Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
woensdag 23 mei 2007 om 19:53
quote:Weinig aan hoeft te doen? :? Ik vind het veel. Maar goed, ik haat koken.Voor de kookhaters onder ons: aardappelpuree kun je heel erg goed maken van zo'n pakje waar je alleen nog water of melk aan toe hoeft te voegen, prima kwaliteit. Ik, als kookfreak, gebruik dat heel vaak, tenzij ik aardappelpuree als delicatesse op tafel zet. Dan doe ik het helemaal zelf. Als bijgerecht gebruik ik altijd een pakje....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
donderdag 24 mei 2007 om 12:49
Ik weet een heerlijk caribisch hoofdgerecht met gehakt en banaan. Maar ik heb het niet op de pc, dus gerecht zou ik kunnen typen maar de foto lukt niet.
Voor vanavond lekker een cocktail, banana daikiri
Banaan, klein glaasje rum, klein glaasje bananenlikeur, 1 schepje basterdsuiker. Mixen, en als je blender het aan kan direct ijsklontjes toevoegen. De mijne kan het niet aan, dan pak ik een schone theedoek, doe er ijsblokjes in en met de achterkant van een steelpannetje sla ik het tot grusselementen.
Echt heerlijk.
Voor vanavond lekker een cocktail, banana daikiri
Banaan, klein glaasje rum, klein glaasje bananenlikeur, 1 schepje basterdsuiker. Mixen, en als je blender het aan kan direct ijsklontjes toevoegen. De mijne kan het niet aan, dan pak ik een schone theedoek, doe er ijsblokjes in en met de achterkant van een steelpannetje sla ik het tot grusselementen.
Echt heerlijk.
donderdag 24 mei 2007 om 14:20
@mv
dat drankje ga ik zeker maken voor mezelf want man lief dinkt niet.
en gehakt met banaan dat klinkt spannend.
dus ik zou graag het recept willen hebben of misschien een link dat ik zelf zoek.
als je zoek op banaan krijg je bijna alleen zoete toetjes/taartjes
dat is wel erg lekker maar niet echt slim als je aan de lijn doet.
dat drankje ga ik zeker maken voor mezelf want man lief dinkt niet.
en gehakt met banaan dat klinkt spannend.
dus ik zou graag het recept willen hebben of misschien een link dat ik zelf zoek.
als je zoek op banaan krijg je bijna alleen zoete toetjes/taartjes
dat is wel erg lekker maar niet echt slim als je aan de lijn doet.
donderdag 24 mei 2007 om 15:03
Gehakt met gebakken banaan(hoofdgerecht voor 4 personen)Nodig1 ui, 1 teentje knoflook, 1 rode paprika, 50 gr ham (plakjes)1 eetlepel kappertjes uit pot, 2 eetlepels groene olijven met piment uit pot, 400 gr rundergehakt4 dl sugo casa met kruiden (staat bij de pasta saus, is een fles a 690 gr Grand Italia)zout, peper, olie4 bananenrijst (ik vind gele rijst het lekkerst)BereidenUi en knoflook pellen en fijnsnipperen. Paprika schoonmaken,wassen en in kleine stukjes snijden.Kappertjes en olijven fijnhakken. In (hapjes)pan gehakt al omscheppend in ca 2 min. rul bakken. Ui, knoflook en paprika ca 3 min meebakken. Tomatensaus, ham, kappertjes en olijven erdoorscheppen. Gehakt mengsel onafgedekt ca 10 min zachtjes latensudderen tot meeste vocht verdampt is. Intussen bananen pellen en ieder in schuine stukken snijden. In andere koekenpan olie verhitten. (moet absoluut een anti-aanbak zijn, anders heb je een hoop troep)Stukken banaan lekker goudgeel bakken aan 2 kanten. (alles wat klaar is in een verwarmde schaal leggen die op een warmhoudplaatje staat)Gehakt kruiden met wat zout, peper en evt. andere lekkere kruiden.Oja, vergeet niet ondertussen de rijst op te zetten volgens het pak.en wat sla in een schaal met een beetje naturel dressing.Gehakt mengsel op het bord plaatsen, banaan als bloem erop leggen.Rijst en gemengde sla erbij. Of komkommersalade.
donderdag 24 mei 2007 om 15:30
Thaise Salade
Ingredienten:
Voor 4 personen
400 g. kipfilet
1 zakje gemengde sla
100 g taugé
2 stengels lente ui in schuine stukjes
3 eetlepels zonnebloemolie (Spar)
1 eetlepel witte wijnazijn (Fuchs) of droge sherry
1 eetlepel gembersiroop (Conimex)
2 eetlepels Japanse sojasaus (Conimex)
3 eetlepels Thaise chilisaus (Exofun)
1 eetlepel citroensap
1 eetlepel verse gehakte koriander
1eetlepel gehakte peterselie
versgemalen peper (Silvo) en zout
2 eetlepels olie om te bakken
Snijd eerst de kipfilet in dunne reepjes en kruid deze met peper en zout. Schep de kipreepjes in een kom en voeg er het citroensap, de koriander en de chilisaus aan toe. Meng alles goed door elkaar en laat het een half uurtje in de koelkast marineren. Maak in de tussentijd de dressing door de sojasaus te vermengen met de gembersiroop, de olie, de azijn of de sherry. Breng op smaak met peper en zout. Bak nu de kipreepjes goudbruin in een scheutje olie. Houd ze warm tot gebruik. Maak de gemengde salade aan met de dressing voeg de taugé en lente ui er aan toe en verdeel de salade over 4 bordjes en bestrooi deze met peterselie. Schep vlak voor het serveren de lauwwarme kipreepjes erbij en serveer direct.
Ingredienten:
Voor 4 personen
400 g. kipfilet
1 zakje gemengde sla
100 g taugé
2 stengels lente ui in schuine stukjes
3 eetlepels zonnebloemolie (Spar)
1 eetlepel witte wijnazijn (Fuchs) of droge sherry
1 eetlepel gembersiroop (Conimex)
2 eetlepels Japanse sojasaus (Conimex)
3 eetlepels Thaise chilisaus (Exofun)
1 eetlepel citroensap
1 eetlepel verse gehakte koriander
1eetlepel gehakte peterselie
versgemalen peper (Silvo) en zout
2 eetlepels olie om te bakken
Snijd eerst de kipfilet in dunne reepjes en kruid deze met peper en zout. Schep de kipreepjes in een kom en voeg er het citroensap, de koriander en de chilisaus aan toe. Meng alles goed door elkaar en laat het een half uurtje in de koelkast marineren. Maak in de tussentijd de dressing door de sojasaus te vermengen met de gembersiroop, de olie, de azijn of de sherry. Breng op smaak met peper en zout. Bak nu de kipreepjes goudbruin in een scheutje olie. Houd ze warm tot gebruik. Maak de gemengde salade aan met de dressing voeg de taugé en lente ui er aan toe en verdeel de salade over 4 bordjes en bestrooi deze met peterselie. Schep vlak voor het serveren de lauwwarme kipreepjes erbij en serveer direct.
donderdag 24 mei 2007 om 15:38
nou nog een keer, heel verhaal is het weg.
mv bedankt voor het recept.
denk je dat de olijven er uit kunnen blijven die moeten de kinderen niet
geeft niet dan eet ik ze wel tijdens het koken:D
en ik hoop dat mijn overrijpe bananen geen smurrie worden tijdens het bakken.
geeft nix morgen ga ik de voor mij ontbrekende ingredienten halen en dan neem ik gewoon nieuwe bananen mee.
je hoort of we het lekker hebben gevonden
geeft nix morgen ga ik de voor mij ontbrekende ingredienten halen en dan neem ik gewoon nieuwe bananen mee.
donderdag 24 mei 2007 om 15:43
Gevulde kiprolletjes met groenten
Ingredienten:
Voor 4 personen
- 4 kipfilets
- 6 fijngehakte champignons
- 2 fijngesneden sjalotjes
- 2 eetlepels groenepesto (GrandItalia)
- peper en zout
- 2 eetlepels boter of margarine
- 100 g. peultjes
- 100 g. jonge worteltjes
- 400 g. doperwtjes in de schil
- 3 in schuine stukjes gesneden lenteui
- 1 eetlepel olijfolie (Bertolli)
- 4 eetlepels maskorrels
- 1 klein schepje suiker (van Gilse)
- 400 g. in boter gestoofde nieuwe aardappeltjes
- blaadjes verse basilicum om te garneren
Snijd het binnenste gedeelte van de kipfilet af en hak dit goed fijn in de keukenmachine samen met de pesto, sjalotten, lenteui en champignons. Breng het op smaak met peper en zout.
De overige kipfilets goed plat slaan met een keukenhamer. Kruiden met peper en zout en besmeren met de fijngehakte kipmassa. Rol de kipfilets strak op en steek ze met een prikkertje vast. In boter aanbakken en vervolgens in 8 tot 10 minuten goudbruin en gaar bakken.
In de tussentijd de worteltjes, peultjes en doperwtjes schoonmaken en in water met zout gedurende 3 minuten laten koken. Afgieten en koud spoelen.
Bak deze dan in een wokpan met wat olie op hoog vuur om en om. Bestrooi de groenten met een schepje suiker. De nieuwe aardappeltjes en de mas er aan toevoegen en het geheel goed doorwarmen. Schep de aardappeltjes en groenten op borden en plaats de kiprolletjes er bovenop (verwijder wel even de prikkertjes).
De braadjus afblussen met een scheutje water en even laten inkoken. Schep de jus als laatste over het vlees.
Ingredienten:
Voor 4 personen
- 4 kipfilets
- 6 fijngehakte champignons
- 2 fijngesneden sjalotjes
- 2 eetlepels groenepesto (GrandItalia)
- peper en zout
- 2 eetlepels boter of margarine
- 100 g. peultjes
- 100 g. jonge worteltjes
- 400 g. doperwtjes in de schil
- 3 in schuine stukjes gesneden lenteui
- 1 eetlepel olijfolie (Bertolli)
- 4 eetlepels maskorrels
- 1 klein schepje suiker (van Gilse)
- 400 g. in boter gestoofde nieuwe aardappeltjes
- blaadjes verse basilicum om te garneren
Snijd het binnenste gedeelte van de kipfilet af en hak dit goed fijn in de keukenmachine samen met de pesto, sjalotten, lenteui en champignons. Breng het op smaak met peper en zout.
De overige kipfilets goed plat slaan met een keukenhamer. Kruiden met peper en zout en besmeren met de fijngehakte kipmassa. Rol de kipfilets strak op en steek ze met een prikkertje vast. In boter aanbakken en vervolgens in 8 tot 10 minuten goudbruin en gaar bakken.
In de tussentijd de worteltjes, peultjes en doperwtjes schoonmaken en in water met zout gedurende 3 minuten laten koken. Afgieten en koud spoelen.
Bak deze dan in een wokpan met wat olie op hoog vuur om en om. Bestrooi de groenten met een schepje suiker. De nieuwe aardappeltjes en de mas er aan toevoegen en het geheel goed doorwarmen. Schep de aardappeltjes en groenten op borden en plaats de kiprolletjes er bovenop (verwijder wel even de prikkertjes).
De braadjus afblussen met een scheutje water en even laten inkoken. Schep de jus als laatste over het vlees.
donderdag 24 mei 2007 om 15:48
quote:
Tuurlijk, dan laat je de olijven weg.
Bananen, Proef het anders zelf, ik vind ze het lekkerst (in dit gerecht als er echt een donkerbruin kleurtje hebben. Maar proef zelf. Olijfolie in de pan en het bakt echt niet aan. Vraag je kids of ze licht of donker gekleurde gebakken banaan lekker vinden. Laat ze even proeven. Ik vind het wel altijd een werkje hoor die bananen bakken. Wel gezellig als je kids erbij zijn.
Tuurlijk, dan laat je de olijven weg.
Bananen, Proef het anders zelf, ik vind ze het lekkerst (in dit gerecht als er echt een donkerbruin kleurtje hebben. Maar proef zelf. Olijfolie in de pan en het bakt echt niet aan. Vraag je kids of ze licht of donker gekleurde gebakken banaan lekker vinden. Laat ze even proeven. Ik vind het wel altijd een werkje hoor die bananen bakken. Wel gezellig als je kids erbij zijn.
donderdag 24 mei 2007 om 15:58
quote:Trouwens een tip: je doet nu de komkommer er apart bij. Heb je wel eens geprobeerd om de komkommer op het laatste moment in de pan er door te scheppen? Is heel erg lekker!
Ik heb nog een kliekie, ja het gaat in je eentje niet zo snel op, heb lekker verse komkommer gekocht en ik ga het er eens doorgooien. Lijkt me een verrassende afwisseling.
Als ik nog de spirit vanavond heb dan ga ik al het fruit wat hier loopt te verpieteren, ok niet overdrijven, deels maar vers en de rest uit blik. Ik wil er wel sangria van maken. Dat drinkt wat makkelijker weg. Heb helaas alleen maar rose.
Ik ga lekker "klussen" aan de gerechtjes.
Ik heb nog een kliekie, ja het gaat in je eentje niet zo snel op, heb lekker verse komkommer gekocht en ik ga het er eens doorgooien. Lijkt me een verrassende afwisseling.
Als ik nog de spirit vanavond heb dan ga ik al het fruit wat hier loopt te verpieteren, ok niet overdrijven, deels maar vers en de rest uit blik. Ik wil er wel sangria van maken. Dat drinkt wat makkelijker weg. Heb helaas alleen maar rose.
Ik ga lekker "klussen" aan de gerechtjes.
zaterdag 26 mei 2007 om 18:43
Ik heb een heel leuk gratis kookboek van Conimex. Met 75 snelle recepten. Als je 4 producten van ze koopt, maakt niet uit wat, van kroepoek tot kruiden, mie enz. krijg je het boekje gratis. Als je op hun website kijkt zie je bij welke supermarkten het geldt. www ervoor en .nl erachter.
maandag 28 mei 2007 om 18:42
Penne met asperges en zalm
Italiaans, hoofdgerecht, 4 personen, pasta, slank
Bereidingstijd in minuten
20 bereiden
Bevat per eenpersoonsportie
energie 450 kCal - eiwit 31 g
vet 16 g - koolhydraten 62 g
Ingrediënten
1 kg witte asperges
250 g penne rigate (pasta, zak a 500 g)
1 citroen, schoongeboend
100 g ricotta (kaas)
250 g verse zalmfilet, in blokjes
1 zakje verse basilicum (15 g), in dunne reepjes
Bereiden
Breng in een grote pan ruim water met zout aan de kook. Schil de asperges met een dunschiller rondom van vlak onder het kopje naar beneden. Snijd de houtachtige uiteinden eraf en snijd de asperges in stukjes van 4 centimeter. Doe de penne en de stukjes asperge in het kokende water en kook ze in 10 minuten gaar. Giet de pasta met asperges af en vang het kookvocht op. Rasp de gele schil van de citroen en pers 'm uit. Roer de ricotta met de citroenrasp, 1 eetlepel citroensap en de zalm door de pasta met asperges en verwarm het geheel voorzichtig roerend 2-3 minuten op middelhoog vuur tot de zalm net gaar is. Breng op smaak met zout en (versgemalen) peper en roer de helft van het basilicum erdoor. Schep de penne met asperges en zalm op vier borden en strooi de rest van het basilicum erover.
Hallo,
Ik h
Hallo, ik heb een vraag over dit receptje. Moet je hier nou gewoon van die zalmblokjes instoppen (gerookte, die je ook gewoon kan eten) of zalmfilet en die in stukjes snijden? maar als het het laatse is dan word dat toch nooit gaar???? wat denken jullie?
Italiaans, hoofdgerecht, 4 personen, pasta, slank
Bereidingstijd in minuten
20 bereiden
Bevat per eenpersoonsportie
energie 450 kCal - eiwit 31 g
vet 16 g - koolhydraten 62 g
Ingrediënten
1 kg witte asperges
250 g penne rigate (pasta, zak a 500 g)
1 citroen, schoongeboend
100 g ricotta (kaas)
250 g verse zalmfilet, in blokjes
1 zakje verse basilicum (15 g), in dunne reepjes
Bereiden
Breng in een grote pan ruim water met zout aan de kook. Schil de asperges met een dunschiller rondom van vlak onder het kopje naar beneden. Snijd de houtachtige uiteinden eraf en snijd de asperges in stukjes van 4 centimeter. Doe de penne en de stukjes asperge in het kokende water en kook ze in 10 minuten gaar. Giet de pasta met asperges af en vang het kookvocht op. Rasp de gele schil van de citroen en pers 'm uit. Roer de ricotta met de citroenrasp, 1 eetlepel citroensap en de zalm door de pasta met asperges en verwarm het geheel voorzichtig roerend 2-3 minuten op middelhoog vuur tot de zalm net gaar is. Breng op smaak met zout en (versgemalen) peper en roer de helft van het basilicum erdoor. Schep de penne met asperges en zalm op vier borden en strooi de rest van het basilicum erover.
Hallo,
Ik h
Hallo, ik heb een vraag over dit receptje. Moet je hier nou gewoon van die zalmblokjes instoppen (gerookte, die je ook gewoon kan eten) of zalmfilet en die in stukjes snijden? maar als het het laatse is dan word dat toch nooit gaar???? wat denken jullie?
maandag 28 mei 2007 om 21:04
Keuteltje, ik weet het natuurlijk ook niet zeker maar als ik het lees moet je toch zalmfilet nemen. En kleine blokjes zijn zo gaar hoor. Weet ook niet zo goed welke andere blokjes je bedoelt, zo'n bakje zalmblokjes bij AH is toch ook gewoon zalmfilet?
dinsdag 29 mei 2007 om 02:29
dinsdag 29 mei 2007 om 09:45
AH.
denken julie dat serieus? Die zalmblokjes bij de AH zijn gerookte zalmblokjes namelijk en die hoef je alleen maar even warm te maken.. maar denken jullie echt dat ik een zalmmootje moet kopen en die zelf in stukjes moet snijden?
of zou het ook lekker zijn met die kant en klare zalmblokjes/snippers????
denken julie dat serieus? Die zalmblokjes bij de AH zijn gerookte zalmblokjes namelijk en die hoef je alleen maar even warm te maken.. maar denken jullie echt dat ik een zalmmootje moet kopen en die zelf in stukjes moet snijden?
of zou het ook lekker zijn met die kant en klare zalmblokjes/snippers????