Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Wauw wat een activiteit hier! Ik heb weer helemaal bij moeten lezen! Iedereen is super goed bezig lees ik wel. Hilly, ben maar niet bang voor de langer aaneengesloten stukken hoor. Ik vind persoonlijk 3x 10 minuten zwaarder dan 1x 30 minuten lopen! Poeh dat weer oppakken en gaan is zo heftig.. Je komt vanzelf in een 'flow'! Ik heb woensdag weer een loop gepland staan. Wil eigenlijk weer voor werk, maar vind t om 6:00 nog écht te koud...
Goedemorgen!

@mona, welkom! Super goed dat je bent begonnen! Dat begin is echt bij iedereen hetzelfde hoor. Ik heb Evy ook nog niet afgerond, maar kan me nog heel goed herinneren hoe ik het in het begin vond. Zet hem op!

Ik heb vandaag les 19 gedaan!!!! En uitgelopen!!! 2 x 8 minuten en 1 x 10 minuten. Ik ben zo trots op mezelf!!

Ik was niet buiten adem, maar vond de laatste 8 het pittigst. Ik kreeg namelijk pijn rond mijn romp. Geen steken in mijn zij, het zat wat hoger...waar je ribbenkast begint. Spieren wellicht? Maar toch doorgezet.

Dus ik ga zo lekker onder de douche springen en even flink trots zijn op mezelf...haha.

Iedereen die vandaag gaat rennen, zet hem op!!
ceevee het beste is om er niet over na te denken en het gewoon te doen. Dan merk je dat het vanzelf gaat. Ik vond die 7 minuten een paar weken geleden ook heel erg pittig en dacht dat ik het nooit zou halen.

Nu moet ik morgen 55 minuten lopen. Had nooit verwacht dat ik het zou halen maar nu denk ik wel dat ik het red.

Gisteren voor het eerst met hartslagmeter gerend. Blijkt nu wel dat ik eigelijk regelmatig te hard loop. Ik wil eigelijk wel graag snelheid opbouwen maar schijnbaar is het toch beter voor je conditie om in de hartslagzone te blijven.
hillybilly79: Als ik dat heb, heb ik gewoon adem te kort. Ik ga dan wat 'trotser' lopen om zo een grotere longinhoud te krijgen. Toch knap van je! Terecht trots!

abracadabra: Ik maak me vooral van te voren druk, mijn tekortkoming. Als ik eenmaal loop, is mijn hoofd leeg en loopt het lekker. Stiekem een beetje jaloers op je 55 minuten. Ik hoop het ook ooit te kunnen. Welke hartslagmeter heb je?
Ik denk dat je zonder hartslagmeter al snel te hard loopt. Zit er ook aan te denken er een te kopen, maar ben bang dat ik het na 2x gebruik maar een onding vindt....

Op groupon kun je nu trouwens met korting een abonnement op Runners world magazine nemen. Is dat wat? Nog zo'n twijfel.
Is dat een leuke blad grrrlstar? Heb hem nog nooit gezien eigenlijk.

Hartslagmeter.... hmmmm ja, misschien zodra ik de 5 km kan lopen. Zo ben ik ook nog niet begonnen met mijn mobiel te lopen met runkeeper. Ik weet niet of dat nu zo'n zin heeft tijdens de Evy lesjes. ( en ik ben ook niet zo technisch met al dat soort snufjes ).

Dus in al dat soort dingen moet ik me nog even verdiepen

Wow abracadabra! 55 minuten!! Echt stoer!! Hopen dat ik dat ook ooit kan :-)
Moest even terug zoeken maar hillybilly heb jij je opgegeven voor de run op 30 mei in Pijnacker?

Ik twijfel namelijk ook om daar aan mee te doen, misschien leuk om samen met een aantal forumlopers in te schrijven?

Ik weet niet of er nog meer van jullie uit deze omgeving komen?
Ik zit er wel over te denken idd! Ik kan nog geen 5 km aan 1 stuk, maar dat moet tegen die tijd wel lukken.

Dus idd misschien wel een leuk idee!
Wat lopen jullie allemaal al ver zeg.
quote:bagheera91 schreef op 24 maart 2015 @ 16:27:

Wat lopen jullie allemaal al ver zeg.Hoe ver/hoe lang loop jij dan?
@hillybilly, runkeeper kun je best aanzetten tijdens je lessen van evy. Dan krijg je een beetje een idee van hoe hard je gemiddeld loopt en welke afstand. Je kunt het zo instellen dat je verder geen audio hoort tijdens het lopen.

@bagheera, dat opbouwen gaat heel snel! Toen ik mijn schema van de 5 km had afgerond, liep ik na 6 weken ook al een uur.
@groenejas, ok, zal toch eens kijken dan. Heb me er nog niet echt in verdiept, alleen nog maar geïnstalleerd.
@ceevee80

Ik zit nu in mijn tweede week en loop net 2 km.

Dat is dan de totale afstand, want ver achter elkaar lopen lukt echt nog niet :(
Lopen wel kilometers zelf, maar rennen dus niet.
Komt vanzelf hoor.....al is dat soms nog niet voor te stellen
Inderdaad, komt vanzelf begheera. Als je volhoudt zal ook jij over een aantal weken een flink stuk kunnen lopen.

Hilly over runnersworldmagazine was eigenlijk een vraag; iemand die dit blad kent en kan zeggen of dit wel/niet interessant is? Ga anders eind deze week wel eens naar de winkel om er eens door te bladeren.
Houd vol Bagheera. Elke week loop je wat verder. Het gaat sneller dan je je nu voor kan stellen.
Thanks allemaal.

Ik kan me dat nu inderdaad slecht voorstellen nog. Toch ga ik niet opgeven hoor.

Vandaag ga ik weer een rondje, dus we zullen zíen hoe het gaat.

Is twee (of drie als dat lukt in de planning) keer per week, is dat met deze kleinere stukjes wel voldoende?
Ik lees met jullie mee, maar nu zelf een vraag. Ik ben sinds een jaar begonnen met hardlopen. Nu een paar 5km runs gedaan. Blijf het pittig vinden maar zou het graag wat verbeteren. Zowel in tijd als in bijv trainen naar 7,5 km. Ik vraag me af hoe ik nu het beste zelf kan trainen, steeds 5km of meer rennen of beter interval ? Iemand tips ?
quote:Rudolftherednosereindeer schreef op 25 maart 2015 @ 07:37:

Ik lees met jullie mee, maar nu zelf een vraag. Ik ben sinds een jaar begonnen met hardlopen. Nu een paar 5km runs gedaan. Blijf het pittig vinden maar zou het graag wat verbeteren. Zowel in tijd als in bijv trainen naar 7,5 km. Ik vraag me af hoe ik nu het beste zelf kan trainen, steeds 5km of meer rennen of beter interval ? Iemand tips ?

Variëren en zeker niet steeds hetzelfde rondje, hetzelfde tempo en dezelfde afstand lopen. Aanvankelijk boek je nog wel winst maar al snel is dat voor je lichaam geen trainingsprikkel meer. Op dat moment boek je geen vooruitgang meer of ga je zelfs achteruit.

Het best is een goede hardloop vereniging te vinden en je te laten begeleiden. Of je zoekt in ieder geval een goed schema dat je gaat volgen. Kies dan een schema dat varieert in tempo's en soort van trainingen. Maximaal altijd maar een rustig duurloopje in de week. De andere trainingen moeten sneller , gevarieerder en zullen daarmee ook korter zijn. Ik zou zeker een keer per week een serieuze interval training inlassen waarbij je gedoseerde (in afstand en temp) versnellingen loopt.

De andere training(en) speel je wat met de tempowisselingen. Niet zo snel als je bij de interval trainingen doet maar wel blokjes essentieeel sneller dan je rustige duurlooptempo. De ene keer maak je er een wisselduurloopje van, de andere keer een climax loopje, de andere keer speel je met hoogte verschillen. (snel heuvelopwaarts, wandelend terug). En vergeet ook niet te variëren met ondergrond.

Bos is vaak al veel minder vlak en door de verschillen in paden verschillend begaanbaar. Daardoor krijgt je lichaam zelfs als je een tempo aanhoud al meer trainingsprikkels.
Ik heb vandaag een rustdag. Ga vanavond nog wel wat buikspieren etc doen.

@groenejas, ik loop altijd met oortjes in mijn mp3 speler. Kan ik mijn telefoon gewoon om mijn bovenarm doen, runkeeper aanzetten en gaan? Dan wil ik dat morgen wel proberen.

Iedereen die vandaag gaat lopen: succes!!

Mj: ga jij die Pijnacker run doen?
Weer bijna 2km gelopen

het verder achter elkaar rennen gaat al iets beter.

de motivatie om door te blijven gaan zit er gelukkig wel goed in. Hopelijk vrijdag nog een stukje
Halloo!! Ik was een paar weken terug begonnen met een interval programma, en dat ging 4 weken goed. Daarna kreeg ik zo'n pijn in me knie en me onderbeen dat ik amper nog kon traplopen en dus wel moest stoppen. Nu gaat het na 2 weken eindelijk weer goed. Zijn er meer met dit probleem? En hoe kan ik dit voorkomen?

Ik ben echt niet te snel begonnen! Eerste week halve minuten met een minuut rustig en zo is het wekelijks opgebouwd. Of is dat dan toch te snel?
quote:bagheera91 schreef op 25 maart 2015 @ 12:23:

Weer bijna 2km gelopen

het verder achter elkaar rennen gaat al iets beter.

de motivatie om door te blijven gaan zit er gelukkig wel goed in. Hopelijk vrijdag nog een stukje

2 keer per week is in het begin prima, nog een extra keer lopen is in de meeste gevallen nog beter. Goed dat je blijft volhouden. Loop je die 2 km aan 1 stuk? Anders kun je ook proberen om lopen af te wisselen met wandelen. Er zijn super veel schema's te vinden, dat vond ik heel handig.

Ik heb net 6 km gelopen, beetje regenachtig maar wel lekker gelopen
@groenejas

nee ik loop dat niet aan een stuk.

Ik had niet gedacht dat mijn conditie zo slecht was geworden na mijn gekneusde heup. Heel eerlijk word er er best wel verdrietig van. :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven