Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Nou anke ik mag hopen voor je dat het gaat werken met die vitamines ook al heb je er zelf niet helemaal vertrouwen in.

Laura pas je wel op dat je je kruid niet verschiet tijdens de testrun. Van een testrun moet je namelijk ook weer herstellen en je hebt maar zes dagen meer tot zaterdag.

Heb vandaag feitelijk mij trainings halve marathon al gehad. Nou ja iets langer want het was 21,3km in 1hr41. 6 blokken van 3 km op oplopende snelheid. Begonnen met een eerste 3km rustig duurlooptemp en na 18km uitlopend naar huis.
quote:baukje schreef op 06 juni 2015 @ 22:03:

Rozijntje zou toch proberen om donderdag een hele korte training in te lassen. Tien minuutjes inlopen, een paar korte versnellingen van zomaar een paar minuten of misschien zelfs maar 90sec. en tien minuten uitlopen. Kost je nauwelijks tijd en anders gaat er wel heel veel van het trainingseffect van de voorafgaande trainingen verloren door 3 dagen helemaal niet te lopen.

Oké, dankje voor je antwoord.

Woensdagavond kan dan misschien wel. Donderdag gaat namelijk echt niet lukken. Dat moet toch ook wel kunnen?

Ik hoor juist steeds om me heen dat ik de laatste week heel rustig aan moet doen en niet meer moet hardlopen maar dat leek mij zoiezo al niet verstandig.

@Laura, hoeveel km ga je lopen?
Even wat gas terug nemen voor een wedstrijd betekend zeker niet dat je helemaal niets moet doen. Met trainingen bouw je op en meestal ligt de piek ergens tussen de 24-48 hr na de laatste training. Door dan weer te gaan trainen bouw je verder op, ga je te snel weer trainen terwijl je niet goed hersteld bent dan breek je meer af maar wacht je te lang met weer gaan trainen (0f wedstrijd te lopen) dan gaat je conditie ook weer achteruit.

Nu is de snelheid van herstel, het piekmoment na training heel persoonlijk en afhankelijk van de wijze van training. Maar voor een ieder gaat op dat je de laatste week/dagen moet proberen met zo weinig mogelijk omvang zo efficient mogelijke trainingen te doen. NIet trainen is niet efficient, te lang trainen is ook niet efficient, een testloop over in verhouding tot de wedstrijd te lange afstand is niet efficient. Vaak moet je het zoeken in korte trainingen met korte versnellingen. Duur vermogen blijft namelijk lang in takt, snelheid verdwijnt al na een week daarop niet trainen.
anky, 5 km in 27 minuten met die temperaturen, petje af hoor. Ik doe het je niet na.

Wat vervelend dat de uitslagen zo onduidelijk zijn.

Rozijntje, ik sluit me aan bij baukje: probeer nog wat te lopen tussen dinsdag en de wedstrijd. Je moet de week voor een wedstrijd niet voluit gaan, maar helemaal niet lopen is zonde van je opgebouwde snelheid. Drink veel de hele week (water, geen drank ), eet goed, slaap zo goed mogelijk. Als je de nacht van tevoren door zenuwen wat minder slaapt, is dat niet erg als je de rest van de week gewoon goed uitgerust hebt.

Laura, hoe was je testrun?

Net terug van wederom 8 km. Vorige keer was diezelfde afstand op rustig tempo met een sprintje aan het eind, nu op een constant hoger tempo en nog een versnelling aan het eind. Het is perfect loopweer, was echt genieten.
This is an unacceptable timeline
@Rozijntje: Ik doe meestal ook wat rustige loopjes de week voor een wedstrijd, het liefst loop ik 2 dagen voor de wedstrijd een paar kilometer met wat versnellingen om m'n lichaam voor te bereiden zonder het al te veel te belasten. Als ik helemaal niet zou lopen dan wordt mijn lichaam stijf en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling!

@Anky: Ik hoop dat het inderdaad op te lossen is met vitamines!

@Anke: Pfff een wedstrijd met dat soort temperaturen, dan loop ik liever in de regen!

@Baukje: Je zoon heeft blijkbaar jouw wedstrijdmentaliteit geërfd haha. Knap hoor, zo'n snelle tijd!

Het is inderdaad perfect loopweer vandaag! Ik kom net terug van een rondje van zo'n 15km, ik heb een marathonschema van m'n nieuwe trainer gekregen en moet elke week een lange duurloop doen op een rustig tempo (voor mij is dat 6 min/km). Het is wel even wennen omdat ik eigenlijk nooit zo rustig loop, maar het loopt wel lekker! Donderdag had ik weer intervaltraining, in totaal hebben we toen ook zo'n 11 km gelopen dus ik heb flink wat kilometers gemaakt deze week! M'n kuit houdt het gelukkig goed vol dus dat is fijn!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Het weer was idd heerlijk! Mijn benen zijn supersnel verkleurt tijdens het lopen :O

Oké, dankjulliewel voor de adviezen.

Vanmorgen de laatste lange duurloop (ruim 21 km).

Ik ga woensdag (maar als het lukt donderdag) avond dan nog even een rustige interval training van 5 km doen en die 10 km van dinsdag doe ik dan ook gewoon. Moet het dan goed komen?

En na de wedstrijd, wat kan ik dan het beste doen voor herstel?
quote:rozijntje87 schreef op 07 juni 2015 @ 16:30:

Ik ga woensdag (maar als het lukt donderdag) avond dan nog even een rustige interval training van 5 km doen en die 10 km van dinsdag doe ik dan ook gewoon. Moet het dan goed komen?

En na de wedstrijd, wat kan ik dan het beste doen voor herstel?

Volgens mij komt het dan helemaal goed.

En achteraf: goed uitlopen en een cooling down doen (ik doe graag wat yoga). Iets eten met eiwitten (kwark, omelet, zoiets, al is een broodje natuurlijk ook prima), en genoeg blijven drinken. Na het douchen is het fijn om je benen te masseren met wat olie. En vooral genieten van je prestatie en lekker uitrusten. De eerstvolgende training rustig aan doen.
En voor de wedstrijd goed inlopen rozijntje, dus beginnen met een goede warming up.

Gioia waarschijnlijk heb je het al verteld, maar welke marathon heb je in de planning?

Ik wil ook voor een najaars marathon gaan. begin zo ergens in juli als ik hersteld ben van de trail met de gerichte opbouw.

Ja betreffende zoon kan wel tot het gaatje gaan, komt ook niet zelfden kotsend over de finish.

Zojuist op de trampoline pal in zon in slaap gevallen. Vrees dat ik wat oververhit ben geraakt.
Oh en ik had zelf nog een vraag:

Een vriendin van mij wil beginnen met lopen. Nu zijn goede schoenen natuurlijk belangrijk, maar ruim 100 euro besteden aan schoenen terwijl je nog niet eens weet of hardlopen wel iets voor je is, is natuurlijk een beetje veel. Iemand tips voor goedkope schoenen of een andere oplossing?
Laat die goede schoenen een stok achter de deur zijn. Juist in de allereerste opbouw liggen de blessures op de loer en zijn die goede schoenen het belangrijkste. En mijn insteek is dat je iets altijd een half jaartje moet proberen voordat je weet of het iets voor je is. En blijkt het dan niets te zijn het hardlopen zijn de inmiddels toch al wel goed gebruikte schoenen nog prima voor andere sportieve bezigheden te gebruiken.
Ik wil weer Amsterdam gaan lopen Baukje. Bij m'n atletiekvereniging zijn aardig wat mensen die die marathon gaan lopen dus we gaan er met een groep voor trainen. Ik had zelf ook wel een andere willen lopen maar ik vind het wel heel gezellig om er met een groep voor te trainen. Dan kan ik ook de lange duurlopen met anderen lopen, wel zo gezellig!
Gezellig toch als je zo samen naar een doel toe kunt werken. ik moet nog even afwachten welke het gaat worden.
Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad wel fijn is, met een groep trainen voor dezelfde wedstrijd. misschien dat ik me ook ooit weer bij een atletiekverening aanmeld.

Ik heb zondag 16 kilometer gelopen door twee keer hetzelfde rondje te doen met twee stukjes er aan vast. Zo kon ik op een bepaald punt een flesje water neerleggen waar ik drie keer langs kwam. Onderweg water drinken beviel wel. Ik kwam veel 'frisser' thuis. Wel grappig dat ik sommige fietsers en wandelaars twee keer tegen kwam!
De voordelen van in de groep trainen heb ik ook jaren ervaren en die zijn er zeker. Maar er zijn ook nadelen zoals er zijn dat je toch vaak je aanpast aan het tempo van een ander of je er in ieder geval door laat meeslepen. Je kunt niet met een echt persoonlijk passend op maat schema werken terwijl buiten dat een persoonlijk schema al beter op maat is dat toch zeker het geval is als je een weekje ziek bent geweest, blessure hebt. Vaak ben je dan geneigd om even voor jezelf te gaan trainen en dan de draad van de groep weer op te pakken. En dat laatste is dan toch een risico.

Bovendien kost het echt veel meer tijd. zelf loop je weg vanuit huis, met een groep spreek je ergens op een bepaalde tijd af waar je eerst naar toe moet. Maar gezellig is het natuurlijk wel.

Met name bij mijn eerste marathon hadden we een heel gezellig groepje. En werden vooral ook de lachspieren geoefend.

Heb mijn bevestiging voor de zevenheuvelen loop gekregen dat ik in aanmerking kom voor de 'speciale status" dus mijn opgegeven wedstrijden zijn goed gekeurd voor het te behaleven limiet.
Hoi hoi, ik ben sinds een tijdje stiekeme meelezer in dit topic en kom graag mee posten! In de zomer stoppen de trainingen van m'n atletiekvereniging en dit topic motiveert denk ik om zelf door te blijven trainen

Zal me even voorstellen: ben in de winter van 2013 begonnen met hardlopen, helemaal vanuit 0 met een start to run schema. Hierna heb ik me aangesloten bij een atletiekvereniging waar ik 2x per week train. Tot een paar maanden geleden ging dit erg wisselvallig, heb veel problemen gehad met shin splints waar ik maar niet vanaf kwam. Nu lijkt het weg te zijn (afkloppen!)

Nu ik van de klachten af ben, probeer ik wat gerichter te trainen d.m.v intervalschemaatjes op de baan. Doe dit pas een maand ofzo maar merk echt veel effect, heb afgelopen weekend 23.19 op de 5km gelopen :D binnenkort wil ik rustig gaan uitbreiden naar 3 trainingen per week, hoop dat ik er dan nog meer uit kan halen.

Leuk dat er zoveel verschillende mensen met verschillende doelen posten in dit topic. Vind de afstanden die jullie lopen heel knap! Wat ik ook bewonderenswaardig vind is de wedstrijdmentaliteit van jou en je zoon Baukje. Als ik probeer om echt diep te gaan op een wedsrtijd word ik zo chagrijnig, en dan ga ik maar gewoon wat langzamer.. Hoe doe jij dat? Lijkt me overigens wel heel gezellig, zo'n fanatiek hardloopgezin.

Tyche, dat is inderdaad vervelend, meteen zo'n dure schoenen. Ik heb toen ik begon een tijdje op de oude hardloopschoenen van mijn moeder gelopen en dat ging wel goed gelukkig... Zijn dan weliswaar hardloopschoenen, maar wel al op gelopen door iemand anders dus verstandig zal het vast niet zijn. Ik vrees dat ze maar zo moet denken: hardlopen is eigenlijk een heel goedkope sport, het enige wat je écht nodig hebt zijn schoenen, dus investeer daar dan maar in. Beetje jammer dat je dat dan meteen moet doen, maarja :(
Hoi,

Ik ga het topic nog doornemen, maar heb een vraag voor de duurlopers hier. Wat gebruiken jullie om energie aan te vullen tijdens je lopen tussen de 25 en 45km? Ervaringen met repen, gels, drankjes, gewone voeding,, wat heeft de voorkeur? En qua merken?

Ga nu wel even een stuk van het topic doornemen, misschien kom ik ook nog tips tegen, maar het is nogal veel dus ik hoor graag wat de ervaringen hier zijn!
@Blijekip, zelf loop ik niet ver genoeg om energie aan te moeten vullen tijdens het lopen maar als je zo iets wil doen, is een isotone sportdrank wel een goede aanvulling.

Je hebt ook nog een hypertone en een hypotone sportdrank maar een isotone sportdrank heeft de zelfde osmolariteit waardoor het snel opgenomen wordt. Hypertone onttrekt vocht uit het bloed en dat is niet handig met hardlopen. Hypotone is eigenlijk gewoon water.

Isotone zie je vaak al in de naam van de sportdrank dus het is niet moeilijk om te vinden. Succes!
Die warming up en koeling down gaat goedkomen.

Met voeding weet ik me wel raad.

2 dagen na de wedstrijd een rustig loopje? of beter eerder/later? Ik ben wel een beetje bang voor spierpijn omdat ik waarschijnlijk toch wel meer ga geven dan bij training dus dat hoop ik wel zo veel mogelijk te voorkomen.
@Rapidash: Welkom! Hopelijk kunnen we je inderdaad motiveren om lekker door te trainen in de zomer! Intervaltraining schijnt inderdaad heel goed te helpen bij de snelheidsopbouw, ik hoop dat ik ook sneller word door het trainen bij een vereniging!

@Blijekip: Ik vind zelf gelletjes het fijnst. Ik heb in het begin wat varianten gekocht en inmiddels weet ik wel wat ik het lekkerste vind maar dat lijkt me erg persoonlijk. Mij bevalt Born het beste, en dan de smaken appel, banaan en koffie. Van sportdrank word ik misselijk, ik drink daarom liever water. Soms meng ik er wat ORS doorheen om toch wat extra zout binnen te krijgen, of ik gebruik van die extran bruistabletten met extra water. Banaan vind ik ook lekker maar dat is zo lastig meenemen. Ik heb ook weleens van die repen gebruikt maar ik vind het niet zo fijn om te kauwen tijdens het lopen. Ik zou gewoon wat uitproberen want het lijkt me voor iedereen anders.

@Rozijntje: Ik heb begrepen dat je het beste de dag na je wedstrijd even kort kunt uitlopen, een paar kilometer op een rustig tempo.

@Baukje: Ja zo'n groep heeft voor- en nadelen, daarom vind ik het wel fijn dat ik maar 1 training met de groep heb (en de vereniging zit vlak bij mijn werk). Zo kan ik en gezellig met de groep trainen en in mijn eigen tijd de andere trainingen afwerken. En er zitten zowel snellere als langzamere lopers in de groep, dus als ik een keer ziek ben geweest kan ik met de langzamere groep meelopen maar ik kan mezelf ook uitdagen met de snellere lopers.
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe Rozijntje en Gioia! Ja ik lees en hoor veel dat de ervaringen met gelletjes e.d. heel persoonlijk zijn, dus moet wat uitproberen inderdaad, maar ja...waar te beginnen het VIVA forum biedt dan altijd wel een goed startpunt haha. Ik dacht om eerst te beginnen met een paar Amacx gelletjes en reepjes om te proberen, die zijn niet zo duur.

Wat betreft drankjes, ik heb een (heel fijne) sportriem waar 1 fles van 600ml in past, daar neem ik water in mee, dus meer kan ik eigenlijk niet dragen tenzij ik weer een nieuwe sportriem aanschaf wat ik op dit moment niet echt van plan was en meer wil ik eigenlijk niet meezeulen. Ik pak eigenlijk nooit de aangeboden sportdrank onderweg (vaak AA) maar misschien is dat toch een idee om wel te doen. Tot nu toe heb ik een keer die tabletjes van isostar gehad bij een halve marathon, gaf me wel een oppepper en gisteren heb ik een dadel geprobeerd, maar dat was geen succes (kreeg het niet goed weg).

Rozijntje, ik las dat je je eerste halve gaat lopen volgende week, succes alvast! Ik doe niet echt aan 'serieus trainen zoals het hoort' dus kan je niet echt tips geven verder. Ik doe gewoon wat goed voelt en wat me logisch lijkt. Een stukje fietsen kan wel lekker zijn voor de benen en bij spierpijn rustig aan doen. Las ik dat jij aan yoga doet (of haal ik je nu door elkaar met iemand anders)? Misschien is dat wel lekker? Je hoeft niet bang te zijn voor spierpijn, gaat vanzelf wel weer over! Althans, dit is mijn nuchter ik-loop-vooral-voor-mijn-lol advies wat echt niet altijd het beste is, maarja...works for me
Dag meiden! Bedankt weer voor alle adviezen! heel fijn!!

De testrun ging gister heel goed. Er werd in 5 groepen gelopen met een gemiddelde snelheid van 12, 11, 10, 9 en 8 km per uur.

Mijn doel is om 10 km per uur te gaan lopen, maar als ik zelf loop, kom ik daar zelf steeds net niet aan. Ik zit altijd rond de 9,5 km per uur. Dus vond ik het best lastig kiezen. Heb er voor gekozen om bij de 10 aan te sluiten. En dat ging in het begin best goed!! Ik kon het tempo goed bij houden, maar wat vond ik het gisterochtend al warm zeg!! Ik lees hier dat iedereen het gister perfect loopweer vond, nou ik had best last van de warmte..

Ongeveer halverwege het parcours vond ik het lastig om het tempo bij te houden en begon ik aansluiting te verliezen. Toen we de 8 km per uur inhaalden, werd er gezegd dat ik daar aan mocht sluiten, maar ik wilde toch proberen om weer bij de 10 km aan te sluiten. Dit lukte even, maar daarna ging mijn tempo toch weer iets om laag. Uit eindelijk 1 minuutje later dan de 10 km groep binnen gekomen en dus prima binnen mijn streeftijd binnen gekomen. Als het zaterdag ook zo gaat, teken ik er voor. Maar helaas zal er dan niet iemand lopen waarvan ik weet dat hij/zij in een bepaald tempo loopt waar ik mij aan op kan trekken.

Vandaag minder spierpijn dan tijdens de meeste trainingen die ik zelf doe, dus ik mag niet klagen!

Baukje, ik waardeer je advies enorm, maar ik denk niet dat mijn wedstrijd as zaterdag te lijden zal hebben van de testrun van gister. Komende week hou ik er natuurlijk wel extra rekening mee met trainen. Dat was ik sowieso al van plan.
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Blije kip: ik heb een proefpakket besteld met verschillende merken gelletjes. Tot nu toe vind ik SIS en de banaan van Born het fijnst. Repen vind ik niets, het moeten kauwen werkt voor mij niet tijdens het lopen.

Mijn nachtdienst zit er weer op, ben even moed aan het verzamelen om straks een duurloopje te doen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Blije kip belangrijkste tip is denk ik dat als je zo lang gaat lopen dat je extra voeding nodig hebt je niet pas moet gaan beginnen vanaf de 25km maar gelijk al naar een paar km beginnen met aanvullen. zelf houd ik dan iedere 20-25min aan. Je maag schijnt grotere hoeveelheden namelijk beter op te nemen dan steeds kleine slokjes. Ik gebruik tegenwoordig alleen isostar endurance die bevat in isotone oplossing meer koolhydraten dan de gewone isostar die in winkels verkrijgbaar is. Doordat er in de isotone oplossing zoveel koolhydraten zitten is dat voor mij genoeg aanvulling als ik voldoende drink (voor mij 500-600m per uur). Ik begin dan voor de start al wel met al een kwartier voor de start een halve liter van de drank te drinken.

Voorheen heb ik wel gels gebruikt van AA en van sqeezie maar als je er niet voldoende bij drinkt nemen ze niet goed op en ze zijn zo geconcentreerd dat je wel heel veel moet drinken wil het richting isotone oplossing gaan. Bij warm weer en bij vermoeidheid (en dus een slechter doorbloedde maag) werkte het bij mij niet meer na tevredenheid.

Bij ultra's of bij heel warm weer ga ik soms over op cola.

Rozijntje uitlopen /herstelloop moet je eigenlijk binnen de 24 hr doen en zeker niet de tweede dag. Die moet je altijd als rustdag aanhouden omdat je dan je energie nodig hebt voor het herstel. De belangrijkste opbouw van de spierschade vind namelijk in de tweede 24 hr na de activiteit plaats. De eerste 24 uur heb j nog baat van de extra doorbloeding en dus actief herstel. In de tweede 24 hr heeft het alleen averechts effect. Dus voel je je de eerste 24 hr niet goed genoeg om uit te lopen dan de tweede dag ook gewoon overslaan. Beter geen herstel loop dan een herstelloop die feitelijk een uitstel van herstelloop is.

Gioia toen ik nog gezamenlijk trainde voor de marathon deden we alleen het rustig duurloop tempo samen maar de tempoblokken liepen we wel ieder voor zich en dan draaide de snelste tegen het einde van dat blok om om de rest op te vegen.

Laura ervaren wedstrijd lopers reken 1 1/2 dag per wedstrijd km aan herstel. waarom denk jij dat het voor jou niet op zal gaan? En veel ervaren wedstrijd lopers lopen nog wel een wedstrijd kort voor hun geplande wedstrijd waar ze willen pieken maar dan nemen ze een tempo wat ze goed beheersen en jij hebt zelfs een tempo gekozen boven je kunnen. Kortom hier zal je hoe dan ook van moeten herstellen. Ben benieuwd naar de visie van je trainer hierover want die staat er schijnbaar wel achter.

Nu moet je en herstellen en je kunt deze week nauwelijks gebruiken voor nog wat kwaliteit in de trainingen. Hoe denk je dat tot een trainingspiek te kunnen komen a.s zaterdag.
Rapidash welkom. Wat jammer dat jullie trainingen niet doorgaan in de zomer maanden. Hier gaan de trainingen altijd door en vangen hulptrainers eventuele vakanties op. Mijn eigen trainer is de laatste jaren wel altijd in de winter 6 weken in het buitenland. Maar hij maakt dan gewoon toch mijn schema, ik kan hem gewoon mailen en ik kan gewoon op de baan bij zijn andere groep terecht.

Ik wordt juist chagrijnig als ik het idee heb om niet genoeg diep te zijn gegaan. Ja achteraf dan. Tijdens wedstrijden denk ik vaak waarom doe ik dit mezelf aan, na deze keer stop ik ermee. Maar ik maak altijd af waar ik aan begonnen ben. Opgeven is geen optie. Ik ga niets proberen maar ga dingen doen en ja dan kom je jezelf soms aardig tegen.

Nu moet ik zeggen dat met de hartproblemen ik wel wat voorzichtiger en soms 'te lief' voor mezelf ben geworden. Maar daar baal ik dan achteraf gewoon heel erg van.

Mooie tijd hoor op de vijf en dat gaat als je eenmaal fanatiek kunt trainen vast nog verder verbeteren.
@Baukje, Dan heb ik het helemaal verkeerd ingeschat. Ik heb geen trainer, heb geen ervaring en er totaal geen verstand van. Ik ging af op mijn gevoel en ik heb geen spierpijn of vermoeide benen. Voel mij lekker fit vandaag en als ik zelf ga hardlopen heb ik de volgende dag wel eens spierpijn of een moe gevoel in mijn benen.

Nogmaals, ik vind jou advies erg prettig, maar je laatste bericht aan mij gericht komt bij mij erg scherp over. Ik zat verkeerd en waarschijnlijk heb ik gister echt een verkeerde beslissing genomen.

De toon in je vorige bericht laat mij ernstig twijfelen of ik wel thuis hoor in dit topic als amateur.
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven