On Topic - Moeder verlaat gezin

17-05-2015 20:04 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In iedere Viva Mama vertelt een moeder haar persoonlijke verhaal in de rubriek On Topic.

We posten op het forum altijd een stelling of vraag die gelinkt is aan dit verhaal en vragen om jullie reacties. Een aantal reacties zal afgedrukt worden in Viva, bij het interview.

Dit keer vertelt Maaike dat ze haar man verliet en haar twee jonge kinderen achterliet bij haar ex. Niet noodgedwongen, maar het was haar eigen beslissing. Inmiddels doet hij de volledige zorg voor de twee en ziet zij haar kinderen naar behoefte. Soms vier keer per maand, soms een maand niet.

Daarom vragen we jou:

Als ik hoor dat een moeder haar gezin heeft verlaten, denk ik....

Wat denk jij als je zoiets hoort? Kun je het je voorstellen? Veroordeel je het sneller dan wanneer een vader vertrekt?

We zijn benieuwd naar jullie reacties.

Dank jullie wel, alvast.
quote:Star schreef op 17 mei 2015 @ 20:16:

[...]

Dat is nou de hele bedoeling van dit topic. Sjonge jonge.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:saaaaar81 schreef op 17 mei 2015 @ 20:08:

wat een kut van een vrouw en wat een kut van een moeder.

Dit.

En bij een vader die dit doet, denk ik precies hetzelfde. Alleen dan vrouw=man en moeder=vader.
quote:verhuisd schreef op 17 mei 2015 @ 20:15:

Lekker kort door de bocht weer: commentaar geven zonder het hele verhaal te hebben gelezen. Oordelen is gemakkelijk en anonimiteit haalt vaak niet het beste in een mens naar bovenEr zal ongetwijfeld een enorm jankverhaal achter zitten, maar ja. Dat weten we niet he. Bovendien zijn er in mijn ogen maar heel erg weinig geen redenen te bedenken om je kinderen te laten barsten
quote:verhuisd schreef op 17 mei 2015 @ 20:18:

[...]

Daarom juist. Lekker sjiek om op basis van 2 zinnen iemand een rotwijf te noemenHet is nooit chique om te schelden en mensen die dat kiezen zetten alleen zichzelf voor gek.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:verhuisd schreef op 17 mei 2015 @ 20:15:

Lekker kort door de bocht weer: commentaar geven zonder het hele verhaal te hebben gelezen. Oordelen is gemakkelijk en anonimiteit haalt vaak niet het beste in een mens naar boven

Ik heb nog nooit een volledig verhaal gehoord waarna ik dacht "Wat een mooie oplossing" of "Ja, ik begrijp die mevrouw/meneer volkomen".

Wel van/over mensen waarbij het voor de kinderen beter was als het contact werd beperkt en er toezicht was tijdens bezoek. Maar dat zijn niet de mensen die vrijwillig afstand nemen van de kinderen en iedere mogelijkheid om kind(eren) te zien aangrijpen.
aah mama is wat ik noem een goed weer ouder.

Ze komt als het zonnetje schijnt en laat de kinderen barsten als het regent.

Soms komt ze 4 keer per maand (zonnetje) soms ook helemaal niet ( regen)

De kinderen wennen er wel aan, als ze groter zijn denken ze over mama
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Hoe hard iemand ook moet huilen om de relatie waarin hij/zij zit, dat heeft niets te maken met de relatie die hij/zij met de kinderen heeft.
Nou en? Mannen doen dit aan de lopende band en hebben vaak ook maar 2 keer per maand 'n weekend over voor opvang/zorg kids.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 17 mei 2015 @ 20:21:

Nou en? Mannen doen dit aan de lopende band en hebben vaak ook maar 2 keer per maand 'n weekend over voor opvang/zorg kids.Dat vind ik ook waardeloze vaders.
quote:Moiren_ schreef op 17 mei 2015 @ 20:23:

[...]

Dat vind ik ook waardeloze vaders.+1.
'Stomme trut'.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Als ik hoor dat een moeder haar gezin heeft verlaten, denk ik....

" dat zullen wel hele oervervelende kinderen zijn " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Star schreef op 17 mei 2015 @ 20:16:

[...]

Dat is nou de hele bedoeling van dit topic. Sjonge jonge.En als goed forummer heb je de plicht daar aan te voldoen. Anders ben je een kut forummer.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Nee, ik kan me het niet voorstellen.

En ja ik zou sneller geneigd zijn om het te veroordelen.

Zal me steeds afvragen waarom doet een moeder zoiets ???

Met een vader heb ik dat wel weer wat minder.

Ik ben nog niet genoeg geëmancipeerd vrees ik.
quote:zas schreef op 17 mei 2015 @ 20:17:

Of het nu de vader of de moeder is die besluit om zijn/haar gezin de rug toe te keren, is mij om het even. Ik persoonlijk kan me er niks bij voorstellen.

Maar er zijn natuurlijk altijd situaties die leiden tot iets als dit. Werk of persoonlijke omstandigheden die ertoe leiden dat je verder weg moet wonen, of misschien hebben de kinderen wel een keuze gemaakt.... In ieder geval ken ik het verhaal niet en vind het daarom wat kort door de bocht om de moeder meteen maar te veroordelen.

Maar dat is toch iets anders dan 'je gezin verlaten'?

Dat vind ik eerder ouders die scheiden en kinderen die, misschien tot groot verdriet van moeder, ervoor kiezen om bij vader te wonen.
quote:saaaaar81 schreef op 17 mei 2015 @ 20:32:

[...]

En als goed forummer heb je de plicht daar aan te voldoen. Anders ben je een kut forummer.

Gestaft. Jemig.

Ben je selluf.
Hmmm tja, klinkt alsof die mensen een traditionele rolverdeling hadden maar dan andersom, en dat moeder haar werk niet kan combineren met de zorg voor de kinderen. Je mag hopen dat ze dan een ruime kinder- en een beetje partneralimentatie betaalt. Je wordt er in ieder geval niet een mindere ouder van. Soms loopt het zo.
Je kinderen 4 x in de maand zien en soms niet en dan geen mindere ouder?

Al flink aan de sherry gezeten zeker?
quote:Thordis007 schreef op 17 mei 2015 @ 20:37:

[...]

Gestaft. Jemig.

Ben je selluf.
quote:saaaaar81 schreef op 17 mei 2015 @ 20:32:

[...]

En als goed forummer heb je de plicht daar aan te voldoen. Anders ben je een kut forummer.Saaar, ik vind het nogal wat om op basis van tweeregelige reacties maar gelijk te gaan schelde hoor. Je weet toch niet wat de betreffende forummers allemaal hebben gedacht en in welke omstandigheden zij hun twee regels hebben opgeschreven??
Ik kan me d'r voor mezelf niks bij voorstellen. Maar als een man zo'n 'vrije bezoekregeling' wil en kan krijgen zie ik niet in waarom een vrouw dat dan ineens niet zou mogen. En je weet ook niet wat voor verhaal er achter zit he, de OP is een beetje summier zakmazegge.
Werkelijk onbegrijpelijk! Er staat dat het een eigen keuze is en niet noodgedwongen (daar kan ik nog wat extreme redenen bij bedenken). Zoals ik het lees is dit dus geen ouder die geen omgang mag hebben (vanwege jeugdzorg etc).

Iemand die dus af en toe komt opdagen als ze tijd en of zin heeft in haar eigen kinderen?

Nee daar heb ik geen begrip voor. Zo iemand zou ik dan ook veroordelen en niet in mijn

vriendinkring willen hebben. Ik denk niet dat ze beseft dat zo'n keuze (waar de kinderen geen invloed op hebben)

blijvende schade kan aanrichten bij een kind. Een goede moeder werkt aan haar problemen of zorgt voor oplossingen om haar kind toch te kunnen zien (denk aan bezoek onder toezicht, inschakelen omgeving om het kind daar te zien etc).
Dan denk ik: heeft ze die kinderen wel gewild of heeft haar man ze haar opgedrongen? Hadden ze samen besloten dat hij de zorgrol op zich zou nemen en begon hij na een tijdje tóch te zeuren dat ze meer moest doen? Ik ken immers kuddes jonge moeders die liever ieder weekend op hun werk zitten dan op hun kinderen passen. Logisch dat zo'n vrouw hem smeert als ze steeds met jengelende kinderen en een zeurende man zit.
quote:evelien2010 schreef op 17 mei 2015 @ 21:07:

Werkelijk onbegrijpelijk! Er staat dat het een eigen keuze is en niet noodgedwongen (daar kan ik nog wat extreme redenen bij bedenken). Zoals ik het lees is dit dus geen ouder die geen omgang mag hebben (vanwege jeugdzorg etc).

Iemand die dus af en toe komt opdagen als ze tijd en of zin heeft in haar eigen kinderen?

Nee daar heb ik geen begrip voor. Zo iemand zou ik dan ook veroordelen en niet in mijn

vriendinkring willen hebben. Ik denk niet dat ze beseft dat zo'n keuze (waar de kinderen geen invloed op hebben)

blijvende schade kan aanrichten bij een kind. Een goede moeder werkt aan haar problemen of zorgt voor oplossingen om haar kind toch te kunnen zien (denk aan bezoek onder toezicht, inschakelen omgeving om het kind daar te zien etc).Dus al die gescheiden mannen die exact hetzelfde doen (of hun kinderen nog minder vaak hebben) zijn ook niet welkom in jouw vriendenkring?
Shoot first, ask questions later!
Ik ben heel benieuwd welke reacties ze gaan plaatsen/aanpassen.

Wat wij er van vinden vind ik dan weer niet zo relevant. Als het mijn zus of vriendin was dan zou ik er wel iets van vinden.

Edit: ik ken wel een moeder die dit echt heeft gedaan, maar die heeft helemaal geen contact meer met haar kind. Geen behoefte aan. Gelukkig heeft het meisje een hele lieve vader en sinds een paar jaar ook een stiefmoeder, die het kind opvoed alsof het haar eigen is. Ze is bezig met adoptie, maar bio-moeder is regelmatig spoorloos. Dat vind ik echt een $#@$#@wijf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven