Entertainment alle pijlers

Bizarre eters

28-02-2015 10:36 1084 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nieuw bij RTL5: Bizarre Eters

Verslaafd aan spaghetti met kaas, 70 pakjes kant-en-klare noedelsoep per dag of alleen wit brood met hagelslag? Sommige mensen lusten zó weinig dat hun gezondheid en sociale leven heel wat te verduren krijgen. In Bizarre Eters worden deze extreem moeilijke eters geholpen om weer een gezond eetpatroon op te bouwen. In elke aflevering worden twee kandidaten gevolgd en bijgestaan door voedingspsycholoog Lieveke Goossens. Zal het de kandidaten lukken hun einddoel te bereiken? Vanaf maandag 2 maart wekelijks om 21:30 uur bij RTL 5.

Ik kan mij er dus helemaal niets bij voorstellen. Ben wat dat betreft een bourgondiër. Uiteraard ga ik kijken, ben benieuwd of het de kandidaten lukt om ook andere dingen te gaan eten.

Gaan jullie ook kijken?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:impala schreef op 24 maart 2015 @ 15:49:

[...]

Ze houden er rekening mee. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet irritant vinden. Ik zou ook wat anders maken als je mijn kennis was -je moet wel he- , maar wel knarsentandend.

Ik zou er toch echt iets aan gaan doen als ik jou was. Maar die heb je vast vaker gehoord. waarom knarsentanden? Het heeft misschien wat aanpassing nodig en wat creativiteit, maar daar word je niet slechter van.

Ik snap echt het ongeduld en gezucht niet. Neem elkaar zoals je bent en hou rekening met elkaar
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ik kan het best jammer vinden dat iemand geen garnalen eet of mosselen of alleen maar agv, maar net zoals ik mijn menu aanpas aan vega's of mensen met een allergie, hou ik ook rekening met wat iemand niet lust of niet zo lekker vind
quote:rosanna08 schreef op 24 maart 2015 @ 15:59:

[...]

waarom knarsentanden? Het heeft misschien wat aanpassing nodig en wat creativiteit, maar daar word je niet slechter van.

Ik snap echt het ongeduld en gezucht niet. Neem elkaar zoals je bent en hou rekening met elkaar

Als iemand 1 dingetje niet lust, of ergens allergisch voor is hou ik daar wel rekening mee. En dan maak ik het liefst iets waar iedereen gewoon van kan eten.

Maar iemand die (bijna) niks lust? Nee, dat werkt op mijn zenuwen. Sorry.
.
quote:impala schreef op 24 maart 2015 @ 15:25:

Ik neem aan dat je het andere topic inmiddels gezien hebt?

Ik?

Nee, ik ga zoeken.
quote:gedanst schreef op 24 maart 2015 @ 16:09:

[...]

Ik?

Nee, ik ga zoeken. Nee Calvijn natuurlijk (of was dit een grap?)

Hoe kom ik snel van mijn eetprobleem af
.
quote:impala schreef op 24 maart 2015 @ 16:13:

[...]

Nee Calvijn natuurlijk (of was dit een grap?)

Hoe kom ik snel van mijn eetprobleem afNou, jij reageert toch op mij?
quote:gedanst schreef op 24 maart 2015 @ 15:22:

[...]

Wat eet je wel? En heb je er wel eens iets aan gedaan of geprobeerd om wel dingen te lusten?

Vlees, brood en fruit iig wel.

Kaas ook, maar absoluut niet op brood

Geen groentes en aardappelen

In de loop der jaren is wel eens iets bijgekomen, maar minimaal
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:impala schreef op 24 maart 2015 @ 15:49:

[...]

Ze houden er rekening mee. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet irritant vinden. Ik zou ook wat anders maken als je mijn kennis was -je moet wel he- , maar wel knarsentandend.

Ik zou er toch echt iets aan gaan doen als ik jou was. Maar die heb je vast vaker gehoord.Wij eten nooit bij iemand anders, alleen bij familie
quote:calvijn1 schreef op 24 maart 2015 @ 17:58:

[...]

Ben je dan niet bang dat je voedingsstoffen tekort komt? Of slik je veel vitamines? Ik zou me dan wel afvragen of alle gezonde stoffen uit groenten wel in supplementen te vangen zijn.

(btw als familielid zou ik het ook irritant vinden)
.
mis je het niet Calvijn?
quote:rosanna08 schreef op 24 maart 2015 @ 18:04:

mis je het niet Calvijn?

Nee, want ik weet niet beter

M'n familie is het ook gewend, maar schoonfamilie vindt het ook irritant
Mijn man overigens ook, onze kinderen zijn gelukkig wel hele goede eters
En de vitamines?
.
quote:calvijn1 schreef op 24 maart 2015 @ 18:07:

[...]

Nee, want ik weet niet beter

M'n familie is het ook gewend, maar schoonfamilie vindt het ook irritant ben je ook nooit nieuwsgierig naar hoe iets smaakt? Is eten voor jou gewoon een noodzakelijk iets of zijn er ook dingen waar je echt van kan genieten?

Als je mijn vragen vervelend vind, moet je het zeggen hoor
quote:calvijn1 schreef op 24 maart 2015 @ 17:58:

[...]

Eet je dan alleen maar brood, vlees en fruit?

En chocola, snoep, chips, enzovoort?

En als je helemaal geen groente eet, wat et je dan wel 's avonds? Daar ben ik dan zo benieuwd naar als ik zoiets lees.
Vitamines vraag ik me ook af. Ben je nooit bang dat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt?
quote:gedanst schreef op 24 maart 2015 @ 20:06:

[...]

Eet je dan alleen maar brood, vlees en fruit?

En chocola, snoep, chips, enzovoort?

En als je helemaal geen groente eet, wat et je dan wel 's avonds? Daar ben ik dan zo benieuwd naar als ik zoiets lees.Het liefst eet ik niets, maar iig vlees of brood
Negeer je de vragen over vitamines omdat je daar niet over na wil denken? Omdat je verder wel overal op ingaat?
.
quote:rosanna08 schreef op 24 maart 2015 @ 18:27:

[...]

ben je ook nooit nieuwsgierig naar hoe iets smaakt? Is eten voor jou gewoon een noodzakelijk iets of zijn er ook dingen waar je echt van kan genieten?

Als je mijn vragen vervelend vind, moet je het zeggen hoor

Een noodzakelijk iets eigenlijk.

Alleen als ik echt iets lekker vind kan ik er van genieten.

Ik eet wel fruit, maar zal wel te weinig vitamines te kort komen
Neem je wel supplementen? Dat vraag ik me ook af bij de bizarre eters op tv. Ik eet vrij normaal en heb al een hele rij potjes staan
.
Soms een multivitamine, niet dagelijks
Ik vind het fascinerend, ik kan me er zo niks bij voorstellen om zo te leven. Ik vind het wel sympathiek dat je antwoord geeft op alle vragen !
.
quote:calvijn1 schreef op 24 maart 2015 @ 12:56:

Bij mij zelf is het niet eens de smaak, maar de structuur van iets wat ik vervelend vind.

Bijv: ik lust appel, maar ik verafschuw het gevoel van met mijn tanden in een schil te moeten bjjten. Gevolg: ik eet geen ongeschilde appels

Ik snap jou!

Ik heb ook de eetvaardigheid van een koppige 5-jarige. Ik kan er goed mee omgaan maar het belemmert me wel. Ik vind het vervelend dat mensen die voor me koken er rekening mee moeten houden, bestellen in een restaurant is altijd gedoe 'graag dit, maar zonder dat, en met dat apart, en weet je zeker dat dit er niet in zit'.

Ik lach het meestal weg, maar toen ik dit programma keek had ik wel door dat ik veel met hun gemeen heb. En dat dat best een beperking is. Ook even helder gezien dat het in mijn eigen hoofd zit.

Als je me nu al zegt dat ik morgen nieuwe dingen moet eten dan krijg ik stress en ga ik piekeren en me zorgen maken. Maar nu was ik dit weekend lunchen met nieuwe kennissen en er lag salade op het bord. (vaak bestel ik zonder salade/garnituur maar ze gooien het er toch altijd op dus laat ik het maar komen en negeer ik het meestal). Ik keek ernaar en dacht 'eww' en toen dacht ik 'hey, dat zit in m'n hoofd, als ik nou gewoon eens iets in m'n mond stop!' En toen heb ik dat gedaan. Omdat het kon, omdat niemand pushte, omdat de mensen met wie ik was niet wisten dat het een 'big deal' was.

Ik vond het niet lekker, maar ook niet heel erg vies. Ik ga m'n best doen om vaker iets nieuws in m'n mond te stoppen.
Zo, net alle 33 pagina's gelezen. Interessant topic, zeker de pagina's die geschreven voor de 1e uitzending er was. Al bij de oproep voor dit programma dacht ik al wel dat ik het wel wilde zien. Nu het eindelijk uitgezonden werd zeker. Misschien mede omdat ik op dit moment zelf met een, hopelijk niet zo lang durende, 'eetstoornis' (?) kamp.

In meerdere berichten kan ik me wel vinden, maar zeker in die van Dreamer, Rosanna en Calvijn en van Calvijn ook vooral over het kokhalzen/de reflex.

Eind juli moest ik naar het ziekenhuis (had niet met eten of zo te maken, al was ik de afgelopen 2 jaar ongewenst wel veel afgevallen) en daar ging het niet lekker en kwam ik rond 10-08 aan de sondevoeding. Op 01-09 uit zkh met nog wel sondevoeding. Dat ging na een tijd helemaal niet meer. Veel keelpijn/slikproblemen en het doorspoelen van de sonde ging ook fout. Ergens rond half oktober ging de sonde er uit 'om maar gewoon te proberen weer te gaan eten'.

Ik had overal (hoofd)zin in maar kreeg het niet weg, ondanks dat de keelpijnklachten na een paar dagen al wel weg waren. Kokhalzen bij bijna alles. Dus rustig gaan opbouwen, cup-a-soup, daarna verse soep gemaakt en zo steeds iets meer proberen. Deegdingen zoals brood en vlees ging absoluut niet. Het vormde met speeksel een bal in mijn mond die ik niet door kon slikken. Gek genoeg ging gebak als een tierelier. Ook veel dingen hadden een vreemde smaak. Ei smaakte bijvoorbeeld heel erg metaalachtig.

Maar met al het gebak/beschuit met suiker had ik enorme behoefte aan hartig. Tosti lukte op een gegeven moment (nu weer niet) maar ben allerlei dingen blijven aanbieden/proberen. Ineens lukte gebakken zuurkoolspek wel met een aardappeltje en flinke pluk zuurkool. Rookworst lukt ook, maar het velletje niet en dat zit echt niet tussen mijn oren. Het komt gewoon terug. Gehakt klein rul gebakken in chili en in pastasaus. De dingen erbij eet ik, het gehakt blijft achter in mijn mond. Lang niet iedereen snapt dit en momenteel is eten in gezelschap dus ook nog niet echt fijn.

Toch bleef ik maar rond die 41/42 kg hangen. Inmiddels heb ik op advies van het zkh een verwijzing voor logopedie, blijkbaar werkt dat soms ook bij slikproblemen na een beroerte of zo. Ben er nog niet geweest.

Week of 4 terug, flinke buikgriep en terug op 40,5 kg. Moest echt veel moeite doen om de 800 kcal per dag te halen, incl. 2 Nutridrink. Ik bleef proberen en nu kan ik sinds week of 2 weer ei eten, liefst zacht gekookt (sorry Roos ) en brood ook maar dan alleen geroosterd.

Vis gaat ook goed, puree/stamppotje ook dus eindelijk vordering maar krijg nog lang niet alles doorgeslikt wat ik zou willen en dat zit 'm dus in structuur en smaak. Kokhalzen vind ik dus, in ieder geval in mijn situatie, geen aanstellerij/onzin. Zou willen dat het anders was. Ben dol op lekker eten en zeker op koken. En ben al helemaal niet van plan vegetarier te worden! Maar er zit vooruitgang in, zit inmiddels op de 1300 tot 1800 kcal per dag en vanochtend was ik bijna bij mijn 1e streefgewicht van 45 kg. Nog veel te weinig bij 1.68 m en ik weet niet of ik ooit weer op mijn 63 kg kom maar ik ga gestaag door!

Oef lang verhaal om te zeggen dat kokhalzen stoppen niet zomaar een eenvoudig iets is en dat hoofd en lijf niet altijd op 1 lijn zitten. Zondag voor het eerst wat reepjes biefstuk binnen gekregen en heb ervan genoten!

Het programma had idd wel wat meer de diepte in mogen gaan. Bovendien is het beeld wat vertekend omdat sommige deelnemers 'na de boerderij' wel veel/meer dingen eten/lusten/kunnen doorslikken maar bij de thuisvideo fragmenten zie je vaak al week zoveel of dag zoveel maar omdat ze er per week 2 deelnemers uit lichten komt het over of het allemaal in een vloek en een zucht voor elkaar gekregen is.

Hier zou ik echter ook wel eens 'een jaar later' willen zien zoals ze dat bij Obese wel deden.

En trouwens, dingen die ik niet zo heel graag lust (spruitjes), eet ik bij een ander wel maar dingen die ik echt niet wil eten, eet ik bij een ander ook niet. Dan zou dat namelijk ook resulteren in kokhalzen of erger.
@thee, wat ik bij jou lees is dat je wel wil en het ook stug blijft proberen. dat is een verschil met de deelnemers van dit programma (in ieder geval de aflevering die ik gezien heb)

Is er gecontroleerd op ziekten zoals Sjögren bij jou? geen droge dingen kunnen eten zou ook kunnen komen door probleem met slijmvliezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven