Gezondheid alle pijlers

Keelontsteking

21-03-2015 17:19 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Viva-dames,

Ik heb dringend een peptalk nodig, iemand die me vertelt dat het goedkomt, en waar kan ik dan beter zijn dan hier!

Maar ik ben nieuw hier, dus zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben poppedijn, 38 jaar (maar voel me op het moment 80) en woon samen met m'n grote liefde. Verder werk ik fulltime en mijn grootste hobby is muziek en zingen.

Wat is er aan de hand? Vorige week zaterdag werd ik wakker met wat keelpijn. Geen probleem, dacht ik nog, veel thee met honing drinken en eventueel strepsils en dan gaat het vast wel weer over. Niet dus. Zondagochtend was de keelpijn overgegaan in een hevigere soort, alsof je een cactus inslikt, en was m'n stem verdwenen. In de dagen daarna werd het alleen maar erger en werd ik ook ziek, incl. koorts. Dinsdag naar de huisarts geweest, en je hoor, ik had een flinke keelontsteking te pakken. Ik kreeg er niets voor, moest vanzelf overgaan.

Donderdag hield ik het niet meer van de keelpijn en ik was inmiddels ook gaan hoesten, dus retour huisarts. Uiteindelijk heb ik een antibiotica kuur gehad maar tot op heden doet die nog weinig. Ik verga nog steeds van de keelpijn en ik hoest m'n longen uit m'n lijf, vooral 's nachts. Tot overmaat van ramp werd ik vanochtend wakker met een rood oog dat dichtzat door de pus, kon er ook nog wel bij.

Ik merk nu dat het me allemaal een beetje begint op te breken, de keelpijn, bijna niet kunnen eten of drinken, het hoesten waardoor ik al een paar nachten niet tot nauwelijks heb geslapen en dan zit ik nog met mijn werk. Ik ben al een week thuis en van m'n leidingevende mag ik pas weer komen als ik opgeknapt ben maar voor m'n gevoel kan ik het niet maken om nog veel langer thuis te blijven.

Dus... spreekt me moed in. Positieve ervaringen en verhalen over wonderbaarlijke genezingen mogen natuurlijk ook 😉
Zal ik je opbeuren? Ik heb regelmatig (paar keer per jaar) keelontstekingen. En dan bedoel ik niet een beetje keelpijn maar het echte werk, wat jij ook beschrijft. En dat vele, dikke speeksel herken ik ook. En nu het opbeurende: bij mij is dat altijd het begin van het einde. Het is heel vervelend, want het zit in je mond en je krijgt het haast niet weggeslikt. Als ik alleen ben neem ik wel eens een bakje bij mij en spuug het steeds uit (ja, vies....). Inmiddels heb ik dus de ervaring dat het dan een of twee dagen later een heel stuk beter is, dus tegenwoordig ben ik zelfs blij als de speekselfase is aangebroken.
En volgens mij slik je teveel. Heb ik vroeger ook gedaan maar het versnelt het proces bij mij totaal niet. Ik zorg voor verzachting zoveel als mogelijk ( idd waterijsje en ijswater), maar laat alle middeltjes tegenwoordig staan. Ik reken erop een week echt pijn te hebben en dan nog een week om helemaal te herstellen. Dat accepteren maakt de pijn op de een of andere manier ook net iets draaglijker.
@titta, ik spuug het ook zoveel mogelijk uit omdat slikken zo pijnlijk is. Ik heb het dikke speeksel al bijna vanaf het begin dus dan zou het einde nu toch wel zo onderhand in zicht moeten komen.
Dat is mijn probleem ook wel een beetje denk ik, het accepteren van de pijn. En daarbij ben ik ook nog eens super ongeduldig, zou het liefst hebben dat het leed na 1 tabletje antibiotica geleden is en soms geef ik dan een medicijn de kans niet om z'n werk te doen.
Geen keelpijn hier, maar wel al 2,5 week aan het hoesten. Veel vastzittend slijm wat bij veel hoesten wel iets loskomt maar bij uitademen hoor ik het gewoon borrelen

Kortademig vooral 's morgen door al dat slijm. Heb sinds woensdag een hoestdrank maar werkt nog niet zo goed als ik zou willen. De klank van de hoest piept ook helemaal.

Is het maandag niet flink minder wordt het weer de huisarts bellen.

Beterschap allemaal
Strepfen! Dat lijkt op strepsil, maar hier zit een pijnstiller in. Dat helpt bij mij echt enorm. Ik heb altijd een doosje in de kast staan. Let wel op met combineren met andere pijnstillers.
Okay, plan de campagne voor aankomende nacht. Ik neem voor het slapengaan een hete stoomdouche, pyama aan, hoofdeinde omhoog en m'n bed in. Vriend heeft heel lief het logeerbed van zolder gehaald want samen in 1 bed is nu even geen doen. Naast m'n bed komt een fles water die nu in de vriezer ligt en wat zuigsnoepjes. Codeine laat ik voor wat het is, dat werkt toch niet.
Aww bah, ik heb dat net achter de rug: keelontsteking/virus infectie. Alles wat in mijn hoofd ontstoken kon zijn, was het ook incl. ogen..

wat bij mij soms hielp was ibuprofen van 400mg en dan even daarna een strepsil dragee.. ook de ijsjes en koppen thee en koud water, alles om de pijn te verlichten. Broodje eten? Ha ha ha... :(

Ik heb mezelf gedwongen een week plat te liggen en sinds deze week ben ik eindelijk aan het opknappen.

het hoesten s'nachts is ook zeer herkenbaar.

Het is echt even een kwestie van geduld en goed uitzieken..
Sjongejongejongejonge........
Geen warme dranken drinken; zo koud mogelijk (vooral waterijsjes!) en Gorgelen met carboxylaatcalcium (halen bij apotheek) daarna oplossing opdrinken. Helpt ontzettend goed tegen keelontsteking. (Waren tips van mijn huisarts, ik had om de haverklap keelontsteking)
Ik heb dat speeksel ook wel vanaf het begin, maar op een gegeven moment is het gewoon niet meer te harden en dat is bij mij dan het teken dat het einde in zicht komt. Maar dat is dan bij jou waarschijnlijk anders....jammer, ik dacht goed nieuws te hebben.

En die acceptatie blijft lastig, maar ik heb mijn hele leven al last van die keelontstekingen, ik ken nu het patroon en laat het maar over mij heen komen. Het is vooral in het begin dat ik mij verzet. Het komt ook echt altijd ongelegen, als ik een leuk uitje in het vooruitzicht heb of zo. Maar tegenwoordig laat ik het maar gebeuren, ook omdat ik weet dat antibiotica het helemaal niet versnelt en het is nog slecht ook, om te vaak antibiotica te nemen ( weet niet of dat bij jou aan de orde is, hoor).

Ik wens je in ieder geval beterschap en echt dat gaat komen!
Ik ben ook niet zo van de antibiotica hoor, en m'n huisarts ook niet, misschien dat ik daarom wel een lichtere variant heb gehad.
Even een relitaveer momentje. Lees net in een ander topic over een moeder wiens zoon een ernstig auto-ongeluk heeft gehad. Zit ik hier te mauwen over een keelontsteking en hoesten...
Het komt echt wel goed.

Want nog kan helpen ik heb een jaar keelontstekingen gehad en aan de antibiotica gezeten mocht toen pas me amandelen eruit halen maar ik had van a vogel ofzo toch? Keelspray gehaald voor keelpijn het is echt smerig maar het hielp mij wel! Ben nu blij dat ze eruit zijn!
never give up.
Zo, ik lig! Ben zo ontzettend moe, hoop echt dat ik een nacht goed kan slapen maar de eerste tekenen voorspellen weinig goeds.
trachitol?
Zo, ik had me net toch een hoestbui, dacht dat ik er in bleef, was best wel een beetje eng. M'n hele hals doet er zeer van.
quote:Poppedijn76 schreef op 21 maart 2015 @ 20:51:

Zo, ik had me net toch een hoestbui, dacht dat ik er in bleef, was best wel een beetje eng. M'n hele hals doet er zeer van.Toch erg vervelend dat de codeïne bij jou niks doet.Bij mij gelukkig wel.Trachitol proberen ?waterijs? sterke drank?
ben in ieder geval blij met mijn griepprik en saunabezoek
Ik heb het nu, jee wat vind ik mezelf zielig!!! Het is dat huilen pijn doet..

Echt niks helpt, koud drinken moet ik van mezelf en wil ik ook steeds als ik ergens tussen de 10 en 30 min heb geslapen. Ben gesloopt en pijn wordt alleen maar erger.

Ga de perenijsjes maar eens aanbreken!
Ik weet best een naam maar die was bezet..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven