apotheekergenissen

06-05-2015 22:21 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het , er zijn ergere dingen...

Maar ik vind het toch irritant

Maandagmorgen via een tel bandje herhalingsrecepten aangevraagd.Hoop gedoe met lange nummers intypen!

Volgens het bandje kon je de volgende werkdag na 15 uur de medicijnen ophalen.

Gezien dat 5 mei er ook nog tussen valt, heb ik al een dag langer gewacht met ophalen

Omdat ik nog naar apotheek moet omfietsen krijg ik een natte broek ook nog.

Kom ik daar aan, zegt de baliemedewerkster dat het herhaalmedicijnen zijn, die worden verdeeld door een robot en ik moet de volgende dag maar weer komen.

Waarom moet ik altijd zo lang wachten en even snel naar de apotheek is er ook niet bij.

Moet er altijd minstens 10 minuten op wachten.., meestal langer.

Je zal maar eens dringends iets nodig hebben van de apotheek zeg..
quote:Kaarih95 schreef op 07 mei 2015 @ 21:10:

Ik haal het recept op, 6 euro aan uitlegkosten. Volgende recept haalt manlief op, weer 6 euro aan uitlegkosten, ik haal recept op (ander merk omdat ik van het goedkope c merk 10000 bijwerkingen kreeg). Wat denk je weer 6 euro aan uitlegkosten. Weet potverdorie wel hoe de pil werkt. En dan altijd maar dat c merk geven terwijl ik 100000 keer gezegd heb dat ik het a merk wil (en daar ook voor wil betalen).Het is hier al meerdere keren aangegeven dat je die kosten in het verleden ook betaalde, maar toen werd het nog niet apart vermeld. Nu ze dat wel doen, valt heel Nederland er ineens over.
Morrowind: dat iedereen erover valt is ook gewoon omdat het achterlijk is. Dat het nu in de openbaarheid is, is alleen maar goed. Als ik inderdaad eerst medicatie A krijg, vervolgens een ander merk van gelijk medicijn en vervolgens weer een ander merk van hetzelfde medicijn, dan ga ik geen 3 uitlegkosten betalen. Ze geven immers zelf aan de balie aan dat het hetzelfde medicijn is (wat niet helemaal waar is, want andere hulpstoffen), maar het is voor dezelfde kwaal. Het blijft belachelijk en vanwege de continue verandering van zo goedkoop mogelijk medicatie is dit niet de schuld van de consument, maar van de verzekeraars en apotheken die daar niets tegen doen.

In mijn geval werd het recept doorgestuurd naar de verkeerde apotheek. Gebeld met de huisarts en kon het medicijn ophalen bij de juiste apotheek. (andere apotheek op de hoogte gesteld van de fout). Toch kreeg ik een rekening van 2 apotheken. Rara... Heel snel de zorgverzekeraar duidelijk gemaakt, dat ik toch echt maar 1 keer het medicijn heb opgehaald. Het ging wel om een bedrag van 30 euro. Had ik dat niet opgemerkt, had ik dus 30 euro betaald voor medicijnen die niet aan mij verstrekt waren buiten mijn schuld om.
quote:nil.nequit.amor schreef op 07 mei 2015 @ 16:53:

Liara, ik weet niet wat jij verstaat onder lang wachten, maar met een simpel recept ben je toch ook wel een paar minuten bezig. Recept invoeren-medicatiebewaking-stickers plakken op recept-doosjes pakken-doosjes scannen-stickers plakken op doosjes-recept laten nakijken.

Als je een interactie of contra-indicatie krijgt kan het een stuk langer duren. Soms moet ik met de apotheker én de arts overleggen, dan sta je wel even. Maar dat meld ik altijd wel even aan de patient zodat ze weer kunnen gaan zitten.Ik bedoelde circa 20/30 minuten, wat ik dan weer best lang vind voor 1 doosje medicijnen. Maar nu je het zegt: ik heb wel vaak nieuwe medicijnen die een interactie kunnen hebben met mijn andere medicijnen, dus overleg is zeker gewenst dan. Ik ga me voortaan dus geduldig wachten. Als ze zoiets nou eens een beetje zouden communiceren, krijg je heel wat meer begrip in de apotheek.
Bij mijn apo komen de doosjes via een buizenpost, heb al twee keer meegemaakt dat de boel bleef steken, uitgerekend de keren dat ik e.e.a. niet liet bezorgen. "Komt u morgen maar terug", terwijl ze dezelfde medicijnen ook in de kamer achter die deur kunnen pakken. Mijn buurvrouw zaliger klaagde ook steen en been, ik heb een paar jaar geleden een officiële klacht ingediend, net als een paar andere buren, of dat er uiteindelijk toe heeft geleid dat deze apo onder toezicht heeft gestaan weet ik niet. Het is nog steeds knudde.
verba volant, scripta manent.
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 08 mei 2015 @ 08:03:

Morrowind: dat iedereen erover valt is ook gewoon omdat het achterlijk is. Dat het nu in de openbaarheid is, is alleen maar goed. Als ik inderdaad eerst medicatie A krijg, vervolgens een ander merk van gelijk medicijn en vervolgens weer een ander merk van hetzelfde medicijn, dan ga ik geen 3 uitlegkosten betalen. Ze geven immers zelf aan de balie aan dat het hetzelfde medicijn is (wat niet helemaal waar is, want andere hulpstoffen), maar het is voor dezelfde kwaal. Het blijft belachelijk en vanwege de continue verandering van zo goedkoop mogelijk medicatie is dit niet de schuld van de consument, maar van de verzekeraars en apotheken die daar niets tegen doen.

De uitlegkosten mogen op zo'n moment helemaal niet in rekening gebracht worden, raar dat dat bij jou wel gebeurt.

En apotheken kunnen echt niets doen aan het veranderen van het merk. Die staan daar volledig machteloos in. Als wij bij verzekeraars gaan klagen doen ze niets, omdat wij geen klanten zijn. Het wordt eens tijd dat mensen eens hun mond opentrekken bij de verzekeraar in plaats van bij de apotheek.
Tsjongejonge zes euro uitlegkosten?!

Gelukkig is het eigen risico er bij mijn zoon en mij altijd al binnen no-time door. Hij is net thuis na een opname van 5 maanden en ik heb tot februari twee dagen per week gerevalideerd.

Wij hoeven ons ook dit jaar niet druk te maken over die uitlegkosten
quote:yette schreef op 08 mei 2015 @ 09:38:

Tsjongejonge zes euro uitlegkosten?!

Gelukkig is het eigen risico er bij mijn zoon en mij altijd al binnen no-time door. Hij is net thuis na een opname van 5 maanden en ik heb tot februari twee dagen per week gerevalideerd.

Wij hoeven ons ook dit jaar niet druk te maken over die uitlegkosten Het zijn geen uitlegkosten, het zijn receptkosten. Uitleg is daar een onderdeel van.
Zoals gezegd, ik begrijp best dat een apotheek geld kost (naast de kosten van het daadwerkelijke medicijn zelf). En de hoogte van die kosten bepalen ze niet zelf (toch?), dus dat het soms wat duur lijkt, ok. Ik ga er maar vanuit dat mijn 6 euro voor een doosje uit een kastje pakken wat veel is, maar de 6 euro die de bejaarde buurvrouw betaalt weer best weinig voor het half uur dat ze met haar bezig zijn. En ze kunnen moeilijk iedere klant per minuut gaan afrekenen.

Wat ik niet begrijp, is waarom er geen mogelijkheid is om bv een bepaald merk te krijgen, als ik dat gewoon zelf betaal. Er zijn ontzettend veel vrouwen die graag een bepaald merk pil willen. En daar ook best voor willen betalen (of dat al doen omdat het toch niet vergoed wordt). Waarom wordt dat dan ook altijd afgedaan met 'tja, de verzekeraar he'. Die heeft daar toch niks mee te maken?

En ja, dat mensen klagen vind ik niet zo raar. Veel mensen bij een apotheek zijn ziek, hebben pijn of iets in die richting. Dan zijn ze nou eenmaal niet op hun best. Net als een agent niet moet klagen als iemand wat minder aardig is tijdens een arrestatie. En ze komen medicijnen halen, waar ze afhankelijk van zijn, of ziek van worden als ze ze niet krijgen/de verkeerde krijgen. Dus de vergelijking met een supermarkt gaat daar behoorlijk mank. Als de Appie geen melk meer heeft, word ik niet ziek.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 mei 2015 @ 10:03:

[...]

Het zijn geen uitlegkosten, het zijn receptkosten. Uitleg is daar een onderdeel van.

Dat zijn het misschien niet, maar zo worden ze wel genoemd. Als je de rekening krijgt van de verzekering staat er iets in de trant van 'advieskosten eerste uitgifte'. Vind het niet vreemd dat mensen daar over struikelen als je geen advies hebt gehad, of als je alleen een andere dosering van hetzelfde medicijn krijgt.

Dat lijkt me overigens een taak voor de verzekering om die benaming te wijzigen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 mei 2015 @ 10:03:

[...]

Het zijn geen uitlegkosten, het zijn receptkosten. Uitleg is daar een onderdeel van.Whatever. Wees blij dat je je eigen bijdrage niet opmaakt aan ernstige zaken.
quote:lechatrose schreef op 08 mei 2015 @ 10:20:

[...]

Dat zijn het misschien niet, maar zo worden ze wel genoemd. Als je de rekening krijgt van de verzekering staat er iets in de trant van 'advieskosten eerste uitgifte'. Vind het niet vreemd dat mensen daar over struikelen als je geen advies hebt gehad, of als je alleen een andere dosering van hetzelfde medicijn krijgt.

Dat lijkt me overigens een taak voor de verzekering om die benaming te wijzigen.O, dat is dan misschien verzekeraarafhankelijk. Bij mij staat het namelijk niet zo op de rekening.
Er staat 'begeleidingskosten nieuw geneesmiddel' op de rekening, en dat houdt veel meer in dan een uitleg of een folder. Een apotheek verdient niet meer aan de medicatie zelf, dus het geld moet ergens vandaan komen.

Wisten jullie trouwens dat je per kwartaal zo'n ¤15 betaalt aan je huisarts, alleen maar om ingeschreven te staan? Het gaat alleen niet van je eigen risico af, daarom weet bijna niemand het en klaagt ook niemand! Een huisarts moet ook betaald worden, dat gebeurt dus o.a. op die manier. Een apotheek wordt betaald door eerste uitgiftekosten + receptkosten. Voor niks gaat de zon op...
Noem mij maar Nil!
quote:nil.nequit.amor schreef op 08 mei 2015 @ 11:24:

Er staat 'begeleidingskosten nieuw geneesmiddel' op de rekening, en dat houdt veel meer in dan een uitleg of een folder. Een apotheek verdient niet meer aan de medicatie zelf, dus het geld moet ergens vandaan komen.

Wisten jullie trouwens dat je per kwartaal zo'n ¤15 betaalt aan je huisarts, alleen maar om ingeschreven te staan? Het gaat alleen niet van je eigen risico af, daarom weet bijna niemand het en klaagt ook niemand! Een huisarts moet ook betaald worden, dat gebeurt dus o.a. op die manier. Een apotheek wordt betaald door eerste uitgiftekosten + receptkosten. Voor niks gaat de zon op...

Maar het is natuurlijk niet heel raar dat mensen het vreemd vinden dat ze 'begeleidingskosten nieuw geneesmiddel' moeten betalen terwijl het niet om een nieuw geneesmiddel gaat. Noem het dan gewoon wat het is: apotheekkosten, of voor mijn part administratiekosten.

Die 15 euro van de huisarts ken ik en is inderdaad precies hetzelfde. Maar, van die kosten weet ik ook dat die bedoeld zijn voor oa overheadkosten van de huisartspraktijk. Het is gewoon verwarrend als ik een medicijn ophaal wat ik al eerder gebruikt heb, maar op de factuur die term 'begeleidingskosten nieuw geneesmiddel' staat.

Nogmaals, dat is misschien niet een term die apothekers zelf bedacht hebben, maar ik snap wel waarom mensen het koppelen aan de apotheek. Wat mij betreft een teken dat de zorg te ingewikkeld is geworden, maar dat is een andere discussie.
quote:nil.nequit.amor schreef op 08 mei 2015 @ 11:24:

Wisten jullie trouwens dat je per kwartaal zo'n ¤15 betaalt aan je huisarts, alleen maar om ingeschreven te staan? Het gaat alleen niet van je eigen risico af, daarom weet bijna niemand het en klaagt ook niemand! Een huisarts moet ook betaald worden, dat gebeurt dus o.a. op die manier. Een apotheek wordt betaald door eerste uitgiftekosten + receptkosten. Voor niks gaat de zon op...Dat staat gewoon vermeld op het overzicht van je ziektekosten bij je ziektekostenverzekeraar, dus het lijkt me stug dat bijna niemand dat weet. Of mensen kijken zelf niet naar hun ziektekostenoverzicht (het overzicht waar alles op staat wat je dat jaar gedeclareerd, vergoed en niet vergoed hebt gekregen), maar dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid als mensen daar niet naar kijken.
@Nil: jij hebt het over regels en procedures, de klagers hebben het over die momenten dat dingen in de soep lopen en apotheken waar zaken niet goed gaan. Fijn dat jij zo bevlogen bent, maar mag er dan niet gemopperd worden?
quote:nausicaa schreef op 08 mei 2015 @ 10:17:

Zoals gezegd, ik begrijp best dat een apotheek geld kost (naast de kosten van het daadwerkelijke medicijn zelf). En de hoogte van die kosten bepalen ze niet zelf (toch?), dus dat het soms wat duur lijkt, ok. Ik ga er maar vanuit dat mijn 6 euro voor een doosje uit een kastje pakken wat veel is, maar de 6 euro die de bejaarde buurvrouw betaalt weer best weinig voor het half uur dat ze met haar bezig zijn. En ze kunnen moeilijk iedere klant per minuut gaan afrekenen.

Wat ik niet begrijp, is waarom er geen mogelijkheid is om bv een bepaald merk te krijgen, als ik dat gewoon zelf betaal. Er zijn ontzettend veel vrouwen die graag een bepaald merk pil willen. En daar ook best voor willen betalen (of dat al doen omdat het toch niet vergoed wordt). Waarom wordt dat dan ook altijd afgedaan met 'tja, de verzekeraar he'. Die heeft daar toch niks mee te maken?

En ja, dat mensen klagen vind ik niet zo raar. Veel mensen bij een apotheek zijn ziek, hebben pijn of iets in die richting. Dan zijn ze nou eenmaal niet op hun best. Net als een agent niet moet klagen als iemand wat minder aardig is tijdens een arrestatie. En ze komen medicijnen halen, waar ze afhankelijk van zijn, of ziek van worden als ze ze niet krijgen/de verkeerde krijgen. Dus de vergelijking met een supermarkt gaat daar behoorlijk mank. Als de Appie geen melk meer heeft, word ik niet ziek.

Als bij mij iemand een ander merk pil wil doe ik daar nooit moeilijk over. Alleen het moet dan wel apart besteld worden. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor medicijnen die wel in de basisverzekering vallen, maar iemand een merk wil dat niet in het preferentiebeleid zit. Prima, als iemand maar wel zelf betaalt.

En ik snap best dat niet iedereen gezellig kan doen als die een apotheek binnenkomt. Natuurlijk kom je daar niet voor de lol. Maar er zit ook een verschil tussen fatsoenlijk doen en iemand helemaal de grond in trappen. Ik sta daar ook om mensen zo goed en zo kwaad als het kan te kunnen helpen. Niet om afgezeken te worden.

En bovendien: Mensen hebben zelf hun verzekering gekozen, niet ik. Laat dat ook even duidelijk zijn.
quote:saartje- schreef op 08 mei 2015 @ 11:59:

[...]

Als bij mij iemand een ander merk pil wil doe ik daar nooit moeilijk over. Alleen het moet dan wel apart besteld worden. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor medicijnen die wel in de basisverzekering vallen, maar iemand een merk wil dat niet in het preferentiebeleid zit. Prima, als iemand maar wel zelf betaalt.

En ik snap best dat niet iedereen gezellig kan doen als die een apotheek binnenkomt. Natuurlijk kom je daar niet voor de lol. Maar er zit ook een verschil tussen fatsoenlijk doen en iemand helemaal de grond in trappen. Ik sta daar ook om mensen zo goed en zo kwaad als het kan te kunnen helpen. Niet om afgezeken te worden.

En bovendien: Mensen hebben zelf hun verzekering gekozen, niet ik. Laat dat ook even duidelijk zijn.

De apotheek mag ook weleens een beetje assertiever worden richting de zorgverzekeraar.

Begin desnoods een handtekeningactie met de klanten!
quote:miedo schreef op 08 mei 2015 @ 12:06:

[...]

De apotheek mag ook weleens een beetje assertiever worden richting de zorgverzekeraar.

Begin desnoods een handtekeningactie met de klanten!Jij geeft de zorgverzekeraar macht door deze te kiezen en daar je geld naartoe te brengen. Lekker makkelijk om de verantwoordelijkheid daarvoor op de apotheek af te schuiven. Denk je niet dat een apotheek al gedaan heeft wat het zou kunnen?
Zo herkenbaar:

- lange wachttijden

- af en toe een kapotte nummer-trek-apparaat

- Artikel is meestal niet op voorraad, dus opnieuw bestellen en de volgende keer terugkomen bij weer een lange wachtrij.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:saartje- schreef op 08 mei 2015 @ 12:09:

[...]

Jij geeft de zorgverzekeraar macht door deze te kiezen en daar je geld naartoe te brengen. Lekker makkelijk om de verantwoordelijkheid daarvoor op de apotheek af te schuiven. Denk je niet dat een apotheek al gedaan heeft wat het zou kunnen?Nee, dat denk ik niet.

Zou anders als grote apotheek mijn eigen verzekering beginnen als het allemaal zo bar en boos is met de huidige zorgverzekeraars..
1) er valt voor de consument weinig te kiezen want bijna alle verzekeringen vallen onder de grote vier die onderling bepalen hoe en wat

2) die grote vier zijn echt niet onder de indruk van een handtekeningenactie van een paar apothekers en hun klanten.
quote:miedo schreef op 08 mei 2015 @ 12:19:

[...]

Nee, dat denk ik niet.

Zou anders als grote apotheek mijn eigen verzekering beginnen als het allemaal zo bar en boos is met de huidige zorgverzekeraars..Je zou er ook zelf een kunnen beginnen in plaats van een ander aanwijzen die dat volgens jou dan zou moeten doen
quote:miedo schreef op 08 mei 2015 @ 12:19:

[...]

Nee, dat denk ik niet.

Zou anders als grote apotheek mijn eigen verzekering beginnen als het allemaal zo bar en boos is met de huidige zorgverzekeraars..En jij denkt dat je zo even een eigen verzekering kan beginnen? Verdiep je anders eens in het conflict tussen de grote vier en DSW. Die laatste wordt overal buiten gehouden omdat ze weigeren die idiote wurgcontracten af te sluiten met zorgverleners en wordt door de grote vier daardoor essentiële informatie onthouden.
quote:saartje- schreef op 08 mei 2015 @ 12:21:

[...]

Je zou er ook zelf een kunnen beginnen in plaats van een ander aanwijzen die dat volgens jou dan zou moeten doen De apothekers wijzen steeds naar de zorgverkeraars als er iets niet goed gaat, ik niet...
quote:lechatrose schreef op 08 mei 2015 @ 12:22:

[...]

En jij denkt dat je zo even een eigen verzekering kan beginnen? Verdiep je anders eens in het conflict tussen de grote vier en DSW. Die laatste wordt overal buiten gehouden omdat ze weigeren die idiote wurgcontracten af te sluiten met zorgverleners en wordt door de grote vier daardoor essentiële informatie onthouden.Oh interessant om te lezen.Wel goed van DSW!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven