Oeps, vergeten...

21-08-2008 23:38 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon even benieuwd naar jullie mening, want over onderstaande loop ik nu al een poosje te malen en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.

Een van mijn oudste en beste vriendinnen is getrouwd. Het was een mooie dag, ik vond het toch wel fantastisch dat ik iemand die ik al zoveel jaren ken (vanaf de middelbare school) heb zien trouwen.

Er was alleen iets wat me wel een beetje stak. Ze is vergeten dat ik (en mijn vriend) vegetarier zijn en was er dus warme maaltijd voor ons. En ik kon hoog en laag springen, maar de locatie van het feest wilde nog niet eens frietjes voor ons in het vet gooien. Ik werd er gewoon verdrietig van. Ik wilde niet weg van het trouwfeest van een van mijn oudste en beste vriendinnen, maar we moesten echt wat eten (ik had al 5 uur niks meer gehad of zo), dus zijn we maar even van het feest weg gegaan om ergens anders dan maar wat te eten.

Ik heb tijdens het feest, toen het diner geopend was, gevraagd of ze aan de vegetariers had gedacht. Nee dus, vergeten. En ergens begrijp ik het ook wel, het is zo veel geregel, zo'n feest. Dan denk je daar niet aan. Maar aan de andere kant, ze kent me al zo lang, hoe kan ze het nou zijn vergeten? Dat steekt me gewoon een beetje. En misschien stel ik me ook wel aan, maar ik voelde me echt een beetje lullig.

Ik had van te voren trouwens nog overwogen om haar eraan te herinneren (ik doe dat ook altijd bij familiefeestjes), maar ik vind het zo egoistisch lijken, je eigen maaltijd veilig stellen. Maar ja, het had een hele ongemakkelijke situatie voorkomen. Ze zei ook: had maar gemaild...

Ik heb tijdens het feest er niks meer over tegen haar gezegd, ik wilde haar er niet mee lastig vallen op haar eigen bruiloft. Heb geprobeerd mijn eigen maaltijd te regelen (meestel lukt dat wel), maar omdat de locatie zo ontzettend moeilijk deed, was ik dus wel genoodzaakt om ergens anders een hapje te eten.

Ik voel me dus nog steeds een beetje gepasseerd. Is dat terecht of stel ik me aan? Moet ik het hierover hebben met haar? Of moet ik me er maar overheen zetten...
quote:claire123 schreef op 22 augustus 2008 @ 15:39:

waarom verplaatsten of opdoeken?

Omdat ik een vraag heb gesteld over iets wat van invloed was, is of kon zijn op de relatie met een van mijn oudste en beste vriendinnen. Ik heb besloten na het lezen van alle uiteenlopende reacties dat ik het feit dat ze vergeten was een vegetarische maaltijd voor ons te regelen, niet meer aan te halen. Klaar.

De discussie gaat nu ergens anders over en is mijn ogen meer maatschappelijk dan relationeel...
quote:Costello schreef op 22 augustus 2008 @ 15:45:

Capibara, zou het kunnen dat jij dit topic in al je enthousiasme/fanatisme een beetje de verkeerde hoek in trekt?Ik gaf gewoon antwoord op een vraag, maar goed, ik stop er mee.
Juist omdat ik las dat de discussie niet meer ging om je OP ben ik daar niet op in gegaan. Wil daar nog wel even over zeggen dat ik me kan voorstellen dat je het erg fijn had gevonden dat ze daar wél aan gedacht had. Heeft ook met attent zijn te maken...maar vergeten is ook wel weer menselijk. Kortom aan mijn posting heb je eigenlijk geen ruk
quote:claire123 schreef op 22 augustus 2008 @ 15:49:

Juist omdat ik las dat de discussie niet meer ging om je OP ben ik daar niet op in gegaan. Wil daar nog wel even over zeggen dat ik me kan voorstellen dat je het erg fijn had gevonden dat ze daar wél aan gedacht had. Heeft ook met attent zijn te maken...maar vergeten is ook wel weer menselijk. Kortom aan mijn posting heb je eigenlijk geen ruk Maar toch dankjewel voor je reactie
quote:Capibara schreef op 22 augustus 2008 @ 15:39:

[...]

Nu wordt bijna de helft van wat er wereldwijd aan graan wordt geteeld, gevoerd aan dieren. En dat terwijl er elke dag 40.000 kinderen sterven aan ondervoeding en een groot deel van de wereldbevolking - onnodig - honger lijdt!

Wat denk je dat er gebeurt als die kinderen in Afrika niet meer sterven van de honger? Daar valt niet tegenaan te voeden als die ook nog allemaal in leven zouden blijven.

Overigens is dit wel de eerste keer dat ik van dit soort maatschappelijk gericht vegetarisme hoor. De vegetariers die ik ken doen het puur om dierenleed te voorkomen en daarbij hebben ze dus ook nog de uitzondering dat 'n beest dat 'n vrij leven heeft gekend en wat niet met uitsterven wordt bedreigd (sommige vissoorten) een uitzondering is die ze wel eten.
quote:elninjoo schreef op 22 augustus 2008 @ 15:53:

[...]

Overigens is dit wel de eerste keer dat ik van dit soort maatschappelijk gericht vegetarisme hoor. .

Ja is volgens mij weer een nieuwe sub-afscheidings-beweging o.i.d, dus noem het maar geen vegetarisme, want het heet vast weer anders, pescotariers/ovotariers/biotariers/sociotariers of wat voor ariers nu weer. Of veganisten/vaginisten/gitaristen en dan krijg je weer een preek omdat je het niet wist.

Is trouwens ook volledig off-topic. Misschien moet Capibara maar een eigen topic openen onder Kerk en Maatschappij.
In het vervolg even mailen :-)

Doet me denken aan een juf van de basisschool. Die gaf aan het begin van het schooljaar al aan dat, áls je trakteerde op je verjaardag en de meesters en juffen ook iets te snoepen kregen, zij per sé een witte chocolade reep wilde... ehmmmm
Of onder "Dieren en hun verzorging"
quote:Costello schreef op 22 augustus 2008 @ 16:02:

[...]

Ja is volgens mij weer een nieuwe sub-afscheidings-beweging o.i.d, dus noem het maar geen vegetarisme, want het heet vast weer anders en dan krijg je weer een preek omdat je het niet wist.

Is trouwens ook volledig off-topic. Misschien moet Capibara maar een eigen topic openen onder Kerk en Maatschappij.

Wat een onzin zeg, nou laat jij je met dedain uit over iemand die alleen maar afgaande op vragen uit de doeken doet waarom ze ervoor kiest vegetarier te zijn. Ik vind juist dat ze alleen maar op een informatieve wijze wat probeert te vertellen over haar zienswijze, die toevallig ook de mijne is.

Waar haal jij deze militante stereotiepen vandaan? Hebben een paar punkertjes het huis naast je gekraakt en zijn ze nou elke dag seitan aan het bakken???
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 22 augustus 2008 @ 12:18:

Kom op zeg, ik ben 3 maanden geleden getrouwd en ik heb er niet bij nagedacht om rond te vragen wat de dieet wensen waren. (nu hadden we ook een buffet, dus was niet aan de orde)

Daarbij hadden we een aantal hele moeilijke eters (broer en vrouw van getuige) en ik had er echt schijt aan of die wel of niet genoeg te eten hadden. Dan heb je gewoon dikke pech. Mijn dag, mijn feestje. Dan eet je maar alleen stokbrood. Of gewoon wat de pot schaft. Jammer dan als je niet genoeg te eten hebt.

Daarnaast, maakt een vega wel gewoon vlees klaar als ik kom eten?

Zo is het maar net. Je kan het niet iedereen naar de zin maken. Als vegetarier kies je er zelf voor om geen vlees en vis te eten. Daarbij komt dat je je hebt te gedragen als gast en een gast past zich aan. Het moet niet gekker worden zeg. Ik heb ook een keer meegemaakt dat een gast wilde bepalen wie ik wel of niet uit mocht nodigen op mijn feestje.

Ik vind het gewoon triest dat je daarna ergens anders bent gaan eten. Want je maakt mij niet wijs dat er alleen maar vlees en vis op het menu stond. Of ben je iemand die niets lust, want zulke mensen heb je ook. Of je daar ook even rekening mee wil houden, want ze lusten geen melk, andijvie, bietjes enz. Steltje verwende Westerse nesten . Kan me daar zo kwaad om maken, terwijl ze in Afrika niets te eten hebben.
Rasperry, Capibara geeft niet alleen antwoord, ze loopt off-topic te preken. Ik ben dit met Costello eens. Jouw topic is toch niet "Waarom is iemand vegetarisch?"

Mensen begrijpen vaak best waarom anderen vegetarisch zijn, zelfs ík. Hoewel ik er zelf niets mee heb kan ik me er best iets bij voorstellen. Dat je niet vegetarisch bent betekent namelijk niet dat de gedáchtengangen van een vegetarier te moeilijk voor je zijn.

Blíjven uitleggen en preken en onderbouwen is dus ab-so-luut zinloos en pertinent off-topic.

Dat jullie dezelfde mening zijn toegedaan doet daar niets aan af.

Dat preekgedrag is naast dat van die krakers met seitan en die uitkeringstrekkers ook een onderdeel van het beeld dat van vegetariers bestaat, en is mij wederom bevestigd. Als ik jou was zou ik dat jammer vinden.
quote:liefspook schreef op 22 augustus 2008 @ 16:19:

Blijven uitleggen en preken en onderbouwen is dus ab-so-luut zinloos en off-topic.

Toevallig gaf ik wel antwoord, aan JC namelijk. Sorry als dat als preken wordt opgevat, zo was het niet bedoeld.

Maar wat ontzèttend kinderachtig dat ik meteen belachelijk gemaakt word en als militant en weet ik veel wat word weggezet, terwijl ik al lang gezegd had dat ik er mee zou kappen.

Blijkbaar voelen een aantal mensen zich hier zó aangevallen door de feiten dat ze het nodig vinden om dat op mij af te reageren ofzo. Sneu.
quote:Celeone schreef op 22 augustus 2008 @ 15:09:

[...]

Of Raw Food-aanhangers. Nee, dat is inderdaad dodelijk wat die mensen eten! ik heb het 1 keer gezien bij wie is de chef. Mij krijg je er niet warm voor in elk geval ;)
quote:powerwoman schreef op 22 augustus 2008 @ 16:12:

[...]

Zo is het maar net. Je kan het niet iedereen naar de zin maken. Als vegetarier kies je er zelf voor om geen vlees en vis te eten. Daarbij komt dat je je hebt te gedragen als gast en een gast past zich aan. Het moet niet gekker worden zeg. Ik heb ook een keer meegemaakt dat een gast wilde bepalen wie ik wel of niet uit mocht nodigen op mijn feestje.

Ik vind het gewoon triest dat je daarna ergens anders bent gaan eten. Want je maakt mij niet wijs dat er alleen maar vlees en vis op het menu stond. Of ben je iemand die niets lust, want zulke mensen heb je ook. Of je daar ook even rekening mee wil houden, want ze lusten geen melk, andijvie, bietjes enz. Steltje verwende Westerse nesten . Kan me daar zo kwaad om maken, terwijl ze in Afrika niets te eten hebben.

Jezus zeg, ik stel geen belachelijke eisen. En ik weet wat ik als vegetarier kan verwachten op feesten en partijen, daar heb ik al 9 jaar ervaring mee. Ik had het op het feest van mijn beste vriendin alleen niet verwacht.

Er was een lopend buffet, 3 keuzes, 2 met vlees, 1 met vis. Wat zonder vlees/vis was: komkommers en dressing en een bak met tomaten en dressing en stokbrood. Persoonlijk vind ik het nogal sneu en juist wel erg theatraal als je een bordje pakt, daar tomaatjes, komkommertjes en stokbroodjes op legt en dan aan een tafel gaat zitten waar iedereen een bord met paella, kip en hamlapjes heeft liggen. Dat valt juist op. Dan mag je aan iedereen uitleggen waarom je alleen tomaat en komkommer eet. Ik blijf erbij dat er even tussenuit piepen in dit geval de meest correcte oplossing was. Bovendien, en sommigen zullen dit misschien niet met me eens zijn, op alleen rauwkost en brood kon ik het op moment echt niet doen. Op het moment dat het diner geopend werd, viel ik bijna om, had er hoofdpijn van. Moet ik me dan maar beroerd voelen? Zou mijn vriendin ook niet voor me willen hoor. En er werd een paar pagina's geleden ook nog gezegd: wat nou als er een broodmaaltijd wordt geserveerd, wat had je dan gedaan... Op de trouwkaart stond dat er een diner werd geserveerd, dus ik wist het van te voren. En bovendien, als er een broodmaaltijd wordt geserveerd hoef je je tenminste niet lullig te voelen ten opzichte van andere gasten die zich afvragen waarom jij alleen groenvoer zit te eten...
Toch nog even reageren op de OP Ik ben al 14 jaar vegetariër en binnenkort heb ik een bruiloft van een vriendin die ik inmiddels 20 jaar ken. Zij hebben er gelukkig wel aan gedacht om iets voor mij te regelen. Het kan echter wel gebeuren dat iemand het een keer vergeet... Dat zou ik erg jammer vinden, maar niet onbegrijpelijk. Ik zou dan gewoon pakken wat ik kan eten en me op de toetjes storten denk ik Het lijkt me verstandig om er tegen je vriendin niet meer over te beginnen.

Of ik vlees of vis zou geserveren op mijn bruiloft... Dat ligt er ook aan of mijn partner (die ik overigens niet heb) vegetariër zou zijn. Als hij vlees of vis eet dan zou ik het serveren, maar dan wel allemaal biologisch. Als je beide vegetariër bent zou ik alleen vegetarische gerechten serveren.

Ik vind het wel jammer dat je je als vegetariër erg vaak moet verantwoorden. Het valt me op dat het vooral mannen zijn die erover beginnen en flauwe opmerkingen maken. Vrouwen vragen wel vaak naar de reden, maar die respecteren het meestal meer en beginnen er niet meer over. Het is voor mij een bewuste keuze en ik doe er niemand kwaad mee, dus ik snap nooit zo waarom dat nou nodig is....
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Nou, mijn vriend is ook vega, maar hij zou er geen problemen mee hebben om onze gasten vlees te serveren mochten ze daar behoefe aan hebben. Ik denk dat ik mijn bruilofsdiner gewoon helemaal veganistisch zou doen, dan kan iedereen gewoon mee eten en hetzelfde eten. Is wel zo leuk.
Ik snap wel dat je dit op de bruiloft van je beste vriendin niet had verwacht nee.... Het had mij ook verbaasd als mijn vriendin er niet aan zou denken!

Zelf zou ik dus wel alleen groenvoer hebben gepakt denk ik. Ik vraag me af of mensen er zo mee bezig zijn wat anderen op hun bord hebben liggen. En als de mensen naast je wat vragen kun je toch even kort antwoord geven, dat zou ik niet zo erg vinden. Maar als het bruidspaar er niets van heeft gemerkt dat jullie weg waren is het toch prima zo?
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
quote:raspberry schreef op 22 augustus 2008 @ 16:51:

[...]

Jezus zeg, ik stel geen belachelijke eisen. En ik weet wat ik als vegetarier kan verwachten op feesten en partijen, daar heb ik al 9 jaar ervaring mee. Ik had het op het feest van mijn beste vriendin alleen niet verwacht.

Er was een lopend buffet, 3 keuzes, 2 met vlees, 1 met vis. Wat zonder vlees/vis was: komkommers en dressing en een bak met tomaten en dressing en stokbrood. Persoonlijk vind ik het nogal sneu en juist wel erg theatraal als je een bordje pakt, daar tomaatjes, komkommertjes en stokbroodjes op legt en dan aan een tafel gaat zitten waar iedereen een bord met paella, kip en hamlapjes heeft liggen. Dat valt juist op. Dan mag je aan iedereen uitleggen waarom je alleen tomaat en komkommer eet. Ik blijf erbij dat er even tussenuit piepen in dit geval de meest correcte oplossing was. Bovendien, en sommigen zullen dit misschien niet met me eens zijn, op alleen rauwkost en brood kon ik het op moment echt niet doen. Op het moment dat het diner geopend werd, viel ik bijna om, had er hoofdpijn van. Moet ik me dan maar beroerd voelen? Zou mijn vriendin ook niet voor me willen hoor. En er werd een paar pagina's geleden ook nog gezegd: wat nou als er een broodmaaltijd wordt geserveerd, wat had je dan gedaan... Op de trouwkaart stond dat er een diner werd geserveerd, dus ik wist het van te voren. En bovendien, als er een broodmaaltijd wordt geserveerd hoef je je tenminste niet lullig te voelen ten opzichte van andere gasten die zich afvragen waarom jij alleen groenvoer zit te eten...

Ik vind dat jij je nogal veel aantrekt van wat andere mensen (misschien) van je zullen denken. Denk dat de negatieve aandacht eerder zal gaan naar die vreetzak die z'n bord overvol oplaadt en nog een keer of 3-4 terug gaat voor de volgende lading.

Heb in het buitenland ook wel 'ns buffetten te eten gekregen waarvan ik het merendeel niet echt lekker vond, zat ik ook met 'n bordje met de tomaten met 1000 island saus en stokbrood. Boeien wat anderen van je denken. Overigens is brood een heel goede maagvulling. Zelf eet ik heel graag broodmaaltijden en de verzadiging is dan prima. Misschien komt 't gewoon omdat je voedingsstoffen te kort komt door je vegetarische eetpatroon dat je zo snel van je stokje dreigt te gaan wegens een tekort aan eiwitten?
quote:raspberry schreef op 22 augustus 2008 @ 16:59:

Nou, mijn vriend is ook vega, maar hij zou er geen problemen mee hebben om onze gasten vlees te serveren mochten ze daar behoefe aan hebben. Ik denk dat ik mijn bruilofsdiner gewoon helemaal veganistisch zou doen, dan kan iedereen gewoon mee eten en hetzelfde eten. Is wel zo leuk.

Oh, net had je 't nog over vegetarisch toch? Nu opeens veganistisch? Dat is toch zonder zuivel? Dan ontbreekt dus precies de enige smaakmaker die voor mij als vlees/visvervanger opgaat: kaas.

Enfin, als gast zou ik daar geen probleem mee hebben, maar ik zou het wel op prijs stellen als het op de uitnodiging zou staan, dan zou ik 's middags namelijk nog even wat eiwitten naar binnen werken.
quote:liefspook schreef op 22 augustus 2008 @ 16:19:

Rasperry, Capibara geeft niet alleen antwoord, ze loopt off-topic te preken. Ik ben dit met Costello eens. Jouw topic is toch niet "Waarom is iemand vegetarisch?"

Mensen begrijpen vaak best waarom anderen vegetarisch zijn, zelfs ík. Hoewel ik er zelf niets mee heb kan ik me er best iets bij voorstellen. Dat je niet vegetarisch bent betekent namelijk niet dat de gedáchtengangen van een vegetarier te moeilijk voor je zijn.

Blíjven uitleggen en preken en onderbouwen is dus ab-so-luut zinloos en pertinent off-topic.

Dat jullie dezelfde mening zijn toegedaan doet daar niets aan af.

Dat preekgedrag is naast dat van die krakers met seitan en die uitkeringstrekkers ook een onderdeel van het beeld dat van vegetariers bestaat, en is mij wederom bevestigd. Als ik jou was zou ik dat jammer vinden.Nou, volgens mij gaf ze gewoon antwoord op vragen van Johnny Cake, die meldde dat hij niet zoveel wist over vegetariërs en om uitleg vroeg. Zo is het natuurlijk nooit goed. Eerst wordt Capibara ervan beticht van met dedain over vleeseters te praten, als ze iets haar overtuigingen probeert uit te leggen, hakken jullie ook 'r kop eraf. Beetje flauw. En je bent trouwens niet vegetarisch, je EET vegetarisch.
quote:Costello schreef op 22 augustus 2008 @ 14:06:

Bah. Dit is nu wat ik bedoel. Niet-vega's eten onavontuurlijk en saai, en ze hebben jouw duwtje in de rug nodig om eens in een Indiaas restaurant te durven kijken? Wat een kortzichtigheid.

Om te nuanceren hier een berichtje van een heel 'saaie' 'onavontuurlijke' vegetarier... Ik ben dol op de hollandse pot dus ik eet lekker saai aardappeltjes groente en een stukje vega vlees.. Ik geloof ook niet zo dat vegetariers avontuurlijker zijn. Ik had het er laatst nog over met mijn broertje (ook vegetarier) dat we eigenlijk geen enkele vegetarier kennen die helemaal lyrisch is van eten... itt de vele vleeseters in ons midden.

Oh en ik heb ook een hekel aan predikende vegetariers
quote:Maryemma schreef op 22 augustus 2008 @ 17:15:

als ze iets haar overtuigingen probeert uit te leggen, hakken jullie ook 'r kop eraf. Beetje flauw. En je bent trouwens niet vegetarisch, je EET vegetarisch.

Ja dat is net het púnt! Vegetarisch eten is niet zo moeilijk en ik snap ook best waarom mensen dat doen. Ik zou het fijn vinden een vegetarier te spreken die NIET iets over haar overtuiging wil uitleggen, en me NIET probeert te overtuigen van zijn/haar gelijk. En daarbij; wel of niet vegetarisch is níet het tópic!

Als het goed is EET je inderdaad vegetarisch, maar sommige types, en ik verdenk Capibara daar van, eten, slapen, dromen, ademen, preken, lezen, schrijven en dénken vegetarisch. Zulke mensen zíjn dus daadwerkelijk vegetarisch en daar ben ik niet erg gek op.

Ik heb eerder al aangegeven dat ik het als eetstijl best kan waarderen, maar dat veel veganistische/vegetarische/ovolactotarische whatever mensen dit beschouwen als een soort lifestyle die uitgedragen moet worden, en dát is waartegen ik ageer. Voor de rest: Vrijheid, blijheid.
Ik ben lyrisch van eten, vegetarier en ook nog eens glutenvrij.

En hou ook niet van predikers :P
quote:Costello schreef op 22 augustus 2008 @ 17:24:

[...]

Ja dat is net het púnt! Vegetarisch eten is niet zo moeilijk en ik snap ook best waarom mensen dat doen. Ik zou het fijn vinden een vegetarier te spreken die NIET iets over haar overtuiging wil uitleggen, en me NIET probeert te overtuigen van zijn/haar gelijk.

Hier ben ik
quote:Capibara schreef op 22 augustus 2008 @ 15:48:

[...]

Ik gaf gewoon antwoord op een vraag, maar goed, ik stop er mee. Sorry capi, mea culpa, ik zal er ook over ophouden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven