Honing onder 1 jaar

14-08-2008 09:56 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag dat wel als het verhit is? Ik heb bijvoorbeeld een recept van vruchtenmuffins zonder suiker, mét honing, waar verder alleen maar dingen inzitten die zoonlief van 10 maanden mag eten, maar ik vraag me af of die honing mag als het meegebakken is.

Mijn gezonde boerenverstand zegt van wel, maar ik weet het niet zeker en kan het antwoord niet vinden.

Iemand hier?
Jeumig ja, paprikachips kun je vast zelf bakken. En altijd from scratch eten door voorbereiding kan ook. Maar weet je? Manlief en ik werken allebei, hebben 2 (momenteel) aardig aanwezige jochies en zijn dus op de avonden aangewezen. Naast alle andere dingen die je dan doet voor eigen belang (sporten, administratie bijwerken, werkspullen in orde maken/houden, soms nog wat werken, opruimen) en die voor de mormeltjes (kdv-mappen bijhouden, foto's inplakken, brood voor volgende dag smeren, traktaties maken en wat verder nog aan andere ad hoc zooi voorbij komt) zijn er ook weleens momenten dat ventlief en ik even met een glaasje op de bank neerploffen. En dan kan er een avond daarop weleens een pot of zakje opengetrokken worden. Je kan nou eenmaal niet alles hebben of doen.
het was maar een voorbeeld...

als ik trek in chips heb, eet ik ze ook uit een zak.

ik wilde maar aangeven dat je alles zelf kunt maken, mits tijd en nog belangrijker zin.
zelf muffins bakken is leuk en ze smaken beter, dus eowynn doet het goed in het licht van deze offtopicdiscussie.
Honing is een ander verhaal dan E-nummers hoor.

E-nummers zijn smaaktoevoegingen die weliswaar volgens sommigen minder goed voor je zijn, maar waar je niet direct dood aan gaat.

Het gevaar van honing voor baby's is dat ze er wél dood aan kunnen gaan. Niet iedere baby, en ook niet elke keer. Maar net zoals je op moet passen met rauwe eieren bij kinderen en bejaarden, moet je dat ook met honing bij baby's.

Of je het wel of niet doet moet je zelf weten, maar de vergelijking met E-nummers vertroebelt de discussie denk ik. Want die leveren behalve bij echte voedselallergieën geen direct levensgevaar op.
Jessica, het gevaar van honing is eerder deze discussie al aangegeven en we hebben het nu even over e-nummers.
Ik citeer even van een site van het RIVM:

"Uit verschillende onderzoekenis gebleken dat een aanzienlijk deel van honingC. botulinum kan bevatten. Infectie bij kinderen kan leiden tot een ernstig ziektebeeld met langdurige ziekenhuisopname en complicaties, zeker als het beeld niet tijdig wordt herkend. Omdat honing niet tot de essentiële voedingsproducten van de baby behoort kan het zonder problemen van het 'babymenu' worden gehaald. In navolging van de rest van de wereld zou het wenselijk zijn om ook in Nederland het risico dat het gebruik van honing bij kinderen onder de leeftijd van 1 jaar met zich meebrengt aan een breed publiek kenbaar te maken, bijvoorbeeld via de consultatiebureaus. "

en

"0 tot 10% van de onderzochte monsters honing bevatte C. botulinum sporen........ Het verhitten van de honing blijkt niet in alle gevallen voldoende om de hitte-resistente sporen te vernietigen."
quote:whopper schreef op 14 augustus 2008 @ 11:49:

Jessica, het gevaar van honing is eerder deze discussie al aangegeven en we hebben het nu even over e-nummers.

Huh? Dus in een topic over honing mag het niet meer over honing gaan want het gaat nu over e-nummers?

Zoals ik al eerder zei: ik vind het riskant om de suggestie te wekken dat honing net zoiets is als e-nummers, want het gevaar is van een andere orde. En ik vind dat die suggestie hier wel gewekt wordt.
Nee hoor, dat zeg ik nergens. Zie jij dat ergens staan dan? Ik zeg alleen dat we het over honing al gehad hebben en het nu over e-nummers hebben, mijns inziens dus geen vertroebeling van de discussie.
Oh ja en Jessica, als je van plan bent vaker te forummen, dan is het misschien handig om te weten dat hier de discussies alle kanten op kunnen gaan, nu gaat het over eten en komen we al pratende op e-nummers. Ik geloof neit dat het ooit op een topic hier zuiver en alleen over het onderwerp is gegaan. Je komt met zoveel mensen en zoveel meningen vanzelf op zijstraten.
quote:whopper schreef op 14 augustus 2008 @ 11:54:

Nee hoor, dat zeg ik nergens. Zie jij dat ergens staan dan?

Ja. Het begon met iemand die zei "mag brood met jam dan wel want dat is ook slecht vanwege de hulpstoffen", en van daar uit ging het over hoe slecht e-nummers wel niet kunnen zijn. Dat vat ik op als het vergelijken van risico's.

Ik zeg alleen dat we het over honing al gehad hebben en het nu over e-nummers hebben, mijns inziens dus geen vertroebeling van de discussie.

Ik begrijp dat verdere inbreng over honing in dit topic verder door jou niet gewenst is, zelfs niet als die voorzien is van officiele bronnen? OK, mag je zelf weten.
quote:whopper schreef op 14 augustus 2008 @ 11:58:

Oh ja en Jessica, als je van plan bent vaker te forummen, dan is het misschien handig om te weten dat hier de discussies alle kanten op kunnen gaan, nu gaat het over eten en komen we al pratende op e-nummers. Ik geloof neit dat het ooit op een topic hier zuiver en alleen over het onderwerp is gegaan. Je komt met zoveel mensen en zoveel meningen vanzelf op zijstraten.Jeetje Whopper, ik forum al menig jaartje dus je belerende toontje mag wat minder hoor. Ik heb alleen nog niet vaak meegemaakt dat posts over het oorspronkelijke onderwerp afgekeurd werden als zijnde off-topic.
Tja, honing zit inmiddels in kind (nou ja, 3 theelepels over 6 muffins, en dan 1 muffin, reken maar uit) en ik zal jullie op de hoogte houden hoor. Zelf denk ik echt niet dat er iets mee aan de hand zal zijn, ookal niet omdat, zoals Whopper opmerkte, de meeste honing gemengd is (of eigenlijk vrijwel alle, want ik ben idd ook weleens op zoek geweest naar zuivere honing en die is in de winkel vrijwel niet te vinden) met suiker en daar zit dan weer niets engs in.
Jessica, ik zag 10 berichten staan bij jou, dus nam aan dat je nieuw was en dacht ik leg het even uit. Niets belerends in mijn bedoeling, het spijt me als het zo overkomt.

' Ik begrijp dat verdere inbreng over honing in dit topic verder door jou niet gewenst is, zelfs niet als die voorzien is van officiele bronnen? OK, mag je zelf weten.' en dit vind ik niet zo aardig, want dat heb ik nergens gezegd. Ik ben helemaal niet van de officiele bronnen, ik dacht uit te leggen dat het al ter sprake was geweest en waarom we het nu over e-nummers hadden.

Ik vind het jammer dat je zo reageert.
Eowynn, het heeft iets te amken met eu-bepalingen die op het etiket staan, maar het fijne weet ik er niet meer van. Lang geleden een uitzending van Keuringsdienst van Waarden gekeken en er is nog iets blijven hangen

Ik hoop dat het goed gaat met de honing, maar twijfel er eigenlijk niet aan want kleine hoeveelheid, verhit en sowieso kleine kans op besmetting natuurlijk. Waren ze wel lekker?
Errug lekker Ik ben heel voorzichtig met eten, vooral onder een jaar, maar ik vind dit echt niet gevaarlijk eigenlijk. Zoals je al zegt, heel weining, goed verhit, enzovoorts.

Je hebt gelijk met die honing. Honing uit niet EU-landen is een tijd verboden geweest in de EU, omdat het vaak geen honing maar bewerkte suiker is. Tegenwoordig mag het weer, volgens de fabrikanten omdat die landen alles aangepast hebben, maar eigenlijk is het grootste gedeelte nog steeds bewerkte suiker. En daar wordt de EU-honing mee gemengd. Sowieso stond ik ervan te kijken dat je potje bloemenhoning dus makkelijk uit 10 verschillende landen kan komen. Om steeds dezelfde smaak te krijgen mengen ze alle soorten, want honing smaakt van nature steeds anders. En als er dus op je potje honing 'gemengde honing uit EU en niet-EU landen' staat kun je er donder op zeggen dat het voor een deel gewoon suiker in zit.

Ik was van plan om eens te kijken of er hier in de buurt niet ergens bijenhoning bij een imker ofzo te koop was.
Hoi Eowynn, heb je de info van Jessica gelezen? Ik vind dat toch wat gevaarlijker klinken, vooral omdat niet alles bij verhitting lijkt te verdwijnen. De kans blijft klein, maar ik zou de kans niet nemen - vooral omdat het een dodelijke afloop kan hebben.quote:Jessica70 schreef op 14 augustus 2008 @ 11:50:

"Uit verschillende onderzoekenis gebleken dat een aanzienlijk deel van honingC. botulinum kan bevatten. Infectie bij kinderen kan leiden tot een ernstig ziektebeeld met langdurige ziekenhuisopname en complicaties, zeker als het beeld niet tijdig wordt herkend. Omdat honing niet tot de essentiële voedingsproducten van de baby behoort kan het zonder problemen van het 'babymenu' worden gehaald. In navolging van de rest van de wereld zou het wenselijk zijn om ook in Nederland het risico dat het gebruik van honing bij kinderen onder de leeftijd van 1 jaar met zich meebrengt aan een breed publiek kenbaar te maken, bijvoorbeeld via de consultatiebureaus. "

en

"0 tot 10% van de onderzochte monsters honing bevatte C. botulinum sporen........ Het verhitten van de honing blijkt niet in alle gevallen voldoende om de hitte-resistente sporen te vernietigen."
Ja, bij de imker kun je alleen nog zuivere honing kopen. Ik geloof dat die er ook heel anders uitziet dan wij gewend zijn. Qua kleur en helderheid enzo.
Ik kan me trouwens herinneren dat toen mijn zoon klein was ik van die kleine rijstwafeltjes had gekocht en er thuis achter kwam dat die met honing waren. Ik heb ze toen lekker zelf opgegeten en voor hem nieuwe gekocht, zonder honing. Gek toch dat ze wel van die dingen verkopen voor kleine kinderen als bekend is wat de gevaren zijn. Maar goed, de honing zit er al in bij de kleine van Eowynn dus het is allemaal achteraf gepraat vanaf nu
MM, weet je wat het is, ik heb ook een aantal sites gelezen met dezelfde info als van Jessica, maar daar stond dan weer in dat het vooral voor baby's onder de 6 maanden gevaarlijk was, maar dat ze het voor de zekerheid bij kinderen tot 1 jaar afraden. Zoonlief is wel een ukkie, maar inmiddels 10 maanden, en eerlijk gezegd vind ik dat dan weer een ander verhaal dan wanneer hij 5 of 6 maanden zou zijn.
quote:whopper schreef op 14 augustus 2008 @ 11:49:

Met andere woorden, mosterd

E-nummers vind ik ook bagger, maar neemt niet weg dat ik ook wel eens een pot van het een of ander opentrek, maar dan wel eentje met de minste e-nummers als het even kan.
Van dezelfe site als die Jessica gebruikt:

2. Infantiel botulisme is wanneer baby’s (met name hele jonge, tot zes maanden) sporen hebben binnen gekregen. Deze sporen zien kans om zich in de darm tot bacteriën te ontwikkelen die de toxines uit gaan scheiden. Bij oudere kinderen en volwassenen zorgt de aanwezigheid van andere bacteriën in de darm dat dit niet gebeurt, maar bij baby’s is de darmflora nog onvoldoende ontwikkeld. Een berucht product waar sporen in voor zouden kunnen komen is honing, vandaar dat het baby’s (voor de zekerheid tot één jaar) wordt ontraden om honing te eten. Het betreft meestal type A, B of F.

Toxines veroorzaken verlammingsverschijnselen bij mens en dier. Toxines zijn een stuk minder stabiel dan sporen, ze kunnen kapot gekookt worden door verhitting boven de 85 graden C gedurende minstens vijf minuten en in oppervlaktewater vallen ze na enkele dagen spontaan uiteen. Botulisme wordt niet overgedragen van mens naar mens.
Ok, snap ik.
En weet iemand dat ook hoe het zit als je zelf honing eet terwijl je zwanger bent? Dat honing niet geschikt is voor baby's onder de 1 jaar wist ik al, maar ik durf eigenlijk tijdens mijn zwangerschap ook geen honing te eten. (ik eet wel gewoon paprikachips en rode saus :-) )

Ik heb een keer gehoord dat iemand tijdens de zwangerschap een kindje verloren is, omdat ze honing had gegeten toen ze ongeveer 5 maanden zwanger was. Weet niet of het echt waar is.

En hoe zit het als je borstvoeding geeft?
Zelf honing eten kan geen enkele kwaad.
quote:Jessica70 schreef op 14 augustus 2008 @ 11:50:

en

Toch bijzonder dat in Europa het heel normaal is om in voorbewerkte babyvoeding (zoals fruitprutjes enzo) honing te stoppen. En dat dat dan helemaal veilig is. En dat je hier in NL wordt doodgegooid met waarschuwingen voor honing, terwijl het dus wel op een veilige manier verwerkt kan worden.

Nogmaals: vinden jullie het risico van kip dan ook zo gruwelijk?

En qua honing hebben wij geluk: collega van Lief houdt bijen. Geheel biologisch organisch en zonder bijvoeden. En heeft regelmatig potjes honing over

Heeeeeerlijk! Dat ruikt naar èchte honing. En het smaakt 100 keer beter dan die vloeibare dingen uit de supermarkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven