Borrelhapjes!
dinsdag 12 februari 2008 om 17:01
Revival, je hebt van die (grote) ragoutbakjes voor ragout . Maar ook miniragoutbakjes. Ik heb een heerlijk recept, ja ook wel meer, van een miniquiche. De vulling (kan je ook wat varieren) kan je van te voren maken. Je doet het in die bakjes, de oven in en klaar. Heerlijke eenhapsquiches.
Als voorgerecht is de normale afmeting iig een groot succes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze ook nooit eerder dan voor ragout had gebruikt voor ik dit recept zag.
Als voorgerecht is de normale afmeting iig een groot succes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze ook nooit eerder dan voor ragout had gebruikt voor ik dit recept zag.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
dinsdag 12 februari 2008 om 17:07
Leuk idee MV, ik wilde eigenlijk gewoon een paar quiches van de AH neerzetten (die vind ik ook best lekker) maar ik zou ook wel graag iets zelf willen maken... ben die dag ervoor vrij, zou ik dan de vullingen kunnen maken?? Ik hoor graag een paar van je vullingen MV, leuk!! Die ragoutbakjes kan ik kant-en-klaar kopen??
dinsdag 12 februari 2008 om 17:35
Revival, ik gebruik onderstaand recept en maak het per keer naar smaak. Ik heb een keer gebakken champignons gedaan. Je kan er zalm, tomaat, door doen, je houdt van brie, brie met noten en wat kruiden. Ham, noem maar op. Ja alle smaken die je wilt en even kijken bij welke gelegenheid. En welke smaken je ook lekker lauw vind.
Ja je kan vulling van te voren maken, pasteibakjes zijn kant en klaar te koop, kan niet misgaan.
Ik maakte de vulling al sochtends. Even erin gieten in de pasteibakjes voor je het gaat maken en in de oven. Ik heb de gewone ragoutbakjes van Jos Poell gebruikt omdat het een voorgerecht was. Maar als borrelhapjes zou ik die mini pasteibakjes kopen.
Waarom ik je dit recept geef omdat ik al veel variaties qua vulling heb gedaan maar dan wat gewisseld in hetzelfde recept en het is nog nooit mislukt. Wel even 5 min langer (20 min gedaan) in de oven dan in het recept staat. Voor de normale ragoutbakjes, de mini weet ik niet.
(bij de mini bakjes uiteraard niet eerst een sjalot onderin doen)
Mini-sjalottenquiche
Ingrediënten
6 kleine sjalotten
1/2 duobakje gerookte spekblokjes (a 250 g) (of ham of iets anders)
2 eieren, losgeklopt
75 ml kookroom (light)
50 g geraspte kaas, belegen (kan ook andere kazen zoals gorgonzola of geitenkaas, ik had meer ger. kaas erin gedaan)
1 eetlepel tijmblaadjes (zakje a 15 g)
1 doos pasteibakjes (4 stuks)
1 zakje rucolasla (75 g)
(lekker te combineren met gedr.tomaat, cherrietomaat, gebakken champignons, enz)
Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C. Pel de sjalotten en kook ze 8-10 minuten in een bodempje water met zout. Laat de sjalotten goed uitlekken en halveer ze. Bak in een droge koekenpan met antiaanbaklaag de spekblokjes knapperig. Meng de eieren met de kookroom, kaas, helft van de spekblokjes, tijm, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Snijd met een mes de deksel langs de rand van de pasteibakjes los en duw de deksel naar de bodem van de pasteibakjes. Zet de pasteibakjes op een bakplaat. Verdeel de sjalotjes over de pasteibakjes en schenk het roommengsel erop tot de bakjes goed gevuld zijn; de vulling zakt na het bakken. Bak de sjalottenquiches in de voorverwarmde oven in 15-20 minuten goudbruin en gaar. Verdeel de rucola met de rest van de spekblokjes over 4 borden en zet de sjalottenquiches erop.
Ik had het dekseltje er voorzichtig uit gesneden om het er weer op te leggen toen het uit de oven kwam.
Wel even heel voorzichtig met je vinger de holte zo ruim mogelijk maken voor de vulling.
Ja je kan vulling van te voren maken, pasteibakjes zijn kant en klaar te koop, kan niet misgaan.
Ik maakte de vulling al sochtends. Even erin gieten in de pasteibakjes voor je het gaat maken en in de oven. Ik heb de gewone ragoutbakjes van Jos Poell gebruikt omdat het een voorgerecht was. Maar als borrelhapjes zou ik die mini pasteibakjes kopen.
Waarom ik je dit recept geef omdat ik al veel variaties qua vulling heb gedaan maar dan wat gewisseld in hetzelfde recept en het is nog nooit mislukt. Wel even 5 min langer (20 min gedaan) in de oven dan in het recept staat. Voor de normale ragoutbakjes, de mini weet ik niet.
(bij de mini bakjes uiteraard niet eerst een sjalot onderin doen)
Mini-sjalottenquiche
Ingrediënten
6 kleine sjalotten
1/2 duobakje gerookte spekblokjes (a 250 g) (of ham of iets anders)
2 eieren, losgeklopt
75 ml kookroom (light)
50 g geraspte kaas, belegen (kan ook andere kazen zoals gorgonzola of geitenkaas, ik had meer ger. kaas erin gedaan)
1 eetlepel tijmblaadjes (zakje a 15 g)
1 doos pasteibakjes (4 stuks)
1 zakje rucolasla (75 g)
(lekker te combineren met gedr.tomaat, cherrietomaat, gebakken champignons, enz)
Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C. Pel de sjalotten en kook ze 8-10 minuten in een bodempje water met zout. Laat de sjalotten goed uitlekken en halveer ze. Bak in een droge koekenpan met antiaanbaklaag de spekblokjes knapperig. Meng de eieren met de kookroom, kaas, helft van de spekblokjes, tijm, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Snijd met een mes de deksel langs de rand van de pasteibakjes los en duw de deksel naar de bodem van de pasteibakjes. Zet de pasteibakjes op een bakplaat. Verdeel de sjalotjes over de pasteibakjes en schenk het roommengsel erop tot de bakjes goed gevuld zijn; de vulling zakt na het bakken. Bak de sjalottenquiches in de voorverwarmde oven in 15-20 minuten goudbruin en gaar. Verdeel de rucola met de rest van de spekblokjes over 4 borden en zet de sjalottenquiches erop.
Ik had het dekseltje er voorzichtig uit gesneden om het er weer op te leggen toen het uit de oven kwam.
Wel even heel voorzichtig met je vinger de holte zo ruim mogelijk maken voor de vulling.
donderdag 14 februari 2008 om 10:02
Dat ziet er goed uit. Ik vind het wel een leuk idee voor borrelhapjes. En inderdaad, vullingen kan ik wel een paar verschillende bedenken, ik ben gek op alle soorten kaas, en ook vis vind ik heerlijk. Ik verzin wel wat lekkers. Die sjalottenvulling ziet er ook lekker uit, misschien ga ik die ook wel maken.
Nog meer tips voor leuke, lekkere hapjes zijn welkom! Heb al gezocht naar andere topics, maar kon niets terugvinden. Tot nu toe heb ik op mijn lijstje staan: (vriend is binnenkort jarig)
- bladerdeeghapjes: garnalen en geitenkaas (ik ga het toch weer proberen )
- wraps: zalm en kipfilet
- gevulde (kwartel) eitjes: garnalen en "normale" vulling
- gehaktballetjes met tzatziki en satesaus
- quiche
- witlof schuitjes met selleriesalade en walnoot
- bladerdeeg reepjes: boursin en pesto
- komkommer met tonijnvulling
Misschien ga ik nog een brood maken, my favourite met parmaham, rucola en parmezaanse kaas.
En waarschijnlijk maak ik ook nog wat "normale" hapjes zoals blokjes kaas met ananas, cherrietomaatjes met boursin, worst etc.
Oh ja, ik ga ook nog twee verschillende taarten maken: in ieder geval een appel/perentaart en ... ik denk tiramisu maar dat weet ik nog niet zeker.
Pffff....wat gaat me dat weer een werk kosten, haha!
Nog meer tips voor leuke, lekkere hapjes zijn welkom! Heb al gezocht naar andere topics, maar kon niets terugvinden. Tot nu toe heb ik op mijn lijstje staan: (vriend is binnenkort jarig)
- bladerdeeghapjes: garnalen en geitenkaas (ik ga het toch weer proberen )
- wraps: zalm en kipfilet
- gevulde (kwartel) eitjes: garnalen en "normale" vulling
- gehaktballetjes met tzatziki en satesaus
- quiche
- witlof schuitjes met selleriesalade en walnoot
- bladerdeeg reepjes: boursin en pesto
- komkommer met tonijnvulling
Misschien ga ik nog een brood maken, my favourite met parmaham, rucola en parmezaanse kaas.
En waarschijnlijk maak ik ook nog wat "normale" hapjes zoals blokjes kaas met ananas, cherrietomaatjes met boursin, worst etc.
Oh ja, ik ga ook nog twee verschillende taarten maken: in ieder geval een appel/perentaart en ... ik denk tiramisu maar dat weet ik nog niet zeker.
Pffff....wat gaat me dat weer een werk kosten, haha!
donderdag 14 februari 2008 om 10:16
Wat lekker en makkelijk is, zie mijn voorgerechtje op die andere site Wat eten we vandaag. Je kan een broodje bijv in kleine vierkantjes snijden (die sla dan weglaten he). Maar wat ook lekker is, hetzelfde als dat gerecht (geitenkaas, honing en tijm en pijnboompitjes)vmaar dan op deze haust toastjes en even in de oven. Heerlijke borrelhapjes zijn dat.
Deze toastjes bedoel ik, je hebt ze ook in ovaal.
Dit zag ik op hun site nog, niet zelf gemaakt nog, klinkt lekker.
Bella Italia -
Pizza toastjes
De benodigdheden zijn voor circa 20 toastjes.
Benodigdheden
toast (Snack Cups rond of ovaal)
1 eetlepel olijfolie
1 gehakte ui
100 gram gehakte champignons
¼ grofgehakte paprika
peper, zout en oregano
1 klein blikje tomatenpuree
1 bolletje mozzarella
5 ontpitte zwarte olijven
Bereidingswijze
Verwarm de olie in een pan en fruit er de ui, champignons en paprika in. Roer de tomatenpuree erdoorheen en voeg naar smaak peper, zout en oregano toe. Laat het geheel even doorsudderen.
Vul de Snack Cups met de tomatensaus en leg er een klein plakje mozzarella en een schijfje olijf bovenop. Plaats het toastje onder de grill tot dat de mozzarella gesmolten is.
Ja makkelijk, snel en van te voren te maken is gevulde cherrytomaatjes met roomkaas en peterselie eroverheen.
Ja ik heb heel veel borrelhapjes recepten maar denk je niet dat wat je nu al hebt al veel werk is?
Ja als er nog iets is wat je wilt dan wil ik wel even kijken in mijn kookschrift. Ik heb altijd veel succes met mijn zelfgemaakte zalmsalade. Ja ook met andere hapjes maar je moet wel hapjes hebben die van te voren te maken zijn, ik ga ervan uit dat je niet op de verjaardag zelf nog heel lang in de keuken wilt staan.
Deze toastjes bedoel ik, je hebt ze ook in ovaal.
Dit zag ik op hun site nog, niet zelf gemaakt nog, klinkt lekker.
Bella Italia -
Pizza toastjes
De benodigdheden zijn voor circa 20 toastjes.
Benodigdheden
toast (Snack Cups rond of ovaal)
1 eetlepel olijfolie
1 gehakte ui
100 gram gehakte champignons
¼ grofgehakte paprika
peper, zout en oregano
1 klein blikje tomatenpuree
1 bolletje mozzarella
5 ontpitte zwarte olijven
Bereidingswijze
Verwarm de olie in een pan en fruit er de ui, champignons en paprika in. Roer de tomatenpuree erdoorheen en voeg naar smaak peper, zout en oregano toe. Laat het geheel even doorsudderen.
Vul de Snack Cups met de tomatensaus en leg er een klein plakje mozzarella en een schijfje olijf bovenop. Plaats het toastje onder de grill tot dat de mozzarella gesmolten is.
Ja makkelijk, snel en van te voren te maken is gevulde cherrytomaatjes met roomkaas en peterselie eroverheen.
Ja ik heb heel veel borrelhapjes recepten maar denk je niet dat wat je nu al hebt al veel werk is?
Ja als er nog iets is wat je wilt dan wil ik wel even kijken in mijn kookschrift. Ik heb altijd veel succes met mijn zelfgemaakte zalmsalade. Ja ook met andere hapjes maar je moet wel hapjes hebben die van te voren te maken zijn, ik ga ervan uit dat je niet op de verjaardag zelf nog heel lang in de keuken wilt staan.
donderdag 14 februari 2008 om 10:57
Oh ik wist niet dat die toastjes in de oven konden, ook een leuk idee. Nee, ik wil liever niet te lang in de keuken staan als iedereen er is. Maar de visite komt vanaf drie uur, dus ik heb van te voren tijd zat. De wraps, gevulde eitjes, witlofschuitjes, gehaktballetjes, komkommer met tonijn, en de "normale" hapjes maak ik van te voren. De bladerdeeghapjes maak ik zoveel mogelijk van te voren, net als de bladerdeegreepjes, zodat ik ze dan alleen nog even in de oven hoef te leggen en ze warm kan serveren. De quiche maak ik denk vlak van te voren, dan kan ik het lauw serveren. De taarten maak ik uiteraard (een dag) van te voren, en als ik nog brood ga maken dan doe ik dat ook vlak van te voren, zodat ik het ook warm kan serveren.
donderdag 14 februari 2008 om 11:29
Het staat niet op het pak hoor dat het in de oven kan maar ik heb het zelf een keer geprobeerd. Echt heerlijk, niet te lang, maar even lekker warm en de geitenkaas krijgt dan zo'n lekkere smaak. Ik doe het ook wel eens als ik toastjes overheb, normaal gooi je die weg, nu even iets erop wat lekker is in de oven en voila.
Wel deze toastjes he!! Of die ovalen. Niet de gewone platte die je normaal ziet. Maar ze zijn echt lekker uit de oven.
Wel deze toastjes he!! Of die ovalen. Niet de gewone platte die je normaal ziet. Maar ze zijn echt lekker uit de oven.
donderdag 14 februari 2008 om 13:34

vrijdag 7 maart 2008 om 11:52
Maak een heerlijk pindasaus en leg daar stukjes komkommer en wortel bij. Ietwat gezonder hapje.
-Meloen met parmaham
-Asperges in parmaham
-Maak zelf een gehaktmix met chilisaus erdoorheen en ketjap, dan rol je kleine balletjes en bak die in een wok. Warm of koud. Zalig en altijd een groot succes hier in huis!
-Snijdt een stokbrood door midden waardoor je de twee vlakken besmeerd met tomatensaus, groene pesto en knoflookpasta. Leg er vervolgens kaas over en eventjes in de over...yummie!
-slakroontjes vullen met garnalensalade
-miniloempia's rollen in sla en er een lekker chilisausje bij serveren
-Meloen met parmaham
-Asperges in parmaham
-Maak zelf een gehaktmix met chilisaus erdoorheen en ketjap, dan rol je kleine balletjes en bak die in een wok. Warm of koud. Zalig en altijd een groot succes hier in huis!
-Snijdt een stokbrood door midden waardoor je de twee vlakken besmeerd met tomatensaus, groene pesto en knoflookpasta. Leg er vervolgens kaas over en eventjes in de over...yummie!
-slakroontjes vullen met garnalensalade
-miniloempia's rollen in sla en er een lekker chilisausje bij serveren

dinsdag 20 mei 2008 om 17:33
quote:Samm30 schreef op 28 december 2007 @ 09:28:
Sateprikkers met een half cherry tomaatje, blaadje basilicum, klein bolletje mozzarella, blaadje basilicum, half cherry tomaatje.
Besprenkelen met olijfolie, peper, plastic erover en in de koelkast. Blijf prima !!Of je marineert die bolletjes mozzarella in een mengsel van witte balsamico, verse peper en zout en natuurlijk (basilicum)olijfolie
Sateprikkers met een half cherry tomaatje, blaadje basilicum, klein bolletje mozzarella, blaadje basilicum, half cherry tomaatje.
Besprenkelen met olijfolie, peper, plastic erover en in de koelkast. Blijf prima !!Of je marineert die bolletjes mozzarella in een mengsel van witte balsamico, verse peper en zout en natuurlijk (basilicum)olijfolie

zaterdag 23 augustus 2008 om 09:54
Hallo, ik kwam toevallig op jullie borrelhapjesforum terecht. Nu heb ik een vraagje over de koude wraps die je in stukjes snijdt. Lijkt me heel leuk en lekker, maar warm je die wraps van tevoren op? Of is dat niet nodig? En kun je er ook gebakken vulling in doen, die je even laat afkoelen? Bedankt...
zaterdag 23 augustus 2008 om 10:03
mariaroos, hier staan nog veel ideeen voor tortillarolletjes:
linkje
Meestal moet je de wraps wel even vantevoren verwarmen, paar seconden in de magnetron per stuk, of iets lnger in de oven (staat wel op de verpakking). Dan worden ze wat soepeler en zijn ze makkelijker te rollen
linkje
Meestal moet je de wraps wel even vantevoren verwarmen, paar seconden in de magnetron per stuk, of iets lnger in de oven (staat wel op de verpakking). Dan worden ze wat soepeler en zijn ze makkelijker te rollen
Everytime you make a typo, the errorists win.
zaterdag 23 augustus 2008 om 15:48
Een variatie op de wraps met gerookte zalm (die ik zelf veeeel lekkerder vind!)
- pannekoekbeslag maken en (verse) kruiden door het beslag roeren (bijv. peterselie, basilicum, dille, tijm, bieslook etc)
- hele dunne pannekoekjes bakken
- de pannekoekjes besmeren met kruidenroomkaas
- hier de plakken gerookte zalm opleggen en evt. nog een beetje ijsbergsla
- de pannekoekjes oprollen en in folie wikkelen
- dit enkele uren laten opstijven in de vriezer
- in stukjes snijden
- af laten koelen in de koelkast
Ik vond het aanzienlijk lekkerder dan met tortilla's, deze zijn droger!
- pannekoekbeslag maken en (verse) kruiden door het beslag roeren (bijv. peterselie, basilicum, dille, tijm, bieslook etc)
- hele dunne pannekoekjes bakken
- de pannekoekjes besmeren met kruidenroomkaas
- hier de plakken gerookte zalm opleggen en evt. nog een beetje ijsbergsla
- de pannekoekjes oprollen en in folie wikkelen
- dit enkele uren laten opstijven in de vriezer
- in stukjes snijden
- af laten koelen in de koelkast
Ik vond het aanzienlijk lekkerder dan met tortilla's, deze zijn droger!