4 dagen kinderdagverblijf?

26-08-2008 15:36 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ben een alleenstaande moeder van een knulletje van 4 maanden. Heb nu nog een maand verlof en dan gaat ie naar het KDV. Het eerste jaar 3 dagen en na een jaar 4 dagen. Ik ga nu 3 dagen werken en neem 1 dag ouderschapsverlof op. Weet nu dat ik het zwaar ga krijgen om hem weg te brengen voor die drie dagen. Laat staan 4 dagen volgend jaar! Is 4 dagen niet te veel? Wie brengt zijn kindje ook weg voor 3 of 4 dagen? Hoe gaat dit? Zit me ineens heel erg druk te maken!
Dat is volgens mij onzin. Ik denk dat het aan het kind ligt en niet aan het aantal dagen.[/quote]

Kan ook. Misschien ben ik wel zo'n leuke moeder die zulke leuke dingen doet dat mijn kind alleen maar bij mij wil blijven:)
Elska, je doet net of het slecht is als je je kind niet fulltime naar de opvang wil brengen.

Dat snap ik niet. Wat is daar slecht aan?

Mijn kind gaat twee dagen naar de opvang en is een dag per week met mijn man.

Dat vinden wij leuk.Daar zijn we beide minder voor gaan werken.

Daar gedijen wij goed bij. Wat is het probleem dan?
@ Neele: ben jij te tevreden over het KDV van je kind?

Laat je haar daar met een goed gevoel achter?

Zo te horen niet, en het kan best zijn dat ze dat haarfijn aanvoelt en daarom huilt als je haar achterlaat.
quote:shining schreef op 26 augustus 2008 @ 16:17:

Ik vind het heel veel ja.Voor wie en waarom?
quote:neele schreef op 26 augustus 2008 @ 16:24:

Elska, je doet net of het slecht is als je je kind niet fulltime naar de opvang wil brengen.

Dat snap ik niet. Wat is daar slecht aan?

Mijn kind gaat twee dagen naar de opvang en is een dag per week met mijn man.

Dat vinden wij leuk.Daar zijn we beide minder voor gaan werken.

Daar gedijen wij goed bij. Wat is het probleem dan?Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik vind dat iedereen zijn eigen keuze moet maken. 1 dag of 5 dagen KDV, het zal mij om het even zijn. Iedereen moet lekker doen wat bij hem of haar past. Maar er wordt in NL zo snel geroepen dat meer dan 3 dagen KDV "veel" is en daarmee geimpliceerd dat het niet goed is voor het kind. En dat vind ik nu eenmaal grote onzin!
Mijn kinderen zijn ook vanaf dat mijn verlof afgelopen was (waar ik woonde was het destijds maar 8 weken) 5 dagen per week naar de creche gegaan, mijn man en ik werkten beiden full-time. Ze hebben het beide allebei prima naar hun zin gehad en ik heb niet het gevoel gehad dat het slecht is geweest, voor wie dan ook. In het land waar ik destijds woonde was het heel normaal om beide full-time te werken.

Wel kregen we vele scheve gezichten van mensen om ons heen (familie in Nederland), maar daar hebben we ons nooit veel van aangetrokken. Het zijn twee vreselijk sociale kinderen geworden, bijna altijd vrolijk en altijd blij om ons weer te zien en we zorg(d)en er wel altijd voor dat de tijd die we samen hebben/hadden ook echt tijd is voor ons gezin.

Ik kan me nog een reactie herinneren van een moeder op een ouderavond van de creche. De leidster had het over mijn kinderen en maakte een geintje dat ze tot het meubilair hoorden omdat ze 5 dagen kwamen, waarop een van de moeders uitgilde: "Oh, wat vreselijk, dat doe je toch niet". Even later had ze door dat het over onze kinderen ging waarna ze het snel goedmaakte door er aan toe te voegen: "Wat zal het zwaar zijn voor jullie." Uhuh..

Nu is mijn zoon 4 en dochter 3 en we wonen inmiddels weer ergens anders en ze gaan nu allebei 1 dag van 10 tot 14 en 4 dagen van 9 tot 16 naar school.

Wat denk ik wel belangrijk is dat het buiten de crechetijden allemaal lekker loopt, niet teveel haasten, dus goed plannen, zodat je geen boodschappen meer hoeft te doen, geen eten meer hoeft te koken of wat dan ook, de avond is jullie tijd.

En zeker dat je zelf een goed gevoel hebt over de creche, dat er wordt geluisterd naar jou en wat jij wil, dat je zoontje het er naar zijn zin heeft/lekker in zijn vel zit en ook wat Zwieber zegt dat het misschien nodig is om van kdv te wisselen of zelfs bij oppasouder te gaan kijken. Blijf opletten wat het beste bij je zoon past voor jouw gevoel.

Mijn kinderen zaten beide op een creche met 's morgens de peutergroep wat 's middags werd uitgebreid met Naschoolse opvang(dagelijks 25 kinderen of zo), voor bepaalde kinderen zou dat misschien veel te druk zijn, maar die van mij vonden het geweldig.

Ook van mij respect dat je het alleen moet doen, zie het veel in mijn omgeving en ik doe dat niet zomaar na.

Succes!
quote:neele schreef op 26 augustus 2008 @ 16:17:

De opmerking over ouders die heeeeeel veel geld willen verdienen slaat op de ouders die hun kinderen bij mijn dochter op het kdv hebben zitten.

Voel je dus vooral niet aangevallen als je vindt dat wat jij doet goed is.

Ik zal idd wel ouderwets zijn. En een mutsen moeder.

Maar ik vind idd dat een alleen staande moeder of ouders die door wat voor omstandigheden niet anders kunnen, meer "recht" (als je daar al van wilt spreken) hebben om hun kinderen 4 of 5 dagen te brengen.

Op een basisschool leren kinderen iets.

Op het kdv worden kinderen (in mijn optiek, maar daar zal ik ook wel fout in zitten) bezig gehouden.

Ik heb als muts mijn kind dan ook pas vanaf een jaar naar het kdv gebracht. Omdat ik er moeite mee had een kleine baby daar achter te laten.

Maar dat is mijn persoonlijke keuze.

En gelukkig is iedereen vrij in die keuze.

Wat betreft nederland anders dan andere landen; In de meeste landen ter wereld zijn helemaal geen kdv's voor babies dus dat vind ik een beetje een kromme discussie.

En bijvoorbeeld in Scandinavie hebben moeders zo lang vrij dat een kind al een dreumes is als het naar de opvang gaat.

Overigens heb ik zelf een goede inhoudelijke baan op HBO+ niveau voor drie dagen in de week dus het argument van geen leuke banen minder dan 4 dagen gaat wat mij betreft niet op.

Maar dat was de vraag van TO niet.

Zoals je ziet zijn er erg veel kinderen die het prima naar hun zin hebben voor een hele week op het kdv.

Maak je dus niet te ongerust!

Ik vind juist dat mijn kinderen op het kdv (ook) zo veel leren.

Ik snap je dan weer wel wat kleine baby's betreft, maar het hele kleine is er al snel vanaf en als ze eenmaal een beetje op ontdekkingstocht gaan, is er voor hen op het kdv ook genoeg te doen. Ik merk het aan mijn dochter. Zij is 10 maanden en 'kickt' echt op het speelgoed en de andere kindjes op het kdv.
Whatever, I do what I want
Het is juist zo dat hele volksstammen hun kinderen níet naar een kdv brengen. Die zorgen zelf voor hun kind.

Maar in het rijke westen, waar iedereen zo'n beetje werkt brengt men kinderen dus naar een kdv.

Ik vind het veel voor het kind. Ik vind het veel omdat ik denk dat het goed is voor een kind om de eerste jaren, waarin je de basisopvoeding geeft ( hoe leg je dat nou uit) meer thuis dan op de creche te zijn.

Daarom.
Soms is het niet anders, zoals in het geval als je alleenstaand ouder bent. Maar ik vind het wel veel, en als je de keuze hebt zou ik het niet doen. Maar je hebt niet altijd een keuze...
quote:absoluteEinstein schreef op 26 augustus 2008 @ 16:08:

[...]

Dan is vier dagen voor jou leuker, dan krijg je alles van die kinderen mee.

Maar wat ik me afvraag is (totaal of topic), ga jij sommige kinderen niet missen als ze naar school gaan? Je gaat je toch enigzins hechten lijkt me.

Zeker mis ik die kids. Nu is er vandaag ook 1 voor t laatst (moeder werkt voortaan thuis) en heb ik hem gister voor t laatste gezien. Vond ik niet leuk nee :-)

En idd voor mij wel leuker, ik vind t leuk om ontwikkelingen te zien. Maar ik kan mij voorstellen dat het als ouder ook leuk is om er veel van mee te maken.

Een KDV vind ik ook erg goed hoor dat dat er is. Kinderen leren met anderen omgaan, delen etc En een kind kan je dan vaak makkelijker bij iemand brengen als t al gewend is niet continue bij pa of ma te zijn. Dat zijn paar voorbeelden.

Maar goed wie weet hoe ik erover denk als ik mama ben
quote:shining schreef op 26 augustus 2008 @ 16:29:

Het is juist zo dat hele volksstammen hun kinderen níet naar een kdv brengen. Die zorgen zelf voor hun kind.

Maar in het rijke westen, waar iedereen zo'n beetje werkt brengt men kinderen dus naar een kdv.

Ik vind het veel voor het kind. Ik vind het veel omdat ik denk dat het goed is voor een kind om de eerste jaren, waarin je de basisopvoeding geeft ( hoe leg je dat nou uit) meer thuis dan op de creche te zijn.

Daarom.

En wie zegt dat die volksstammen hun kind ook niet graag naar een KDV zouden laten gaan als ze wel die mogelijkheid zouden hebben??? Dus de opmerking over het "rijke" westen vind ik een beetje raar, zij hebben geen keuze, wij wel. Daar komt bij dat bij die volkstammen waar jij het over hebt, een kind vaak door de hele familie en aanverwanten wordt opgevoed, daar is een veel groter socialer netwerk. Is dat beter dan? Geen idee, ik weet alleen dat je kind 4 dagen naar een KDV brengen niet slecht is.

En tuurlijk heb je altijd KDV waar ze worden beziggehouden en de kwaliteit niet zo denderend is, maar wie zegt dat er bij de basisopvoeding geen KDV hoort. Ik snap het wel dat men soms denkt dat de opvoeding beter op een KDV gedaan wordt dan thuis. Ook dat zijn uitzonderingen, maar ik ben bang dat die er best veel zijn. Die mensen (bij mijn KDV) zijn beter geschoold in ontwikkelingspsychologie etc etc dan ik hoor. Zij weten ook door ervaring meer dan ik met mijn eerste dochter. Ik blijf erbij dat er niks mis mee is en dat we over 10 jaar er weer helemaal anders over denken. Dan is het vast normaal om je kind 4 dagen te brengen. We lopen in ned met een aantal dingen wat betreft kinderen, echt zo hopeloos achter.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Het is maar wat je veel vindt en waar je het mee vergelijkt.

Ik ben meer dan tevreden over onze kinderopvang. Mijn oudste van bijna 11 ging er al heen en mijn jongste van 2 gaat er nu weer heen. Hij weet niet beter. En wij ook niet. En ik heb soms, maar meestal niet, niet het gevoel dat ik weinig van hem meekrijg of veel van hem mis. Hij is erg vroeg wakker, dus tussen 6 en 9 hebben wij tijd voor mekaar. En als het lukt halen we hem vroeg op, rond kwart over 4, en om half 8 gaat ie naar bed. Het is goed zo. Want in het weekend hoeven en moeten wij over het algemeen niets. En zijn we er helemaal voor de kinderen ( boodschappen doen we vrijdag 'savonds)
En op het kdv leren ze in mijn optiek heel veel. Zoals delen, samen spelen, ze knutselen, eten samen, moeten wachten op hun beurt, rekening houden met elkaar zoals jonge baby's. En ze spelen lekker altijd lekker veel buiten. En alles is echt puur ingericht voor de kinderen. En de leidsters hoeven, in tegenstelling tot de ouders, niets anders dan er zijn voor de kinderen. Voor ze zorgen, ze begeleiden etc. Dus ik denk zeker wel dat kinderen er wat van opsteken. En dat kinderen die naar de opvang gingen voor ze naar de basisschool gaan, enigzins al gewend zijn aan lange dagen maken vind ikzelf ook wel een voordeel. Mijn kinderen gingen dan ook meteen al naar de overblijf en naschoolse opvang toen ze 4 waren. Zonder problemen dus inderdaad.

Terwijl ik met eigen ogen gezien heb dat kindjes die geen kdv gewend zijn vaak in het begin toch wel moeite hebben met wennen aan die lange dagen op school. Mijn kinderen hadden dat bijvoorbeeld niet. Maar dat kan ook aan het kind liggen.
quote:Chica34 schreef op 26 augustus 2008 @ 16:51:

[...]

En wie zegt dat die volksstammen hun kind ook niet graag naar een KDV zouden laten gaan als ze wel die mogelijkheid zouden hebben??? Dus de opmerking over het "rijke" westen vind ik een beetje raar, zij hebben geen keuze, wij wel. Daar komt bij dat bij die volkstammen waar jij het over hebt, een kind vaak door de hele familie en aanverwanten wordt opgevoed, daar is een veel groter socialer netwerk. Is dat beter dan? Geen idee, ik weet alleen dat je kind 4 dagen naar een KDV brengen niet slecht is.

Daarover verschillen de meningen dus erg.

Natuurlijk zouden die mensen misschien hun kinderen ook wel naar een kdv willen brengen. Maar dan stel ik even een wedervraag: 'Wie zegt dat de mensne die hun kind naar een kdv brengen dit doen omdat ze dit graag willen? Je hebt soms geen keuze, men moet werken voor zijngeld en dat houdt in dat soms kinderen naar een kdv m oeten.
quote:shining schreef op 26 augustus 2008 @ 17:00:

[...]

Daarover verschillen de meningen dus erg.

Natuurlijk zouden die mensen misschien hun kinderen ook wel naar een kdv willen brengen. Maar dan stel ik even een wedervraag: 'Wie zegt dat de mensne die hun kind naar een kdv brengen dit doen omdat ze dit graag willen? Je hebt soms geen keuze, men moet werken voor zijngeld en dat houdt in dat soms kinderen naar een kdv m oeten.

Daar heb je helemaal gelijk in. Als je geen keuze hebt dan heb je geen keuze en dat alleen al is een rot gevoel. Maar ik irriteer me aan mensen die uitspraken doen dat het niet goed is, en ooohh...wat veel? en.....ouders die heeeel veel geld willen verdienen enz enz.

Ik ken geen onderzoeken die zeggen dat het beter is om je kind 3 dagen te brengen dan 4. We praten hier dus over een gevoel. Een gevoel waar ze in andere landen anders over denken. Ook daar hebben ze niet de wijsheid in pacht (mss hebben ze daar wel harde feiten hoor, dat weet ik niet precies) maar het feit dat we meteen een veroordelende mening hier in Ned hebben vind ik irritant.

TO kan niet anders maar heeft er ondanks dat ook nog een naar gevoel bij en dat vind ik dus niet kloppen en wil ik tegenspreken.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ja maar Chica, ze vraagt om meningen. Dan kun je verwachten dat er ook mensen zijn die zeggen dat ze het wel veel vinden. Het gaat idd om gevoel. Maar inderdaad, soms heb je geen keuze en moet je wel. En dan kun jij je daar wel aan ergeren, maar iemand mag dat dan nog steeds vinden.

Het is niet mijn bedoeling TO om je een rotgevoel aan te praten, absoluut niet. Ik denk alleen wel dat je, als je zo;n vraag stelt, hier of ergens anders, dat er altijd verschillende meningen zullen komen.Als je daar gevoelig voor bent ( weet ik niet), dan zou ik dit soort vragen niet meer stellen. Sommigen vinden het veel, sommigen niet. Maar het gaat erom wat jij ervan vindt. Niet wat wij vinden.

Je zult zien dat het straks gewoon goed gaat

Misschien valt het wel mee als je straks
als je er straks aan gewend bent wilde ik nog schrijven.
Hai,

ik heb nog niet alles gelezen maar ik ben ook alleenstaand en mijn zoon is ook altijd 4 dagen naar het KDV gegaan. Hij is nu 4,5 en zit op school, maar gaat nog steeds 4 dagen naar de BSO, de woensdag ben ik vrij.

Ik vond en vind het niet teveel, mijn zoon heeft altijd erg wel gevaren bij de creche. BSO is wel een stuk zwaarder, dus daar ben ik vele vaker bezig met kijken of ik eens een middagje vroeg weg kan zodat hij een dagje minder gaat, maar goed, zo ver ben jij nog lang niet.

Een van de voordelen die volgens mij nog niet genoemd is - maar ik heb slechts vluchtig de reacties gescand - van 4 dagen KDV heb ik altijd gevonden dat de leidsters mijn zoon ook heel erg goed kenden. Als alleenstaande ouder heb je thuis ook al geen sparringpartner of feedback, en in ons geval was het kdv naast opvang voor mij ook een soort extended family waar ik mijn zorgjes en verdrietjes, maar ook mijn hoogtepunten en mijlpalen mee kon delen. Dat had zeker ook te maken met het feit dat mijn zoon daar gewoon vaak naartoe ging en dat heb ik altijd erg prettig gevonden.

Nog een voordeel is dat je als alleenstaande ouder veel meer geneigd bent jouw ritme aan dat van je kind aan te passen, ipv andersom. Ik merk nog steeds bij vrienden die wel met zijn tweeën zijn dat mijn zoon echt bakken meer onverdeelde aandacht krijgt dan kinderen die met meer dan 1 ouder en/of broers en zussen zijn. When he says jump, I say how high? Dat doe ik niet bewust, maar mijn zoon is naast mijn kind ook mijn enige gezelschap thuis en dat maakt onze band behoorlijk symbiotisch. Door meer dagen creche te hebben dan thuisdagen hou ik de relatie met mijn zoon gezond, heb ik het idee. Ik ben namelijk van mening dat het voor geen enkel kind goed is om continu het middelpunt van het universum te zijn en de creche doorbrak het patroon wat er toch elke keer weer insloop. Ook vind ik het lekker om op zijn crechedagen een break van het zorgen te hebben, die break heb ik namelijk geen enkele avond en geen enkel weekend. Naarmate de jaren vorderden merkte ik dat de creche in dat opzicht ook echt voor mij gezond was.

Verder zorgde de creche ook voor de broodnodige regelmaat, want net wat ik al zei: je past als je in je eentje bent gewoon wat sneller jouw ritme aan aan dat van je kind. Dat maakte onze thuisdagen nogal eens chaotisch.

Mijn zoon heeft trouwens nu al jaren gewoon het ritme van 4 dagen weg, 1 dag thuis, dat sluipt er echt in, merk ik. Hij leeft ook echt naar het weekend toe, en dan hebben we ook echt "vrij".
Am Yisrael Chai!
Oh, ik heb nu wel wat zorgvuldiger de reacties hgelezen en wat iemand anders ook al zei: goede organisatie is essentieel. Ik kook altijd vooruit, ik deed toen mijn zoon nog op de creche zat altijd de boodschappen voor ik hem ophaalde, deed het huishouden op werkdagen als hij sliep en op vrije dagen in zijn slaapjes (of gewoon helemaal niet ) en daardoor was de tijd met hem ook altijd echt voor hem.

En nee, ik heb nooit het gevoel gehad dat hij aandacht tekort kwam of dat ik hem te weinig zag en hoor ook al jaren van vrienden en familie (of zelfs vreemden!) dat ze juist heel erg merken dat mijn zoon zo ontzettend veel aandacht krijgt. If anything, heb ik me vaker druk gemaakt of hij niet teveel aandacht kreeg dan te weinig.
Am Yisrael Chai!
quote:elska schreef op 26 augustus 2008 @ 16:24:

@ Neele: ben jij te tevreden over het KDV van je kind?

Laat je haar daar met een goed gevoel achter?

Zo te horen niet, en het kan best zijn dat ze dat haarfijn aanvoelt en daarom huilt als je haar achterlaat.

Ik ben heel tevreden met het KDV van mijn kind over het algemeen.

Als dat niet het geval was zou ik haar daar weg halen namelijk.

Natuurlijk gebeuren er wel dingen waar ik niet blij mee ben maar dat is vooral beleidsmatig. Belangrijk voor mij is dat de leidsters van mijn kind lief voor haar zijn en dat zij zich er prettig voelt.

Ze heeft moeite met afscheid nemen en huilt dus vaak als ik haar wegbreng.Dat doet ze bij mijn man ook, en die denkt (helaas) niet zo na over de beleidsmatige fouten die er worden gemaakt.

Dus ik denk niet dat ze huilt omdat ze iets aanvoelt.

Wel ben ik het eens met Zoyla die zegt dat haar kinderen makkelijk aan de basisschool zijn gewend door op het kdv te hebben gezeten.

Al ben ik stiekum ook bang dat ze daar heel erg moet huilen:)
Ik vind 4 dagen niet teveel.

Mijn dochtertje van 7 maanden gaat sinds ze 3 maanden is 3 dagen naar de creche. Ze doet het er vanaf het begin al zo goed, dat ik het niet erg zou vinden om haar 4 dagen te brengen. Dit hoeft nu niet, dus doe ik het niet.

Ik blijf het altijd een rotmomentje vinden als ik haar overdraag, ook al heeft ze het er naar haar zin, maar zodra ik met mijn werk bezig ben, ben ik aan het werk, en mis ik haar zelden.

En ze is altijd heel tevreden als ik haar ophaal. Er wordt voldoende met haar getut, en echt gekeken naar wat ze nodig heeft. Als je een goede creche hebt, dan gaat het helemaal goed komen met jullie.

Oh ja, en ik werk fulltime, partner ook, maar ik heb het voordeel dat ik 2 dagen thuis werk. Op die 2 dagen heb ik ook altijd één van de oma's voor een paar uur hier om met mijn dochter te kunnen tutten.
In de eerste instantie zou ik jou willen meegeven dat je in mijn ogen niet per se een 'alleenstaande moeder' alswel een zelfstandige moeder bent! Heel knap, mijn moeder heeft het ook gedaan en ben niet verkeerd terecht gekomen hoor haha. Heb liefde genoeg gehad, liefde zit niet alleen in tijd ik ken zat ouders wiens kinderen thuis zijn maar de ouders niet echt naar ze omkijken. Je moet je niet schuldig, je wilt je kind toch ook een toekomst bieden en tja helaas hoort daar ook een financiele kant bij..
quote:toby schreef op 26 augustus 2008 @ 15:36:

Hoi ben een alleenstaande moeder van een knulletje van 4 maanden. Heb nu nog een maand verlof en dan gaat ie naar het KDV. Het eerste jaar 3 dagen en na een jaar 4 dagen. Ik ga nu 3 dagen werken en neem 1 dag ouderschapsverlof op. Weet nu dat ik het zwaar ga krijgen om hem weg te brengen voor die drie dagen. Laat staan 4 dagen volgend jaar! Is 4 dagen niet te veel? Wie brengt zijn kindje ook weg voor 3 of 4 dagen? Hoe gaat dit? Zit me ineens heel erg druk te maken!

Voordat je je druk gaat maken, hoe dacht je er voorheen over?

En wat zegt je gevoel nu?

Volgens mij wil je minder gaan werken maar is dat niet mogelijk, klopt dit?

Ja het word druk maar het is ook druk als je thuis blijft.
Ik ben ook een alleenstaande moeder.

Mijn zoontje is net 4 geworden dus 4 dagen KDV is niet meer aan de orde.

Door omstandigheden werk ik niet veel en om heel eerlijk te zijn ben ik blij dat ik daardoor veel van mijn zoontje heb kunnen meemaken.

Hij ging 6 dagdelen per week naar KDv en de andere door de weekse dagen was hij bij mij en het weekend is hij bij zijn vader.

Ik zou hem bij 4 of 5 dagen KDV dus heel weinig zien en dat zou ik vrezelijk vinden.

En niet omdat hij het niet goed en of leuk zzou hebben op het KDV maar IK wil ook graag dingen van hem meemaken en leuke dingen met hem doen en ja ook de minder leuke dingen.

IK was/ben erg tevrden over het KDV waar hij naar toe ging en nu alleen vrijdags nog gaat.

En hij leerde er wel degelijk wat. Al was het maar dat hij ook eens moet wachten want thuis was hij alleen met mama en dan krijg je al snel (te) veel aandacht.

Ook qua aktiviteiten leerde hij er veel.en de overstap naar de basisschool, is zeer soepel verlopen.Mede door het KDV die daar het laatste jaar erg mee bezig waren.

Maar idd als je alleenstaande ouder bent dan heb je minder keuze dan als je met zijn tweeen bent.

Ik vind het dus niet perse slecht voor een kind maar zou het zelf vrezelijk vinden.

Ik wil als ouder de eerste stapjes zien, het eerste woordeje enz enz.

Maar nogmaals als alleenstaande ouder heb je meestal minder keuze.
Op het KDV waar ik heb gewerkt zaten 3 kindjes uit hetzelfde gezin voor 4 dagen op het KDV. Deze kindjes vonden het allemaal prima, ze konden lekker spelen etc. Voor de ouders lijkt het me toch een naar gevoel. Dat je een kindje 4 dagen ergens naar toe brengt. Je mist ook veel van de ontwikkeling naar mijn idee.

Doe wat goed voelt. Als jij er een goed gevoel bij hebt (en je geen andere keuzes hebt) doe het dan! Je kindje zal zich prima vermaken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven