Werk & Studie alle pijlers

Scriptie motivatie topic!

28-01-2014 15:53 305 berichten
Wie is er net als ik momenteel ook bezig met zijn scriptie? Het lijkt me leuk om een ''lotgenoten'' topic te hebben waar we elkaar motiveren. Ik heb ook een bericht gezet op het topic de laatste loodjes maar helaas is het op dat topic erg rustig.

Vandaag had ik mij voorgenomen om drie uurtjes aan mijn scriptie te zitten. Helaas is het mislukt omdat ik andere hele belangrijke dingen opeens moest doen in het huishouden (scriptie ontwijkend gedrag). Ik moet over een uur al richting werk dus ook vanavond gaat er niks van komen. Morgen weer een dag werken en hoop morgenavond er vol tegenaan te gaan!

Ik hoop dat er meer forummers zijn die het leuk vinden om mee te schrijven op dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Wow wat goed!!

Ik ga na de lunch in overleg met mijn begeleidster. Ik vind dit onderdeel zo moeilijk. Ik wil het gewoon even aan haar voorleggen hoe mijn opzet nu is en wat ik tot nu toe heb, en dan of ze nog tips heeft voor de stukken waar ik op vastloop.
Wat goed abarth!

@evangeline_234: ik hoop dat het gesprek met je begeleider je gaat helpen! En fijn dat je die referentie hebt!

@jessy_oke: Sterkte! Twee weken klinkt als niet veel tijd voor zo'n 30 pagina's, maar nu moet natuurlijk mijn hele scriptie 30 pagina's zijn, en daar trek ik rustig een paar maanden voor uit Ik duim voor je!

@neweve: Balen dat dingen niet lopen zeg... ik hoop dat de problemen zich snel oplossen!

Ik heb vrijdag een gesprek over mijn schrijfplan. Mijn hoop is dat mijn begeleider het gewoon goedkeurt, waardoor ik echt kan beginnen volgende week. Ik heb zelf het idee dat ik inmiddels zodanig goed in de stof zit dat ik eigenlijk niets over het hoofd kan hebben gezien. Aangezien ik ook meer van het onderwerp af weet dan mijn begeleider, verwacht ik ook niet echt dat er nog veel aan veranderd moet worden, maar je weet het nooit!
Hello ladies!

Mag ik meeschrijven? Ik hoop mijn diploma van de zomer te hebben maar oh, wat wegen die laatste loodjes zwaar!

Echt he, sinds mijn laatste post ben ik amper opgeschoten. Heb één deelvraag waar ik me al de hele tijd op zit te verbijten, ik krijg de zinnen gewoon niet meer goed geformuleerd, ik blijf maar herschrijven en weer weghalen en weer hetzelfde typen. Pfff.. misschien moet ik het toch morgen maar afmaken.

Heb gelukkig wel mijn onderzoeksresultaten iets verder uitgewerkt.
Hier ook amper opgeschoten, of naja zo voelt het. Deze week vooral bezig geweest met dingen downloaden, data voor analyse, 300 papers voor de systematische review etc. Rotklusjes maar hopelijk ben ik morgen klaar zodat ik verder kan.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Hallo allemaal,

ik heb gisteren toevallig een eigen topic gemaakt, om wat motivatie op te doen voor het afstuderen voor de zomer. Ik kreeg de tip om hier eens te gaan kijken, aangezien we allemaal in hetzelfde schuitje zitten!

Ik moet een kleine scriptie schrijven als keuze ruimte (6 ect's). Daarnaast nog vier tentamens, een paper en een presentatie van de scriptie. Doordat ik nog zoveel moet leren weet ik ook niet meer waar ik moet beginnen voor de scriptie. Ik heb nog geen onderwerp, dus ook nog geen begeleider, dus ook nog geen plan

Wat ik lees van jullie is dat velen 'voor het gevoel' niet opschieten. Is dat omdat jullie in bepaalde fasen van het schrijven/onderzoeken geen tastbaar resultaat krijgen? Als ik samenvat voel ik mij altijd beter dan wanneer ik gewoon stof lees, omdat ik een tastbaar resultaat (de samenvatting op papier) zie. Succes vandaag!
welkom prima_donna !

Dat samenvatten is wel prettig ja, ik maak voor mezelf ook een soort 'archiefje' met een kleine samenvatting per bron, of tenminste dat deed ik in de beginfase haha met literatuuronderzoek, omdat dat anders echt een heel saaie fase was!!

Ik voel me heel gestresst/ onrustig de laatste dagen. Ik ben blij met het sollicitatiegesprek volgende week, maar ik ga dan weer te veel piekeren. Bvb: wat als ik word aangenomen maar de scriptie komt niet op tijd af? Als ze me bvb vanaf 1 juni per se willen dan wordt het erg krap... of zouden ze daar dan flexible in zijn? Ik moet daar eigenlijk helemaal niet over nadenken, want misschien word ik niet eens aangenomen, dus ik maak mezelf onnodig gek nu. Misshcien heeft iemand nog geruststellend advies voor mij? :P

Scriptie kon m'n begeleidster me wel weer wat moed inpraten. Ze was tevreden over wat ik tot nu toe had en had tips hoe ik nog weer verder kon, waardoor ik nu minder het gevoel heb vast te zitten.

Succes allemaal vandaag!!
quote:evangeline_234 schreef op 30 april 2015 @ 09:05:

welkom prima_donna !

Dat samenvatten is wel prettig ja, ik maak voor mezelf ook een soort 'archiefje' met een kleine samenvatting per bron, of tenminste dat deed ik in de beginfase haha met literatuuronderzoek, omdat dat anders echt een heel saaie fase was!!

Ik voel me heel gestresst/ onrustig de laatste dagen. Ik ben blij met het sollicitatiegesprek volgende week, maar ik ga dan weer te veel piekeren. Bvb: wat als ik word aangenomen maar de scriptie komt niet op tijd af? Als ze me bvb vanaf 1 juni per se willen dan wordt het erg krap... of zouden ze daar dan flexible in zijn? Ik moet daar eigenlijk helemaal niet over nadenken, want misschien word ik niet eens aangenomen, dus ik maak mezelf onnodig gek nu. Misshcien heeft iemand nog geruststellend advies voor mij? :P

Scriptie kon m'n begeleidster me wel weer wat moed inpraten. Ze was tevreden over wat ik tot nu toe had en had tips hoe ik nog weer verder kon, waardoor ik nu minder het gevoel heb vast te zitten.

Succes allemaal vandaag!!

Ik vind het altijd een geruststellende gedachte om het 'worst case scenario' te bedenken en daar een oplossing voor te bedenken. Is het daadwerkelijk zo onmogelijk als je denkt? Of ben je aan het doemdenken?

Simplistisch voorbeeld: Scriptie moet 1 juni af zijn. Dan trek je een aantal nachten door, zet je bepaalde (sociale) afspraken on hold, je focust je alleen op je scriptie. Dan zou je dat toch moeten redden (mits er niets anders groots in je leven speelt natuurlijk en je niet afhankelijk bent van anderen). Dus zo erg zou dat helemaal niet zijn toch?

Misschien heb jij hier wel helemaal niks aan, maar ik vind het altijd een geruststellende gedachte haha.
Planning voor vandaag: literatuuronderzoek ECHT afmaken en opsturen naar docent. En daarna de resultaten van de observaties/interviews uitwerken. Morgen is het dan tijd om conclusies te gaan schrijven en eventueel al kleine aanbevelingen..
Hallo allemaal!

Ik heb mezelf even ingelezen in dit topic. Wat fijn hoe iedereen elkaar steunt!

Mijn motivatie is ook ver te zoeken sinds ik twee (van de vier) deelvragen 'formeler' moet omschrijven van de docent. De voorbeelden die ze daarbij geeft zijn totaal anders dan de deelvragen die ik nu heb waardoor de literatuur niet meer klopt. Ik zie het echt niet zitten om weer helemaal opnieuw op zoek te moeten gaan naar nieuwe literatuur.. Ik heb ook echt het gevoel dat ik álle bruikbare bronnen heb gehad.

Even kort wat info; ik ben 5e jaars student en al langer dan een jaar bezig met mijn scriptie (praktijkgericht onderzoek). Geen idee hoeveel studiepunten het me oplevert, het is gewoon iets wat moet worden gedaan. In het 4e jaar ben ik 4 dagen in de week stage gaan lopen, begonnen met het schrijven van mijn scriptie en heb ik nog twee andere opdrachten gekregen waarvoor we ook hoofd en deelvragen op hebben moeten stellen. Mini-scriptietjes dus. Het is echt bijna niet te combineren allemaal.

In het begin lukte het me redelijk om de deadlines te halen maar naarmate ik meer verantwoordelijkheid kreeg op mijn stage is mijn scriptie naar de achtergrond geschoven. Ik heb begin februari van dit jaar mijn stage afgerond en ben me toen volledig gaan focussen op de opdrachten die ik nog had open staan (inclusief 2 opdrachten uit vorige jaren) en mijn scriptie. Opdracht 1 is voldoende beoordeeld, opdracht 2 ligt bij de docent ter beoordeling en opdracht 3 kan worden doorgestuurd zodra ik de feedbackformulieren heb gevonden.. Oeps! Het voelt goed om dingen weg te kunnen strepen!

Vandaag ga ik weer vol goede moed beginnen aan mijn scriptie. GOOOO!

@prima_donna ja je hebt helemaal gelijk thanks! Is ook zo hoor, en wss is een startdatum van een baan ook nog overlegbaar.

Het punt is niet dat de scriptie niet af komt, eigenlijk, maar meer externe factoren. Ik zou bij wijze van volgende week de scriptie af kunnen hebben. Alleen dan moet de begeleider hier het nakijken, en dan de begeleider van de uni, evt commentaar verbeteren, en dan weer 3 weken wachten op reactie. Die dingen heb ik dan weinig invloed op.

Maar ik bedenk me ook: ze hebben me uitgenodigd, en ze zien dat ik nog afstuderende ben. Dus ze zullen vast wel incalculeren dat zoiets evt wat kan uitlopen. Ik kan ook nog aanbieen de eerste maand als stagiaire te komen, als het ontbrekende diploma een probleem is zegmaar.

@JeMapelle welkom ook hoor!! Heel herkenbaar het moeten combineren van stages/opdrachten/dingen , dat is soms zo lastig want je hebt dan in je hoofd ook van alles. Maar het gaat je vast lukken! Mag ik vragen wat voor studie je doet? Succes iig!
quote:evangeline_234 schreef op 30 april 2015 @ 13:22:

@prima_donna ja je hebt helemaal gelijk thanks! Is ook zo hoor, en wss is een startdatum van een baan ook nog overlegbaar.

Het punt is niet dat de scriptie niet af komt, eigenlijk, maar meer externe factoren. Ik zou bij wijze van volgende week de scriptie af kunnen hebben. Alleen dan moet de begeleider hier het nakijken, en dan de begeleider van de uni, evt commentaar verbeteren, en dan weer 3 weken wachten op reactie. Die dingen heb ik dan weinig invloed op.

Maar ik bedenk me ook: ze hebben me uitgenodigd, en ze zien dat ik nog afstuderende ben. Dus ze zullen vast wel incalculeren dat zoiets evt wat kan uitlopen. Ik kan ook nog aanbieen de eerste maand als stagiaire te komen, als het ontbrekende diploma een probleem is zegmaar.

@JeMapelle welkom ook hoor!! Heel herkenbaar het moeten combineren van stages/opdrachten/dingen , dat is soms zo lastig want je hebt dan in je hoofd ook van alles. Maar het gaat je vast lukken! Mag ik vragen wat voor studie je doet? Succes iig!

Ja als ze gezien hebben dat je nog afstuderende ben, ga ik er van uit dat ze daar geen groot probleem van zullen maken Ik hoop dat het je gaat lukken. Vervelend als je altijd afhankelijk bent van anderen.

Ik ben al vanaf half acht bezig met een college terug kijken en aantekenen maken. Ben net klaar. college duurde maar 2 uur Ik maak altijd veel te uitgebreide aantekeningen waardoor het zoo lang duurt.
quote:evangeline_234 schreef op 30 april 2015 @ 13:22:

Thanks!

Ik studeer Pedagogiek. Ontzettend leuk, maar ik ben echt wel een beetje klaar met het studeren en continu alles moeten verantwoorden vanuit (botsende) perspectieven. Van docenten horen we regelmatig dat onze opleiding de zwaarste is van alle HBO sociaal-achtige studies. Ik geloof het best, poeh. Volgens mij gaan ze het vanaf komend schooljaar ook anders doen omdat ze van veel studenten terug hebben gekregen dat het bijna onmogelijk is om onderhand fulltime stage te lopen en daarnaast nog een scriptie te moeten schrijven.

Spannend, die sollicitatie van jou Donna! Ik kan me indenken dat het je onder druk zet. Aan de andere kant weten ze dat je nog niet klaar bent en dat er een kans is dat het wat uitloopt. Ik zou er gewoon vanuit gaan dat je je scriptie op tijd af hebt, dat gaat je gewoon lukken joh! Maak je niet al te veel zorgen om iets wat nog geen probleem is

Waar studeer je pedagogiek JeMapelle? Ik ook namelijk
.

Leuk die sociale studies :D Ik doe Psychologie aan de Erasmus uni Ook in de sociale hoek dus haha!
snap ik!
Wat leuk meiden! Mij lijkt wat jij doet ook heel interessant Evangeline. Heb de minor TP gedaan. Het is dat ik echt helemaal klaar ben met het hele studeren, anders zou ik best een master in die richting willen doen

Oh dat is leuk! Ja kan ik me voorstellen, bne ik hierna voorlopig ook wel even hoor :P maar het kan altijd nog! Nooit te oud om te leren zeg ik maar! Ik doe de richting klinische psychologie, en heb stage gelopen in de ouderenzorg. Dat is ook de richting waar ik het liefst in verder wil, al werk ik nu twee dagen in de psychiatrie. Maar dat vind ik dan ook weer heel interessant hoor. Ik vind veel dingen eigenlijk wel leuk haha!
Ik ben er ook he-le-maal klaar mee.. vind het helemaal niet meer leuk om vanuit perspectieven en andere theorieën te moeten verantwoorden wat ik doe.

Vooral het IBM straks vind ik echt een nachtmerrie.. hoe gaat dat bij jou JeMapelle?
@ Evangeline:

Wat fijn dat je zo veel leuk vind, maar ook dat je al duidelijk hebt waar je hart ligt. Welke leeftijdsgroep behandel (is dit het juiste woord?) je in de psychiatrie? En hoe lang ben je al bezig met studeren?

@ Abarth:

Handig dat wij dezelfde opleiding doen! Dan weten we tenminste waar het over gaat.

Ik ben eigenlijk nog niet bezig met het IBM. Heb wel een beetje nagedacht welke producten ik in wil gaan zetten maar dit is allemaal nog niet erg concreet. Mijn klasgenoten hebben me een beetje bang gemaakt door te zeggen dat ze zich enorm hebben verkeken op de hoeveelheid werk dat er in gaat zitten. Ik probeer het te verdringen tot ik er écht mee aan de slag moet. Reflecteren en evaluaren gaat me redelijk goed af.

Weet jij al welke producten je in wil gaan zetten?

Ik weet wel al welke producten ik in zal zetten, LA2 (weet niet of jullie dat ook zo noemen?), een opdracht van stage (gehele onderzoekende cyclus van een uitvoering van het handelingsplan van een kind) en mijn PP. Het PP is bij ons verplicht om in te zetten, bij jullie ook?

Wanneer is jouw planning om af te studeren dan? Ik ga mijn PP de komende twee weken afmaken, dan kan ik het op stage inleveren. Als zij het hebben beoordeeld moet ik daar nog een overdracht doen en dan kan ik het inleveren op school, waar ze zeggen één a twee weken de tijd nodig te hebben voor het beoordelen.. wat betekend dat ik pas eind juni mijn IBM kan gaan inplannen.
Vandaag gesprek gehad met mijn begeleider over mijn schrijfplan, en hij was heel blij met hoeveel ik al gedaan had, en had het met interesse gelezen. Ik moet wat kleine dingetjes aanpassen, me aanmelden voor het vak (dat mag niet eerder :P) en dan kan ik officieel beginnen! Blij :D
Goed nieuws Hoshi!

@ Abarth: Bij ons is het niet verplicht de scriptie in te zetten. Maar dat komt misschien omdat ik van een andere jaargang ben en die regel pas na mijn jaar is ingevoerd (?) Zo weet ik dat het leerjaar onder mij het PP moet doen. Ze mochten ook niet zelf een thema kiezen.. Thank god dat ik daar aan ben ontkomen want dat lijkt me verschrikkelijk. Hoewel ik het dan misschien wel op tijd af had gehad

Wat betreft het IBM; zet jij losse producten in? Ik ben van plan om producten te koppelen maar ik weet nog niet precies welke, en hoe ik het ga doen. Sowieso één van de LA's (misschien wel allebei) en zeker een deel uit mijn stagedossier. Ik moet nog even kijken welke producten het beste bij elkaar passen. Heb een tijd lang gedacht dat ik mijn PP in zou gaan zetten maar ik heb van andere studenten gehoord dat je er maar weinig beroepstaken aan kunt koppelen, waardoor het niet ontzettend bruikbaar is voor het IBM. Ik moet er eens voor gaan zitten zeg...

Ik heb al 2 dagen 0,0 motivatie :( herkenbaar?

Ben echt nog bijna niks opgeschoten.. voel me heel schuldig maar heb allerlei andere "belangrijke" dingen gedaan. Was wel echt belangrijk hoor, maar toch.. voelt niet zo goed als je eigenlijk nog VEEL belangrijkere dingen te doen hebt.

Maargoed.. ik vraag me af of het zin heeft mezelf nog heel streng toe te spreken en vanavond nog wat te doen (iets wat erg onwaarschijnlijk lijkt aangezien ik zometeen moet gaan koken en daarna moet afruimen/afwassen etc). Op het moment dat ik echt even ga zitten is het waarschijnlijk half 9/9 uur en dan heb ik echt geen zin meer om iets aan school te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven