Wraak nemen...

12-09-2008 14:59 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar uur geleden heb ik de topic over "wraak nemen" gelezen en het is bij me blijven hangen.

Er is namelijk een situatie die ik nog steeds niet kan loslaten.

Rationeel weet ik dat het absurd is, en geloof me, ik heb gerelativeerd tot ik een ons woog en mezelf erom uitgelachen, maar het zit toch te diep. Dit is de concrete situatie

Via een forum kreeg ik onverwacht een persoonlijk bericht met gescheld. Zomaar uit het niets, van een onbekende. Ik snapte er niets van, maar ok, dat kon ik nog incasseren. Ik heb geprobeerd om te achterhalen wat het probleem was en alles in harmonie te laten verlopen (aard van het beestje). Dat ging moeizaam, maar ik kon het vergeten.

Maar op de een of andere manier kwam hij achter dat ik een advertentie had geplaatst met 2e handse spullen. Hij heeft er op gereageerd, maar ik had niet door dat hij het was. Ik vond het al een vreemd contact. Veel later kwam ik per ongelijk achter dat hij het was. En hij heeft mijn gegevens dus.

Sindsdien voel ik me zo onveilig. Ik ben gestopt met dat forum. Ik voel me zo geïntimideerd. Hij is in mijn privéleven gekomen, zonder dat ik het wist.

Dat gevoel van onveiligheid... ik kan moeilijk de neiging onderdrukken om hetzelfde terug te doen. Ik weet het, het gaat alle verstand te boven en is zelfs kinderachtig. Maar nu na bijna een jaar, voel ik dat het uit mijn systeem moet. Ja, ik heb van alles geprobeerd om het los te laten: mediteren, begrip tonen voor zijn actie enz. enz. Ik heb mezelf zelfs geanalyseerd. Heb ik ergens een persoon in het verleden waar ik hetzelfde bij gevoeld heb...? Wat triggerde mij? Waar ik gewoon enorm boos over ben, is dat achterbakse. En het machteloze gevoel dat ik had. En machteloos zijn, is naast het onveilig voelen, iets wat ik absoluut niet kan verdragen.

Het moet dus uit mijn systeem, en ik heb zelfs ideeën hoe ik het wil doen, alleen heb ik zijn woonadres niet. Misschien maar goed ook, ik weet het niet...

Alle reacties zijn welkom, ook kritiek, maar wel opbouwend graag.
Wat een ontzettend vreemde en nare aktie van deze persoon, kan me voorstellen dat dit je hoog zit. Hetzelfde terug doen, nu na een jaar, lijkt me niet erg verstandig aangezien hij dan weer getriggerd wordt om jou weer lastig te vallen. Kan me voorstellen dat je er boos om bent, maar overweeg wel de consequenties als je nu aktie onderneemt.

Heb je nog last gehad van hem hierna?
Is er sindsdien nog wat gebeurd (in dat jaar)? kwaad met kwaad vergelden lijkt me niet de oplossing. Zeker als er niks meer gebeurd is, wellicht stimuleer je hem dan ook weer om de strijdbijl op te graven. Als je je echt geintimideerd of bedreigd voelt zou ik informeren bij de politie wat je zou kunnen doen. Die hebben zat ervaring met stalkers en afpersers. Geen wondermiddel waarschijnlijk (juridisch technisch sta je helaas vaak zwak), maar dat is wraak nemen al helemaal niet.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je een jaar na dato nog steeds zoveel energie hieraan besteedt. Voel je je gekrenkt? Vind je het onrechtvaardig dat jij wordt lastig gevallen? Wake up: de meesten mensen worden wel eens lastig gevallen. Wat hij heeft gedaan is erg vervelend en afkeurenswaardig. Je hebt hem echter tijdig betrapt waardoor hij uiteindelijk geen echte schade heeft kunnen aanrichten. Niemand is ooit beter geworden van wraak nemen. Zet er een punt achter en ga verder met je leven.
Wat is er nu helemaal gebeurd? Hij heeft 'n scheldmailtje gestuurd. Verder toch geen stalking irl?

Natuurlijk beetje raar van hem maar who cares? Wees blij dat ie zich op deze manier heeft geprofileerd. Voor 't zelfde geld zat ie je op forums naar de mond te praten en uit te horen terwijl hij jou wel herkende maar jij hem niet. Dat lijkt me eigenlijk veel erger.
Hij heeft zich alleen als een geinteresseerde voorgedaan voor mijn geadverteerde spullen. En pas weken later kwam ik achter dat hij het was.

Ik heb daarna ook geen last gehad. Het feit dat hij in mijn priveleven is geslopen en intussen wel mijn gegevens heeft (adres, bankgegevens) geeft me een heel onveilig gevoel.

En de neiging om hem hetzelfde gevoel terug te geven is heel sterk.

En nee, het is zeker niet de allerschoonste gedachte, maar ik ben geen God.
Hij heeft een mailtje gestuurd met een scheldkannonade en gereageerd op een advertentie van je...

Waarom zou je je daar in godesnaam een jaar na dato onveilig bij voelen?
quote:Moooi schreef op 12 september 2008 @ 15:24:

Het feit dat hij in mijn priveleven is geslopen en intussen wel mijn gegevens heeft (adres, bankgegevens) geeft me een heel onveilig gevoel.

Hemeltje, heel Nederland kan je achter jouw adres en bankgegevens komen. Dat is toch niet in je priveleven sluipen?

Kom op zeg, get your shit together.
Wat was de aanleiding van dat scheldmailtje? Heb jij op dat forum iets gezegd dat hem niet aanstond ofzo? Ja, ze bestaan, van die vreemde types die dit soort akelige dingen doen, gatver. Heel vervelend voor jou en je gevoel van veiligheid.

Wat is er precies gebeurd toen hij reageerde op jouw 2ehands spullen?

Het allerbeste zou zijn om hem totaal te negeren en vooral geen aandacht aan hem te schenken. Zoals anderen ook al zeggen, je loopt het risico dat je zijn aandacht weer trekt en hij dan weer doorgaat met deze rottigheid.

Ik snap trouwens niet dat hier mensen zijn die geen enkel begrip kunnen opbrengen voor jouw gevoel. Ik vind het juist heel logisch dat je hier een vervelend gevoel over hebt. Hoewel je er verder weinig aan kunt doen behalve doorgaan met leven, daar hebben ze dan wel weer gelijk in.
Hoe kan hij jou dan schade berokkenen met je naw-gegevens en bankrekeningnummer? Bovendien: als dat zijn doel was geweest, zou hij dan al niet veel eerder actie hebben ondernomen?
Beste mensen, lees even goed wat er staat.

Hij heeft mijn gegevens, en het feit dat iemand sneaky in jouw leven komt, is een vorm van intimidatie!

We kunnen wel nuchter en stoer lopen doen, want nee, ik ben niet verkracht, ik ben niet bestolen, maar hoe zouden jullie het vinden als je iemand tegenover je hebt en die niet is wie je denkt dat hij is. En ondertussen wel allerlei gegevens van jou verzameld?

Kijk, mijn leven loopt toch wel, dat neemt niemand van me af, maar ik heb zo'n zin om hem een schop in zijn ballen te geven.
quote:wuiles schreef op 12 september 2008 @ 15:29:

Hoe kan hij jou dan schade berokkenen met je naw-gegevens en bankrekeningnummer? Bovendien: als dat zijn doel was geweest, zou hij dan al niet veel eerder actie hebben ondernomen?

Ach, deed hij maar eens iets daarmee, dan had ik een concrete reden om hem te laten oppakken.

Maar zijn bedoeling is een andere. Meer op emotionele toer.

En het lullige is: we kennen elkaar helemaal niet! Ik weet alleen hoe hij en zijn familie eruit zien, zoals iedereen op dat forum.

En ik heb geen enkele foto geplaatst...Dus...it beats me..
De meeste mensen maken zoiets een keer mee. Nogmaals: het is vervelend en afkeurenswaardig maar geen reden om een jaar later nog over wraak te fantaseren. Bovendien: wat wilde je dan gaan doen? Zijn huis inclusief zijn veronderstelde aantekeningen over jouw leven in brand steken of zoiets?
quote:Moooi schreef op 12 september 2008 @ 15:29:

Beste mensen, lees even goed wat er staat.

Hij heeft mijn gegevens, en het feit dat iemand sneaky in jouw leven komt, is een vorm van intimidatie!

We kunnen wel nuchter en stoer lopen doen, want nee, ik ben niet verkracht, ik ben niet bestolen, maar hoe zouden jullie het vinden als je iemand tegenover je hebt en die niet is wie je denkt dat hij is. En ondertussen wel allerlei gegevens van jou verzameld?

Kijk, mijn leven loopt toch wel, dat neemt niemand van me af, maar ik heb zo'n zin om hem een schop in zijn ballen te geven.

Jij vindt dat intimidatie.

Ik vind dat jij overdrijft.

Hij komt niet sneaky in je leven. Dat vind ik als iemand avond aan avond door je gordijnen staat te gluren als jij met een boek op de bank zit.

Dat je een jaar geleden even moest slikken, ok kan ik me iets bij voorstellen. Maar dat je na een jaar nog ermee bezig bent en zelfs wraak wilt nemen, maakt jou een grotere creep dan hem.
quote:Naski schreef op 12 september 2008 @ 15:28:

Wat was de aanleiding van dat scheldmailtje? Heb jij op dat forum iets gezegd dat hem niet aanstond ofzo? Ja, ze bestaan, van die vreemde types die dit soort akelige dingen doen, gatver. Heel vervelend voor jou en je gevoel van veiligheid.

Wat is er precies gebeurd toen hij reageerde op jouw 2ehands spullen?

Het allerbeste zou zijn om hem totaal te negeren en vooral geen aandacht aan hem te schenken. Zoals anderen ook al zeggen, je loopt het risico dat je zijn aandacht weer trekt en hij dan weer doorgaat met deze rottigheid.

Ik snap trouwens niet dat hier mensen zijn die geen enkel begrip kunnen opbrengen voor jouw gevoel. Ik vind het juist heel logisch dat je hier een vervelend gevoel over hebt. Hoewel je er verder weinig aan kunt doen behalve doorgaan met leven, daar hebben ze dan wel weer gelijk in.

Geen idee waarom hij mij eruit pikte...

En inderdaad het gaat om het onveilige en machteloze gevoel die door zijn actie is ontstaan.

En _Justme_ , we denken anders over sneaky.

En zijn huis in de fik steken, och jee, dat gaat wel ver hoor...

Nee, het zou iets subtiels zijn, iets opsturen en hij zou niet weten van wie het afkomt. Op dat niveau.
quote:Dat je een jaar geleden even moest slikken, ok kan ik me iets bij voorstellen. Maar dat je na een jaar nog ermee bezig bent en zelfs wraak wilt nemen, maakt jou een grotere creep dan hem.Wat is dit nu voor een idiote reactie??!
quote:Moooi schreef op 12 september 2008 @ 15:39:

[...]

Nee, het zou iets subtiels zijn, iets opsturen en hij zou niet weten van wie het afkomt. Op dat niveau.14 februari lijkt me wel een geschikte dag daarvoor...
quote:Moooi schreef op 12 september 2008 @ 15:39:

[...]

En zijn huis in de fik steken, och jee, dat gaat wel ver hoor...

Nee, het zou iets subtiels zijn, iets opsturen en hij zou niet weten van wie het afkomt. Op dat niveau.Wie valt wie nu lastig? Ik krijg een wat onbehaaglijk gevoel bij je buitenproportionele reactie op iemand die niet je eens schade heeft berokkend.
quote:Naski schreef op 12 september 2008 @ 15:40:

[...]

Wat is dit nu voor een idiote reactie??! Wraak is eng, kinderachtig, verloren energie... Iemand die zich daarmee bezighoudt vind ik dus eng, ook wel creepy genaamd.
quote:En zijn huis in de fik steken, och jee, dat gaat wel ver hoor...

Nee, het zou iets subtiels zijn, iets opsturen en hij zou niet weten van wie het afkomt. Op dat niveau.Hij mag niet weten dat het van jou komt. Oke...hij zal de link dus niet leggen tussen jou en hetgene wat je hem aan wilt doen. Eigenlijk gaat het er dus alleen om dat jij van je rotgevoel afkomt. Ik zou daar toch een andere manier voor zoeken. Je verlaagt je nu tot zijn niveau en dat lijkt me toch ook niet de bedoeling? Volgens mij kun je dit maar beter gewoon naast je neerleggen. Gooi eens een stapel borden kapot terwijl je hem voor alles wat lelijk is, uitmaakt, of zoiets. ;)
quote:__justme__ schreef op 12 september 2008 @ 15:55:

[...]

Wraak is eng, kinderachtig, verloren energie... Iemand die zich daarmee bezighoudt vind ik dus eng, ook wel creepy genaamd.

Wraak is inderdaad kinderachtig en verloren energie, maar om nou te zeggen dat TO enger is dan die vent?? Mijns inziens sla je dan een beetje door.

Trouwens, ik vind het ook niet slim om briefjes te gaan sturen naar hem.
Het machtigst, het sterkst, ben je als je je niet door hem laat beïnvloeden. En niet alleen dat, het bespaart je mogelijk veel problemen. Laat het rusten.
quote:Naski schreef op 12 september 2008 @ 16:11:

[...]

Wraak is inderdaad kinderachtig en verloren energie, maar om nou te zeggen dat TO enger is dan die vent?? Mijns inziens sla je dan een beetje door.

Trouwens, ik vind het ook niet slim om briefjes te gaan sturen naar hem.

Nou ja... Hij heeft zijn acties niet anoniem gedaan, heel flauw, intimiderend misschien, zielig, maar daardoor niet eng.

Anoniem wraak nemen vind ik wel eng. TO vind ik dus enger dan iemand die open en bloot zijn frustraties uit.
waar je het idee vandaan haalt dat je jezelf moet analyseren vraag ik me toch af.... je kan jezelf namelijk niet analyseren, je bent namelijk nooit objectief naar jezelf toe...

verder vind ik dat als je na een jaar nog met een gevoel zit wat uit je systeem moet je lekker een cursus zelfbeheersing gaat doen waar je de boksbal ziet als je slachtoffer... en die lekker helemaal lens schopt.... maar je gaat toch geen contact met hem zoeken... je zegt hij weet alles van me, maar jij blijkbaar ook van hem... t lijkt er meer op dat je heel veel moeite hebt met het feit dat hij je los heeft gelaten, en je dat ergens nodig hebt....

overigens ben ik ook wel van de wraakacties hoor, toen mijn ex en ik uit elkaar gingen en ik een nieuwe relatie kreeg, heeft mijn ex mijn huidige partner maanden lang bedreigd via de telefoon.... mijn huidige partner ( met wie ik inmiddels getrouwd ben) heeft toen een advertentie gezet in de particulier ( volgens mij bestaat dat niet eens meer) dat hij een busje te koop had voor een belachelijk laag bedrag met het telefoonnumer van mijn ex erbij... die is een week helemaal gek gebeld door allerlei rare lui die wel interesse hadden in dat busje...echt kwaad deed het hem niet, maar hij werd er wel helemaal gestoord van.... dat vind ik dan wel weer humor....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Waarom onderneem je niet iets concreets?

Begrijp me niet verkeerd, ik zou dit ook niet leuk vinden. Het lijkt me een beetje als een hijger aan de telefoon. Die heeft jouw nummer, hijgt in je oor, maar hé, hij doet niks verkeerds verder en het doet geen pijn. Nee. Maar vervelend is het wel (en ik spreek helaas uit ervaring).

Wat je kunt doen:

Je kunt je bankrekeningnummer opheffen en overstappen naar een andere bank, of bij je eigen bank een nieuw nummer aanvragen en het oude alleen voor verkoop behouden. Zodra je daar geld op krijgt neem je het over op je andere rekening, en dan kan er met deze oude rekening in principe niks gebeuren.

Verder kun je een ander telefoonnummer aanvragen. Neem een geheim nummer (moet je wel extra voor betalen) en gebruik voor verkopen alleen een prepaid mobiel nummer.

Ervoor verhuizen gaat wat ver. Wat je wel kunt doen is gordijnen 's avonds goed sluiten, of een melder bij de ingang van je tuinpad installeren zodat je het weet als er iemand de tuin inloopt.

Dit soort dingen geven je misschien een veiliger gevoel, zeker als je vaker spullen verkoopt, want dan krijg je wel vaker rare mensen aan de deur die dan ook alles van je weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven