Borrelhapjes!

28-12-2007 09:18 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het centrale borrelhapjes-topic!

Heb je nog recepten voor lekkere borrelhapjes of ben je op zoek naar een recept, kijk dan hier!

Sateprikkers met een half cherry tomaatje, blaadje basilicum, klein bolletje mozzarella, blaadje basilicum, half cherry tomaatje.

Besprenkelen met olijfolie, peper, plastic erover en in de koelkast. Blijf prima !!
Wat ik tegenwoordig doe is wraps maken en ik kleine stukjes snijden. Je kan het snijden dan bijvoorbeeld pas doen als je ze gaat serveren.

Ik heb een lekker recept met roomkaas-bosui-chorizo, maar ook met roomkaas-tonijn. Je kan er in principe alles op doen wat je lekker vindt. Met zalm schijnt ook heerlijk te zijn.
Gevulde eitjes.

De vullig alvast van te voren maken met een beetje (yogo)mayo, beetje bieslook fijngesnipperd, kerrie poeder, beetje peper, beetje zout.

De lege eitjes mee in een tupper bakje, en pas vullen op de plaats van bestemming, is zo gedaan. Kan in een spuitzak, dan is het iets "mooier". Maar je kan het ook gewoon in de eitjes doen met 2 theelepeltjes.

Ik heb trouwens met de kerst gevulde eitjes van kwartel eitjes gemaakt. Hierdoor was het niet een hele grote hap ei wat je naar binnen kreeg en zag er erg schattig uit.

(was wel een klusje om die kleine eitjes te pellen en het eigeel eruit te halen. Beetje pielen, maar komt goed)
anoniem_53296 wijzigde dit bericht op 28-12-2007 09:33
Reden: was de peper en zout vergeten
% gewijzigd
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Bedankt voor de snelle reacties al!

Cherrytomaat-mozzarella klinkt lekker. Snijd je zelf de mozzarella in stukken of kun je kant en klare bolletjes kopen?

Wraps klinkt ook goed, maar als je met roomkaas gaat werken, trekt het dan niet heel erg in de wrap?

Gevulde eitjes zat ik zelf ook al aan te denken, maar heb ik nog nooit gemaakt. Wat zijn de verhoudingen qua ingredienten of is het gewoon een beetje improviseren en zelf op smaak maken?
Je kan thuis natuurlijk alles al een beetje snijden. De wraps maken is altijd heel snel gebeurd, je staat echt geen 10 minuten in de keuken. Ik maak ze altijd 'live' dus zou het eerlijk gezegd niet weten......ligt er ook een beetje aan hoe dik je het er op smeert.
quote:deesi schreef op 28 december 2007 @ 09:41:

Gevulde eitjes zat ik zelf ook al aan te denken, maar heb ik nog nooit gemaakt. Wat zijn de verhoudingen qua ingredienten of is het gewoon een beetje improviseren en zelf op smaak maken?

Zorgen dat het niet al te klef word, dus af en toe een klein schepje majo erbij om te kijken of het al klef genoeg is.

En je kan er bijvoorbeeld ook een paar maken met een schepje pesto erin. Nog een paar met een klein lepeltje sambal. Zo maak je ook wat variatie.

Wat ik ook wel doe bij borrelhapjes trouwens, is gewoon kleine gehaktballetjes draaien. Ook daar heb ik niet echt een receptje voor. Behalve de gehakt, gehaktkruiden, eitje, panneermeel en peper en zout. Daarna gewoon erin flikkeren wat je denkt dat lekker is, van te voren aanbraden in een braadpan/wok/hapjespan. Daarna opwarmen in de magnetron. En serveren met bijvoorbeeld sate saus. Is ook makkelijk mee te nemen en daar op te warmen.

Mocht er geen magnetron zijn, zorg dan dat je wat extra jus van het braden van de ballen mee neemt, dan kan je ze gewoon in een pannetje opwarmen.

Heb je al genoeg ideeen of wil je er nog meer?
Oh, dat is ook een goed idee. En wat warms is altijd lekker.

Meer graag! Moet een paar grote schalen vullen!
Wraps maak ik altijd ruim van tevoren, omdat ze zo lang mogelijk in de koelkast moeten stijven om er later mooie rolletjes van te kunnen snijden. Dus strak in huishoudfolie wikkelen nadat je ze met kruidenkaas en zalm hebt ingesmeerd bijvoorbeeld en dan in de koelkast bewaren en als rollen meenemen. Ter plekke kan je ze daar snijden.

mozzarellaprikkers maak ik ook vaak, ik haal ze vaak door de pesto en dan door de parmezaan erna.

Mini-quiches zijn ook goed van tevoren te maken, even afbakken en klaar. Zelfde als mini-sateetjes, griekse gehaktballetjes met tzaziki en rolletjes van geroosterde paprika uit pot met roomkaas.
uhm, even denken hoor.

Ik heb een heel lekker receptje voor kip in een jasje. Ook warm en uit de oven.

Maak een mengsel van geraspte parmezaanse kaas, (witte) broodkruim en peterselie. Deze kan je in een keukenmachine fijnmalen, maar ook gewoon met de hand. (gewoon de witte boterhammen een dagje los laten liggen en daarna kruimelen)

Snij de kipfilet in kleine hap klare stukjes.

Klop een eitje.

Haal de stukjes kip door het ei en daarna door het mengsel van brood en kaas.

Leg deze op een bakplaat bedekt met bakpapier.

Zodra je de kippies klaar hebt, gaan ze de oven in. 20 minuten op 200 graden (wel even voorverwarmen).

Als dipje is er een knoflook mayo roomkaas mengsel lekker bij.

SChepje mayo, mon chou roomkaas en knoflook. Meng dit door elkaar en klaar.

Let er wel op dat als je de kipjes van te voren maakt en daarna op wil warmen, je ze iets korter in de oven moet doen, omdat ze anders te taai worden omdat je ze daarna nog een keer in de oven moet doen.
quote:sunlight schreef op 28 december 2007 @ 10:14:

Wraps maak ik altijd ruim van tevoren, omdat ze zo lang mogelijk in de koelkast moeten stijven om er later mooie rolletjes van te kunnen snijden. Dus strak in huishoudfolie wikkelen nadat je ze met kruidenkaas en zalm hebt ingesmeerd bijvoorbeeld en dan in de koelkast bewaren en als rollen meenemen. Ter plekke kan je ze daar snijden.

.

Die zijn erg lekker. Als je variatie wilt dan kan je ipv wraps ook zalmflensjes met roomkaas maken. Dunne flensjes/pannenkoeken, gerookte zalm en roomkaas, oprollen en verder zie hierboven, ter plekke snijden.

Er staan ook op het tapas topic lekkere recepten, en er zijn nog meer borrelhapjes topics, misschien zit daar ook nog iets lekkers bij.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Je kunt ook blini's maken, van poffertjes kant en klaar, even in de magnetron om ze zacht te maken, dan creme fraiche met knoflook mengen en peterselie, op de blini en dan zalm erop. (heb ik ooit van mylenevalerie gepikt hoor)

En de parmezaanse kip zou ik niet ergens mee naartoe nemen, maar terplekke klaarmaken, anders wordt ie zompig.
Als je trouwens googled op borrelhapjes, krijg je echt super veel recepten site's!
quote:sunlight schreef op 28 december 2007 @ 10:39:

En de parmezaanse kip zou ik niet ergens mee naartoe nemen, maar terplekke klaarmaken, anders wordt ie zompig.Valt wel mee, ik heb deze met de kerst gemaakt, en die had ik al een dag van te voren gemaakt. Waren nog erg lekker. Vooral omdat ik niet de volledige tijd had voorgebakken.
Hier was de onderkant zo droog als de woestijn, vandaar. zoveel werk is t neit om t terplekke te maken, dus ik neem dat risico niet meer, was echt niet lekker!
Thanx voor de tips!! Ik heb inderdaad al wat gegoogled, maar ik dacht: de keukenprinsessen hier (dat ben ik absoluut niet) weten wel of iets lekker blijft of niet, haha.
Wat is 'blini'?
Wij hebben zo'n siliconen bak papier ding gekocht bij de xenos in plaats van echt bakpapier. Misschien is dat het verschil. En het klopt, zoveel werk is het niet. Maar ik ben er erg van om veel dingen van te voren te maken (mits het kan dan), vind het vaak zo ongezellig om de hele avond in de keuken te staan als iedereen het gezellig heeft.
quote:deesi schreef op 28 december 2007 @ 10:49:

Wat is 'blini'?Dat is een hapje op een poffertje. (staat er achter lieve keukenprinces to be )
Ik maak vaak pangsits, altijd groot succes. Wel wat werk om te maken, maar je kunt ze koud serveren. (Of even oppiepen in de oven. Niet magnetron!)

Men neme saucijsjes en loempiavellen (toko)

Saucijsjes in kleine gehaktballetjes verdelen. Ter grote van een knikker is al genoeg. Loempiavellen overdwars in twee stukken snijden, zodat je driehoeken krijgt. Leg het gehaktballetje in de punt van de driehoek, en dan oprollen. De lange punten knoop je gewoon met een enkele knoop om elkaar heen. Als je de pangsits klaar hebt, frituren. Uitlekken op keukenpapier.

En wraps kan je best een poosje van te voren klaarmaken, de kaas trekt er niet in. Ik doe ze altijd met paturain, gesnipperd bosuitje en zalm. Uurtje opstijven in de koelkast en dan snijden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 28 december 2007 @ 10:51:

[...]

Dat is een hapje op een poffertje. (staat er achter lieve keukenprinces to be )
Pangsit is inderdaad ook erg lekker. Maar dat kan ik niet van te voren maken denk ik?
quote:deesi schreef op 28 december 2007 @ 11:09:

Pangsit is inderdaad ook erg lekker. Maar dat kan ik niet van te voren maken denk ik?Staat er ook achter, kan wel, maar dan moet je ze oppiepen in de oven en niet in de magnetron!
Ja, maar blijven ze dan wel knapperig?
Je kunt ze ook koud serveren (staat erbij...), dus van te voren maken. Wil je ze warm, dan piep je ze op in de oven en ja dan blijven ze knapperig. In de magnetron niet.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven