Gezondheid alle pijlers

Ernstige parodontitis

11-05-2015 20:02 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, vandaag ben ik voor het eerst zins jaren na een mondhygiënist geweest.

Hier is een pocket meting gedaan. Een aantal tanden/kiezen hadden 8mm. Op de foto's die waren gemaakt was ook botafpraak te zien.

Is dit door de mondhygiënist nog voldoende schoon te maken/redden? Of moet je echt naar een parodontologie centrum?

Iemand ervaring?
Wat zei je mondhygiënist? Die lijkt me namelijk de deskundige ...
De mondhygiënist dacht dat het wel te redden valt, de tandarts (zelfde pand) dacht het niet. Daarom zoek ik ervaringen.
De mondhygieniste is in dit geval de expert en als zij denkt dat dit lukt moet je daar van uit gaan. Ik ben pas geweest, (4 sessies van 1.15 min) ik had zelfs een pocket met 11 mm, en daar was ook botafbraak te zien, alles heeft ze schoongemaakt en nu is het een kwestie van bijhouden. Ik zou het zeker doen, anders gaat het van kwaad naar erger.
Mijn man heeft het gehad en en werd doorverwezen naar een parodontoloog en heeft daar een flapoperatie gehad .
@heideroosje5 had je zelf ook last van je tandvlees? Had je veel waarden rond 8 of 9 mm?
mijn man heeft het, zeer ernstig. Op dit moment worden zijn 4 verstandkiezen en 4 gewone kiezen getrokken. Dat waren de ergste boosdoeners. Als dat gebeurt is kan de mondhygieniste het verder zelf beter bijhouden.
Bij mij waren ook pockets van 8mm geconstateerd en dat is door de mondhygiënist opgelost. Heb wel opnieuw moeten leren poetsen, flossen en rageren en poets nu preventief vóór met kokosolie (napoetsen met tandpasta).

Maar zou de oorzaak van de pockets niet ook meewegen in hoe goed het aan te pakken/op te lossen is? Bij mij was dat een combinatie van verkeerde poetsgewoonten i.c.m. medicijnen die de speekselaanmaak ernstig verminderen.
Hier ook pockets van 9 mm. Ik heb het "gered" met een uitgebreide reiniging onder mijn tandvlees door de parodontoloog, inclusief 2 antibiotica kuren en zeer intensief zelf aan de slag ( en ja, dat doe je keurig na die reiniging, want het was wel ellendig hoor ). Nu allemaal keurig 2mm tot hooguit 4mm pockets. Wel een duur geintje, maar ik wil mijn tanden niet kwijt.
Ik heb een afspraak staan bij een parodontoloog. Wil toch zijn mening eens horen. Dank allen voor jullie reactie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven