zie en hoor d'r wel, maar ze vind het dan juist superleuk).
quote:Selma Duim schreef op 07 augustus 2008 @ 14:07:

Misschien moet je samen met haar gaan spelen. Haar op weg helpen. Het is voor jouw dochter misschien moeilijk om vanuit een krat speelgoed iets uit te zoeken en te spelen.

Dus ga samen met haar spelen!

Denk dat het inderdaad verstandig is om het spelen eerst samen te doen. Geef haar wat ideetjes en prikkel haar fantasie en creativiteit door te knutselen en verven enzo. Kinderen hebben regelmaat nodig, dus als je niet meer wil dat ze zoveel tv kijkt gaat die tv gewoon uit. Ze zal zeker weten tegen het idee aan trappen maar de aanhouder wint. Laat haar bijvoorbeeld naar één of twee programma's per dag kijken en daarna gaat de tv gewoon weer uit. Het is makkelijk om je kind voor de tv te laten zitten, het is een soort van oppas. En hoewel je zelf ook weet dat het ook een beetje je eigen misstap is wil je er nu toch wat aan doen ipv het zo door laten gaan. Ze is nog hartstikke jong dus dat komt wel goed, zolang je maar consequent bent.

Gaat je dochter trouwens naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal?
misschien moet je inderdaad je dochter proberen te stimuleren met het spelen. Ze is het niet gewend om thuis die dingen te doen dus waarom zou ze? Laat haar anders 1 of 2 programma's kijken en zeg haar van te voren dat daarna de tv uitgaat. En doe die tv dan ook daadwerkelijk uit.

Je kan haar zelfstandigheid en creativiteit ook stimuleren door te knutselen met haar. Haar te prijzen wanneer ze iets heeft gemaakt of wanneer ze zelf haar speelgoed heeft opgeruimd. Ze zal het idee 3x niks vinden en ze zal behoorlijk tegen dat idee aantrappen. Maar de aanhouder wint!

Gaat ze trouwens naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal?
anoniem_70503 wijzigde dit bericht op 07-08-2008 14:20
Reden: was verkeerd gegaan..
% gewijzigd
Idd, het kan wat milder...

Misschien heb ik ook wel mijn dag niet.

Maar de toon stuitte me zo tegen de borst: dochter mekkert, spullen dreigen weg te gooien.

Het klinkt zo ontzettend ongezellig allemaal.

Mijn excuses voor mijn toon!
:-) netjes van je !

Op zich heb je wel punten neele, maar idd die toon klinkt als een flinke pms
Ik lees even geïnteresseerd mee. Hier ook een 3,5 jarige die veel moeite heeft met spelen. Laten meehelpen bijvoorbeeld is leuk, maar hij gaat daarna niet zelf iets doen en is sowieso met moeite langer dan 10 minuten ergens mee bezig. Ook op weg helpen heeft weinig zin, hij vindt het nu eenmaal erg gezellig om met anderen iets te doen. Sleept thuis ook steeds zijn jongere broertje erbij (die - voor de goeie orde - overigens zichzelf wél heel goed kan vermaken en zo zalig kan lopen keutelen) om samen iets te doen. Inderdaad ook goed mogelijk dat het er nog bijhoort, maar wie weet ga ik nog slimme tips voorbij zien komen.
anoniem_38830 wijzigde dit bericht op 07-08-2008 14:20
Reden: niet meer geheel relevant
% gewijzigd
Mijn kinderen " waren altijd iemand " ; dus ik deed wat ik moest of wilde doen ( al dan niet zelf ook verkleed als boef of gemene koningin ; een aardige rol zat er nooit in ) en al ramen zemende speelden we . ( " maar jij zag mij niet want ik was onzichtbaar " > "ojee, waar is die politie ? Is die onzichtbaar geworden ? " . " maar jij hoorde wat " . " ojee, wat hoor ik nou ? " etc. etc. )

Bovendien " hielpen " ze vaak mee .... op hun manier .

En als ik tijd en zin had knutselden we , las ik voor , bakten we koekjes, gingen ergens heen .... Verwachten van een kind van drie dat ze zelfstandig barbies aan en uikleedt en daar hele fantasievoorstellingen mee speelt lijkt me niet echt realistisch .
Het aanmoedigen, complimentjes geven als ze wel zelf iets aan het doen is, ingaan op haar verzoekjes mee te doen (met regelmaat ook niet altijd want anders leert ze het nooit zelf) en de sfeer goed houden zijn natuurlijk altijd belangrijk ongeacht het karakter van je kind. Kinderen groeien van die aandacht
Het aanmoedigen, complimentjes geven als ze wel zelf iets aan het doen is, ingaan op haar verzoekjes mee te doen (met regelmaat ook niet altijd want anders leert ze het nooit zelf) en de sfeer goed houden zijn natuurlijk altijd belangrijk ongeacht het karakter van je kind. Kinderen groeien van die aandacht in alle opzichten. En de tv voorlopig gewoon uitlaten of echt 1 vaste tijd. Bijvoorbeeld als we wat drinken en eten 's ochtends (is hier vaak rond 10 uur) mag je een halfuurtje kijken of zze mag 1 of 2 programma's kiezen tweenies en het zandkasteel bijvoorbeeld (of iets anders dat achter elkaar komt) maar verder gewoon consequent niet meer doen.
Hier ook zo.

Ik moet de oma zijn en mijn dochter is de mama van de poppen.

Zo spelen we een tijdje en dan gaat oma weer aan het werk:)
Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik haar ook wel eens een hele ochtend naar Nederland 3 laat kijken.

Zelf heb ik hier alleen geen moeite mee als dat zo nu en dan is.

Na bv 2 dagen op het kdv merk ik soms dat ze echt moe is en dan vindt ze het heerlijk om op de bank te hangen.

Doe ik zelf ook wel eens een hele avond als ik moe ben.
Nou , het is pokkenweer dus zal ik even wat leuks voor je dochter verzinnen ?

Met een ballon in de gang spelen , stuiterballen op de trap gooien , tent maken onder de tafel en daar met al haar poppen in , van jouw bed met een trapleer een boot maken ( mast ) ...touw aan je bed ; anker . Met groene zeep en een borstel je bad boenen , een kartonnen doos halen bij de supermarkt ; barbiehuis/boot of poppenbed of kijkdoos , of ......

jouw kast opruimen en verkleedkleren en spullen ( kettingen , sjaaltjes , hoge hakken ) uitzoeken .

met een bolletje wol spinnenweb maken in de kamer en daar doorheen klimmen zonder touw aan te raken .

koekjes bakken.

barbies in bad doen .
Fijn Neele, voelde me even behoorlijk aangevallen, vooral omdat je impliceerde dat dochter het niet leuk heeft bij mij.

Het is niet zo dat ik nooit iets doe met dochter! We zetten een tent op in de kamer als het regent en gaan er picknicken, zetten het zwembadje buiten op tijdens mooi weer en de barbies en babypoppen mogen mee zwemmen. Als ze bijv uitkiest om met de barbies te spelen, dan leggen we een kleed op de grond, stallen alles uit, ik speel even mee en laat haar dan zelf spelen. Zodra ik haar alleen laat spelen is het mis. Ik prijs haar als ze speelt, geef haar wat lekkers en drinken omdat ze zo lief speelt. We zitten geregeld samen aan tafel te kleien of te knutselen, maar de stap omdat zelf door te zetten is er niet, zodra ik stop stopt zij ook.

Enja, dochter gaar 3 dagdelen naar de peuterspeelzaal, kan daar enorm leuk met andere kindjes spelen. Mss verveelt ze zich ook wel thuis, en moet ik met nieuwe uitdagingen komen..
anoniem_63586 wijzigde dit bericht op 07-08-2008 14:34
Reden: even aanvulling ter zelfverdediging ;-)
% gewijzigd
wat bgb schrijft over dat haar kinderen altijd iemand waren ken ik ook van mijn dochter.

"ik was de koningin, en dan was jij het dienst meisje mam, en toen moest jij van mij het huis schoonmaken "

Dan ga ik met haar mee in het rollenspel, en doe ik trouw het huishouden, en zij speelt dat ze de koningin is, en hobbelt wat om me heen. Vaak komt ze dan uiteindelijk zelf tot een spel en laat ze mij weer even met rust.

Maroon, probeer het eens met een kookwekkertje. Dus samen spelen, dan een kwartiertje voor zichzelf laten spelen , en dan weer even wat samen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven