Wie heeft ervaring met een keizersnee?

woensdag 20 augustus 2008 om 09:54
Hoi meiden
Er zal vast wel al eens een topic over geweest zijn maar die kan ik ff zo gauw niet vinden.
Ik ga over 2 maanden bevallen van mn 1e kind en wil daarom ook graag weten wat ik evt. kan verwachten van een keizersnede mocht het daarop uitdraaien. Omdat ik in Belgie ga bevallen kan ik hier evt ook voor kiezen zonder medische noodzaak.
Daarom zou ik graag willen weten van dames die deze ingreep hebben gehad hoe jullie ervaringen hiermee zijn.
Viel het mee of tegen en hoe verliep het herstel hiervan?
Hebben jullie complicaties hierdoor gehad? Kun je vlak daarna een beetje fatsoenlijk zelf je kindje verzorgen?
Kortom ik zou graag al jullie ervaringen positief en negatief willen weten om te weten wat ik ervan kan verwachten.
Alvast bedankt.
Er zal vast wel al eens een topic over geweest zijn maar die kan ik ff zo gauw niet vinden.
Ik ga over 2 maanden bevallen van mn 1e kind en wil daarom ook graag weten wat ik evt. kan verwachten van een keizersnede mocht het daarop uitdraaien. Omdat ik in Belgie ga bevallen kan ik hier evt ook voor kiezen zonder medische noodzaak.
Daarom zou ik graag willen weten van dames die deze ingreep hebben gehad hoe jullie ervaringen hiermee zijn.
Viel het mee of tegen en hoe verliep het herstel hiervan?
Hebben jullie complicaties hierdoor gehad? Kun je vlak daarna een beetje fatsoenlijk zelf je kindje verzorgen?
Kortom ik zou graag al jullie ervaringen positief en negatief willen weten om te weten wat ik ervan kan verwachten.
Alvast bedankt.
woensdag 20 augustus 2008 om 09:58
Ik heb twee keer een keizersnede gehad en de derde is via de natuurlijke weg geboren.
Als ik mocht kiezen: de natuurlijke bevalling! Als alles goed gaat ben je dan veel sneller op de been en kan je veel sneller alles weer zelf doen. Na een keizersnede heeft je lijf langer nodig om te herstellen, vergeet niet dat je dan en een bevalling achter de rug hebt en een operatie!
Als ik mocht kiezen: de natuurlijke bevalling! Als alles goed gaat ben je dan veel sneller op de been en kan je veel sneller alles weer zelf doen. Na een keizersnede heeft je lijf langer nodig om te herstellen, vergeet niet dat je dan en een bevalling achter de rug hebt en een operatie!
woensdag 20 augustus 2008 om 09:58
Twee keer een ks gehad. Eerste naar 13 uur inleiden. Dochtertje was te groot en sterrenkijker. Ik vond het erg meevallen. Ik had alleen erg last van de naweeen die over de wond trokken. En van de chaos in het ziekenhuis. Ik werd pas goed gewassen toen de ruggenprik er al weer uit was. Elke dag voel je je weer beter, en toen ik na 5 dagen thuis kwam kon ik al prima zelf voor de baby zorgen. Bij de tweede zelf weeen gekregen, maar toen gyn toucheerde bij 7 cm ontsluiting (toen was ik net in het ziekenhuis) constateerde ze dat de baby niet was ingedaald. Keizersnede dus. Viel me nog meer mee als bij de eerste. Tweede dag stond ik alweer naast mijn bed. Derde dag zelf naar de wc. Vierde dag mocht ik eigenlijk al naar huis, maar vanwege drukte bij de kraamzorg pas de vijfde dag naar huis gegaan. Er staan ook normaal 5 dagen voor. Ik voelde me na 5 dagen weer prima. Niet overmatig vloeien, en toen na 7 dagen de nietjes er weer uit waren voelde ik me weer prima.
Nu weer zwanger, dus ik weet al dat ik een geplande keizersnede krijg, en daar zie ik niet tegenop!!
Nu weer zwanger, dus ik weet al dat ik een geplande keizersnede krijg, en daar zie ik niet tegenop!!
woensdag 20 augustus 2008 om 10:01
Ik vond het erg mevallen. Er zijn vrouwen die weken helemaal uit de running zijn, maar dat heb ik niet zo ervaren. Je moet het wat rustiger aandoen, maar dat is bij een reguliere bevalling ook zo, volgens mij. Ik heb na twee weken wel een wondontsteking gehad, wat niet zo prettig was, maar dat was mijn eigen schuld (te snel weer aan de gang gegaan).
Ik zou er trouwens nooit zelf voor kiezen. Ik denk dat het heel bijzonder is om je kindje zelf op de wereld te zetten en haddit graag meegemaakt. Emotioneel was ik ook wat in de war na de keizersnede, de overgang is zo abrupt. Ik schrok 's nachts steeds wakker met de gedachte; "waar is mijn baby, mijn buik is leeg "
Ik zou er trouwens nooit zelf voor kiezen. Ik denk dat het heel bijzonder is om je kindje zelf op de wereld te zetten en haddit graag meegemaakt. Emotioneel was ik ook wat in de war na de keizersnede, de overgang is zo abrupt. Ik schrok 's nachts steeds wakker met de gedachte; "waar is mijn baby, mijn buik is leeg "
The time is now

woensdag 20 augustus 2008 om 10:01
Twee keer ks gehad, eerste was na drie dagen weeen een spoedKS en de tweede was een geplande (deels vanwege de eerste bevalling, deels omdat het een stuitligger was) Beide keren op de tweede ochtend na de KS naar huis gegaan en was ik dus weer op de been.
Tweede keer is ruggeprik wel wat verkeerd gegaan, zo blijkt inmiddels, want ik heb nog steeds last van de prikplek (blijkt een neurologisch iets te zijn)
Ik vond het reuze meevallen, beide keren. Kinderen gewoon prima kunnen verzorgen, alleen bij de tweede keer kon ik oudste niet optillen de eerste 6 weken, maar genoeg hulpjes ervoor bedacht (trapjes/krukjes/etc)
Tweede keer is ruggeprik wel wat verkeerd gegaan, zo blijkt inmiddels, want ik heb nog steeds last van de prikplek (blijkt een neurologisch iets te zijn)
Ik vond het reuze meevallen, beide keren. Kinderen gewoon prima kunnen verzorgen, alleen bij de tweede keer kon ik oudste niet optillen de eerste 6 weken, maar genoeg hulpjes ervoor bedacht (trapjes/krukjes/etc)

woensdag 20 augustus 2008 om 10:02
Eerste keer een keizersnee, ontsluiting vorderde niet en liep steeds terug. Nergens last van gehad, geen pijn, kon vrijwel direct weer lopen. Over zelf je kindje verzorgen: er werd in het ziekenhuis gewoon van uit gegaan dat je dat deed, klaar.
Deze keer mag ik voor een keizersnee kiezen, ivm vorige bevalling. Toch wil ik het op de gewone manier proberen: stel dat het herstel dit keer niet zo makkelijk gaat.... Ik heb nu wél een peuter rondlopen. Bovendien: het blíjft een heftige operatie.
Maar goed, als er na negen uur geen baby is, gaat alsnog het mes erin.
Deze keer mag ik voor een keizersnee kiezen, ivm vorige bevalling. Toch wil ik het op de gewone manier proberen: stel dat het herstel dit keer niet zo makkelijk gaat.... Ik heb nu wél een peuter rondlopen. Bovendien: het blíjft een heftige operatie.
Maar goed, als er na negen uur geen baby is, gaat alsnog het mes erin.

woensdag 20 augustus 2008 om 10:13
Hier ook een spoedkeizersnee en eerste dagen goed last van gehad maar dan lig je in ziekenhuis. Vierde dag wilde ik naar huis en dat ging ook goed thuis. Je moet de eerste weken rustig aan doen niet te veel tillen. Ik zou niet kiezen voor een keizersnee want het is een buikoperatie. Ik had het liever zelf afgemaakt omdat ik ook al zover zelf gekomen was. En ik vond het verblijf erna in het ziekenhuis ook helemaal niets.
Ik zou dus als het niet noodzakelijk is nooit voor een keizersnee kiezen.
Ik zou dus als het niet noodzakelijk is nooit voor een keizersnee kiezen.
Ik heb een keizersnede gehad na een ingeleide bevalling na 42 weken zwangerschap, 15 uur heftige weeen, 1 uur persen, en een kind dat niet ingedaald lag. Ik kreeg haar er echt niet uit dus het werd een keizersnede. Ik vond het ook erg meevallen hoewel ik pas na een week weer een beetje op de been was. (beetje vies verhaal) Dat duurde vooral zo lang omdat ik enorme last van obstipatie heb gekregen 3 dagen na de ks. Tip voor jou: zodra je ook maar enigszins het idee hebt dat je moeilijk kan poepen na de ks: vraag iets laxerends!!
Ook kwam de borstvoeding moeilijk op gang, wat ook deels door de ks kwam. Nog een tip: ga als de bv niet snel lukt (en je wil het wel graag geven), ga dan snel kolven om het op gang te helpen.
Al met al vond ik het toch meevallen, maar ik zou het de volgende keer toch weer eerst zelf willen proberen. Net als bij Fleurtje zal er ook bij mij sneller ingegrepen worden een volgende keer. Fijn idee, want weer een operatie na 15 uur ellende: liever niet!
Ook kwam de borstvoeding moeilijk op gang, wat ook deels door de ks kwam. Nog een tip: ga als de bv niet snel lukt (en je wil het wel graag geven), ga dan snel kolven om het op gang te helpen.
Al met al vond ik het toch meevallen, maar ik zou het de volgende keer toch weer eerst zelf willen proberen. Net als bij Fleurtje zal er ook bij mij sneller ingegrepen worden een volgende keer. Fijn idee, want weer een operatie na 15 uur ellende: liever niet!
Het is al weer een paar jaar geleden (11 om precies te zijn) Maar na twee keizersnede's mocht ik "gewoon" bevallen.
Wel moest ik bij het beginnen van de bevalling naar het ziekenhuis en werd alles strenger gecontroleerd.
De eerste twee keizersnede's waren omdat ik het Hellp Syndroom had (bij de derde ook maar in mindere mate) en het kindje asap geboren moest worden, er waren dus geen andere redenen voor een keizersnede (bevalling die niet door wil zetten, stuit, smalle bekken ect.).
Dit was in Groningen, het UMCG (toen nog AZG).
Wel moest ik bij het beginnen van de bevalling naar het ziekenhuis en werd alles strenger gecontroleerd.
De eerste twee keizersnede's waren omdat ik het Hellp Syndroom had (bij de derde ook maar in mindere mate) en het kindje asap geboren moest worden, er waren dus geen andere redenen voor een keizersnede (bevalling die niet door wil zetten, stuit, smalle bekken ect.).
Dit was in Groningen, het UMCG (toen nog AZG).

woensdag 20 augustus 2008 om 10:16
woensdag 20 augustus 2008 om 10:17
woensdag 20 augustus 2008 om 10:24
Een natuurlijke bevalling heb ik niet meegemaakt, want het draaide twee maanden geleden uit op een spoedkeizersnede. Op dit moment zeg ik: nooit meer. Ik lag voor die tijd al 5 weken op bed. Door zwangerschapsvergiftiging ben ik ingeleid en een uur na het inbrengen van de gel kreeg ik weeen en ging de hartslag van dochterlief bij elke wee weg. Dus ik lag in no time op de operatietafel. Wat ik het meest erge vond is dat ik na de keizersnee anderhalf uur weg ben geweest en mijn hub met dochterlief beneden zat. Ik heb haar maar heel even gezien boven dat groene laken uit. Ze voelde ook gewoon niet als van mij. Dat heeft echt een hele tijd geduurd. De borstvoeding kwam ook niet op gang en ook het kolven lukte pas na 4 dagen. Dochterlief was klein en had te weinig kracht om uit de borst te drinken. Helaas is dat ook niet goed gekomen en heb ik 5 weken gekolfd.
Op de 2e dag moest ik mijn bed uit ivm trombosegevaar. Dat was niet prettig (zacht uitgedrukt). Ik kwam er al wel snel achter dat uitstappen aan de rechterkant van het bed veel beter ging.
Op de 3e dag gedouched en toen 2x onderuit gegaan van de pijn of vanwege geen conditie ofzo.
Uiteindelijk kon ik op de 6e dag weer een beetje fatsoenlijk mijn bed uit. In het begin heb ik niets aan de verzorging van dochterlief gedaan. Dus hubbie was veel beter in het aankleden en verschonen van haar.
Alles bij elkaar zeg ik nu dat ik dit echt niet meer wil. Maar soms heb je geen keus natuurlijk. Maar mij is het echt behoorlijk tegengevallen.
Op de 2e dag moest ik mijn bed uit ivm trombosegevaar. Dat was niet prettig (zacht uitgedrukt). Ik kwam er al wel snel achter dat uitstappen aan de rechterkant van het bed veel beter ging.
Op de 3e dag gedouched en toen 2x onderuit gegaan van de pijn of vanwege geen conditie ofzo.
Uiteindelijk kon ik op de 6e dag weer een beetje fatsoenlijk mijn bed uit. In het begin heb ik niets aan de verzorging van dochterlief gedaan. Dus hubbie was veel beter in het aankleden en verschonen van haar.
Alles bij elkaar zeg ik nu dat ik dit echt niet meer wil. Maar soms heb je geen keus natuurlijk. Maar mij is het echt behoorlijk tegengevallen.
woensdag 20 augustus 2008 om 10:27
quote:Sarah Scott schreef op 20 augustus 2008 @ 10:16:
[...]
Dit hóeft overigens niet! Bij mijn eerste duurde het wel iets langer, maar bij de tweede had ik direct bij de eerste keer aanhappen van Sarahmeis voeding.Dat is goed nieuws, want ik zou bij een volgende erg graag volledig bv geven, dat is nu nooit gelukt, tot mijn spijt.
[...]
Dit hóeft overigens niet! Bij mijn eerste duurde het wel iets langer, maar bij de tweede had ik direct bij de eerste keer aanhappen van Sarahmeis voeding.Dat is goed nieuws, want ik zou bij een volgende erg graag volledig bv geven, dat is nu nooit gelukt, tot mijn spijt.

woensdag 20 augustus 2008 om 10:35
Uit eigen ervaring: na KS kwam borstvoeding meteen op gang, verpleging verbaasde zich erover dat mijn zoontje diezelfde middag al een beetje colostrum opspuugde. Kwam zelfs eerder op gang dan na natuurlijke bevalling.
Melkproductie komt op gang zodra placenta (die progesteron produceert) uit het lichaam is. Die gaat er soms bij een KS eerder uit dan bij een natuurlijke bevalling.
Melkproductie komt op gang zodra placenta (die progesteron produceert) uit het lichaam is. Die gaat er soms bij een KS eerder uit dan bij een natuurlijke bevalling.
Poep, wie heeft jou gescheten?

woensdag 20 augustus 2008 om 10:44
Inderdaad Elska, niet sippen Eerst afwachten maar! Bij mijn eerste heb ik ook een maand aangeklooid en ben toen overgestapt op fulltime kolven tot hij bijna 9 maanden was. Nu bij de tweede (ze is een natuurtalent) gaat alles (bijna) ok. Alleen de laatste maand ben ik weer aan t kutten, omdat Sarahmeis teveel voeding vraagt (erg beweeglijk, energiek kind, kruipt al bijna met 5,5 maand ) Maar er zijn zoveel oorzaken en factoren voor het wel of niet goed lopen van de bv. Tip mijnerzijds: schakel een lactatiekundige in.
woensdag 20 augustus 2008 om 10:54
Ik ben drie keer vaginaal bevallen, kindje nummer 4 was een dwarsligger en is gehaald met een keizersnee. Ruime ervaring dus:). En ik vond de keizersnee eigenlijk nog het makkelijkst. De eerste dagen heb ik dubbelgeklapt door het ziekenhuis geschuifeld, maar het ging al snel beter. En voor de verandering was het heerlijk om gewoon te kunnen plassen, zonder een hele hoop hechtingen, enorme aambeien en veel pijn(ik scheur nogal vlot uit, de bevallingen op zich waren niet zwaar). Poepen was in het begin idd pijnlijk, maar vooral omdat ik niet kon persen door de wond. Gedroogde abrikozen en pruimen deden wonderen. Al met al was ik sneller helemaal weer op de been na de keizersnee dan na de vaginale bevallingen.
Borstvoeding kwam ook normaal op gang(een beetje traag, maar dat heb ik altijd) De verpleging was erg alert en kwam al snel met een kolf opdraven.
Borstvoeding kwam ook normaal op gang(een beetje traag, maar dat heb ik altijd) De verpleging was erg alert en kwam al snel met een kolf opdraven.
woensdag 20 augustus 2008 om 10:54
1 Keer keizersnede, 1 keer via de natuurlijke weg. Geef mij maar een keizersnede! Dit is tig keer mooier dan een bevalling. Dit is natuurlijk heel persoonlijk. De bevalling was echt vreselijk.
Na de keizersnee was ik snel opgeknapt en dat kan ik van de bevalling echt niet zeggen, zowel psychisch als lichaamlijk.
De keizersnee was vrij ongepland maar er was wel tijd voor een ruggeprik en mijn partner mocht erbij zijn.
Na de keizersnee was ik snel opgeknapt en dat kan ik van de bevalling echt niet zeggen, zowel psychisch als lichaamlijk.
De keizersnee was vrij ongepland maar er was wel tijd voor een ruggeprik en mijn partner mocht erbij zijn.
woensdag 20 augustus 2008 om 10:55
Lactatiekundige heb ik al meermaals gezien en gesproken. Ik moet inderdaad niet sippen, bv is tussen mij en mijn dochter nooit een succes geweest en dat wordt het ook niet meer. Get over it.
Maar nu weer ontopic: TO: ik zou toch echt niet vrijwillig voor een ks kiezen, zelfs niet nu ik weet hoe fucking zeer weeen kunnen doen
Maar nu weer ontopic: TO: ik zou toch echt niet vrijwillig voor een ks kiezen, zelfs niet nu ik weet hoe fucking zeer weeen kunnen doen
woensdag 20 augustus 2008 om 11:09
2 keer een vaginale bevalling gehad en stiekem al die tijd gedacht "doe mij maar een keizersnee".
Als je gemakkelijk bevalt is een natuurlijke bevalling natuurlijk het prettigst en het mooist, maar ik heb volgens mij 2 keer langer moeten genezen van een flinke knip, aambeien en een zwaar aangevallen bekkenbodem, dan een vriendin van mij die 2 keer keizersnede kreeg ivm stuitligging.
Ze had én geen pijn van de weeen én was praktisch sneller op de been dan ik.
Vrees dat de volgende toch een gewone bevalling gaat worden, dan maar een ruggeprik in ieder geval
Even off topic. Borstvoeding komt bij de 1 nu eenmaal sneller op gang dan bij de ander. Zeker bij de 1e kan het wat langer duren. Ook ik heb na de natuurlijk bevalling nog 4 a 5 dagen bij moeten kolven om de productie op gang te krijgen...
Als je gemakkelijk bevalt is een natuurlijke bevalling natuurlijk het prettigst en het mooist, maar ik heb volgens mij 2 keer langer moeten genezen van een flinke knip, aambeien en een zwaar aangevallen bekkenbodem, dan een vriendin van mij die 2 keer keizersnede kreeg ivm stuitligging.
Ze had én geen pijn van de weeen én was praktisch sneller op de been dan ik.
Vrees dat de volgende toch een gewone bevalling gaat worden, dan maar een ruggeprik in ieder geval
Even off topic. Borstvoeding komt bij de 1 nu eenmaal sneller op gang dan bij de ander. Zeker bij de 1e kan het wat langer duren. Ook ik heb na de natuurlijk bevalling nog 4 a 5 dagen bij moeten kolven om de productie op gang te krijgen...
anoniem_39567 wijzigde dit bericht op 20-08-2008 11:17
Reden: taalfoutjes
Reden: taalfoutjes
% gewijzigd