Caviavragen

24-02-2015 11:21 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Donderdag krijgen wij twee cavia's. Voor de verjaardag van mijn dochter en alvast voor de verjaardag van mijn zoontje.

Uiteraard weet ik dat zij er nog te weinig mee gaan doen, hok schoonmaken enzo en dat ik of vriend dat zal doen, dat is ook geen enkel probleem.

Volgens mij zitten er hier wel een paar cavia kenners op 't forum dus ik vraag 't hier nog maar even.

Ik heb ervaring met konijnen maar niet met cavia's.

Ik heb nog een paar dingen die ik niet zeker weet.

De konijnen voeren we Science selective. Is dit ook 't beste merk voor cavia's? Ik las ergens dat er teveel calcium in zou zitten.

De konijnen zitten op Aubiose (in 't nachthok) kan dat ook voor cavia's of toch beter zaagsel.

Stro mag niet las ik maar ik zag ook een soort zacht nestmatriaal, heb ik dat nodig in hun nachthok?

Zijn er nog dingen die een cavia absoluut moet hebben, waar ik aan moet denken?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Wij gebruikten altijd gewoon zaagsel op de bodem.

Heel belangrijk is iig vitamine C. Net als mensen kunnen cavia's dit niet zelf aanmaken.

Wij druppelden altijd nog iets extra door het voer, in water verdampt het sneller.

Is het al een koppeltje of moet er thuis nog gekoppeld worden? Wat doe je dan mocht dit niet lukken?

Cavia's zijn echt super leuk. Ik mis het whiepen nog steeds.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Cavia's eten de hele dag door, anders krijgen ze allerlei tekorten, koop echt caviavoer, ander voer is niet geschikt, hij moet ook harde brokjes eten omdat anders zijn tanden blijven doorgroeien (net als bij konijnen). Mijn cavia zaliger "woonde" op hooi, moest het wel regelmatig bijvullen want hij at een groot deel van zijn huis op. Voor stro wordt gewaarschuwd vanwege hun oogjes. Mijn Kaafje kreeg naast zijn gewone eten iedere dag verse groenten en/of fruit, komkommer en aardbeien waren favoriet.
verba volant, scripta manent.
Wij gebruikten ook altijd gewoon zaagsel, op een laag kranten. Dat neemt het vocht goed op. Reken voor 2 cavia's op 2x per week het hok verschonen.

Wij gaven ze ook Science selective, met voldoende groenten erbij (voor het beeld: die van ons aten een hele witlof, een halve paprika, een stuk komkommer, en een tomaat per dag), en soms een klein beetje fruit dat ze lekker vinden (die van ons vonden alleen druiven, blauwe bessen en soms een aardbei lekker, de rest bliefden ze niet ). Altijd hooi tot hun beschikking (in een bal, anders plassen ze erin, het zijn rommelkonten) en vers water.
Caviavoer is niet hetzelfde als konijnenvoer, en dat heeft geloof ik idd met vitamine c te maken. Wij gebruikten geen stro, maar wel hooi. Onze cavia's vonden het heerlijk om in een grote berg hooi te kruipen en zich dan een weg naar buiten te eten Daarnaast zou ik ook iets van een huisje ofzo in het hok zetten en/of een handdoek over één kant van de kooi. Cavia's zijn namelijk van nature bang voor roofvogels en willen daarom kunnen schuilen als ze gevaar ruiken.

Verder waren onze cavia's dol op witlof en andijvie.
Oh ja, ze moeten regelmatig rennen, dus het hok moet óf groot genoeg zijn of ze moeten een plek hebben waar ze kunnen rennen zonder zich pijn te doen. Ze lijken langzaam en sloom maar het zijn enórme renners, springers en kruipers! En dat is ook echt super om te zien.
Cavia's hebben idd extra vitamine C nodig, t.o.v. konijnen. Dit zit al extra in caviavoer, maar hier krijgen ze ook dagelijks witlof, paprika, appel, peterselie, komkommeretc. Net wat we hebben liggen. Ze mogen overigens niet alle groenten (geen ui, courgette, aubergine, tomaat, etc.)! Ff Googlen, dus.

Hier zitten ze op een laagje beukensnippers (stuift vele malen minder dan zaagsel) en ze hebben altijd een berg hooi in het hok (geen stro!).

Vanzelfsprekend altijd voldoende water. Wij hebben twee cavia's en twee flessen hangen. Af en toe even de flessen met een rager schoonmaken, want na verloop van tijd wordt de binnenkant groen.

Cavia's zijn inderdaad leuk! Die van ons gaan 'whiepen' als je thuis komt of als ze horen dat je een appel staat te schillen of zo.
Hier ook de komkommer favoriet, vooral de schil. En andijvie. Paprika vonden ze niks. Hij nam eens een hap en trok er zo'n vies gezicht bij zo van: bah vrouwtje wat doe je nu??

Sla ook lekker en idd aardbeien.

Heel veel hooi vonden ze hier geweldig, hele tunnels werden gegraven en verstoppertje gespeeld. Om daar vervolgens lekker te gaan slapen.
AnnBritt, ze mogen gewoon tomaat hebben, hoor.

De rest klopt!
Het is ook een aardig idee om een rek te kopen dat je 's zomers buiten op het gras kunt zetten. Caviaatjes erin, en ze maaien het gras voor je Wel ervoor zorgen dat ze dan ook altijd in de schaduw kunnen zitten als ze willen.
quote:Penelopeia schreef op 24 februari 2015 @ 11:38:

Het is ook een aardig idee om een rek te kopen dat je 's zomers buiten op het gras kunt zetten. Caviaatjes erin, en ze maaien het gras voor je Wel ervoor zorgen dat ze dan ook altijd in de schaduw kunnen zitten als ze willen.Dat kan, maar je moet ze dan door het jaar heen regelmatig even wat vers gras geven (schoon gras!) anders is het vragen om darmproblemen, cavia's kunnen zich ziek eten aan gras.
In science selective zit al vitamine C, ik denk niet dan ik dan nog bij moet voeren.

Het zijn 2 vrouwtjes die al bij elkaar zitten.

Veel hooi dus in 't hok om op te leven en hooi in een bal (hoger) om te eten.

En veel groente om te eten.

Ja jammer dat 't zo'n rommelkonten zijn. Onze konijnen poepen en plassen op een plek, heel handig. Zal even wennen zijn bij de cavia's dat zij dat niet doen.

Het "hok" is een kast met 4 verdiepingen, onderste is 't nachthok, veel schoonmaken dus.

Moeten ze nog iets speciaals om hun tanden af te laten slijten, stuk hout ofzo?
AnnBritt, ze mogen wel tomaat hoor. Kregen die van mij ook. Alleen het harde deel en niet te veel ivm zachte keutels.

Edit: mosterd.
Hier geef ik ze Care+ en het bakje gaat schoon op. Zaagsel is favoriet, zacht, warm en het goedkoopste. Flink veel hooi geven, zowel voor warmte als om te eten. Sinence selective ging hier niet op, ze vonden het maar niets.
Ren in de tuin hebben we. Ik las ook dat ik ze regelmatig gras in hun hok moet geven.

Hok is 1 meter bij 50cm en dat dan x 4.

Het nachthok is een afgesloten/ donker gedeelte. Ik wil op de verdiepingen ook nog houten en hooi huisjes zetten of kartonnen dozen.
Wilgentakken.
quote:Gatti schreef op 24 februari 2015 @ 11:40:

In science selective zit al vitamine C, ik denk niet dan ik dan nog bij moet voeren.

Het zijn 2 vrouwtjes die al bij elkaar zitten.

Veel hooi dus in 't hok om op te leven en hooi in een bal (hoger) om te eten.

En veel groente om te eten.

Ja jammer dat 't zo'n rommelkonten zijn. Onze konijnen poepen en plassen op een plek, heel handig. Zal even wennen zijn bij de cavia's dat zij dat niet doen.

Het "hok" is een kast met 4 verdiepingen, onderste is 't nachthok, veel schoonmaken dus.

Moeten ze nog iets speciaals om hun tanden af te laten slijten, stuk hout ofzo?

Wij hadden wat houten dingen erin liggen, een brug en de schuilhuisjes waren ook van hout. Met schors er nog aan. Daar knaagden ze graag aan.

Wij deden nog wel extra vit C ook al zat het in het voer. Was op aan raden van de dierenarts. We hadden een oud mannetje.
Het voer zal dan een kwestie van uitproberen worden.

Ik ben een grote science selective fan voor de konijnen daarom dacht ik ook de cavia variant te kopen. Maar ik hou care+ in mijn achterhoofd.
Oh... ik geef ze ook dagelijks extra vitaminde C, als ik met het potje rammel gaan ze helemaal tekeer, zo leuk!
quote:Gatti schreef op 24 februari 2015 @ 11:43:

Ren in de tuin hebben we. Ik las ook dat ik ze regelmatig gras in hun hok moet geven.

Hok is 1 meter bij 50cm en dat dan x 4.

Het nachthok is een afgesloten/ donker gedeelte. Ik wil op de verdiepingen ook nog houten en hooi huisjes zetten of kartonnen dozen.

Klinkt top zeg. Die cavia's zijn straks helemaal happy de peppie in huize Gatti.

Lekker groot hok, veel verwennerij.
Wilgentakken heb ik ook voor de konijnen dus dat komt goed uit.
O ja, je moet de nageltjes ook in de gaten houden. Die moet je af en toe knippen (of door de dierenarts laten knippen).
Ja, inderdaad, nageltjes! Goede tip, Penelopeia! Ik knipte die van de ene zelf, die van de andere liet ik door de dierenarts doen. Die maakte zo'n drama
Ik haal wel van die vitamine C brokjes voor de zekerheid.

Teveel vitamine C is geloof ik toch geen probleem. Als ze dat zo lekker vinden kunnen de kinderen dat geven.
Mijn Kaaf was een tikkeltje kieskeurig, met aalbessen deed ik hem geen plezier, je zag hem er zuur van kijken, die bleven dan ook gewoon liggen, van een zure sinaasappel of mandarijn at hij ook geen stukje, van een zoete wel. Als ik hem een paar bramen gaf had hij twee dagen een paars snuitje. Hij was ook gek op appelmoes. Volgens mij had hij zich in de vrije natuur niet kunnen redden, dan heb je niets te kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven