Entertainment alle pijlers

Bizarre eters

28-02-2015 10:36 1084 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nieuw bij RTL5: Bizarre Eters

Verslaafd aan spaghetti met kaas, 70 pakjes kant-en-klare noedelsoep per dag of alleen wit brood met hagelslag? Sommige mensen lusten zó weinig dat hun gezondheid en sociale leven heel wat te verduren krijgen. In Bizarre Eters worden deze extreem moeilijke eters geholpen om weer een gezond eetpatroon op te bouwen. In elke aflevering worden twee kandidaten gevolgd en bijgestaan door voedingspsycholoog Lieveke Goossens. Zal het de kandidaten lukken hun einddoel te bereiken? Vanaf maandag 2 maart wekelijks om 21:30 uur bij RTL 5.

Ik kan mij er dus helemaal niets bij voorstellen. Ben wat dat betreft een bourgondiër. Uiteraard ga ik kijken, ben benieuwd of het de kandidaten lukt om ook andere dingen te gaan eten.

Gaan jullie ook kijken?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mijn jongste is gek op knakworsten en kipnuggets, maar is weer niet zo dol op friet en pannenkoeken.

Hij zou het liefste elke dag broccoli eten. Heel apart. Hij had laatst zelfs al een broccoli 'gestolen' op het laatste moment zag ik dat hij voorin het boodschappenautootje lag. Echt no way dat ze bij de kassa geloven dat hij zélf die broccoli heeft gegapt natuurlijk. (Jaja mevrouwtje, daar trappen we niet in etc. )
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:dubbeltje4 schreef op 02 maart 2015 @ 14:20:

[...]

Ik geloof er helemaal niets van, dat kinderen dit soort eten van nature lekker vinden.

Ik geloof wel, dat ouders aannemen dat alle kinderen dit soort voedsel lekker vinden en het ook zo presenteren aan hun kinderen.

We kunnen wel net doen alsof groente net zo'n traktatie is als patat met mayo en net zo heerlijk. Maar die kinderen zijn natuurlijk ook niet gek. Als patat met mayo net zo'n traktatie is als groente, waarom eten we dat dan niet elke dag?

Daar zit het hem denk ik in hoor.
Mijn ervaring is dat ze nergens moeilijk doen als je om een kleinere porties van een hoofdgerecht vraagt.
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 14:43:

Mijn ervaring is dat ze nergens moeilijk doen als je om een kleinere porties van een hoofdgerecht vraagt.Dat denk ik ook niet, maar het ging mij meer om het "signaal" dat ermee wordt afgegeven om iets "kindermenuutje" te noemen. Kan best zijn dat kinderen alsnog direct de kaart gaan doorspitten waar de friet met frikandellen staan, maar vind het al anders wanneer dat niet kindermenu genoemd wordt. Wellicht zijn restaurants bang te degraderen tot halve snackbar wanneer ze de frikandellen op de gewone kaart zetten?
quote:Baudolino schreef op 02 maart 2015 @ 14:42:

[...]

We kunnen wel net doen alsof groente net zo'n traktatie is als patat met mayo en net zo heerlijk. Maar die kinderen zijn natuurlijk ook niet gek. Als patat met mayo net zo'n traktatie is als groente, waarom eten we dat dan niet elke dag?

Daar zit het hem denk ik in hoor.

Misschien vinden de meeste volwassenen patat en mayo ook wel het allerlekkerste en geven ze dat (misschien ongemerkt) over aan hun kinderen.

Ons verstand zegt ons er niet aan toe te geven, omdat het ongezond voor ons is elke dag patat met mayo te eten.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 02 maart 2015 @ 14:13:

[...]

Sorry, het stond er wat onduidelijk. Maar wat ik bedoel: In algemene zin wordt kinderen door hun ouders geleerd om gezond te eten. Als je het aan de kinderen overlaat, eten ze immers het liefst alleen wat ze lekker vinden -chocopasta, snoep, knakworsten, enzovoort- maar het is aan de ouders om ze ook groente, een boterham met kaas etc. te leren eten. Vaak dingen die ze in eerste instantie niet uit zichzelf zullen eten. Maar ze leren het wel eten en doorgaans lusten kinderen op zeker moment dan ook gewoon groente, om maar wat te noemen.

Ergens moet het daar zijn misgegaan bij een aantal van de mensen in dit programma, denk ik.

Het is denk ik ook een soort trechter; grootouders vinden iets niet lekker, en geven dat hun kinderen niet. Die kinderen eten dat niet, want nooit gehad, en lusten van wat hun aangeboden is ook weer wat niet. Zij geven daardoor hun kinderen nóg weer minder.

Tenminste, zo zou het kunnen gaan.

Wij aten thuis heel gevarieerd, maar pompoen eet ik pas sinds een paar jaar. Had ik daarvoor nooit gehad. Wel paprika's, terwijl die in mijn jeugd nog redelijk exotisch waren. (ja, echt.. ) Mijn vader had op Mediterrane landen gevaren en was helemaal blij toen dit soort eten bij ons in de schappen normaal werd Een vriend van mij kon vertellen wanneer hij voor het eerst een paprika at.

Verder leren kinderen te eten wat ze voorgeschoteld krijgen, maar hun voorkeur hoeft niet per se uit te gaan naar ongezond. Mijn dochter maakte ik echt blij met fruit. Mijn zoon alweer wat minder. De jongen, waar ik eerder van sprak, wilde juist helemaal geen zoetigheid. En nog steeds maak je hem daar niet blij mee.
Later is nu
Mijn kinderen waren blij dat er eten was.
quote:Baudolino schreef op 02 maart 2015 @ 14:42:

[...]

Daar zit het hem denk ik in hoor.Dat denk ik ook niet maar ik denk wel dat kinderen misschien eigenlijk meer smullen van - ik noem maar iets - beef teriyaki of kipspiesjes dan van knakworsten. Maar dat ze het eng vinden om iets van de gewone kaart te bestellen dat ze er eigenlijk niet eens naar kijken.
quote:NYC schreef op 02 maart 2015 @ 14:32:

[...]

100% mee eens!

Door het kindermenu te beperken tot:

Knakworst met friet

Frikandel met friet

Kroket met friet

...geef je eigenlijk het signaal af dat de gerechten op de kaart voor de grote mensen eng en waarschijnlijk minder lekker zijn. Ik ben er echt op tegen dat dit als kindermenu wordt aangeduid, ook al eet een kind het graag of als liefste. Ik zou idd ook zeggen dat alle (of een groot deel van de) gerechten ook in een kleinere kinderportie te bestellen zijn. Er zijn volgens mij restaurants die dit principe handhaven maar nog niet veel.

Zoon eet thuis immers ook van alles de helft van wat ik eet (heel globaal: 100-125 gram groenten, 50-75 gram vlees of vis, 50 gram rijst, pasta, aardappel) dus waarom zou het in een restaurant anders moeten.Ik denk vanuit een idee dat uit eten een feestje is en voor veel kinderen (ooit) papat met appelmoes het meest feestelijke eten was dat ze konden bedenken. Als jouw kind liever wat anders eet, kan hij dat natuurlijk ook nemen.
Later is nu
quote:dubbeltje4 schreef op 02 maart 2015 @ 14:49:

[...]

Misschien vinden de meeste volwassenen patat en mayo ook wel het allerlekkerste en geven ze dat (misschien ongemerkt) over aan hun kinderen.

Ons verstand zegt ons er niet aan toe te geven, omdat het ongezond voor ons is elke dag patat met mayo te eten.Maar is niet alles ongezond als je zo eenzijdig eet? Als je dus elke dag hetzelfde eet.
quote:Dreamer schreef op 02 maart 2015 @ 14:51:

[...]

Ik denk vanuit een idee dat uit eten een feestje is en voor veel kinderen (ooit) papat met appelmoes het meest feestelijke eten was dat ze konden bedenken. Als jouw kind liever wat anders eet, kan hij dat natuurlijk ook nemen.Tuurlijk, snap ik, is ook helemaal waar. Maar waarom dan het onderscheid benoemen?
quote:NYC schreef op 02 maart 2015 @ 14:50:

[...]

Dat denk ik ook niet maar ik denk wel dat kinderen misschien eigenlijk meer smullen van - ik noem maar iets - beef teriyaki of kipspiesjes dan van knakworsten. Maar dat ze het eng vinden om iets van de gewone kaart te bestellen dat ze er eigenlijk niet eens naar kijken.

Nou, ik denk dat dat nog wel eens zal tegenvallen. Voor jou kind misschien, maar voor andere kinderen weer niet. Net als het broccolivoorbeeld. Er zijn kinderen die daar gek op zijn, maar de meeste kinderen niet.

Mijn kinderen zijn gek op olijven, dat was ook niet altijd normaal, toch hoor ik dat wel vaker. En.. hoewel ze al hun hele leven hetzelfde eten, hebben ze een heel verschillend idee van wat het allerlekkerst is en wat ze sowieso lekker vinden.
Later is nu
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 14:53:

[...]

Maar is niet alles ongezond als je zo eenzijdig eet? Als je dus elke dag hetzelfde eet.Ja.
quote:Dreamer schreef op 02 maart 2015 @ 14:55:

[...]

Nou, ik denk dat dat nog wel eens zal tegenvallen. Voor jou kind misschien, maar voor andere kinderen weer niet. Net als het broccolivoorbeeld. Er zijn kinderen die daar gek op zijn, maar de meeste kinderen niet.

Mijn kinderen zijn gek op olijven, dat was ook niet altijd normaal, toch hoor ik dat wel vaker. En.. hoewel ze al hun hele leven hetzelfde eten, hebben ze een heel verschillend idee van wat het allerlekkerst is en wat ze sowieso lekker vinden.Ik weet nog niet of dat voor mijn kind geldt hoor, eerst maar eens zien maar wat ik bedoelde was: je kunt het als restaurant toch ook gewoon op de kaart zetten zónder te benadrukken: dit is een kindermenu! Alsof kinderen die zich een ossenhaasje of steak met gestoomde groenten bestellen eigenlijk toch wel heel raar zijn... Ik zou dus graag zien: kinderen en volwassenen gelijkwaardig aan elkaar, de gerechten op de kaart ook. Bestel wat je lekker vindt.
quote:dubbeltje4 schreef op 02 maart 2015 @ 14:49:

[...]

Ons verstand zegt ons er niet aan toe te geven, omdat het ongezond voor ons is elke dag patat met mayo te eten.Zou kunnen, maar ik denk ook dat ze het gewoon in de smiezen hebben hoe het zit, en dat ze het lekker vinden omdat ze het niet zo vaak krijgen.
quote:NYC schreef op 02 maart 2015 @ 14:50:

[...]

Dat denk ik ook niet maar ik denk wel dat kinderen misschien eigenlijk meer smullen van - ik noem maar iets - beef teriyaki of kipspiesjes dan van knakworsten. Maar dat ze het eng vinden om iets van de gewone kaart te bestellen dat ze er eigenlijk niet eens naar kijken.

Dan heb je het al weer over grotere kinderen, die zelf de kaart kunnen lezen. Ik was nog meer bezig met de oorsprong

Hoe kan het dat de meeste kinderen als ze mogen kiezen, toch gaan voor pannenkoeken of patat met mayo en niet voor worteltjes en boontjes, ik noem maar wat.
quote:Baudolino schreef op 02 maart 2015 @ 15:04:

[...]

Dan heb je het al weer over grotere kinderen, die zelf de kaart kunnen lezen. Ik was nog meer bezig met de oorsprong

Hoe kan het dat de meeste kinderen als ze mogen kiezen, toch gaan voor pannenkoeken of patat met mayo en niet voor worteltjes en boontjes, ik noem maar wat.

Kiezen wat je eet is niet simpelweg een kwestie van smaak, concluderen wetenschappers in een nieuwe studie aan het Montreal Neurological Institute van de McGill University en de McGill University Health Centre. Of je een blik werpt op de menukaart of de schappen in een supermarkt overschouwt, je hersenen nemen beslissen op basis van de calorische waarde van voedsel.

De studie, gepubliceerd in Psychological Science, is gebaseerd op de hersenscans van gezonde deelnemers die werden gevraagd om foto's van verschillende voedingsmiddelen te bekijken. De delnemers beoordeelden welke voedingsmiddelen ze wensten en hen werd gevraagd om de calorische inhoud van elk voedsel te schatten. Verrassenderwijs waren ze slecht op nauwkeurig beoordelen van het aantal calorieën in de verschillende voedingsmiddelen, maar hun keuzes en hun bereidheid tot aankopen was gericht op de levensmiddelen met een hogere calorische waarde.

"Uit eerdere studies bleek dat kinderen en volwassenen de neiging hebben om voedsel te kiezen met hoge caloriewaarde"

http://www.leefbewust.com/2014/nieuws/fastfood2.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Psycholoog Fitzsimons, onderzocht hoe dit komt. Deelnemers aan zijn onderzoek konden kiezen uit vele soorten voedsel. Mensen ook een gezonde mogelijkheid aanbieden, dreef hen juist eerder richting het ongezonde eten. “Een gezonde optie in een ongezond totaalpakket: het feit dat dit op het menu staat, maakt dat we juist iets pakken dat slechter voor ons is dan wat we normaal zouden eten.” Fitzsimons noemt dit “plaatsvervangende doelvervulling.” Alleen al het zien van een gezonde keus in een restaurant bevredigt psychologisch gezien de behoefte ‘gezond’, dan voelen mensen zich vrij te nemen wat ze willen. Juist bewuste eters zijn sterk geneigd, ongezond te pakken als er ook gezonde dingen op dat menu staan. ‘Vaak juist degenen die hun hand opsteken als gevraagd wordt wie als eerste salade kiest.”

http://www.hetkanwel.net/ ... -tips-om-het-af-te-leren/
Ik krijg nu wel ontzettende trek in verse frieten met mayo trouwens
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 15:26:

Ik krijg nu wel ontzettende trek in verse frieten met mayo trouwens Van die dikke frieten met een beetje zurige, hele dikke mayo? Ik ook !
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 maart 2015 @ 15:27:

[...]

Van die dikke frieten met een beetje zurige, hele dikke mayo? Ik ook !Ja
Ik heb meer zin in lekkere knapperige, bruingebakken frietjes.

Mayonaise meng ik vaak met wat yoghurt en limoensap.

Dan heb ik het idee, dat het gezonder is en mag ik er dus meer van hebben.
quote:dubbeltje4 schreef op 02 maart 2015 @ 15:37:

Mayonaise meng ik vaak met wat yoghurt en limoensap.

Dan heb ik het idee, dat het gezonder is en mag ik er dus meer van hebben.Zo werkt dat dus.
En dan nog een lekker kroketje erbij met veel vleesvulling.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 maart 2015 @ 15:38:

[...]

Zo werkt dat dus.Weet ik wel, daarom schreef ik het ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven