Aanvaring met ouder bij peuterspeelzaal

03-09-2008 12:17 174 berichten
Ik was net met mijn 4-jarige dochter bij de PSZ om mijn zoontje op te halen.

We moeten daar buiten wachten en daar staat een soort speel-auto waar dochter op speelde.

Ze zat op het toestel, ongeveer een meter van de grond, en naast haar klom een jongetje van een jaar of 5-6, zoon van een andere moeder of vader die er stond te wachten (ik wist niet van wie het kind was).

Het jochie zet zijn schoenen tegen mijn dochter's schouders/romp en begin haar te schoppen, zodat ze er bijna af viel.

Hij deed dat steeds weer.

Ik riep naar mijn dochter dat ze er gewoon op mocht blijven spelen, maar het jochie ging door met schoppen en trappen en duwen.

Ik riep eerst naar de jongen dat hij niet zomaar mocht schoppen en hij antwoordde met: doe ik lekker wel, doe ik toch wel.

Toen ben ik er naar toe gelopen, en zei weer tegen de jongen dat hij niet mag schoppen.

En hij gaf weer het zelfde antwoord: ik doe het wel, ik doe het toch.

Toen heb ik hem van het speeltoestel af gehaald, gewoon op een rustige manier.

En toen stond ineens de moeder bij me, ik moest van haar kind afblijven.

En toen ik zei dat hij mijn dochter aan het schoppen was zei ze dat mijn dochter dat dan maar zelf op moest lossen.

En vervolgens zei ze dat ik, als haar zoontje problemen maakte, maar bij haar moest komen.

Ten eerste wist ik helemaal niet wiens kind het was.

En ten tweede, als mijn dochter het maar alleen op moet lossen, dan moet hij het toch ook zonder zijn moeder oplossen, of zie ik dat verkeerd.

Als ik een soortgelijke situatie had gehad op bv een buurtspeeltuintje, waar de ouders er niet bij zijn, dan had ik de jongen na een aantal keren gewoon vragen ook bij mijn dochter weggehaald.

Toch voel ik me er erg onzeker over (ben huilend bij de PSZ weggegaan).

Heb ik wel het juiste gedaan?

Ik snap wel dat mijn dochter moet leren voor zichzelf op te komen, maar de jongen ging maar door, ook nadat ik hem gevraagd had er mee te stoppen.Ik vind het belangrijk dat mijn dochter leert dat ze ook recht heeft om te spelen.

Dit soort dingen vind ik zooo moeilijk, ik ben van mezelf al erg verlegen, en vind dit soort aanvaringen echt vreselijk.
geen idee waarom mensen zo panisch/boos reageren als hun kind wordt aangeraakt door iemand anders. Ik hoop, en reken er op, dat volwassenen die zien dat mijn kind in de fout gaat of iets idioots/gevaarlijks doet, ingrijpen. Ik grijp zelf ook in.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik postuur en stem heb waardoor kinderen geen aanraking meer nodig hebben, die zijn zo ook wel onder de indruk
Alle reacties Link kopieren
Maar Paling, hoe denk je dat die jongen zo geworden is? Die brutale houding naar vreemde volwassenen is echt niet normaal hoor, en een signaal dat de ouders sowieso steken laten vallen in de opvoeding. Dus je hoeft helemaal niet verbaasd te zijn dat zij niet 'normaal' beleefd reageert op de situatie.
quote:MissMara schreef op 03 september 2008 @ 16:18:

Maar Paling, hoe denk je dat die jongen zo geworden is? Die brutale houding naar vreemde volwassenen is echt niet normaal hoor, en een signaal dat de ouders sowieso steken laten vallen in de opvoeding. .

Kijk en dàt vind ik dus altijd zo kort door de bocht.

Het kan ja, dat ouders nogal euh, 'vrij' in de opvoeding zijn, zeg maar, en het niet erg of zelfs normaal vinden als een jong van 5 een bijdehand of brutaal antwoord geeft.

Maar het is echt niet altijd de schuld van de ouders, opvoeding, of wat dan ook. Ik knijp in mijn handjes dat ik "normale" kinderen heb, maar kinderen met bv ADHD hè, dat is écht de schuld van de ouders niet! En ik ken een paar héle strikte ouders, en hun kinderen zijn hondsbrutaal tegen anderen, soort afreageren van de militaire opvoeding thuis wellicht.

toevoeging; ik denk niet dat adhd'ers abnormaal zijn, maar wist niet hoe het anders uit te drukken.....
Niemand dus verder ( op één na ) die voor de optie zou kiezen om je eigen kind terug te laten schoppen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat idioot. Ik vind het eigenlijk vrij belachelijk dat die moeder haar kind zelf niet in de gaten hield en dan ook nog commentaar geeft op iemand die op een nette manier ingrijpt. Maar als jongen zo reageert en moeder ook, dan zal het wel in de familie zitten.

Ik zou het zelf ook zo gedaan hebben als jij Paling.

En BGB, terugschoppen/slaan is niet iets wat ik mijn kinderen wil leren eigenlijk, ik geloof niet dat je kind daar nou persé zoveel weerbaarder van wordt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 19:05:

Niemand dus verder ( op één na ) die voor de optie zou kiezen om je eigen kind terug te laten schoppen ?

Mijn oudste was op de basisschool in de jongste groepen ook een "gewillig"slachtoffer voor bepaalde kinderen als het om meppen ging. En dat gebeurde dus vaak als de leerkracht niet in de buurt was. Ik heb wel gepraat met school. Slaan werd niet getollereerd. Aan de andere kant was ze qua leeftijd en lengte niet opgewassen tegen die kinderen. En school tollereerde terugslaan ook niet. Ik heb toen tegen de mensen op school gezegd dat mijn dochter niet de eerste zou zijn die zou slaan. Want wij leerden haar aan dat ze nooit mocht beginnen met slaan, maar dat ze zich ook niet moest laten slaan, tja, en dan kon er weleens een klap vallen.

Bij mijn jongste destijds op de peuterspeelzaal was ook zo'n ventje waar de handjes van loszaten. Ik had meerdere malen de moeder erop aangesproken. Maar er gebeurde maar niets. Toen het weer gebeurde dat jongste geslagen werd, is jongste een keer uitgevallen tegen dat jongste. Ja, toen had je die moeder moeten zien. Dat het schandalig was dat mijn dochter haar zoontje zo aanpakte.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik zou ook niet ervoor zijn dat mijn kinderen meteen maar teruggslaan/schoppen. Daar zou de wereld niet veel mooier van worden denk ik, als iedereen dat maar meteen zoiets zou doen, Maar bij structureel pesten zou ik dat wel weer 'aanraden' denk ik. Ze moeten wel weerbaar kunnen zijn in zulke (extremere) situaties. Ik hoop dat dat nooit nodig is trouwens.
Bij structureel pesten zou ik het misschien idd ook aanraden, als laatste redmiddel.

Overigens wil ik ook niet stellen dat alle kinderen die brutaal reageren slecht opgevoed zijn en het wel van hun ouders zullen hebben, maar de manier waarop de ouders reageren op dat gedrag zegt wél veel. En zoals die moeder hier reageert, dat vind ik wel typisch een reactie waarvan ik denk 'tja, je ziet van wie hij het heeft'.
Op zich ben ik ook niet voor terugslaan. Maar stel je eens voor dat je dochter of zoon ooit slachtoffer neigen te worden van een aanranding of verkrachting. Dan is het toch fijn als ze op zo'n moment een aanrander of verkrachter fysiek van zich afschudden,? Dat ze dat geleerd is.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:Eowynn_ schreef op 03 september 2008 @ 19:40:

En BGB, terugschoppen/slaan is niet iets wat ik mijn kinderen wil leren eigenlijk, ik geloof niet dat je kind daar nou persé zoveel weerbaarder van wordt.

Waar worden ze wel weerbaarder van volgens jou ?

Nu staat moederTO erbij , wat zou dochter hoogst waarschijnlijk doen / moeten doen als maTO er niet was om in te grijpen ?
Grote muil opzetten. Dat kan ze dan weer wel :-)
quote:juliee schreef op 03 september 2008 @ 19:59:

Ik zou ook niet ervoor zijn dat mijn kinderen meteen maar teruggslaan/schoppen. Daar zou de wereld niet veel mooier van worden denk ik, .Ik denk dus van wel , omdat degene die zelf sterk(er) denken te zijn zich wel twee keer bedenken als blijkt dat de ander misschien minimaal net zo sterk is .
quote:juliee schreef op 03 september 2008 @ 20:13:

Grote muil opzetten. Dat kan ze dan weer wel :-)Bedoel je huilen , om jou roepen of zeggen dat dat %^$#jong als de *&%$ op moet ^&&$en ?
Lastige situatie. Ik denk dat ik mijn kind zou hebben weggehaald met uitleg waaróm - het andere kind was verkeerd bezig. Maar ik zou het jongetje niet hebben aangepakt/aangeraakt - zeker niet in NL (woon in het buitenland)
Als het herhaaldelijk gebeurt wel, BGB.

Soms heeft praten echt geen zin, noch met kind, noch met ouders. Meestal valt de appel niet ver van de boom.
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 20:16:

Lastige situatie. Ik denk dat ik mijn kind zou hebben weggehaald met uitleg waaróm - het andere kind was verkeerd bezig. Maar ik zou het jongetje niet hebben aangepakt/aangeraakt - zeker niet in NL (woon in het buitenland)Dan straf je dus je kind voor iets wat een ander kind doet ? En je laat het " sterkste " kind ` winnen ` ?
Nee BGB dat weet ik niet zo goed. Zelf probeer ik me altijd niet 'te verlagen' tot bepaald gedrag. Schreeuwen mensen tegen mij.. ik reageer daar rustig op. Vechten ed, ik maak het nooit mee, maar ik zou ervan weglopen. Ik hoop dat ik mijn dochters ook zoiets kan leren. Maar dan niet als 'de zwakkere' maar juist als de 'sterkere'
Maar hoe leer je dat een kind?

Ik denk daar dus best veel over na, ze zijn nog klein, ik weet nogniet zo goed hoe k dat moet gaan aanpakken.

Ik ben gewoon om te beginnen tegen geweld en schelden. Maar daar houdt het dan een beetje op.
Ik vind dus dat als je het kind maar weghaalt, je de boodschap meegeeft dat zulke vervelende kinderen hun zin krijgen door dat gedrag.

Mijn kinderen mogen niet beginnen met slaan. Maar ze mogen zichzelf wel verdedigen. Tik terug geven dus met een blik dat iemand ze dat niet meer moet flikken.
quote:juliee schreef op 03 september 2008 @ 20:19:

Ik hoop dat ik mijn dochters ook zoiets kan leren. Maar dan niet als 'de zwakkere' maar juist als de 'sterkere'

Alleen jammer dat kinderen er andere wetten en logica op na houden .

Je kan je kind wel leren weg te lopen , maar nuffig een neusje erbij optrekken en onverschillig schokschouderen...dat breng jij ze hoogst waarschijnlijk niet bij ; dat moeten ze simpelweg zo vóelen . En drukt hun lichaamshouding angst uit of onderdanigheid .......grote kans dat ze dan de volgende keer weer de Sjaak zijn .
quote:Eowynn_ schreef op 03 september 2008 @ 20:07:

Bij structureel pesten zou ik het misschien idd ook aanraden, als laatste redmiddel.

En zoals die moeder hier reageert, dat vind ik wel typisch een reactie waarvan ik denk 'tja, je ziet van wie hij het heeft'.

Eens met beide. Nu TO de reactie wat meer beschrijft komt dat niet echt beleefd over idd.

Gelukkig zijn de mijne nooit zo gepest/geslagen (nog niet iig.. afkloppen) maar terugslaan wordt hier niet getolereerd op school ed. Mijn man heeft wel altijd zoiets van; oog om oog, tand om tand, maar ja, mijn zoon is dan nog wel zo'n sukkeltje dat hij zich elke keer zou laten pakken bij het terugslaan en dan krijgt hij op z'n lazer natuurlijk.

Best moeilijk, als ik er over nadenk, want klikken is ook zo'n ontzettend ergerlijke eigenschap (vind ik); juhuf, jantje knijpt. Juhuf, pietje keek verkeerd naar me.. worden ze ook niet weerbaarder van, eerder nog meer t pispaaltje. lijkt me ontzettend moeilijk om hiermee om te gaan; wat is wijsheid?

Prima69, sorry, maar jouw voorbeeld vind ik wel erg extreem en ook niet relevant eigenlijk: als je overvallen wordt door een verkrachter kan je nog een zwarte band hebben in karate oid, betekend dat nog niet dat je ze dan even van je afschudt. In zo'n situatie weet je niet hoe je reageert (fight or flight) en bovendien, vind ik dat er een degelijk verschil zit in zeggen; sla maar terug, en het ze aanleren; kijk jan, zooo sla je 'm goed hard op z'n harses, kijk zoo!
Overigens bij mijn opvoeding 1 regel...

Kleinere kinderen mogen ze niet slaan.

Kinderen van eigen lengte en leeftijd zelf oplossen

Grotere kinderen kwa leeftijd of sterkte dan neem ik het voor hun op. (met woorden dan weer wel)
Domnaief mutsje, ik ben het met je eens.
@bgb, nee, zo zie ik dat absoluut niet; je hebt niet het recht om aan een ander z'n kind te komen (vastpakken, tik geven, wegsleuren, etc.), en aangezien TO niet wist wie z'n ouder(s) was/waren - zodat ze hen er niet op kon aanspreken, - zou ik voor deze oplossing gekozen hebben.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 20:24:

[...]

Alleen jammer dat kinderen er andere wetten en logica op na houden .

Je kan je kind wel leren weg te lopen , maar nuffig een neusje erbij optrekken en onverschillig schokschouderen...dat breng jij ze hoogst waarschijnlijk niet bij ; dat moeten ze simpelweg zo vóelen . En drukt hun lichaamshouding angst uit of onderdanigheid .......grote kans dat ze dan de volgende keer weer de Sjaak zijn .Ja daar ben ik ook bang voor, dat wil ik dus ook voorkomen. Dus, wat ik al schreef; echt wel iets om over na te denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven