misbruik in familie; partner dader?

17-08-2008 22:29 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, normaal gesproken schrijf ik hier onder een andere nick. Vandaag heb ik gehoord dat er geruchten gaan dat een nichtje van mijn man is misbruikt door verschillende ooms (jaren geleden). Mijn man is ook genoemd (als dader). Allemaal via-via. Ik vind dit vreselijk. Met hem praten heeft niks opgeleverd (hij is nu naar bed).

Met zijn neefje (die heel boos is op hem) heb ik morgen een afspraak, om te praten. Ik wil weten hoe het zit. Vannacht slaap ik op de bank. Niet omdat ik hem "schuldig verklaar". Maar omdat hij niet met mij een gesprek is aangegaan. Tegen de persoon die mij dit nieuws vertelde heb ik ook gezegd:

Als er iets van waar is (want dat weten we niet) gooi ik hem m'n huis uit. De vraag is: (hoe) komt de waarheid boven tafel? Want dat is dus het vraagstuk: Is het waar?
Dus als ik het goed begrijp is het niet ongebruikelijk voor hem om zich in stilzwijgen te hullen of je te negeren als er een crisis is? Hoe ben je daar in het verleden mee omgegaan, heb je er een soort modus vivendi in gevonden? Of waren die andere crises minder erg en kon je er toen wel mee leven?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met hem vertellen dat de aarde niet meer rond is. Jij hoeft hem toch geen mededeling te doen? Of bedoel je nu dat je hebt besloten hem eruit te gooien en durf je dát niet te vertellen? Ik zou niet de stap overslaan van met hem praten over wat er nu speelt. Maar ben je daarin ook bang voor zijn reactie? En zo ja, waarom?

Het is toch niet zo gek als jij hem vraagt tijdelijk elders te gaan zitten zwijgen, tot hij eraan toe is met je te praten (als hij dat nu niet doet)? Wat houdt je tegen om dat tegen hem te zeggen? Dit is voor jou toch ook niet houdbaar? Straks ontplof jij nog en gooi je hem voorgoed eruit, daar is niemand mee geholpen.
Ga in therapie!
Is het niet zo dat jij enorm bang bent om te horen dat er een kern van waarheid zit in de geruchten? Natuurlijk wil je zoiets niet weten, maar als het wel zo is, dan kun je maar beter de feiten kennen. Dat hij het niet zegt, wil niet zeggen dat het niet is gebeurd. Dit ga je niet lang meer volhouden, sowieso omdat het de relatie onder druk zet en omdat andere partijen ook aan jullie gaan trekken. Je zult er hoe dan ook iets mee moeten, dan zou ik ervoor kiezen om er snel vanaf te zijn.

Het komt op mij over alsof je man iemand is die moeilijk om kan gaan met conflictsituaties, hij loopt ervoor weg. Als dat zo is, dan kun jij zijn zwijgen interpreteren als toestemmen. Hij ontkent namelijk niet, maar iemand die zich geen raad weet met dit soort crisissen reageert nou eenmaal anders dan je zou mogen verwachten. In dit geval zou ik je willen adviseren, om vooral niet zelf in te gaan vullen...achteraf ga je daar spijt van krijgen. Het zal hem heel veel pijn doen. Bovendien ga je dan woorden in zijn mond leggen en weet hij niet meer hoe hij zich moet verdedigen. Ik denk dat ij er het meeste baat bij heeft (en jij dus ook), als je hem zegt dat je graag zijn kant van het verhaal wilt horen, en laat hem zien dat jij achter hem staat. Hij zal zich dna veilig genoeg voelen om over de brug te komen.
quote:gelegenheidsnick schreef op 19 augustus 2008 @ 14:50:

[...]

Ja, hoor! We hadden tot afgelopen zondag een prima relatie!

Als hij niet praat, zie ik ook geen toekomst meer voor ons. Maar hoe krijg ik 't m'n strot uit?

Maar hoe heb jij het naar hem toe gebracht over die beschuldigingen?

Kan mij echt heel goed voorstellen dat als je voelt dat de ander aan je onschuld twijfelt, ook al ben je onschuldig, je je daardoor af zou gaan sluiten.

Wat ik had gewild als jouw man is:

'Moet je nu toch horen wat die achtelijke neef van jou voor smerige beschuldigingen over jou rondstrooit!!!!'

Dat zou mij het gevoel geven dat jij als partner achter mij en mijn verhaal staat waardoor ik makkelijker geneigd zal zijn te praten.

Als je als partner al naar je man toegaat met de vraag wat er aan de hand is en of ie er iets mee te maken heeft, geeft dat gelijk 'n vorm van wantrouwen aan. En beschuldigd worden van incest is niet niks. En als je dan ook nog weet dat je neefje en nichtje je er in willen luizen en jij daar in dat geval nog voor open staat om dat te geloven ook, dan kan ik mij dus echt heel goed voorstellen dat ie dichtklapt bij die gedachte. En ook dat ie door die manier van niet als 'n huis achter hem gaan staan, dat dat toch 'n zwakke schakel in jullie relatie is.
.
Evidenza, klopt, en daarom begreep ik niet zo goed waarom to dit topic eigenlijk heeft geopend...want zo nu en dan komt ze melden dat ze nog niet heeft gepraat, en verder niks. Kunnen wij verder ook niet zoveel mee en zij ook niet. Er wordt door iedereen geadvsieerd om hem zsm aan het praten te krijgen. Als je er zo enorm mee zit, moet je dus actie ondernemen. Als je dat niet doet, dan houdt het zo'n beetje op verder, en heeft tips geven geen zin.
Helemaal eens met evidenza,verwoord precies wat ik voel
quote:dubiootje schreef op 19 augustus 2008 @ 15:32:

Dus als ik het goed begrijp is het niet ongebruikelijk voor hem om zich in stilzwijgen te hullen of je te negeren als er een crisis is? Hoe ben je daar in het verleden mee omgegaan, heb je er een soort modus vivendi in gevonden? Of waren die andere crises minder erg en kon je er toen wel mee leven? Vergeleken bij nu, waren dat "ruzietjes".

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met hem vertellen dat de aarde niet meer rond is. Jij hoeft hem toch geen mededeling te doen? Of bedoel je nu dat je hebt besloten hem eruit te gooien en durf je dát niet te vertellen? Ik zou niet de stap overslaan van met hem praten over wat er nu speelt. Maar ben je daarin ook bang voor zijn reactie? En zo ja, waarom? Dat besluit staat zeker (nog) niet vast. En natuurlijk wil ik het liefst eerst praten.

Het is toch niet zo gek als jij hem vraagt tijdelijk elders te gaan zitten zwijgen, tot hij eraan toe is met je te praten (als hij dat nu niet doet)? Wat houdt je tegen om dat tegen hem te zeggen? Dit is voor jou toch ook niet houdbaar? Straks ontplof jij nog en gooi je hem voorgoed eruit, daar is niemand mee geholpen. Het is een optie, een soort "time-out" in te lassen.
quote:Julus schreef op 19 augustus 2008 @ 15:38:

Is het niet zo dat jij enorm bang bent om te horen dat er een kern van waarheid zit in de geruchten? Ja! absoluut! Natuurlijk wil je zoiets niet weten, maar als het wel zo is, dan kun je maar beter de feiten kennen. Dat hij het niet zegt, wil niet zeggen dat het niet is gebeurd. Dit ga je niet lang meer volhouden, sowieso omdat het de relatie onder druk zet en omdat andere partijen ook aan jullie gaan trekken. Je zult er hoe dan ook iets mee moeten, dan zou ik ervoor kiezen om er snel vanaf te zijn.

Het komt op mij over alsof je man iemand is die moeilijk om kan gaan met conflictsituaties, hij loopt ervoor weg. Als dat zo is, dan kun jij zijn zwijgen interpreteren als toestemmen. Hij ontkent namelijk niet, maar iemand die zich geen raad weet met dit soort crisissen reageert nou eenmaal anders dan je zou mogen verwachten. In dit geval zou ik je willen adviseren, om vooral niet zelf in te gaan vullen...achteraf ga je daar spijt van krijgen. Het zal hem heel veel pijn doen. Bovendien ga je dan woorden in zijn mond leggen en weet hij niet meer hoe hij zich moet verdedigen. Ik denk dat ij er het meeste baat bij heeft (en jij dus ook), als je hem zegt dat je graag zijn kant van het verhaal wilt horen, en laat hem zien dat jij achter hem staat. Hij zal zich dna veilig genoeg voelen om over de brug te komen.
quote:elninjoo schreef op 19 augustus 2008 @ 15:40:

[...]

Maar hoe heb jij het naar hem toe gebracht over die beschuldigingen?

Kan mij echt heel goed voorstellen dat als je voelt dat de ander aan je onschuld twijfelt, ook al ben je onschuldig, je je daardoor af zou gaan sluiten.

Wat ik had gewild als jouw man is:

'Moet je nu toch horen wat die achtelijke neef van jou voor smerige beschuldigingen over jou rondstrooit!!!!'

Dat zou mij het gevoel geven dat jij als partner achter mij en mijn verhaal staat waardoor ik makkelijker geneigd zal zijn te praten.

Als je als partner al naar je man toegaat met de vraag wat er aan de hand is en of ie er iets mee te maken heeft, geeft dat gelijk 'n vorm van wantrouwen aan. En beschuldigd worden van incest is niet niks. En als je dan ook nog weet dat je neefje en nichtje je er in willen luizen en jij daar in dat geval nog voor open staat om dat te geloven ook, dan kan ik mij dus echt heel goed voorstellen dat ie dichtklapt bij die gedachte. En ook dat ie door die manier van niet als 'n huis achter hem gaan staan, dat dat toch 'n zwakke schakel in jullie relatie is.Elninjoo, ik heb hem niet aangevallen. Ik heb alleen gevraagd wat er aan de hand is tussen neefje en hem.
Ik vind dit een raar verhaal eerlijk gezegt,niet dat ik aan een troll denk maar vind dat gelegenheid.... wel erg makkelijk doet.

Zo,n vent dwing je toch om wat te zeggen en anders wegwezen,we hebben het hier verdomme over kindermisbruik,geen bon voor wilpdpiesen
Jullie gaan snel!

Bedankt voor alle reacties, weer! Ik ben nu even weg.
Em wat zei neefje dan?

Daar zeg je ook niks over???
quote:mormeltje schreef op 19 augustus 2008 @ 15:53:

Ik vind dit een raar verhaal eerlijk gezegt,niet dat ik aan een troll denk maar vind dat gelegenheid.... wel erg makkelijk doet.

Zo,n vent dwing je toch om wat te zeggen en anders wegwezen,we hebben het hier verdomme over kindermisbruik,geen bon voor wilpdpiesen

Mormeltje, als buitenstaander zou ik precies hetzelfde kunnen typen. Maar nu ik in deze situatie zit, ben ik "op slot" geslagen. Ik weet het allemaal niet meer.

(Nu écht even naar buiten)
Praat je man nu nog niet? Ik denk dat ie nu toch wel de tijd heeft gehad om je iets te zeggen.
Ik zou gek worden van het stilzwijgen, doen alsof er niks is. Ik zou de deur niet uitgaan, maar dingen willen weten.

Desnoods ruziemaken, iets doen. Maar dit snap ik ook niet.
.
Je hebt 80% zekerheid door wat je neef zegt?

Je hebt gesproken met 1 persoon en that's it?

Ik zou toch meer zekerheid willen,het verhaal van meerderen willen horen.

Weten de partners van die andere ooms het al?

Hoe gaan zij ermee om?

Willen die ooms wel praten of zwijgen ze ook gezamelijk?

Waarom neem je geen contact op met nichtje?

Weet je waarom haar moeder in een inrichting zit?

Zoveel dingen die ik me afvraag,vraag jij je die dingen niet af?

Ik snap dat niet eerlijk gezegt....
Mormeltje, als buitenstaander zou ik precies hetzelfde kunnen typen. Maar nu ik in deze situatie zit, ben ik "op slot" geslagen. Ik weet het allemaal niet meer.

(Nu écht even naar buiten)[/quote]

tuurlijk,ik weet ook echt niet hoe ik zou reageren hoor,maar vind dit zo vreemd.

Maar goed,misschien ben je bang voor het antwoord?

DAt je daarom niet doorvraagt,als ie het echt toegeeft is het over ?

Ik zeg maar wat hoor....maar het is zo een vreemd topic vind ik,net wat evidenza zegt,zoveel gepraat op basis van bijna geen info van jouw kant
Misschien is het zo erg wat neef heeft verteld dat ze het niet eens op papier kan zetten....

Ze is zelf in shock toestand en kan het niet geloven?
Ze hoeft toch ook niet in details te treden?

Kan toch gewoon schrijven dat het erg was oid.

Nou ja,veel sterkt ermee in elk geval T.O
Ooit van PTSS gehoord? Daar zit GN nu middenin. Waarom post ze hier? Steun? Hopend op een wonder, een antwoord die echt licht op de zaak werpt.

Een aanval lijkt mij niet gezond en ook niet gerechtvaardigd. Als je je maar enigzins kan voortsellen hoe GN zich nu voelt. Laat haar spuien wat ze kwijt wil, wij zijn niet van een onderzoeksburo wat de onderste steen boven wil krijgen. Tenminste dat denk ik, dat we hier zijn om te steunen, te helpen en begrip te tonen. NG heeft 48 uur geleden gehoord dat de "wereld vergaat", mag ze op haar manier een uitweg zoeken?

Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet wat "normaal" is op dit forum, maar ik ben gewend dat je begrip toont en meeleeft met iemand die zo in nood is.
Ik had tegen mijn partner gezegt : Of je praat nu of je kunt vertrekken!

Nou ja gezegt,ik had het denk ik geschreeuwd...
Tsja, we kunnen er wel allemaal overheen vallen dat man van GN niks zegt, maar kennelijk is dat een patroon dat zij al jaren hebben.

Is er een conflict, dan zeggen ze beiden niks, vermijden elkaar een tijdje, en na verloop van tijd zakt het weer en gaan ze over tot de orde van de dag.

Man zegt niks, maar GN faciliteert hem daarin. Hij hoeft ook niks te zeggen, want GN dwingt hem nergens toe. In die zin is het helemaal niet vreemd dan man nu ook niks zegt, want in het verleden is die strategie effectief gebleken.

GN: het lijkt wel alsof je hem nog liever wegstuurt (of zelf weggaat) dan de confrontatie werkelijk aan te gaan. En met confrontatie bedoel ik dat je óók kan zeggen "ik sta achter je maar we moeten hier wel over praten", of wat dan ook, maar het lijkt wel alsof je zelf liever óók niks zegt.

Bang voor wat je zou kunnen horen, allicht, maar dan doe je toch aan dezelfde struisvogelpolitiek als je man?
.
Sedih,is het ook niet voor eigen gemoedsrust dat ze de waarheid krijgt te horen?

Neefje heeft zijn verhaal/kant van nichtje vertelt,is het nu niet tijd dat haar partner zijn mond opent en zijn kant van het verhaal vertelt?

Is dat niet wat ze wil...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven