Van 5 naar4 voedingen...hoe

19-08-2008 16:39 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames (en heren natuurlijk)

Even een vraagje. Ons zoontje mag van 5 naar 4 voedingen over. Hij weegt nu ruim 7400gram en is 4maanden oud. Op het CB zeiden ze dat ik simpelweg 1 fles moest laten vallen en dat er ook geen rijstebloem o.i.d in de laatste fles hoeft

Hoe hebben jullie dat aangepakt, ook gewoon 1 fles weggelaten of toch rijstebloem geven? Onze dochter is al wat ouder, maar wat ik me nog kan herinneren is dat we wel rijstebloem gaven. Anders moet hij wel lang teren op die laatste fles (van 19.00 tot 07.00)
Wij doen altijd in de laatste fles 7 schepjes met 210 ml. water want anders was dochter om 05.00 uur wakker. Dit helpt wel alleen zitten wij nog wel op 5 voedingen, ze is nu 4½ maand en 7100 gram. En bij vriendin hoorde ik wel dat zij door de laatste fles rijstebloem deed, dus het mag volgens mij wel.
Merlin, bedankt voor je reaktie. Vindt het zelf ook best vroeg om naar 4 voedingen over te gaan, maar het zal ook aan het gewicht van je kindje liggen. Moet wel zeggen dat hij van de 5x 200 ml die hij nu krijgt regelmtig ± 40ml laat staan. Dus wie weet als we hem een voeding minder geven dat hij dan de overige flessen ook beter drinkt. Ga het gewoon eens proberen en dan zien we wel.
Hoi, mijn kleinkind 7.2 kilo zou ook naar 4 voedingen moeten.

Maar dat is er ook zo eentje die elke keer van een fles 30 of 40 gram niet opdrinkt. (inmiddels 5 maanden oud)

Dus doen wij het niet....gaan gewoon meer op het kind af...in de laatste fles krijgt ze wel 4 schepjes rijstebloem...daar slaapt ze dan op van 20.00 tot 7 uur ' s morgens. Het is een lief tevreden kindje dus denken wij, het gaat goed zo, houen zo. SACB

(schijt aan het conseltatieburoo)
mijn kinderen zijn wat ouder al, maar ik weet wel dat toen er flessen af moesten ik er niet aan deed. als zo'n kindje minder nodig heeft merk je dat vanzelf en gedwongen zo'n fles weg laten vallen werkte (hier) absoluut niet.

als je kind lekker voldaan is zou ik ook geen rijstebloem geven.
Wij hebben de 5e fles laten vallen toen onze zoon dat zelf aangaf dus ik zou als hij er 5 wil gewoon lekker 5 blijven geven. Zolang hij niet over de liter komt is er niets aan de hand. Hij kreeg wel rijstebloem door z'n laatste fles maar raakt daar erg verstopt van dus we zijn er voorlopig maar weer mee gestopt...

Hier trouwens ook SACB want ze begonnen met 2.5 maand al te miepen over het feit dat we de nachtvoeding moesten laten vallen want "dat is niet handig als je weer gaat werken". ja leuk maar als hij honger heeft om 3 uur dan krijgt ie toch echt eten (overigens sloeg hij hem uit zichzelf 3 weken later ineens ook over dus "probleem" opgelost)
Ik zou dan wel die laatste fles iets opschuiven, dus niet om 19 uur, maar om 20 of 21 uur.

Anders is het misschien wel erg lang, van 19 tot 7 niks drinken.
Het ligt er volgens mij ook aan wat je kindje verder overdag eet. Ik weet niet of hij al fruit- en groentehapjes krijgt? Het advies is daarmee te wachten tot 6 maanden, overigens. Mijn dochtertje is nu 5,5 maand (en weegt nog geen 6 kilo) en krijgt borstvoeding op schema en dat is nu 5 x. Als ze straks vanaf 6 maanden langzaam aan fruit en groenten krijgt ga ik wel proberen of ze rond de 7/8 maanden naar de 4 voedingen kan, 1 van de voedingen kan ik dan kolven en aanvullen met rijstebloem. Als het kolven dan genoeg is, anders ga ik ook kunstvoeding geven.

Ik ben benieuwd of het gaat lukken!

Bless
Nou ben benieuwd. We hebben onze kleine man dus tegen 19.15 een fles van 200 ml met rijstebloem gegeven. Ga vannacht gewoon eens kijken wat er gebeurt. Lukt het niet dan blijven we lekker nog ff op die 5 voedingen zitten en lukt het wel dan is dat mooi meegenomen. Maar als ik jullie reakties zo lees ia het wel vrij vroeg met 4 maanden naar 4 voedingen. Geef verder ook nog geen bijvoeding, wil ik nog even mee wachten.

Wordt vervolgd..
Succes 2xbelle hoop dat het werkt. Het cb zei tegen mij dat ik kon proberen de laatste fles weg te laten wanneer jezelf denkt dat het kan. Van vriendinnen begreep ik dat het vaak pas gebeurt wanneer ze inderdaad bijvoeding krijgen. Gewoon je eigen gevoel volgen, het cb geeft alleen advies. En anders heeft hij toch gewoon 5 voedingen.

En dat sacb, zoals jullie zeggen, vind ik wel overdreven. Mijn ervaring met cb is dat ze richtlijnen volgen en advies geven, en duidelijk laten merken dat het afhankelijk is van het kind omdat niet alle kinderen hetzelfde zijn. Mijn dochter is mijn eerste kind en ik vind het fijn om advies te krijgen van het cb, ook leer ik veel van vriendinnen met kinderen. Maar misschien werken niet alle cb's hetzelfde.
Mijn dochtertje sliep op alleen borstvoeding met 3 maanden regelmatig door en vanaf 4 maanden het klokje rond. Dan moet het met flesvoeding ook kunnen volgens mij, maar het ligt ook erg aan het kindje uiteraard, de een kan eerder zonder een nachtvoeding of late voeding dan een ander. Ikzelf ben niet zo van opeens een fles laten vallen, een kindje geeft vanzelf wel aan of en hoeveel het wil weten. Maar proberen kan altijd natuurlijk, je kan altijd weer terug naar 5 flessen.
en... hoe is het gegaan?

ik vraag me af na het laatste antwoord van Snoopy of ik ook niet langzaam zal proberen... Eerst maar eens aan de fruit- en groentehap!

Bless
Je merkt vanzelf wel of je je kindje steeds moet wakker maken voor de laatste fles. Als dat zo is, zou ik hem gewoon laten slapen tot hij zelf wakker wordt en om een fles vraagt. Als dat zo is, weet je dat hij die 5e fles nog nodig heeft, maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat hij tot de ochtend doorslaapt!
en 2xbelle is het gelukt met 4 voedingen?
Zo moest ff zoeken het topic was behoorlijk gezakt............maar dames ik ben helemaal heppie de peppie. Ons manneke sliep gewoon door. 19.00 laatste voeding en tot de volgende ochtend lekker geslapen, dat is nu al 3 nachten zo.............

Moet zelfs zeggen dat hij de pap vreselijk vindt, weet niet of het de smaak is of de dikkere vlokken die er in zitten, dus heb hem zelf gewone flesvoeding gegeven i.p.v. pap en dat gaat prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven