Werk & Studie alle pijlers

Scriptie motivatie topic!

28-01-2014 15:53 305 berichten
Wie is er net als ik momenteel ook bezig met zijn scriptie? Het lijkt me leuk om een ''lotgenoten'' topic te hebben waar we elkaar motiveren. Ik heb ook een bericht gezet op het topic de laatste loodjes maar helaas is het op dat topic erg rustig.

Vandaag had ik mij voorgenomen om drie uurtjes aan mijn scriptie te zitten. Helaas is het mislukt omdat ik andere hele belangrijke dingen opeens moest doen in het huishouden (scriptie ontwijkend gedrag). Ik moet over een uur al richting werk dus ook vanavond gaat er niks van komen. Morgen weer een dag werken en hoop morgenavond er vol tegenaan te gaan!

Ik hoop dat er meer forummers zijn die het leuk vinden om mee te schrijven op dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel dat je me welkom heet!

Ik ga misschien doorstuderen aan het HLO.
Ik heb zondag een hele productieve dag gehad. Ik ben begonnen met hoofdstuk 2 en het ging echt lekker. Ik zat zo erg in de flow. Op een gegeven moment was het best laat en ben ik gaan slapen, maar eigenlijk wilde ik wel doorschrijven. Tijdens het schrijven kreeg ik ook ineens zoveel ideeën en input. Een beetje teveel zelfs misschien want ik wilde teveel dingen tegelijk opschrijven. Ik heb wel mijn eerste deelvraag ook al moeten herschrijven, omdat ik tijdens het schrijven erachter kwam dat hij eigenlijk niet helemaal volledig was. Ik hoop dat ik zaterdag deze flow weer terug krijg, want dan komt het vast wel goed .

Hoe is het met jullie?
What you do today, can improve all your tomorrows.
Hier goede feedback van mijn promotor gekregen. Nu alleen nog tijd vinden om er mee aan te slag te gaan, want ik heb vrijdag een andere presentatie voor een paper, en morgen heel de dag les. En de motivatie voor vrijdag is denk ik net mee opgezogen toen ik de huishoudelijke klusjes deed. Nu heb ik gelukkig niets meer als excuus om zaken uit te stellen, dat dan weer wel.
Ik ben niet helemaal fit en kan mezelf daardoor moeilijk aanzetten tot werken. Heb al wel een concreter idee qua hoofdvraag, maar moet daar nu een schrijfplan omheen bedenken. Tegelijkertijd wordt ik het nietsdoen ook wel een beetje zat, dus ik denk dat ik eind deze week ineens als een speer zal gaan
@flower: Fijn hè, als je in de flow zit. Goed bezig, hoop dat het je de volgende keer ook lukt!

@Saracenen: Werkt wel het beste als je de feedback gelijk toepast, dan zit het nog 'vers' in je geheugen. Succes!

@hoshi: Beterschap en heel veel succes!

Ik heb nog twee weken tot mijn scriptiedeadline, aaaah! Al die tijd had ik een beetje het gevoel dat ik nog tijd genoeg had, nu gaat het allemaal wel heel erg snel. Ik ben nog steeds aan het klooien in mijn laatste hoofdstuk (advies voor de opdrachtgever, best een groot gedeelte), verder is alles af. Mijn doel is om aan het einde van de week (zondag, want kan het weekend ook nog bezig) alle tekst voor mijn scriptie af te hebben, zodat ik het dan naar proeflezers en mijn begeleider kan sturen voor de laatste feedback... Ik hoop dat ik deze individuele deadline kan halen, zal toch een stuk fijner voelen als ik nog wat feedback heb, des te hoger de kans op een voldoende. Dus bij deze zet ik het hier als stok achter de deur: zondag heb ik alle tekst af.

Ben stiekem best bang dat ik geen voldoende ga halen (gebeurt op mijn opleiding vaak, scripties worden om de kleinste foutjes al afgekeurd...). Anyway, back to business... Kan niet wachten tot het af is!
Ja msdoornroosje, eigenlijk wel. Maar ik heb wel alles op papier staan en kan er na morgen weer aan verder werken. Heb trouwens ook standaard een boekje mee om interessante dingen op te schrijven voor mijn scriptie als ik iets tegenkom.

Ik heb intussen maar de hulp ingeroepen van vriend en een klasgenootje van een ander vak die allebei wel weten hoe je interviews moet afnemen (alleen sociologisch en niet antropologisch). Ik heb ook eens gekeken naar de deadline, en die is pas over 2,5 maand! Als je bedenkt dat ik in mijn hoofd zat met eind april, dan is dat erg fijn om te horen. Hoe dan ook wil ik de theorie en de interviews af hebben genomen (en liefst al uitgetypt) in het paasverlof, dus dan heb ik de tijd tot en met half april - en genoeg herschrijf-/uitloop-/leestijd hopelijk.

Heel irritant trouwens dat wij in onze opleiding niet werken met deadlines. Er is één bachelorpromotor die dat wel doet, maar verder moddert iedereen maar iets aan eigenlijk. Wel hebben we voor het eerst 'les' gehad in academisch schrijven, dus het gaat wel met kleine stapjes vooruit.
Hoi medescriptieschrijvers!

Voor mijn HBO-opleiding, communicatierichting, ben ik ook bezig met het schrijven van een scriptie. Eigenlijk mogen we het niet zo noemen, we moeten het een adviesrapport noemen.

Afijn, voor de organisatie waar ik dit rapport voor ga schrijven zijn er al meerdere rapporten/scripties geschreven. 1 eind vorig jaar en een ander in 2013. Deze liggen in mijn organisatie om na te lezen en er staat veel informatie in. Kan ik gewoon hier de informatie uit halen? Bijna alles wat ik ga behandelen in mijn rapport, wordt aangehaald in de scripties. Denk aan interne en externe analyses. Er is dus al veer zoekwerk uitgezocht. Maar is het "normaal" om hier ook je informatie uit te halen? Ik vind het zonde om zelf alles op internet uit te zoeken, terwijl daar alles al gecategoriseerd en al staat. Uiteraard zet ik het wel in eigen woorden e.d. neer en gebruik de originele bronnen in mijn rapport en niet de scriptie zelf.

In hoeverre leest een opdrachtgever alle extra info? En zou het dan erg zijn om dezelfde onderwerpen aan te halen? Volgens mij is dat meer interessant voor mijn school zelf en het uiteindelijke advies meer voor de opdrachtgever.
Hoi allemaal!

Ik ga ook weer meeschrijven hier Ik heb een paar maanden terug al wat geschreven over mijn stageverslag, dat heb ik voor de deadline afgekregen en met een super goed cijfer, dus die is in ieder geval in de pocket!

Nu ben ik bezig met mijn scriptie, sinds een maand ongeveer. Maar omdat het allemaal nog niet super concreet is wat ik moet doen kan ik me er ook moeilijk toe zetten.. ook omdat ik het thuis super druk heb met andere dingen die ook urgent zijn en veel aandacht vragen. Maar ik heb besloten dat deze week het keerpunt is, vanaf nu ga ik gewoon overdag de hele dag aan mijn scriptie en 's avonds aan de dingen voor thuis werken. En proberen niet meer te soggen

Ik heb nog niet zoveel terug gelezen, dus ik kan nu even niet op jullie reageren, want ik wil niet nog meer tijd al soggend op het forum doorbrengen
@msdoornroosje: Heb je de deadline van zondag gehaald?

@Saracenen: Wat fijn zeg, dat je ineens een maand extra blijkt te hebben!

@roderoosje85: Ik zou denken dat het geen probleem moet zijn om de oude scripties door te lezen (juist nuttig! Kan jij weer kijken waar zij 'puntjes' hebben laten liggen in hun advies), en bij onderdelen die voor jouw scriptie relevant zijn hun bronnenlijst door te spitten. Ik vanaf dat punt wel de oorspronkelijke scriptie loslaten, en de bronnen zelf goed doorlezen. Het kan zomaar zijn dat er in de bron eigenlijk iets anders staat dan de vorige scriptieschrijver opgeschreven heeft. Bekijk ook de bronnenlijsten van die artikelen zelf even, misschien dat je daar wel veel goede informatie uit kan halen. Ik zou in ieder geval niet de bronnenlijst van de vorige scripties kopieëren zonder zelf enig uitzoekwerk te doen, het zou best kunnen dat er nieuwe artikelen zijn op het gebied die je dan over het hoofd ziet.

Wat je opdrachtgever leest weet ik natuurlijk niet, maar denk niet dat het erg is dezelfde onderwerpen aan te halen, zolang je er jou eigen mening in kunt verwerken.

@stokbroodje: Gefeliciteerd met je stageverslag! Ik ken het gevoel dat je beschrijft, maar goed dat je besloten hebt bezig te gaan! Als je elke dag wat leest en notities maakt wordt het vanzelf steeds concreter! Mocht je dit lezen: Schop!!

Ik ben op dit moment de laatste hand aan het leggen aan mijn schrijfplan. Ik heb eindelijk een idee waar ik heen wil, en heb een hoofdvraag en een soort van hoofdstukindeling. Ze willen dat ik een 'voorlopige conclusie' schrijf, dus nu moet ik alleen nog de voorlopige antwoorden op de hoofdstukken uitzoeken. Daar wil ik vandaag en morgen mee bezig, en dan hoop ik mijn schrijfplan naar mijn begeleider te kunnen mailen! En nu niet soggen natuurlijk
Net mijn eerste twee hoofdstukken naar mijn begeleider gestuurd. Vind het best eng haha, toch bang voor (veel) feedback, terwijl ze me natuurlijk alleen maar helpt met feedback, maar toch vind het wel spannend .

Goed bezig Hoshi!
Ik ga hier ook meeschrijven. Ik zit al een jaar tegen mijn scriptie aan te hikken. Ik heb feitelijk weinig meer dan een halfslachtig scriptie-opzetje, in al die tijd. Het kost me moeite naast een 36-urige baan (die ene dag vrij in de werkweek, ik werk 4x9) is gewoon te weinig. Deze week vrij genomen en nu goed bezig, nu eens echt in de literatuur duiken om het onderzoeksvoorstel aan te scherpen, want mijn begrippen waren helemaal niet afgebakend genoeg. Maar ik verdrink nu al een beetje in de literatuur. Er is zo veel over mijn begrippen te zeggen. Zo veel literatuur. Ik begrijp naar mijn idee nog te weinig van de begrippen uit de probleemstelling om nu al te gaan onderzoeken, data te verzamelen. En dan duik ik maar weer elk artikel in om te begrijpen wat ze daar zeggen over een bepaalde definitie. Herkennen jullie dit?
quote:Guinnevere schreef op 21 maart 2015 @ 15:48:

Ik ga hier ook meeschrijven. Ik zit al een jaar tegen mijn scriptie aan te hikken. Ik heb feitelijk weinig meer dan een halfslachtig scriptie-opzetje, in al die tijd. Het kost me moeite naast een 36-urige baan (die ene dag vrij in de werkweek, ik werk 4x9) is gewoon te weinig. Deze week vrij genomen en nu goed bezig, nu eens echt in de literatuur duiken om het onderzoeksvoorstel aan te scherpen, want mijn begrippen waren helemaal niet afgebakend genoeg. Maar ik verdrink nu al een beetje in de literatuur. Er is zo veel over mijn begrippen te zeggen. Zo veel literatuur. Ik begrijp naar mijn idee nog te weinig van de begrippen uit de probleemstelling om nu al te gaan onderzoeken, data te verzamelen. En dan duik ik maar weer elk artikel in om te begrijpen wat ze daar zeggen over een bepaalde definitie. Herkennen jullie dit?

Helemaal herkenbaar! Ik werd er op een gegeven moment moedeloos van, maar uiteindelijk vormde zich dan een vastomlijnd plan in mijn hoofd waar ik mee verder kon. Dus ik denk dat het een kwestie van literatuur doorspitten is totdat je voelt dat het genoeg is.

Ondertussen zit ik al bijna drie weken te wachten op de beoordeling van mijn scriptie. Het wordt steeds spannender zo...
Goeieavond iedereen

@Hoshi, wat fijn dat je je schrijfplan zo goed als rond hebt, als deze helemaal goed is geeft dat vast een stuk rust en een duidelijke richtlijn.

@flower, ik zou ook nerveus zijn haha, hoort er wel een beetje bij denk ik. Wel mooi dat je tussendoor werk kunt laten nakijken, dat is bij mij helaas niet het geval

@Guinnevere zeker weten herkenbaar! Mijn onderzoeksvoorstel had eindelijk een GO gekregen maar ik moest ook nog mijn literatuur nog meer aanpassen en nog steeds trouwens. Totaal chaotisch af en toe, omdat je zoveel literatuur hebt dat van alles beweert maar niet helemaal aansluit in mijn geval. Ik probeer zelf ook maar door te blijven spitten en verbanden te zoeken.

@Peneloeia wauw dat wachten duurt wel lang.. Spannend...

Mijn eerste scriptie deadline is over 2,5 maand en ik werk 4 dagen dus ik knijp hem nu al behoorlijk. Ik heb het eerste hoofdstuk wel grotendeels af, maar de rest moet allemaal nog. Ik heb bedacht de enquête niet uit te voeren, omdat die eigenlijk niks toe voegt. Ik blijf dus met interviews over, maar ik vraag mij af wat hier de regels voor zijn. Ik doe onderzoek naar de boekingen van een toeristische bestemming en vraag daarom bij verschillende expertises hun mening over de potentie van het gebied en welke doelgroepen er actief zijn etc. In die interviews worden niet op alle onderwerpen dezelfde vragen gesteld, omdat de geïnterviewden andere expertises hebben. Is dit erg? En hoeveel interviews zou ik minimaal af moeten nemen, dit kan ik nergens vinden?
Schrijfplan gemaild naar mijn begeleider! Enigszins zenuwachtig en gestresst voor het commentaar dat ik zal krijgen, met name wegens de slechte ervaringen met mijn vorige scriptiebegeleider. Tegelijkertijd weet ik dat mijn begeleider een aardige man is die sowieso het beste met mij voor heeft, dus is het nergens voor nodig :P

@_flower, al commentaar terug? Ik snap de spanning

@Guinnevere: Ook voor mij herkenbaar! Blijven lezen, en vergeet niet af en toe je gedachten te ordenen door het op papier te zetten (bij mij werkt pen en papier daarvoor beter dan op de pc). Als je een redelijke lijn op papier hebt is het misschien fijn om het er eens met een begeleider over te hebben.

@Peneloeia: Ik hoop dat je inmiddels al reactie hebt en dat het positief is!

@Marshmallow10: Het klinkt als weinig tijd, maar uiteindelijk valt het vast mee! Zeker als je een 'onderdeel' waar toch veel tijd in gaat zitten niet uit zal voeren. Ik denk dat je de interviews toe kunt voegen als bijlage aan je scriptie, en dat naar de bijlagen verwijst als je een opinie van een expert aanhaalt? Als het je lukt om ondersteunende artikelen te vinden zou ik daar ook zeker naar verwijzen. Ik denk niet dat er regels zijn voor hoeveel interviews je af moet nemen, maar hoe meer, hoe beter, omdat je daarmee ook zelf zekerder wordt van het feit dat je alle mogelijke informatie hebt.
Ben ik weer, sorry allemaal voor de lange afwezigheid! Ik heb mijn scriptie inmiddels 'af'. Tussen aanhalingstekens, want heb het gevoel dat het nooit echt af is. De tekst is er in ieder geval. Was het uitstellen zo zat dat ik als een gek ben gaan typen. Ook afgelopen weken een studiemaatje gevonden die in hetzelfde schuitje zit, werkte ook motiverend.

Nu een kwestie van verbeteren waar dat lukt, en vrijdag printen en inleveren. Heel spannend! Duimen voor een voldoende. Einde is in zicht!

Hou vol allemaal! Veel succes! Ik heb honderden momenten gehad waarop ik het allemaal niet meer zag zitten, maar ben blij dat ik doorgezet heb. Het ging dan wel langzaam, maar elke stap is er weer eentje!
Super! Gefeliciteerd :D ik hoop dat je een mooi cijfer krijgt!
Wat goed msdoornroosje! Heerlijk he, die euforie als het af is

Ik krijg mijn cijfer als het goed is vrijdag... Zo spannend!
@hoshi: Bedankt! Ik hoop voor je dat je snel bruikbare feedback krijgt van je begeleider. Ik vind het ook altijd spannend als ik iets stuur voor feedback. Vooral omdat feedback meestal vooral meer werk betekent. Ik wacht op dit moment ook nog op de laatste feedback, mijn begeleider is altijd heel snel, en nu op het laatst niet, zul je net zien...

@Penelopeia: Ja, heerlijk, na maandenlang naar de lege pagina's gestaard te hebben ben ik nu vooral trots met hoeveel ik op papier heb staan. :-) Kan amper geloven dat ik het allemaal zelf heb geschreven, voelt een beetje onwerkelijk. Spannende periode voor jou nu dus, ik hoop voor je dat je een goed cijfer hebt! Ik krijg uiterlijk half april mijn cijfer te horen.
@Hoshi Ik heb woensdag een gesprek gehad met mijn scriptiebegeleider. Ik heb goede feedback gehad waar ik echt iets mee kan. Ik ben er super blij mee. Daarnaast is er vorige week een rapport van de nationale ombudsman gekomen op mijn onderwerp, dus dat is ook super interessant . Heb jij al commentaar gehad?
IK HEB EEN ACHT!

Woehoeeee Dat had ik van te voren echt niet verwacht, dat ik dat zou kunnen.
[quote]Penelopeia schreef op 28 maart 2015 @ 13:56:

IK HEB EEN ACHT!

Woehoeeee Dat had ik van te voren echt niet verwacht, dat ik dat zou kunnen.[/quote

Gefeliciteerd
...
anoniem_195397 wijzigde dit bericht op 02-07-2015 19:36
Reden: ..
% gewijzigd
Gefeliciteerd Penelopeia!

Hier ben ik nogal aan het nachtbraken en aan het ontwijken. Maar: ik ben denk ik door de belangrijkste literatuur heen, en ga een aangepast scriptievoorstel schrijven omdat ik de meeste begrippen nu doorheb. En als het even lukt direct ook een hoofdstuk theorie in elkaar knallen. A.s. dinsdag verder.
Bedankt Guinnevere en Meldepel! Volgende week woensdag heb ik een afspraak met mijn scriptiebegeleidster om feedback te krijgen.

En wat goed Guinnevere dat je door de belangrijkste literatuur heen bent! Dat lijkt zo'n fase waar geen eind aan komt, maar dan kun je toch ineens aan het schrijven gaan.
Hoi,

Ik meld mij hier ook aan. Ik kan ook wel wat inspiratie en motivatie gebruiken.

Om mijn opleiding moet ik nog drie opdrachten afronden.........een sixstep ( soort van behandelplan), mijn masterthese (scriptie, bestaat uit startnotitie, zorgprobleemanalyse, projectplan en dan het onderzoek uitvoeren) en een voorlichtingsplan.

Veel dus..... en ik heb een hele harde deadline..... 26 augustus mijn afsluitend portfolio assesment. Dat moet ik halen, aangezien ik sinds een paar weken weet dat ik zwanger ben........ daarnaast dus ook nog 32 uur werken....

Vandaag studiedag gepland en nog geen reet gedaan. Dochter moet om 15.15 uur opgehaald worden..... Ik ga nog even wat brood smeren en drinken pakken en dan aan de slag met mijn zorgprobleemanalyse....... Van 11.30 tot 14.45 uur. Als dat lukt beloning met dochtertje naar de kinderboerderij.

Succes allemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven