Tijdbesparende huishoudtips!

30-06-2007 22:03 356 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met twee kleintjes, het huishouden en werk kwam ik er achter dat ik toch iets georganiseerder om moest gaan met het huishouden dan hiervoor om niet te verzuipen in was, afwas en rommel!

Langzaam maar zeker verzin ik dingen om het me gemakkelijker te maken en ik dacht: dat doen jullie vast ook! Wie weet kunnen we van elkaar leren.

Dus plaats hier je tijdbesparende huishoudtips! (ja, lekker truttig, ik weet het, maar wel handig!)
quote:Morrie schreef op 13 juli 2007 @ 20:25:

[...]

Als er verse sneeuw ligt je kleed er op zijn kop een tijdje in laten liggen. Als je het er weer af haalt is je kleed smetteloos schoon en de sneeuw zwart. Echt waar!!! Het moet wel verse sneeuw zijn.En zonder sneeuw? (Wij hebben ook zo een vies kleed helaas.=).
bij de Lidl verkopen ze 'alzweck' doekjes. Van die handige wegwerp poetsdoekjes in een pakje. Kosten niks (nou ja, bijna niks) en ruiken lekker. Ik vind ze ideaal als ik effe snel de kinderstoel wil afnnemen of de lichtknopjes of de tafel of........

Het grote poetswerk doe ik dan later wel een keer met een emmer met sop
quote:mardejo schreef op 29 juli 2007 @ 12:45:

Nog een suggestie: waar kunnen we zo'n topic voor mannen plaatsen? Mijn man kan in ieder geval ook wel een aantal van de gegeven suggesties gebruiken.... (maar komt nooit hier op het forum). 

Groeten,

Mardejo  

Ik heb mijn vader een boekje gegeven. Het heet "Schoon! Het grote schoonmaakboek voor mannen en vrouwen." isbn 90-5767-135-2. Met een plaatje van Barbie en Ken voorop. Sorry voor de reclame.

Ik vind dit een erg leuk boekje met goede snelle schoonmaaktips.

bijv. de wc (kleine beurt), 3 min en 20 sec.

Hier heb ik de tip van allesreiniger in een spuitflacon ook vandaan. Met dit flesje en een nat doekje ga ik het hele huis door: deuren, klinken, vensterbank e.d.

Zo'n felgekleurde 'washand' met van die draadjes (markt, xenos, blokker e.d) vind ik trouwens ook een uitvinding in combinatie met een microvezeldoekje. Waar ik voorheen zat te ploeteren op de vette handjes en vingers van dochterlief op mijn Rvs oven en vaatwasser, veeg ik ze nu zo weg met die natte 'washand' en doekje eroverheen. Ook wel handig voor spiegels. Heb je ook geen schoonmaakmiddel meer nodig.
Hoihoi,

Wat heerlijk om te lezen dat ik niet de enige ben die worstelt met het huishouden...haha... ik krijg als ik dit lees spontaan zin om te gaan boenen. Maar goed, mijn vraag is: ik heb een mooie bruine bank, maar er zitten vlekken in die ik er niet goed uitkrijg (ik denk babymelk ofzo..) HG vlekkenspray werkt voor geen meter. Hebben jullie een goed idee?

Bedankt!

Rebek
Hoi Rebek,

Ossegalzeep is hier het wonder voor alle vlekken: melk, poep, groente/fruit. Ik heb zo'n tablet en dat wrijf ik er over heen. In de wasmachine en klaar.

Maar laatst had ik chocola (!!) in de bank. Die heb ik natgemaakt, ossegalzeep erover en napoetsen met een natte doet. Alles schoon!

Ossegal is te koop bij de drogist.

Succes
Ok, goeie tip merdejo! Ga ik morgen meteen uitproberen!

Bedankt!
oh...sorry...mardejo
quote:koeky schreef op 09 januari 2008 @ 23:17:

Ja, daar zijn er heel veel van. Er zijn zelfs mensen die onderbroeken strijken. Ik strijk ook nooit dekbedhoezen. Ik strijk eigenlijk nooit iets, behalve linnen kleren. Dát is pas tijdbesparend!

.

Dan kun je nog veel meer tijd besparen door geen linnen kleding te kopen. Dat spul kreukt al van het kijken.

En ik strijk mijn theedoeken dus wel. Ik was, droog, en vouw dan de was op de strijkplank, met het ijzer ernaast. Dan vlieg je er even overheen. Duurt nog geen 10 seconden. Maar eerlijk is eerlijk, wij hebben wel een afwasmasjien, dus ik strijk 2 theedoeken per maand ongeveer...
Snoetepoetsers. Verwijderen heeeeeeeeeeeeel veel vlekken.
quote:Rebek schreef op 28 januari 2008 @ 20:19:

Hoihoi,

Wat heerlijk om te lezen dat ik niet de enige ben die worstelt met het huishouden...haha... ik krijg als ik dit lees spontaan zin om te gaan boenen. Smeed het ijzer nu het heet is, Rebek. Ik had ook de schoonmaakkriebels toen ik dit topic voor het eerst bezocht, maar daar is nu niets meer van over
Haha yasmijn...jammer he? huishoudwoede is altijd maar van korte duur... maar ik heb je wijze raad opgevolgd, al mijn strijk in één keer weggewerkt. Nu moet het nog in de kast zien te belanden....hebben ze daar ook iets handigs voor? :-)
Heb niet alle reacties gelezen maar het nemen van een werkster is ECHT tijdbesparend!!
ja, dat is de allerbest oplossing....maar helaas niet de goedkoopste.. haha...
Hoi Mardejo,

Hopen dat mijn bank ook schoon wordt met ossegalzeep, want ondanks dat de bank zo'n twee jaar oud is, is ie al erg vies (dank zij zoon van anderhalf!).

ga het morgen gelijk proberen.
Ik heb ook een vraagje.

Ik heb een glazen douchecabine en maak die ongeveer eens per maand schoon met cillit bang (vroeger antikal).Alleen zit er nog steeds een soort van lijkt-wel-kalk-laag op die er maar niet af wil!

Ik heb het geprobeerd met schoonmaakazijn, gewone azijn, gewoon afwasmiddel,jif en dan heel licht met schuurspons en zelfs al eens met koperpoets (had ik ooit ergens gelezen).

Helaas wil niks van dat alles helpen.Het is net zo'n laag die je ook vaak in glazen ziet als ze al tig keer in de vaatwasser zijn geweest.

Ik vind het zo zonde want dan is de douchecabine wel schoon maar het lijkt net of die in geen maanden is schoongemaakt!

Heeft iemand van jullie misschien een tip????
Ik heb geen oplossing voor jouw kalkdouchedeur, maar wel een andere. Ik maakte de douchedeur na het douchen altijd droog met een handdoek of een gewoon schoonmaakdoekje, maar er bleven altijd stofjes en haartjes op zitten. Heb nu een doekje bij de Action gekocht, kostte geen drol, en is een speciaal ramen-lap-doekje. Ideaal, de douchedeur wordt supermooi schoon zonder stofjes en haartjes.

De vloer (laminaat) dweil ik tegenwoordig niet meer met allesreiniger, maar met ammoniak. De vloer wordt streeploos schoon! Ruikt iets minder lekker dan allesreiniger, maar je ziet tenminste geen strepen op de vloer als de zon naar binnen schijnt.

Heb gister de pitten van het kooktoestel gepoetst met "brillo" doekjes (of eigenlijk soort sponsjes) en ze glimmen weer als nooit tevoren.

Ook een goeie: als je fornuis net weer blinkend schoon is en je moet koken voor visite bijv.: aluminiumfolie over het gastoestel (nou ja, niet over de pitten heen natuurlijk) Na het koken gooi je de folie met rotzooi en al in de prullenbak en je kookplaat is nog steeds mooi schoon. (vind het zelf echt een rotklus, gasfornuis poetsen)

Strijken doe ik ook bijna niet, als ik de was ophang klop ik het goed uit en hang het vervolgens op zónder wasknijpers (anders krijg je van die afdrukken in je shirt) of ik hang het op een kleerhanger te drogen.
quote:Rebek schreef op 29 januari 2008 @ 14:30:

ja, dat is de allerbest oplossing....maar helaas niet de goedkoopste.. haha...Mijn werkster kost ¤ 30 per 3 uur (eens in de 2 weken), dus ¤ 15 per week, dan maar iets minder luxe boodschappen doen, iets minder met de auto rijden etc., ik bedoel maar te zeggen dat het niet moeilijk moet zijn om ¤ 15 per week te besparen, tenzij je echt op het sociale minimum zit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Up Up Up

Iemand nog goede huishoudtips???
Of het echt bijdraagt aan het housekeeping time management weet ik niet maar:

Ik ontdooi mijn vriezer altijd met mijn fohn (vriezer eerst een minuut of tien afzetten en open en fohn niet op de heetste stand.

Is het binnen een half uurtje gepiept en hoef je niet te brikken of bang te zijn dat je je bevroren spullen weg hoeft te gooien.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
En dan heb ik nog geeneens kinderen.....kun je nagaan.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
beetje late reactie maar voor andere huishoudens:

Douchecel deuren (en tegels) met glansspoelmiddel insmeren (spons) Even laten intrekken afspoelen, en hij is als nieuw!!!!!

Als er echt te veel kalk op zit een keer met echte antikal (geen cillit bang) even goed schrobben en naspoelen. De volgende keren 1x p week met glansspoelmiddel.

Na het douchen naspoelen met koud water scheelt ook in aanslag.
@Moon78: cillitbang is een verschrikkelijk aggressief schoonmaakmiddel. Ik heb ooit ergens gelezen dat het pure zoutzuur is. In ieder geval heel aggressief dus. En bijtend. En ik denk dat de cillitbang is ingevreten op je douchewand, waardoor deze beschadigd is. Ik ben bang dat je -als je een heldere douchewand wilt- een nieuwe kunt bestellen....
Wij hebben een grindvloer (zonder seal-laag erop) in het hele huis. We maken de vloer 1-2 keer per jaar helemaal schoon met de waterstofzuiger en speciale reiniger voor grindvloeren, en daar zijn we dan een hele dag mee bezig Het voordeel van zo'n vloer is dat je er (bijna) niets op ziet, nadeel is dat hij dus al snel weer hartstikke vuil is (gezien de onderkant van je sokken na een halve dag). Dweilen kan niet, dat is te nat, het water zakt in de vloer en dat droogt te langzaam op en gaat stinken. Kleine plekjes kan je wel met een vochtig schoonmaakdoekje reinigen, maar even tussendoor of wekelijks lekker de hele vloer dweilen helaas dus niet.

Heeft iemand nog tips om een grindvloer makkelijk schoon te maken?
quote:mars 74 schreef op 30 juni 2007 @ 22:46:

Of een kerel met een opruim/schoonmaak/organiseer tic hebben.

Mijn man is enorm opruimerig, maakt veel schoon en organiseert zich suf. Alles op alfabetisch volgorde, gestructureerd, opgeruimd en weg.

Hier ziet het er ook altijd spic en span uit en alles heeft zijn vaste plek in opbergsystemen en niets ligt in het zicht wat niet tot het meubilair behoort.

Kan ook erg irritant zijn, want ik kan ook werkelijk niets dat ik in mijn beleving in gebruik heb laten liggen, het is opgeruimd of weggegooid...als ik een laatste slok uit een gas neem, staat ie 1 sec later in de vaatwasser...

Maar kraakhelder is het hier wel. ;)Heeft mijn vent soms een dubbelleven ?
quote:zomerkind schreef op 30 juni 2007 @ 23:19:

[...]

Zit jouw zoon al wel eens in de zandbak? Zo nee, dan kom je er nog wel achter hoeveel zand er in plooitjes en zakken van broeken past. En niet te vergeten in de luier...;)

Klinkt misschien nogal neurotisch (en heb de rest nog niet gelezen, ben er net pas voor gaan zitten), maar da's het eerste wat ik doe als dochter bijvoorbeeld op de creche is geweest en overduidelijk de hele dag in de zandbak heeft gewoond daaro;

ik trek haar de schoenen en sokken en als het moet haar kleren buiten uit (zandbak spelen is meestal in combi met mooi weer, dus dat kind krijgt het toch niet koud). En toen ze nog luierde zelfs de luier. Klopte haar goed uit bij de deur, nam haar gelijk mee naar boven voor een lekker verfrissende douchebeurt en dan gewassen, rozig en wel nog even lekker eten, knuffelen en daarna slapen.

So wie so werkt het hele bijhouden van huishouden beter als je je kind leert voeten te vegen, in de gang de schoenen uit te trekken en aan tafel te eten, drinken en ook knutselen. Mijn dochter loopt niet met een boterham of koekje door het huis. Eten doen we aan tafel, tenzij we gewoon visite hebben en dan zet ik er voor haar een tafeltje bij.

Zelfde geldt voor kleuren of klei, ik hoef echt geen klodders klei uit de bank te pulken, want dat doet ze aan tafel. En stiften/kleuren/waterverven of dat soort dingen is ook gewoon voor aan tafel.

En verder mag ze de hele hut verbouwen, mijn bank tot piratenschip omtoveren als ze wil. Maar dat komt omdat ik weet dat mijn vloer min of meer schoon is (neem een harde vloer, zoals zeil, parket, laminaat of tegels, want de ellende is een zachte vloerbedekking) en het me dus niet uitmaakt als het allemaal op de grond ligt. Elke avond voor het slapen gaan haal ik even snel de zachte bezem over de vloer (kan ook swiffer ofzoiets zijn) en het is gewoon schoon.

Dus schoonmaken begint dus al met bepaalde gewoontes aanleren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven