Werk & Studie alle pijlers

Rijkstrainee 2015

16-04-2015 13:45 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Via google zag ik dat er voorgaande jaren actieve topics over het Rijkstraineeship waren aangemaakt, maar dit jaar volgens mij nog niet. Ik vroeg mij af of er mensen zijn die dit jaar mee gaan doen met de selectie, en of jullie ervaringen willen uitwisselen.

De inschrijving sluit morgen,en ik ben nu bezig de laatste puntjes op de 'i' te zetten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel spannend vind, ik wil deze traineeship echt héél graag gaan doen, dus ik doe erg mijn best om dat in mijn motivatie over te brengen!

Heeft iemand de capaciteitentest al gedaan, en zo ja, hoe was de score? Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die voorgaande jaren hebben meegedaan en wat jullie scores waren (en of je door was naar de volgende ronde of niet). Zoals jullie misschien tussen de regels door kunnen lezen ben ik een beetje onzeker over mijn score (vooral de cijferreeksen vielen tegen...) dus ik probeer een inschatting van mijn kansen te maken!

Ik hoop dat er mede-kandidaten aanwezig zijn, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Liefs
WIE heeft een gesprek bij DEFENSIE?

Iemand die morgen of overmorgen een gesprek heeft of misschien nog volgende week maandag?

Wil je liever verplaatst worden naar volgende week vrijdag 5 juni?
Heb inmiddels het gesprek gehad en de beoordeling in de pocket. Nu afwachten! Meer mensen al een gesprek gehad?
pluk de dag
Wow dat is snel gegaan Peronne!
Ik heb vanmiddag mijn gesprek. Heeft iemand nog tips en trucs? (EZ'ers?)
Ik zou je netjes kleding, dus echt een pak. Probeer ook veel brede kennis te laten zien. (geen idee welke directie)

En kom op tijd.
Heel even uit de meelees-stand om jullie succes te wensen. Ben best onder de indruk van de rijkstrainees die ik tot nu toe in mijn team heb gehad. Je mag best trots op jezelf zijn als je door de selectie komt.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Lill1989 schreef op 03 juni 2015 @ 09:17:

Wow dat is snel gegaan Peronne! Wanneer had je het gesprek? Ik heb het gesprek ook gehad, maar nog geen beoordeling.Het staat in je dossier, ik kreeg er ook geen mail van..
pluk de dag
quote:paardenbanjo schreef op 03 juni 2015 @ 09:31:

Ik heb vanmiddag mijn gesprek. Heeft iemand nog tips en trucs? (EZ'ers?)Heb je een goed gevoel eraan overgehouden?
pluk de dag
Ik heb maandag mijn gesprek, maar in mijn dossier staat echt al voor welke plek het is. In hoeverre werd er jullie gevraagd naar het ministerie waar je voor solliciteert, of is het gesprek meer gericht op je competenties, voorbeelden ed. Alvast bedankt!
Ik kreeg de vraag "waarom EZ?". En natuurlijk de algehele motivatie voor het programma. Verder was het 45 minuten lang babbelen over gedragsvoorbeelden voor de competenties. @Peronne, heb er een medium tot goed gevoel aan over gehouden, maar het ging niet vlekkeloos.
Ah ja het staat inderdaad in mijn dossier nu!
Wat vroegen ze allemaal? Ik heb echt geen idee hoe ik me moet voorbereiden
Zorg dat je voor ieder gedragsvoorbeeld dat je hebt opgeschreven nog een extra voorbeeld paraat hebt. Ook voor netwerken en overtuigingskracht. Het is ook goed om na te denken over voorbeelden waar je competenties niet goed gingen.
Ik heb net gehoord dat ik het helaas niet ben geworden. :( Erg jammer, ik had wel een goede beoordeling van het interview, maar er waren toch sterkere kandidaten. Veel succes allemaal nog met de gesprekken!
pluk de dag
Jammer, Peronne! Wel al een goed teken dat je zo ver bent gekomen, dan moet het vast niet heel moeilijk zijn om een andere leuke baan te vinden Succes met zoeken!
iemand anders tips? lijkt me best veel vragen voor 1 uur tijd!
Mijn ervaring is dat de gedragsvoorbeelden (competenties) echt het meest belangrijk zijn. Zorg dat je er tenminste twee per competentie hebt. Het gaat er niet om te laten zien hoe perfect je wel niet bent (dat is tenslotte niemand), maar probeer wel aan te geven wat je van een situatie geleerd hebt. Ook leervermogen is tenslotte een competentie, en een beetje zelfreflectie is nooit weg.

Probeer je voorbeelden zo te kiezen dat ze ook iets vertellen over wat je hebt gedaan in de afgelopen tijd. Dus niet allemaal voorbeelden uit je studie, maar ook uit bijv. je bestuursjaar, buitenlandervaring, (vrijwilligers)werk of zelfs je privéleven (dat laatste vanzelfsprekend niet teveel).

Ook is de kans groot dat er nog naar je maatschappelijke betrokkenheid/betrokkenheid bij het beleidsveld van je ministerie gevraagd gaat worden; ook dat is handig om voor te bereiden.
De anderen al iets gehoord? Hoe ging je gesprek Conni?
heb er niet een super gevoel over, ik weet niet hoe het zwaar het gesprek meetelt maarja de zenuwen speelden bij mij een grote rol
Had geen goed gevoel (of denderende beoordeling) na het gesprek. En heb net ook een telefoontje gehad dat ik het helaas niet geworden ben. Jammer!
Spannend!
Conni20 heb jij al iets gehoord? Ik zit ook op telefoon te wachten..
Ik ga aan de slag als Rijkstrainee:)

Nog meer gelukkigen?
ik heb mijn beoordeling binnen. Had afgelopen week het gesprek gehad met VWS en nu wachten op het telefoontje.

De beoordeling ziet er op zich goed uit en heb er goede hoop op dat ik binnen een aantal dagen uit mijn lijden verlost wordt :p

Maar wordt iedereen nu gebeld, of alleen de mensen die door zijn?
Zijn er mensen hier van ocw die al gebeld zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven