Hardlopen deel 4
vrijdag 15 augustus 2014 om 12:44
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.

woensdag 22 juli 2015 om 15:09
Rustdag vandaag, en even goed gevoeld waar de pijn zit. Ik heb ook echt spierpijn, wat ik best vreemd vind, omdat ik geen extreem lange afstand gelopen heb. Zal het dan toch overbelasting zijn omdat ik zaterdag die wedstrijd gelopen heb?? Het is een spier die pijn doet als ik mijn voet naar beneden druk. En als ik loop, voelt het stijf aan en alsof er heel veel druk op die spier staat.
Baukje, je woont vast in een prachtige omgeving, met al die bossen. Als ik terugkeer naar NL hoop ik ook in zo'n omgeving terecht te kunnen komen. Dat loopt gewoon lekkerder dan langs de weg
Baukje, je woont vast in een prachtige omgeving, met al die bossen. Als ik terugkeer naar NL hoop ik ook in zo'n omgeving terecht te kunnen komen. Dat loopt gewoon lekkerder dan langs de weg

woensdag 22 juli 2015 om 18:16
Oh, ik had bericht van Kasterlee helemaal over het hoofd gezien @baukje! Gefeliciteerd met je mooie plaats op de 10EM. Ik had dat ook met mijn halve tijdje terug, liep voor mijn gevoel niet lekker, tijdsreferentie had ik niet echt op zo'n route, maar was wel eerste in mijn categorie, dus zal wel goed zijn (of er deden alleen maar heel langzame vrouwen mee, dat kan ook ) Enne 1:16 op een 10EM trail vind ik toch een mooie tijd! Aan het strand kunnen trainen is inderdaad heerlijk, er zijn hier best veel mogelijkheden qua strand/duinen/park/weg, dus dat is fijn. Alleen geen hei hebben we, dat vind ik ook altijd wel lekker. Ik heb mijn benentraining doorgeschoven naar het weekend en doe morgen mijn core, dus dan zijn de benen (en de heup!) weer goed uitgerust voor vrijdag.
@Ranjaa, ik ben niet echt een goede tipgever denk ik. Ik bouw gewoon altijd de lange duurloop uit naar wat goed voelt elke week. En de kortere afwisselen. Ik doe altijd maar wat eigenlijk
@rozehanddoek, ik zou er toch naar laten kijken
@Ranjaa, ik ben niet echt een goede tipgever denk ik. Ik bouw gewoon altijd de lange duurloop uit naar wat goed voelt elke week. En de kortere afwisselen. Ik doe altijd maar wat eigenlijk
@rozehanddoek, ik zou er toch naar laten kijken
woensdag 22 juli 2015 om 20:29
Tiny en dan is de concurrentie in België nog vele malen groter dan hier in Nederland. Echt een opvallend verschil dat in België de gemiddelde loopsnelheid bij een evenement vaak veel hoger is dan hier.
Maar zo is de benaming ook anders. In Nederland zouden we dit een trail noemen maar in België is het gewoon een natuurloop en ligt de lat van trails een stuk hoger.
Durf er helemaal niets van te zeggen rozehanddoek. Maar ik heb zelf al een aantal keren gehad dat de pijn voor mijn gevoel heel ergens anders zat dan waar de eigenlijke blessure bleek te zitten.
Maar zo is de benaming ook anders. In Nederland zouden we dit een trail noemen maar in België is het gewoon een natuurloop en ligt de lat van trails een stuk hoger.
Durf er helemaal niets van te zeggen rozehanddoek. Maar ik heb zelf al een aantal keren gehad dat de pijn voor mijn gevoel heel ergens anders zat dan waar de eigenlijke blessure bleek te zitten.

donderdag 23 juli 2015 om 13:33
Oh ik noem ook alles waarbij ik door het bos, over de hei en de duinen op en af moet banjeren een trail hoor een 'trail' (Engels) is gewoon een paadje door de natuur. Een 'natuurloop' vind ik dus waarschijnlijk ook gewoon een trail. Eigenlijk lijkt me 'natuurloop' zelfs een heel goede Nederlandse benaming voor het Engelse woord 'trail'. Maar volgens mij heb je het gewoon goed gedaan
Hier sportschool vandaag, dus niet hardgelopen.
Hier sportschool vandaag, dus niet hardgelopen.
donderdag 23 juli 2015 om 15:35
Ranjaa, voor mijn HM heb ik ook drie keer per week getraind, ook met die verdeling (interval/tempo/duurloop). Ik zou zeker niet minder gaan lopen, 4 x per week zou denk ik ideaal zijn. Met dit schema kon ik mijn eerste hm goed uitlopen, als ik er nog een keer één zou lopen zou ik graag binnen de twee uur willen lopen en dus ook wat gerichter trainen daarvoor. Maar in principe is je plan een goede voorbereiding hoor!
Zorg ook dat je jezelf aanwent om genoeg te drinken; hydratatie is belangrijk en als je langere afstanden gaat lopen verlies je veel vocht. Dat drink je er moeilijk in één keer bij. En van tevoren veel drinken loopt natuurlijk ook niet optimaal.
Weer terug van een heerlijke 8,5 km door het bos/park. Gisteren heb ik crosstraining gedaan en aardig wat brood gegeten, ik weet niet of dat het was maar het lopen ging goed, bijna 11 km/uur en het voelde lekker ontspannen.
Wel jammer dat ik de laatste kilometer soort van achtervolgd werd door een man op een fiets. Dat deel van het pad is voor wandelaars en fietsers en nadat hij me inhaalde bleef hij constant afremmen en achterom kijken en naast me rijden. Heb hem compleet genegeerd maar vond het zó irritant. Achteraf twijfel ik of ik niet gewoon iets had moeten zeggen...
Zorg ook dat je jezelf aanwent om genoeg te drinken; hydratatie is belangrijk en als je langere afstanden gaat lopen verlies je veel vocht. Dat drink je er moeilijk in één keer bij. En van tevoren veel drinken loopt natuurlijk ook niet optimaal.
Weer terug van een heerlijke 8,5 km door het bos/park. Gisteren heb ik crosstraining gedaan en aardig wat brood gegeten, ik weet niet of dat het was maar het lopen ging goed, bijna 11 km/uur en het voelde lekker ontspannen.
Wel jammer dat ik de laatste kilometer soort van achtervolgd werd door een man op een fiets. Dat deel van het pad is voor wandelaars en fietsers en nadat hij me inhaalde bleef hij constant afremmen en achterom kijken en naast me rijden. Heb hem compleet genegeerd maar vond het zó irritant. Achteraf twijfel ik of ik niet gewoon iets had moeten zeggen...
This is an unacceptable timeline
donderdag 23 juli 2015 om 18:02
@ranja: met 3 keer per week moet je daar wel naar toe kunnen werken! Voor mijn eerste HM liep ik ook 3 keer per week, ik bouwde het op in een maand of 3 maar ik had al wel wat 15km/10EM wedstrijden gelopen. Op internet kun je wel schema's vinden die je wat houvast kunnen bieden!
@rozehanddoek: ik zou er ook iemand naar laten kijken, zeker als het over een paar dagen nog niet weg is
@tyche: bah wat naar zo'n man! Achteraf denk ik ook altijd dat ik iets had moeten zeggen, maar op het moment zelf ben ik nooit zo assertief.
@baukje: natuurloop vind ik wel een mooi woord. Ik heb weleens een wedstrijd gelopen in Denemarken, daar zijn ze snel! Zelfs m'n vriend werd door alle vrouwen ingehaald haha!
Ik heb gisteren weer gelopen, geen last van m'n schenen In totaal een kilometer of 8 door het bos. Ik voel wel m'n onderbenen (vooral kuit), maar de fysio had al gewaarschuwd dat ik wat kleine pijntjes zou krijgen. Als het morgen goed voelt ga ik weer een rondje lopen.
@rozehanddoek: ik zou er ook iemand naar laten kijken, zeker als het over een paar dagen nog niet weg is
@tyche: bah wat naar zo'n man! Achteraf denk ik ook altijd dat ik iets had moeten zeggen, maar op het moment zelf ben ik nooit zo assertief.
@baukje: natuurloop vind ik wel een mooi woord. Ik heb weleens een wedstrijd gelopen in Denemarken, daar zijn ze snel! Zelfs m'n vriend werd door alle vrouwen ingehaald haha!
Ik heb gisteren weer gelopen, geen last van m'n schenen In totaal een kilometer of 8 door het bos. Ik voel wel m'n onderbenen (vooral kuit), maar de fysio had al gewaarschuwd dat ik wat kleine pijntjes zou krijgen. Als het morgen goed voelt ga ik weer een rondje lopen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
donderdag 23 juli 2015 om 18:09
Nou na die kilometer was ik geïrriteerd genoeg om assertief te zijn, maar ik wilde 'm niet 'belonen' met aandacht. Tegelijk vind ik dat zo iemand best eens recht in zijn gezicht mag horen dat hij onbeschoft bezig is. Lastig dus.
Fijn dat je gewoon weer lekker kunt lopen!
Fijn dat je gewoon weer lekker kunt lopen!

donderdag 23 juli 2015 om 20:21
Ah, leuk daf ik wat reacties krijg!
Goede tips ook, bedankt! Heb vandaag - eens op aanrader van een trainer bij de atletiekvereniging - geprobeerd heel langzaam te lopen, maar wel een flinke afstand. Vandaag voor het eerst 15km gelopen! Voel m'n lijf nu wel, maar fijn om te weten dat ik tot zoiets in staat ben. Net binnen 2u, dus echt rustig gelopen.
Knap dat hier al zoveel mensen zijn die al een halve of hele hebben gelopen! Ik kom af en toe wel even buurten voor motivatie en verhalen
.
Ga nu verder met een scherm van run2day, en een drinkbelt aanschaffen.
Goede tips ook, bedankt! Heb vandaag - eens op aanrader van een trainer bij de atletiekvereniging - geprobeerd heel langzaam te lopen, maar wel een flinke afstand. Vandaag voor het eerst 15km gelopen! Voel m'n lijf nu wel, maar fijn om te weten dat ik tot zoiets in staat ben. Net binnen 2u, dus echt rustig gelopen.
Knap dat hier al zoveel mensen zijn die al een halve of hele hebben gelopen! Ik kom af en toe wel even buurten voor motivatie en verhalen
Ga nu verder met een scherm van run2day, en een drinkbelt aanschaffen.
vrijdag 24 juli 2015 om 07:19
ranjaa vooral lekker mee blijven kletsen hier!
Mijn hardloopschoenen waren in de aanbieding en ondanks dat ik ze nog geen maandje heb had ik toch maar gelijk nog een paar bij besteld. Gisteren kwamen ze binnen. Staat er op de doos 'voorzichtig openen , kan leiden tot hardloopverslaving'
Gisteren mijn extra rustdag dus geen baantraining. Eigenlijk helemaal geen extra rustdag want in principe is mijn rustdag gewoon een dagje naar voren geschoven van vrijdag naar donderdag. Of te wel vandaag mag ik weer. Nog kort en rustig zodat ik in het weekend weer het echte werk kan doen. Wordt dus deze week een week van 6 trainingsdagen.
Mijn hardloopschoenen waren in de aanbieding en ondanks dat ik ze nog geen maandje heb had ik toch maar gelijk nog een paar bij besteld. Gisteren kwamen ze binnen. Staat er op de doos 'voorzichtig openen , kan leiden tot hardloopverslaving'
Gisteren mijn extra rustdag dus geen baantraining. Eigenlijk helemaal geen extra rustdag want in principe is mijn rustdag gewoon een dagje naar voren geschoven van vrijdag naar donderdag. Of te wel vandaag mag ik weer. Nog kort en rustig zodat ik in het weekend weer het echte werk kan doen. Wordt dus deze week een week van 6 trainingsdagen.
vrijdag 24 juli 2015 om 09:19
Hola! Even weinig me laten horen, maar ik dacht net tijdens het lopen in mn pauze eventjes in te loggen. 4,5 km er op zitten, nog zo'n 2 km naar huis schat ik.
Ranja ik heb deze week nog een belt gekocht bij de lidl. Gebruik hem nu voord de tweede keer en vind hem tot dusver prima. Zelfs beter dan een dure belt die ik een keer van een vriendin heb geleend. Misschien een tip daar te kijken als je niet te veel geld wilt uitgeven. Maar ¤7 dacht ik.
Nou ik mag weer, ciao!
Ranja ik heb deze week nog een belt gekocht bij de lidl. Gebruik hem nu voord de tweede keer en vind hem tot dusver prima. Zelfs beter dan een dure belt die ik een keer van een vriendin heb geleend. Misschien een tip daar te kijken als je niet te veel geld wilt uitgeven. Maar ¤7 dacht ik.
Nou ik mag weer, ciao!

vrijdag 24 juli 2015 om 11:00
Hoi!
Ha @Tyche, kwam je net nog tegen in het 30 days of yoga topic en Gioia volgens mij laatst ook. Wat vervelend zo'n man die meefietst. Bah! En dan altijd achteraf dat je denkt 'ik had daar eigenlijk gewoon iets van kunnen/moeten zeggen!' herkenbaar ik heb het ook wel eens in de auto (ander verhaal) met van die jonge gasten, die gaan gelijk op rijden steeds en maar kijken. Ooohhh dat maakt me boos. Ik negeer ze en probeer ze dan altijd zichzelf te laten klemrijden, want ze letten dan minder goed op het verkeer Dat brood zou wel kunnen schelen, goede glycogeen voorraden.
@Gioia, fijn dat je geen last meer hebt gehad van je schenen!! Vandaag nog een rondje?
@Baukje, haha, ik denk dat jij toch al verslaafd bent
@Grrrlstar, log je nu in tijdens een hardlooppauze? haha! nog goed thuis gekomen?
Hier 20km erop zitten. Dat strand weer.... verder wel redelijk. We gaan de (wekelijkse) km opvoeren, want anders wordt die trail helemaal niks in september. Nu lopen we maar 1-2 keer in de week ( ...ik weet het) naast ander sport wel, maarja, dat doet niks voor het wennen aan de langere afstanden. We gaan in ieder geval naar 3 keer. Dat wordt dus puzzelen met met andere sportactiviteiten. Ik vind dat zo lastig, ik wil dan alles doen, maar ik wil natuurlijk ook genoeg herstellen om weer goed te lopen.
Nou, loopze nog allemaal!
Ha @Tyche, kwam je net nog tegen in het 30 days of yoga topic en Gioia volgens mij laatst ook. Wat vervelend zo'n man die meefietst. Bah! En dan altijd achteraf dat je denkt 'ik had daar eigenlijk gewoon iets van kunnen/moeten zeggen!' herkenbaar ik heb het ook wel eens in de auto (ander verhaal) met van die jonge gasten, die gaan gelijk op rijden steeds en maar kijken. Ooohhh dat maakt me boos. Ik negeer ze en probeer ze dan altijd zichzelf te laten klemrijden, want ze letten dan minder goed op het verkeer Dat brood zou wel kunnen schelen, goede glycogeen voorraden.
@Gioia, fijn dat je geen last meer hebt gehad van je schenen!! Vandaag nog een rondje?
@Baukje, haha, ik denk dat jij toch al verslaafd bent
@Grrrlstar, log je nu in tijdens een hardlooppauze? haha! nog goed thuis gekomen?
Hier 20km erop zitten. Dat strand weer.... verder wel redelijk. We gaan de (wekelijkse) km opvoeren, want anders wordt die trail helemaal niks in september. Nu lopen we maar 1-2 keer in de week ( ...ik weet het) naast ander sport wel, maarja, dat doet niks voor het wennen aan de langere afstanden. We gaan in ieder geval naar 3 keer. Dat wordt dus puzzelen met met andere sportactiviteiten. Ik vind dat zo lastig, ik wil dan alles doen, maar ik wil natuurlijk ook genoeg herstellen om weer goed te lopen.
Nou, loopze nog allemaal!
vrijdag 24 juli 2015 om 11:41

vrijdag 24 juli 2015 om 12:58
Niet 20km helemaal over het strand hoor
Het weer was goed vandaag, lekker eens geen wind! Er stond 5 km/h op de app, laatst was het nog 35km/h arghhhhh. Maar dat zand, man, man. Het was vloed, dus alles was gewoon zacht. Dat is echt een mentale opgave voor mij, met die frustratie omgaan omdat ik amper nog vooruit kom (voor mijn gevoel) maar goed, oefening baart kunst hè.
Beter dan morgen inderdaad! Mijn man is alleen op zee dit weekend
Het weer was goed vandaag, lekker eens geen wind! Er stond 5 km/h op de app, laatst was het nog 35km/h arghhhhh. Maar dat zand, man, man. Het was vloed, dus alles was gewoon zacht. Dat is echt een mentale opgave voor mij, met die frustratie omgaan omdat ik amper nog vooruit kom (voor mijn gevoel) maar goed, oefening baart kunst hè.
Beter dan morgen inderdaad! Mijn man is alleen op zee dit weekend
vrijdag 24 juli 2015 om 15:20
Grrristar leuk live verslag vanuit je loopje.
Tiny goede training zo over het strand. Bij hoog water blijft het dan zoeken naar een beetje goede ondergrond he.
Vandaag een rustig duurloopje van 60min maar hij ging iets minder rustig dan gepland. 12,6km in 60min. Morgen een wisselduurloop en dan zondag heuveltraining.
Tiny goede training zo over het strand. Bij hoog water blijft het dan zoeken naar een beetje goede ondergrond he.
Vandaag een rustig duurloopje van 60min maar hij ging iets minder rustig dan gepland. 12,6km in 60min. Morgen een wisselduurloop en dan zondag heuveltraining.
zaterdag 25 juli 2015 om 12:06
Vanmorgen hoopte ik de wind voor te zijn maar helaas die was eenmaal op weg al duidelijk aanwezig. En de regen die al viel bij vertrek veranderde in een ware stortbui. Daar bleek mijn blitse goedkoop decathlon shirtje niet tegen bestand want vervolgens kon ik met een lood zwaar irritant om me heen zwabberend shirt verder. Verder ging de wisselduurloop overigens prima en bij de laatste twee tempoblokken had ik de wind hoofdzakelijk van achteren (en dan hoor je mij niet klagen over de wind). Weer ruim 18km en nog een hele zaterdag voor me. Vanmiddag nog een keertje spanning bij de tour. De laatste dag is nooit zoveel aan. Vind het altijd wel jammer als het weer afgelopen is.
zaterdag 25 juli 2015 om 16:26
Nou ik heb niet meer gelopen gisteren. Ik stond er helemaal klaar voor, kleding aan, horloge om, schoenen....op m'n werk. Argggh! En m'n andere paar lag nog bij m'n ouders. Dus ik ben maar yoga en krachtoefeningen gaan doen, wilde m'n schoenen vanmiddag op gaan halen maar het OV ligt hier plat vanwege de storm. En fietsen lijkt me ook niet zo verstandig. Dus morgen doe ik een nieuwe poging, ik baal wel!
zaterdag 25 juli 2015 om 16:56
zondag 26 juli 2015 om 13:30
Balen gioia, heb je je schoenen vandaag wel kunnen ophalen?
Ik heb net 7 km door de duinen gelopen. Harde wind nog, maar wel goed het tempo erin kunnen houden (11 km/uur). Het is er gisteren aardig tekeer gegaan; een boom langs het pad zag eruit alsof iemand hem bovenaan had vastgepakt en in de lengte doormidden had gescheurd, en overal losse takken en bladeren.
Ik heb net 7 km door de duinen gelopen. Harde wind nog, maar wel goed het tempo erin kunnen houden (11 km/uur). Het is er gisteren aardig tekeer gegaan; een boom langs het pad zag eruit alsof iemand hem bovenaan had vastgepakt en in de lengte doormidden had gescheurd, en overal losse takken en bladeren.
zondag 26 juli 2015 om 14:49
Hier is de wind wel zo goed als gaan liggen en met het zonnetje en toch wat frisse temperaturen was het ideaal loopweer. Had een wat minder parcours moeten kiezen omdat ik wat betreft de heuveltraining afhankelijk was van een lang viaduct (over de snelweg) en een flinke tunnel. Heb wel een mooi viaduct rondje maar die waren niet hoog en lang genoeg voor deze training. 80min rustige duurloop met daarin 5 keer het viaduct en 5 keer de tunnel genomen. Met deze 17km kom ik dan op een 90plus km week.
Nog 10 weken (plm 50 trainingen) te gaan tot de marathon.
Nog 10 weken (plm 50 trainingen) te gaan tot de marathon.
zondag 26 juli 2015 om 17:07
Haha 20 paar oude schoenen Baukje, dat is inderdaad wel een afwijking...
Ik heb vandaag m'n schoenen op kunnen halen en er maar meteen een leuk fietstochtje met vriend van gemaakt. En vanmiddag weer 8 km gerend, m'n schenen hielden zich goed! Het begon net een beetje te regenen toen ik vertrok, lekker fris!
Ik ben trouwens begonnen aan een boek over chirunning, zijn jullie daar bekend mee? Ik wil me daar eens in verdiepen, kijken of het iets voor mij is. Ik heb namelijk wel het idee dat mijn looptechniek niet goed is, en misschien dat ik dit op deze manier kan verbeteren. Mijn grootste probleem is dat ik heel gespannen loop, en toen ik nog regelmatig mediteerde was dit beter. Bij mijn laatste loop probeerde ik m'n benen ontspannen te houden terwijl m'n core sterk bleef en dit loopt wel fijner, minder zwaar. Ik hou het alleen nog niet zo lang vol!
Ik heb vandaag m'n schoenen op kunnen halen en er maar meteen een leuk fietstochtje met vriend van gemaakt. En vanmiddag weer 8 km gerend, m'n schenen hielden zich goed! Het begon net een beetje te regenen toen ik vertrok, lekker fris!
Ik ben trouwens begonnen aan een boek over chirunning, zijn jullie daar bekend mee? Ik wil me daar eens in verdiepen, kijken of het iets voor mij is. Ik heb namelijk wel het idee dat mijn looptechniek niet goed is, en misschien dat ik dit op deze manier kan verbeteren. Mijn grootste probleem is dat ik heel gespannen loop, en toen ik nog regelmatig mediteerde was dit beter. Bij mijn laatste loop probeerde ik m'n benen ontspannen te houden terwijl m'n core sterk bleef en dit loopt wel fijner, minder zwaar. Ik hou het alleen nog niet zo lang vol!
zondag 26 juli 2015 om 17:43
Wel bekend in de zin van erover gelezen te hebben maar ik geloof meer in je eigen natuurlijke manier van lopen. En als je wil veranderen dat zal je dat wil je niet overvallen worden door talloze blessures heel stapsgewijs moeten doen onder voortdurende begeleiding. Zelf experimenteren zal vrij snel leiden tot veel ellende. Dat zelfde zie je al als een nieuwe looptrainer van een groep ineens heel strikt op bepaalde zaken gaan letten en gaan corrigeren. Het eind doel is misschien te verdedigen maar de weg er naar toe wordt vaak veel te drastisch aangepakt en kan zeker niet groepsgewijs. Dan is het zorgen voor een sterk lichaam ( en daardoor automatisch een wat betere houding) een veel veiliger optie.
Overigens geloof ik ook niet in DE ideale loophouding en looptechniek. want het overgrote deel van de lichamen is al niet perfect en verre van ideaal , dus al die afwijkende technieken/houdingen die daaruit spontaan ontstaan zijn soms al de meest ideale oplossingen voor die specifieke gevallen.
Fijn dat je toch hebt kunnen lopen. En ja dat geen afscheid kunnen nemen van mijn loopschoenen is gewoon een tik (waarvan ik inmiddels achter ben dat best veel lopers die hebben).
Overigens geloof ik ook niet in DE ideale loophouding en looptechniek. want het overgrote deel van de lichamen is al niet perfect en verre van ideaal , dus al die afwijkende technieken/houdingen die daaruit spontaan ontstaan zijn soms al de meest ideale oplossingen voor die specifieke gevallen.
Fijn dat je toch hebt kunnen lopen. En ja dat geen afscheid kunnen nemen van mijn loopschoenen is gewoon een tik (waarvan ik inmiddels achter ben dat best veel lopers die hebben).
zondag 26 juli 2015 om 19:03
Mijn natuurlijke manier van lopen komt al best in de buurt van chirunning. Ik hang namelijk een beetje naar voren, en dat hoort ook bij chirunning. Ik heb alleen tegelijkertijd ook een haklanding, terwijl chirunning uitgaat van een middenvoetslanding. Ik heb wel echt het idee dat m'n onderbenen nu te veel te verduren krijgen, ik loop ook vrij zwaar (stampend zeg maar).
Maar ik ben het helemaal met je eens dat het veranderen van techniek een ingrijpend proces is en dat lijkt me niet zo verstandig tijdens het trainen voor de marathon. Ik wil dus sowieso mijn techniek nu niet drastisch veranderen, eerst maar eens de marathon lopen. Ik ga dus wel proberen wat meer ontspannen te lopen, dat kan weinig kwaad denk ik. En dan kan ik na de marathon misschien een cursus volgen, als ik dan mijn techniek nog wil aanpassen.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat het veranderen van techniek een ingrijpend proces is en dat lijkt me niet zo verstandig tijdens het trainen voor de marathon. Ik wil dus sowieso mijn techniek nu niet drastisch veranderen, eerst maar eens de marathon lopen. Ik ga dus wel proberen wat meer ontspannen te lopen, dat kan weinig kwaad denk ik. En dan kan ik na de marathon misschien een cursus volgen, als ik dan mijn techniek nog wil aanpassen.
zondag 26 juli 2015 om 19:17
En dan niet alleen een cursus maar je bij een trainer aansluiten die je minimaal een jaar lang hierin intensief gaat begeleiden. Want net zoals het bij ieder techniek is dat je er aan moet blijven werken is dat bij het echt omgooien van je techniek helemaal zo.
Wat betreft de haklanding versus middenvoet landing (zelf ben ik een middenvoet lander die eenmaal vermoeid een haklander wordt ) blijken volgens de recentste onderzoeken haklanders niet tot meer blessures leidt dan middenvoet of voorvoet landers.
Wat betreft de haklanding versus middenvoet landing (zelf ben ik een middenvoet lander die eenmaal vermoeid een haklander wordt ) blijken volgens de recentste onderzoeken haklanders niet tot meer blessures leidt dan middenvoet of voorvoet landers.

maandag 27 juli 2015 om 11:12
Hallo! Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik heb een vraag... Ik loop sinds januari weer hard na een flinke binnenband blessure aan mijn knie. Nu ging het super lekker en liep ik regelmatig 10km. Sowieso liep ik elke week 2x (ene x 5, andere x 7, dan weer 10)... Nu heb ik zo'n 3 weken geleden 50km gefietst en sindsdien had ik last van mijn achillespees.. Met hardlopen had ik weinig last en heb nu helemaal geen last meer van mijn achillespees, maar sinds het over is heb ik elke keer met hardlopen steken onder mijn knie.. Het zit aan de buitenkant van mijn knie, dus het is niet de oude blessure die op speelt.. Net ging ik dus ook hardlopen, maar na 2km had ik zoveel pijn dat ik moest wandelen.. Een aantal van jullie lopen al heel lang (ik lees zo af en toe mee), hebben jullie enig idee hoe dit kan en hoe ik er van af kom? Is rust alleen voldoende of?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!