Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren, baan....help

25-03-2015 14:07 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaat om mijn man. Ik schat op 6 sollicitaties per week, als het er niet meer zijn. Ingeschreven bij uitzendbureaus. Er staan wel tientallen voorbeeldbrieven en cv's op de laptop. Een aantal hebben tegen betaling laten schrijven! Ook sollicitaties op zeg maar "simpele" banen, zoals pakketbezorger enz. worden gedaan, maar tot nu toe alleen maar afwijzing! Begin nu beetje hopeloos te worden. Hij zelf heeft al zoiets van 'heeft het nog zin'?

Hij heeft de meeste ervaring als customer service medewerker. Full of parttime maakt nog niet eens zoveel uit. Ook niet echte salaris eisen.

Wie heeft er tips? Ik las laatst ergens dat mensen solliciteren dmv een filmpje van zichzelf?

De economie trekt aan zeggen ze, maar waar zijn dan die banen? We worden een beetje moe van die afwijzingen.

En hoe belangrijk is social media? Hij heeft geen fb. Maar een linkedin is denk ik niet meer onmisbaar?
Ik heb mijn twijfels over kosteloos werken om te proberen. Maar brengt me op het volgende idee. Het zou denk ik wel heel goed zijn als hij wat vrijwilligerswerk (a la minute) zou kunnen doen om zo zijn vaardigheden uit te breiden. Dat staat ook actief en hij kan er ook weer mensen ontmoeten die misschien wel een baantje weten. Dat kunnen kluswerkzaamheden zijn, tuinieren, asielzoekers met een status hier in werken, buddy voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, bij de voedselbank iets doen, bij het dierenasiel, etc etc. Iets wat hem ligt en waar hij misschien ook wel een baan in zou willen.
Als hij nu in de ww zit dan kan de werkgever een proefplaatsing aanvragen van max 2 maanden.Hij moet je partner dan wel een dv van minimaal 6 maanden zonder proeftijd in het vooruitzicht stellen.

Hij zou dus kunnen schrijven dat er de mogelijkheid is tot proefplaatsing.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Of het verstandig is het in de brief te melden weet ik trouwens niet. Tegelijkertijd zie ik veel werkgevers nu eerst een proefplaatsing aanvragen voordat ze iemand in dienst nemen. Zo'n proefplaatsing is trouwens niet vrijblijvend hoor
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:amy2010 schreef op 28 maart 2015 @ 15:46:

Ik heb mijn twijfels over kosteloos werken om te proberen. Maar brengt me op het volgende idee. Het zou denk ik wel heel goed zijn als hij wat vrijwilligerswerk (a la minute) zou kunnen doen om zo zijn vaardigheden uit te breiden. Dat staat ook actief en hij kan er ook weer mensen ontmoeten die misschien wel een baantje weten. Dat kunnen kluswerkzaamheden zijn, tuinieren, asielzoekers met een status hier in werken, buddy voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, bij de voedselbank iets doen, bij het dierenasiel, etc etc. Iets wat hem ligt en waar hij misschien ook wel een baan in zou willen.Goeie tip!
Nu wil hij met zijn cv gewoon langs een bedrijf gaan, waar hij graag zou willen werken. En het bedrijf is een soortgelijke als zijn laatste werkgever. Zou dat een goed idee zijn? En wat neem je dan mee? Alleen cv of ook motivatiebrief?
Je schrijft dat je man ingeschreven staat bij uitzendbureau's. Maar houdt hij zelf ook contact met ze? Alleen ingeschreven staan is niet genoeg. Ik zou zeker bij een bedrijf langsgaan waar hij wil werken. Maar ik zou misschien eerst even bellen, misschien mag hij een dagje meelopen. Als hij opeens verschijnt, kan het zijn dat niemand tijd voor hem heeft of de juiste persoon er niet is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:muurbloempje66 schreef op 30 maart 2015 @ 11:22:

Nu wil hij met zijn cv gewoon langs een bedrijf gaan, waar hij graag zou willen werken. En het bedrijf is een soortgelijke als zijn laatste werkgever. Zou dat een goed idee zijn? En wat neem je dan mee? Alleen cv of ook motivatiebrief?Ik zou alleen een cv mee nemen, en zelfs dat pas tevoorschijn halen als er om gevraagd wordt. Ik vind het wel een goed idee, gewoon maar eens binnen stappen. Assertief.
quote:Belle73 schreef op 30 maart 2015 @ 13:03:

Je schrijft dat je man ingeschreven staat bij uitzendbureau's. Maar houdt hij zelf ook contact met ze? Alleen ingeschreven staan is niet genoeg. Ik zou zeker bij een bedrijf langsgaan waar hij wil werken. Maar ik zou misschien eerst even bellen, misschien mag hij een dagje meelopen. Als hij opeens verschijnt, kan het zijn dat niemand tijd voor hem heeft of de juiste persoon er niet is.Rond lunchtijd gaan. Afhankelijk van het niveau en het soort bedrijf waar hij naar toe wil, is er een behoorlijke kans dat er mensen zijn met tijd. Lunch-tijd.
quote:muurbloempje66 schreef op 30 maart 2015 @ 11:22:

Nu wil hij met zijn cv gewoon langs een bedrijf gaan, waar hij graag zou willen werken. En het bedrijf is een soortgelijke als zijn laatste werkgever. Zou dat een goed idee zijn? En wat neem je dan mee? Alleen cv of ook motivatiebrief?

Ik heb die taktiek ook wel eens toegepast in het verleden. Enórme stap uit mijn comfortzone overigens... Met m'n portfolio op pad en dan zomaar binnenvallen. Er werd heel wisselend op gereageerd:

"Wie denk je wel dat je bent om zomaar langs te komen?!" (hadden ze het druk) of

"Wel lef om zomaar langs te komen, leuk... Ga even zitten, heb je werk mee, laat eens zien?" (niks te doen).

Je man kan natuurlijk altijd de mogelijkheid open houden om terug te komen. Als ze geïrriteerd reageren vragen of een andere keer beter schikt. Als hij zijn cv af geeft bij de receptie, kan-ie 'm net zo goed opsturen... Wat dat betreft is het leuker om een verrassingselement in te bouwen. Ik kon dus zeggen dat ik graag mijn portfolio wilde laten zien, dat kan niet iedereen... misschien kan hij iets aanbieden? (Leuk idee waarmee hij opvalt?)

Een motivatiebrief zou ik sowieso niet doen... hij wil zijn motiviatie juist persoonlijk toelichten toch?
...
quote:korenwolf schreef op 30 maart 2015 @ 14:26:

Zocher, ik heb aan de andere kant gezeten, bij een klein bedrijf waar we het razend druk hadden. Ik was nooit zo blij met mensen die onaangekondigd binnenvielen en vervolgens alle tijd en aandacht wilden hebben. Aan de andere kant, de juiste persoon op het juiste moment zou een godsgeschenk zijn geweest.

Waarschijnlijk net als met een sollicitatie: je van tevoren goed in het bedrijf verdiepen, dan heb je een beetje een idee waar je naar binnen loopt.

Snap ik helemaal! Je zit echt niet te wachten op iemand die op de bonnefooi langs komt als je een deadline moet halen... maar voor hetzelfde geld wordt je initiatief juist enorm gewaardeerd.

Maar dat is het risico van elke open sollicitatie... of je nu langs gaat of een briefje stuurt.

En vooronderzoek is sowieso nodig... (naar wie je moet vragen, wat voor bedrijfscultuur het is, weten waar ze mee bezig zijn...).
Wow goeie tips. Ik heb het hem wel afgeraden trouwens dat langsgaan. Ik heb hem gezegd dat hij momenteel niet echt zelfvertrouwen uitstraalt. En te zenuwachtig dus daar mee even wachten.
quote:muurbloempje66 schreef op 31 maart 2015 @ 00:12:

Wow goeie tips. Ik heb het hem wel afgeraden trouwens dat langsgaan. Ik heb hem gezegd dat hij momenteel niet echt zelfvertrouwen uitstraalt. En te zenuwachtig dus daar mee even wachten.

Jij kunt het beter inschatten natuurlijk... en er zit wel iets in wat je zegt.

Je man heeft een paar goede ervaringen nodig... die niet persé een baan op hoeven leveren, maar hem wel weer het idee geven dat er iets gebeurt. Een insprirerend (netwerk)gesprek met iemand bijvoorbeeld, of een positieve reactie op iets wat-ie heeft ondernomen, dat geeft een boost. En vooral, dat zelfvertrouwen bouwt hij alleen maar op door dingen te doen die hij eigenlijk niet durft. Ik ken het hoor... want als je niets onderneemt kun je ook niet afgewezen worden. Maar dan weet je ook zeker dat er niks gebeurt. En onderhuids wijs je dat ontwijk- of uitstelgedrag van jezelf ook nog af.
quote:Zocher schreef op 31 maart 2015 @ 10:01:

[...]

Jij kunt het beter inschatten natuurlijk... en er zit wel iets in wat je zegt.

Je man heeft een paar goede ervaringen nodig... die niet persé een baan op hoeven leveren, maar hem wel weer het idee geven dat er iets gebeurt. Een insprirerend (netwerk)gesprek met iemand bijvoorbeeld, of een positieve reactie op iets wat-ie heeft ondernomen, dat geeft een boost. En vooral, dat zelfvertrouwen bouwt hij alleen maar op door dingen te doen die hij eigenlijk niet durft. Ik ken het hoor... want als je niets onderneemt kun je ook niet afgewezen worden. Maar dan weet je ook zeker dat er niks gebeurt. En onderhuids wijs je dat ontwijk- of uitstelgedrag van jezelf ook nog af.

Inderdaad, ergens denkt hij dat het nog als 15 jaar geleden is. Gewoon goede brief schrijven, mooie cv erbij , gemiddeld tien keer, en ergens mocht je dan wel komen op gesprek.

Wat me trouwens wel opvalt dat ze bijna allemaal wel de moeite nemen om je de afwijzing te verzenden.
De economie begint aan te trekken. Als het een beetje mee zit is die situatie er weer over een jaar of 5.
Oei vijf jaar....
De enige tip die ik: gewoon doorgaan!

Ik heb tot een paar weken geleden bijna 3 jaar zonder werk gezeten. Niemand kon zeggen waar het aan lag: goede brief, prima cv, mooie achtergrond en vaak op gesprek. Dit jaar (2015) had ik in 2,5 maand tijd zelfs 18 gesprekken! Helaas werkt mijn vakgebied (marketing/communicatie) niet mee. Maar goed het is me gelukt! Weliswaar niet in mijn vakgebied maar goed ik ben weer betaald aan het werk!

De moed zakte me heeeeel vaak in de schoenen maar ik heb gewoon doorgezet. Hoe zwaar het ook viel. (Ook omdat ik op een gegeven moment terugviel in de bijstand.)

En mss is vrijwilligerswerk iets voor hem? Om toch bezig te zijn en het gat op zn cv te verkleinen. (Mss bij een callcenter van een goed doel of iets anders gerelateerde? ) Heb ik ook gedaan en beviel me prima!
O en ik heb ook vanalles geprobeerd: Social media, LinkedIn, netwerken enz enz. Dat heeft me niks opgeleverd. Althans niet qua baan. Mijn baan vond ik gewoon op een vacaturebank.
Ik stuur je even een pb. Ik ken een plek waar Turkse taalvaardigheid wel een pre is. Ik durf alleen niet te zeggen of ze daar nu mensen nodig hebben, maar de kans is er wel.

Edit: ik kan je geen persoonlijk bericht sturen. Zorg even dat je deze functie aanzet bij je profielinstellingen rechtsboven en stuur mij dan even een persoonlijk bericht (via linker icoontje onder mijn avatar) als je interesse hebt!
Het is voor ons al weer lang geleden dus ik weet niet meer precies hoe het zit.

Als je op het uitzendbureau mag komen voor een gesprek voor een vacature, is dat dan als een soort eerste gesprek? Of komen er dan meerderen waar je vervolgens weer uit wordt gekozen door de intercedenten? Maandag mag hij namelijk op gesprek bij u.b. ! Voordat de verwachtingen weer te hoog worden.
En in de vacature staat trouwens : vast. Dat zei je ook niet vaak
Ok dames ik heb hier dringend hulp bij nodig. We weten inmiddels om welk bedrijf het gaat. Is het verstandig om dan met de PR manager van het bedrijf een linkedin connectie te maken?
Nee, echt niet doen!!! Je linkt pas op het moment dat je hebt kennisgemaakt. Niet vooraf aan het gesprek doen. Het is heel erg opdringerig. En waarom de PR manager?
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ik heb wel ervaren dat het als positief wordt gezien als je de LinkedIn pagina bekijkt.

Je kan bij LinkedIn altijd zien wie je pagina hebben bekeken en door de pagina te bekijken laat je zien dat je voorwerk hebt gedaan door geïnteresseerd te zijn in de persoon met wie je gaat spreken. Bovendien blijft je naam dan hangen. Doe dit wel een paar dagen van tevoren want die "bekeken door" komen soms pas later door.

Ik heb dit trouwens wel alleen gedaan bij personen met wie ik dus in gesprek ging.
Sowieso veel pagina's bekijken van mensen die bij bedrijven zitten waar hij wilt werken, liefst net boven de functie waar hij wilt zitten.

Grote kans dat ze spontaan op zijn pagina kijken en dat is altijd goed.

Wel kijken dus, niet linken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven