Brandtest asbest

03-04-2015 18:19 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een strijkplanl van

Ongeveer 30 jaar oud

Nu wilde ik het overtrek gaan vervangen maar in de winkel zeiden ze dat er asbest in kon zitten

Ik heb een brandtest gedaan en het stof vatte gewoon vlam en liet ook geen vezels achter

Zou het toch asbest kunnen zijn

Volgens een of ander asbestondetzoekburo zegt rem brandtest niets over asbest

Wie kan mij duidelijkheid geven
quote:lux. schreef op 03 april 2015 @ 20:20:

[...]

Nee er zijn ook onderzoeken waaruit er aanwijzingen zijn dat er misschien een drempelwaarde is waaronder je er niet ziek van kan worden. Heb hetzelfde gehad als TO en toen Pubmed van voor tot achter doorgelezen.

Ze zijn er alleen nog niet over uit

Dan geloof je maar wat je wil. Het feit is dat het niet om honderden, tientallen of duizenden vezels gaat die er voor zorgen dat je ziek zal worden. Het kan om enkele vezels gaan.

Feit is natuurlijk ook dat hoe minder je eraan wordt blootgesteld, hoe kleiner het risico maar het is niet onmogelijk. Maar om nu te zeggen dat het geen risico is om aan een geringe hoeveelheid te worden blootgesteld vind ik toch echt te ver gaan.
quote:miemsie40 schreef op 03 april 2015 @ 20:29:

Dit ziet er uit als een molton onderlegger en overtrek zelf was gewoon van katoen met opgedrukte dolfijnenGa naar de huisarts voor een doorverwijzing. Je hebt hier echt hulp bij nodig. Niet normaal dat je zo in de ban bent van asbest.
Miemsie, waar ben je nou naar op zoek? Geruststelling? Want als iemand een poging doet je gerust te stellen en uit te leggen dat je naar slle waarschijnlijkheid geen risico hebt gelopen dan heb je daar weerwoord op. Ik krijg echt de neiging om uit recalcitrantie en irritatie te gaan zeggen dat het materiaal dat je beschrijft inderdaad asbest bevat. Maar dat is niet goed en niet waar, dus dat doe ik niet. Ik denk dat de enige hulp voor jou behandeling van je fobie is. Want hier kom je geen stap verder zo.
oo zij is het weer.

Asbest zit overal in .

De lucht , het water , de elektriciteit , de grond. je meubels , dat is geen spaanplaat maar asbestus-hout.

wc papier, de vezeltjes zijn asbest.

het huisstof dat door je tv wordt aangetrokken is ook asbest, zeer voorzichtig verwijderen.

geloof dat je nu weer voor alles bang kunt zijn.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Jij moet die salmonella dude gaan daten
quote:Gravinnetje schreef op 03 april 2015 @ 20:51:

[...]

Dan geloof je maar wat je wil. Het feit is dat het niet om honderden, tientallen of duizenden vezels gaat die er voor zorgen dat je ziek zal worden. Het kan om enkele vezels gaan.

Feit is natuurlijk ook dat hoe minder je eraan wordt blootgesteld, hoe kleiner het risico maar het is niet onmogelijk. Maar om nu te zeggen dat het geen risico is om aan een geringe hoeveelheid te worden blootgesteld vind ik toch echt te ver gaan.Dat zeg ik ook niet ik zeg dat er aanwijzingen zijn dat er misschíén een drempelwaarde is
Hoe dan ook, er is geen arts die een vezeltje zal kunnen terugvinden in je longen, dus breng je strijkplank weg, koop een nieuwe en ga door met leven. Er is niets wat iemand nog kan doen.
Ik weet dat ik misschien onzeker en bang ben en misschien begrijp ik het op niet maar dat neemt mijn angst niet weg

Wellicht kan niemand mijn angst weghalen

Maar ik snap niet dat een asbestbrdrijf zegt dat die brandtest wel betrouwbaar is en dat er hier gezegd wird dat dat niet zo is

Ook vraag ik me nog steeds af dat stel er zit asbest in komt dat dan alleen vrij als ik hem gebruik of ook als hij alleen maar in de kast staat
gooi ajb die strijkplank weg

en zoek hulp

blijf er niet over piekeren maar praat erover met iemand die je kan helpen

zijn er nog dingen waar je zo bang voor bent?

not all who wander are lost
quote:miemsie40 schreef op 03 april 2015 @ 21:15:

Ik weet dat ik misschien onzeker en bang ben en misschien begrijp ik het op niet maar dat neemt mijn angst niet weg

Maar ik snap niet dat een asbestbrdrijf zegt dat die brandtest wel betrouwbaar is en dat er hier gezegd wird dat dat niet zo is

Ook vraag ik me nog steeds af dat stel er zit asbest in komt dat dan alleen vrij als ik hem gebruik of ook als hij alleen maar in de kast staat

Allemachtig.

Als jij niet hebt lopen dansen met die strijkplank, er met een mes in hebt staan hakken of er de fik in gestoken hebt is er niets aan de hand. Maar nogmaals, de kans dat er asbest in dat ding zat is klein, zeer klein!
Oeps straks mijn retro bruine strijkplank die ik mijn oma heb gekregen eens bekijken.
Ja ik ben bang dat ik afgelopen vezels heb binnengekregen

Ook vraag ik me af dat als er asbest in zit dat alleen vrij komt doordat je hem gebruikt maar pok als strijkplank alleen maar in kelderkast staat

Sorry voor mij onzekerheid ik weet echt niet hoe ik rust kan vinden

De strijkplank staat al in de schuur met vuilniszakken eroverheen
Je hebt een angsstoornis. Dat kunnen mensen op een forum niet voor je oplossen. Zelfs als we je met 100% zekerheid kunnen zeggen dat er geen asbest in die strijkplank zit (en dat kunnen we niet), zal je angst later net zo hard terugkomen als je weer wat nieuws vindt.

Jouw angst is geen waarschuwing of bescherming, het is een slopende obsessie die je in de weg zit en die je waarschijnlijk veel energie kost.

Daar kun je vanaf komen, want angststoornissen zijn goed te behandelen. Maar dan moet je wel toegeven dat je een probleem hebt, en dat dat probleem in jou zit en niet in je deur/vensterbank/strijkplank.

Sterkte, ik vind het heel naar voor je dat je zo anstig bent.

Probeer diep adem te halen, helemaal tot in je buik, en langzaam weer uit. Of zoek op youtube een ontspanningsoefening op. En bel je huisarts voor een gesprek. Wat heb je te verliezen?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Mijn strijkplank is veertig jaar oud, spaanplaat.

Aandoeningen die door asbest worden veroorzaakt openbaren zich na ongeveer dertig jaar.
verba volant, scripta manent.
quote:miemsie40 schreef op 03 april 2015 @ 21:15:

Alle 5 je topics gaat over asbest, in al je berichten staat het woord asbest en in al je topics krijg je keer op keer het advies om naar een psycholoog te gaan. Een opmerking die je keer op keer negeert.

Koekoek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Gravinnetje schreef op 03 april 2015 @ 19:54:

[...]

Het gaat niet om de hoeveelheid. Een vezel kan het kwaad al aanrichten.

Als je iemand wil geruststellen doe het dan wel met de waarheid.

Dus onderzoekers van Search en een hoogleraar thoraxoncologie spreken niet de waarheid? Goh, dan moeten die mensen maar snel ander werk gaan zoeken.

“Asbest is overal. Het gaat om de concentratie en intensiteit van de blootstelling."

http://www.gezondheidenco ... anneer-asbest-gevaarlijk/
Als er in die strijkplank wel asbest zou zitten dan is het nu beschadigd en zijn de vezels door die brand vrijgekomen. Dat gaat dan niet om 3 vezels maar om ineens heel veel. Meer dan er normaal in de buitenlucht rond dwarrelen.

Als ergens asbest in zit en je laat het gewoon dan is er niets aan de hand. Echter, wanneer je er aan gaat morrelen of als het beschadigd is, dan is het gevaarlijk.
Maar van 1x in aanraking komen met meer asbestvezeltjes word je ook niet ziek. Echt niet. Mensen zijn er jaren aan blootgesteld voor ze ziek worden. Zoveel mensen zagen/boren wel eens per ongeluk in asbest, zonder dat ze het ooit weten. De mensen die ziek worden waren jarenlang dagelijks blootgesteld.
Lux. het is geen exacte wetenschap. Sommigen werden er jaren aan blootgesteld en die hebben niets gekregen. Sommigen zijn er een enkele keer aan blootgesteld en krijgen wel Asbestose of longkanker of wat voor andere vreselijke asbestgerelateerde ziekte.

Het gaat om die vezel die precies verkeerd in je longen/vlies terechtkomt terwijl de rest van de vezels "gewoon" hun weg volgen.
quote:Gravinnetje schreef op 04 april 2015 @ 13:33:

Lux. het is geen exacte wetenschap. Sommigen werden er jaren aan blootgesteld en die hebben niets gekregen. Sommigen zijn er een enkele keer aan blootgesteld en krijgen wel Asbestose of longkanker of wat voor andere vreselijke asbestgerelateerde ziekte.

Het gaat om die vezel die precies verkeerd in je longen/vlies terechtkomt terwijl de rest van de vezels "gewoon" hun weg volgen.Ach welnee. Zit TO nou niet zo bang te maken. Het gaat helemaal niet om die ene vezel, lees je eens bij.
Ik ben bijgelezen Lux. dank je.
Ik probeer het steeds van me af te zetten maar ben nog steeds bang en onzer zit ook nog best met veel

Vragen oa

Hoe zit dat nu met die brandtest van asbest

Wat voor risico heb ik

Gelopen

En stel dat er asbest in zit komt dat dan ook vrij als de strijkplank alleensa in de kast staat en ik

Er niks mee doe
Vrijwel alle antwoorden zijn al gegeven. En dan niet een keer maar meerdere malen.

En als laatste, ga naar de huisarts.
Jij wil gewoon horen dat je over 70 jaar zal sterven aan een asbestgerelateerde ziekte. En verder doe je zelf enorm je best om zoveel mogelijk asbest vrij te laten komen.

Wat kostte dat advies trouwens vsn dat asbestbedrijf?

En die verkoopster had het echt over asbest zonder dat jij dat woord had gebruikt?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dat ga ik doen ik vind het zelf ook erg dat het mijn leven zo beheerd ik kan nergens anders meer aan denken zo heb ik ook geen leven meer

Ik ben gewoon zo bang dat ik vezels heb binnengekregen en risico gelopen heb

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven