slechte slaper

18-08-2008 11:37 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees regelmatig op dit forum en zie vaak goede tips staan!

Zelf zit ik ook met een vraag:

Ik heb een zoontje van 4 maanden oud. Hij hoeft sinds 2 maanden geen nachtvoeding meer en ik ben sinds 3 maanden volledig over op de fles gegaan omdat mijn voeding erg terug liep en ik na 40 minuten borstvoeding nog een halve fles erachteraan kon geven. Hij krijgt rond half 12 nu een papfles en toch wordt hij zeker 5/6 keer per nacht wakker voor zijn speen en vanaf een uur of 3/4 is hij erg wakker. We nemen hem dan vaak in bed tussen onze kussens en dan slaapt hij iets beter, maar hij wordt dan ook nog vaak wakker. Dat betekent dat ik vanaf een uur of 5 om de paar minuten zijn speen moet geven. Hij huilt dan niet echt, maar als ik niks doe begint hij wel te huilen en ik kan hem gewoon ECHT niet laten huilen.

Ook overdacht is hij een lichte slaper. Hij laadt zich op en slaapt meestal een half uurtje of soms drie kwartier en is dan weer wakker voor 2 uur. Ook valt hij dan alleen op de arm in slaap. In zijn bed blijft hij gewoon huilen. Ik heb vaak geprobeerd hem toch in zijn bedje te leggen en dan bij hem te blijven en te troosten etc, maar hij is een echte volhouder.

Ik denk ook gewoon dat hij 's nachts wakker wordt omdat hij bij me wilt zijn, maar me gewoon horen is niet genoeg. Hij wilt me voelen, horen, zien en ruiken .

Ik vraag me af of meerdere moeders dit hebben? Een kind dat 's nachts nog zoveel aandacht wilt en ook overdag alleen op de arm in slaapt valt? En misschien hebben jullie tips?

Op zich heb ik nog niks te klagen want onze zoon groeit goed, eet goed is gezond en vaak ook erg vrolijk!!

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Sleepie
Ehm...met 4 maanden een papfles??
Ow enneuh bij contact met een lactatiekundige afgelopen weekend werd me verzekerd dat juist rond de 4/5 maanden de babys weer snachts kunnen komen, vanwege het lichaamscontact, de hecting, etc.
Heb er geen ervaring mee, met zo'n lichte slaper, maar ik zie weleens het inbakeren voorbij komen. Voelen baby's zich veilig bij.

En hij kan geen pijn hebben als hij plat ligt? Dan even zijn nekje e.d. laten nakijken. Zijn maar ideetjes!

Ik zou niet beginnen met je baby constant in bed nemen, hij moet leren in zijn eigen bedje te slapen, anders ben je echt ver van huis straks (niet alleen nu, hij zal eraan wennen). Heb dat zelf nooit gedaan, en trouwens, het helpt ook niet echt (omdat hij steeds wakker wordt).

Weet even niet meer uit mijn hoofd wanneer ik mijn dochter pap gaf. Zij kreeg ook snel flesvoeding trouwens. Was altijd tevreden.

Ik zou advies aan een kenner vragen. Consultatiebureau of andere deskundige (ik kon destijds altijd bellen met dezelfde instantie als die de kraamzorg verzorgde).

Heel veel succes!
Inbakeren zou ik niet meer aan beginnen bij 4 maanden. Dit is de tijd dat je normaal gesproken begint met afbouwen, dus lijkt me niet meer erg zinvol. Ik stond inderdaad ook te kijken bij een papfles op deze leeftijd, lijkt me

behoorlijk vroeg. Als je de baby bij je in bed neemt zorg er dan iig voor dat er geen kussens of dekbed bij hem in de buurt liggen. Hem tussen jullie kussens inleggen vind ik een slecht idee ivm stikkingsgevaar.

Ik heb zelf ook een slechte slaper van inmiddels ruim 5 maanden. Wat hier wel goed heeft gedaan is wat meer regelmaat aanbrengen. Ik doe hem nu 's avonds ipv 's morgens in bad, en neem daar de tijd voor, wordt hij lekker rozig van. Daarna in de slaapzak, verhaaltje, liedje, kusje en slapen. Hij huilt dan vaak nog wel even maar slaapt over het algemeen na 20 a 30 minuten.

Als hij overdag niet in slaap komt, maak ik vaak een lange wandeling met hem. In de kinderwagen slaapt hij vaak snel in. Als ik dan weer thuis ben, laat ik hem gewoon in de kinderwagen in de keuken staan en slaapt hij zo nog een uur door.
The time is now
Ik ben vergeten te melden dat ik na overleg met het consultatiebureau 2 eetlepels pap door zijn fles doe.

Hij gaat elke avond uitgebreid in bad en daarna gaat hij slapen, maar alleen maar op de arm en laat zich dan wel in bedje leggen.

En 's nachts nemen we hem in bed omdat we na 5/6 keer opstaan echt te moe zijn om te blijven opstaan. We proberen vaker om hem langer in zijn bedje te laten, maar dan moeten we er nog vaker uit. Als hij bij ons in bed ligt dan ligt hij bij mijn hoofd. Mijn kussen ligt dan aan de andere kant van mijn hoofd. HIj slaapt dan beter dan in zijn eigen bed. Het liefst zou ik willen dat hij in zijn bedje zou blijven slapen, maar dat wil nog niet echt lukken....

En ik vind het te zielig om hem een half uur te laten huilen in zijn bedje :(

Op het consultatiebureau hebben ze ook geen idee waar het aan ligt. Hij is verder gezond en het lijkt ons dat er niet echt iets aan de hand is, maar dat hij het vreselijk vindt om alleen te liggen in zijn eigen bed.

En inbakeren hebben we ook 2,5 week gedaan, maar dat verbeterde niks aan de situatie.

Bedankt voor jullie reacties.
Misschien kan je (aangezien hij vooral bij jou lijkt te willen zijn) een tijdje op een matrasje naast zijn bedje slapen. Dan kan hij je zien, ruiken, horen en eventueel voelen als hij wakker wordt. En is het voor jou (en je partner) ook minder een onderbreking van je nachtrust. Als jullie slaapkamer ruim genoeg is zou je ook zijn bedje naast jullie eigen bed kunnen zetten.

M'n dochter heeft ook een tijdlang onrustig geslapen. We hebben haar toen meestal bij ons in bed genomen. In doemverhalen dat ze "er dan aan went" geloof ik niet zo. Bij ons was het iig een fase die vrijwel vanzelf ook weer voorbij is gegaan. Ik zeg: ga gewoon mee in wat je kindje nu nodig heeft en maak het voor alle betrokkenen zo comfortabel en makkelijk mogelijk....

Bovenstaand wordt overigens ook als "methode" beschreven in verschillende boekwerkjes die je over dit onderwerp kunt vinden (o.a. "Ik wil slapen maar mijn kind niet", een uitgaven van het tijsdschrift Kinderen of Ouders van Nu - weet even niet meer, iig te bestellen via internet).
Tja, ik ben erg voor de Rust en Regelmaat, ik merk bij mijn beide kinderen (21 maanden en 3 maanden) dat dat echt het beste werkt. Niet te veel prikkels overdag, na een drukke dag (verjaardag ofzo) een dag rust inlassen en een vaste volgorde van handelen: wakker worden, verschonen, flesje, knuffelen, daarna even alleen spelen in de box/wipper en bij eerste tekenen van vermoeidheid weer naar bedje. Mijn dochtertje van 3 maanden heeft er heel veel baat bij, ze slaapt ontzettend goed, zowel overdag als 's nachts.

Om nu uit die circel van hazeslaapjes te komen zal je een periode even heel consequent moeten zijn en hem misschien overdag toch maar eventjes laten huilen. Hij moet zelf leren om in slaap te vallen in zijn eigen bedje, want als je dit op de arm blijft doen wordt het alleen maar moeilijker.

Het is even doorzetten, maar je hebt er straks alleen maar plezier van, echt! Misschien heb je iets aan het boek van Ria Blom, ik ben het niet eens met alles wat ze zegt, maar haal er de dingen uit die voor jou goedvoelen. Succes!
Oh, wat herkenbaar dit! Mijn zoon is inmiddels 16 maanden, maar sliep zo rond de vier maanden ook alleen maar bij zijn vader of bij mij op de arm overdag. Ik heb er niet zo'n punt van gemaakt, en met hem op de arm veel boeken gelezen en films gekeken. Gewoon van genoten dus. Is vanzelf over gegaan.

Ook 's nachts werd hij rond 4.00 uur wakker, en kon dan alleen verder slapen als ik in bed ging zitten (!) met hem op mijn arm. Zoonlief sliep dan heerlijk, maar ik natuurlijk niet! Wij hebben hem uiteindelijk niet meer wakker gemaakt voor zijn laatste voeding (23.00 uur), maar hem zelf aan laten geven wanneer hij honger had.

In het begin werd hij dan rond 2.00 uur wakker. Hij kreeg dan een flesje (met wat rijstebloem) en sliep heerlijk verder tot een uur of 7.00 uur. In zijn eigen bed! Na een paar dagen sliep hij gewoon de nacht door. We hebben toen wel de voeding van 19.00 uur wat zwaarder gemaakt.

Ons idee is dat we op de één of andere manier zijn slaapritme onderbraken door hem wakker te maken.. Geen idee of het klopt, toeval is of wat dan ook, maar bij ons werkte het dus zo!

Succes!
Het boek van Ria Blom heb ik idd gelezen en de rust en regelmaat gebruiken wij ook. Alleen het gedeelte van bij 1e tekenen van moeheid naar bedje niet. Dan komt hij dus bij ons op de arm. Ik weet dat het het beste zou zijn om hem in zijn bedje te laten, maar ik kan hem echt niet laten huilen. Ik heb het vaker geprobeerd, maar uiteindelijk ga ik toch naar hem toe.

Ook als hij 2 uur wakker is geweest, wat al ontzettend lang is voor zijn leeftijd en ik leg hem in bed, dan blijft hij nog 1,5 uur wakker in zijn bed omdat hij niet aan zijn slaap wilt toegeven.

En als ik hem dan op de arm pak dan is hij binnen een paar minuutjes in slaap gevallen.....

Ik vind het zo moeilijk en wil alleen het beste voor hem.....
Nancy wat jij zegt heb ik me ook bedacht...., maar mijn gedachte was ook. Stel nou dat hij dan opeens elke nacht om 2 uur gaat komen..... Maar ja, wakker zijn we toch vaak.

Ik vind het ook fijn om te lezen dat meerdere mensen dit hebben gehad.

Ik denk dat we idd eens moeten proberen om hem niet meer wakker te maken voor zijn laatste voeding en kijken hoe laat hij dan komt!

Misschien moet ik er ook geen punt van maken en gewoon genieten, maar ik ben ook bang dat ik hem dan toch misschien al te veel verwen, terwijl ook weer gezegd wordt dat dat niet kan op deze leeftijd.
Ja, die kans bestaat natuurlijk, garanties heb je niet! Maar wij zijn vast niet de enige die zoveel geluk hadden, toch..?

En wat betreft dat verwennen: noem me naïef, maar ik geloof daar niet zo in. Zeker niet als ze zo klein zijn. Ook ik ben van mening dat kinderen niet zomaar huilen. Als ze graag bij je zijn, prima toch! Echt, het gaat over! En dan verlang je terug naar de tijd dat je uren met zo'n hummel op je arm kon knuffelen....
anoniem_53051 wijzigde dit bericht op 18-08-2008 13:33
Reden: typfout
% gewijzigd
Bij ons werkte het ook: niet wakker maken voor laatste voeding, maar wachten tot hij zelf kwam. Hoewel het nog steeds geen ideale nachten waren, was het echt een héle verbetering.
Ik wil even een waarschuwinkje geven:

Als je dat blijft doen, élke keer als hij maar een beetje huilt naar m toegaan, dan krijg je een kind wat dat blijft doen. Ook als het ouder is. Als jij dan ergens mee bezig bent, en mss eigenlijk ff geen tijd hebt en je zoontje wil je hebben, het enige wat hij hoeft te doen is huilen en je bent er binnen 2 seconden.

Het lijkt me niet erg verstandig dat hij dat zo leert...
Ik heb het net al met mijn man besproken en vanavond gaan we hem niet wakker maken. Misschien dat dit helpt! Elke vooruitgang is een vooruitgang

We genieten eerlijk gezegd ook wel van het knuffelen met hem, we vinden het eigenlijk wel lekker als hij zo in slaap valt, maar we weten ook dat hij uiteindelijk toch in zijn bedje moet gaan slapen en we proberen dat vaker, maar dat heeft geen succes.

Maar als ik lees bij jullie dat dat ook vanzelf overgaat, ben ik weer een stuk meer gerustgesteld!
Brummetje: ik reageer niet op elk kikje dat hij geeft en hij kan zichzelf ook wel een tijdje vermaken in de box. Hij is wat dat betreft een gemakkelijke baby. Als hij wat ligt te miemeren/ jengelen/zeuren dan vind ik dat niet zo erg en dan laten we hem wel wat zeuren, maar als hij echt begint te huilen dan reageer ik meteen. Het is een gevoel, ik kan hem gewoon niet laten huilen.... Zelf denk ik niet dat hij als hij ouder is dat hij dan zo wordt... Het probleem zit hem alleen maar in het slapen'...
Helemaal met je eens Sleepie!
Oke dan is het goed.

Ik heb er zelf ervaring mee (niet van kinderen van mezelf want die heb ik niet, maar van een kennis). En als ik zag dat zij zich een beetje ergerde als haar dochtertje snel ging huilen en alleen maar haar als troost wilde, dacht ik: Ik denk toch dat je het zelf heb veroorzaakt.

Ik weet dus niet hoe het is als je zelf een kind hebt hoor, daar niet van. En wil zeker niet betweterig doen.
Gisteravond poging nr 1: om half 8 kreeg hij zijn laatste fles. Om kwart over 8 is hij in badje geweest en hij werd lekker rozig. Daarna viel hij bijna in slaap op de arm. Toen legde ik meneer wakker in bedje en hij vond dat prima. HIj sliep een paar minuten en begon wat te draaien. Meneer had het prima naar zijn zin en heeft 10 minuten liggen kraaien van plezier. Op een gegeven moment had hij daar genoeg van en was weer klaar wakker. Hij is dus nog mee naar beneden gegaan en om 10 uur hebben we hem weer naar bed gebracht en is weer zelf in slaap gevallen in bedje. Om half 2 werd hij wakker voor zijn voeding en heeft daarna van 2 tot half 4 geslapen en vanaf toen konden we weer 10 keer opstaan voor zijn speentje en uiteindelijk hebben we hem dus bij ons in bed genomen, maar hij blijft dan onrustig. Hij slaapt dan wel, maar gooit met benen en armen en spuugt zijn speen uit en dan begint hij weer te huilen voor zijn speen en zo gaat het door totdat we op staan om 6:30 uur......

We gaan het eens een paar dagen volhouden en kijken of er dan verbetering optreedt!!! We zijn benieuwd!!
Nancy: wat bedoelde je eigenlijk met het zwaarder maken van de voeding van 19 uur?

Want de rijstebloem deed je er 's nachts in toch?
ik herken je verhaal wel, heb hier ook maanden een slechte slaper gehad. Onze zoon was vanaf het begin erg onrustig, en ik ben hem op een gegeven moment wel gaan inbakenen en dat hielp wel, maar ja jou zoon is daar idd te oud voor, ik heb het met een maand of 4 afgebouwd omdat dan die reflexen van de armen wel weg zijn en daar worden ze vaak wakker van.

Ik heb ook heel lang gehad dat onze zoon het eerste deel van de nacht wel goed sliep, dus vanaf een uur of 7 in de avond tot een uur of 2 in de nacht en daarna was het een en al onrust.

Ik heb hem ook vaak tussen ons in gelegd, wat je zegt, dan ben je zo moe dat je niet steeds je bed uit wilt.

Ik zou me daar nu nog niet te druk om maken hoor, onze zoon slaapt nu altijd in zijn eigen bed terwijl ik dat toen niet hoefte te proberen. Ik legde hem altijd helemaal bovenaan in ons bed, en dan onder zijn eigen dekentje. Onbewust weet je toch dat hij er ligt, ik heb echt nooit gehad dat onze kussen dicht bij hem lagen ofzo.

Ik zou zeggen, maak je niet te druk om wel of niet in jullie bed, hij heeft jullie nu nodig en ik hen onze zoon nooit echt lang laten huilen, vond het niet nodig hoor, hij snapte er bij ons niks van en wilde alleen wat warmte en liefde.

Mss is het een idee om naar een manueel therapeut te gaan? dat heeft bij ons enorm goed geholpen, ik weet een hele goeie dus als je wilt weten hoe en wat, vraag maar.

Verder veel sterkte ermee, onze zoon is nu bijna 8 maanden en slaapt nu iedere nacht in zijn eigen bed meestal in 1 keer door en ook overdag ging van heel weinig slapen naar steeds iets beter, het kost alleen wat tijd.
Hier niet helemaal dezelfde ervaring, maar wel een moeilijke slaper, of eigenlijk in-slaap-valler, want 's nachts sliep ze al snel door. Ze viel bij ons niet op de arm in slaap, ging dan alleen maar harder huilen. Ze kon zich gewoon niet zo goed aan de slaap overgeven. Ik ging altijd om de paar minuten naar haar toen, even aai over haar bol enzo. En bij erg hard huilen, even uit bed om te troosten, maar altijd op haar kamer blijven. Persoonlijk denk ik dat dat het beste is, als je zeker weet dat hij wel moe is. Is denk ik verwarrend om weer naar beneden te gaan, ik zou dus echt 1 vast patroon aanhouden.

Dochter ging hier voorbeeldig slapen toen ze bedacht dat ze wel op haar buik kon gaan slapen. Dat was dus hetgeen wat ze nodig had. Voor die tijd (vanaf 4 maanden) draaide ze ook wel naar haar buik, maar legde haar hoofd echt nooit neer, deed ze sowieso nooit als ze op haar buik lag. Wij moesten haar dan altijd weer terugdraaien, want terugdraaien kon ze zelf wel, maar ze wilde ook op haar buik liggen, maar ook slapen, en dat ging nog niet samen. We hadden nooit gedacht dat we een buikslaper zouden krijgen . Zo van de een op andere dag deed ze dat.
Het lijkt wel een beetje op ons zoontje. Die was ook zo onrustige slaper. We hebben zelfs tot een maand of 10 (kan ook iets langer zijn maar het is gek je vergeet het toch ook weer) gewoon maar een fles gegeven om 4 of 5 uur 's nachts dan sliep hij wel weer verder. En die heeft ook heel vaak tussen ons ingeslapen. Om een gegeven moment gaven we hem geen melk meer maar sap 's nachts omdat hij toch altijd wakker werd en daarna weer ging slapen. Toen hij een jaar was, was ik het echt zat dat we elke nacht nog wakker werden. Toen heb ik ook een boekje over slapen gekocht, weet even niet van wie, en toen zijn we een soort van training begonnen. Om de 5, 10, 15 en 20 minuten dan bij hem kijken maar niet uit bed halen en op een gegeven moment sliep hij wel. Na 3 dagen ging het al beter en sliep hij soms een nachtje door. Toen hij 1,5 jaar was ging hij pas goed doorslapen. We zetten nu nog altijd een flesje water in zijn bed want het eerste wat hij wil is drinken als hij wakker wordt, hij heeft ook geen speen... En hij gaat rond 20.30 uur na bed, hij is bijna 2, omdat hem eerder in bed leggen geen zin heeft, dan ben je toch een uur met hem bezig om hem in slaap te krijgen...

Veel sterkte met jouw zoontje en ik zou er ook niet zo moeilijk over doen als ik jou was...
Hoe is het nu sleepie?

Ik bedoelde trouwens dat we na een paar dagen de rijstebloem verschoven van 2.00 uur naar 19.00 uur!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven