Het vervangen van spullen

07-08-2015 22:24 64 berichten
Ik maak even een nieuw topic, omdat ik momenteel geloof ik zo ongeveer twee topics aan het kapen ben (salontafel en consuminderen) en omdat ik niet wil dat mijn specifieke aandachtspunt/bezwaar in beide topics een te grote rol gaat krijgen. Vandaar een nieuw topic over het vervangen van spullen.

Hoe voorkom je dat je na het kopen van spullen ooit op een moment komt dat je denkt: en nu wil ik wel eens wat anders! En dan bedoel ik niet omdat de gordijnen zijn gaan rafelen, er hoekjes uit glazen zijn of de planken van de kast van ouderdom uit elkaar vallen, maar gewoon omdat je er na een aantal jaar op uitgekeken bent.

Zit het hem voor jou dan in het goed kennen van je eigen smaak (wat je twintig jaar geleden mooi vond, vind je nu nog mooi en over twintig jaar waarschijnlijk nog steeds), in het goed maken van overwegingen/vergelijkingen maken vóór je iets koopt? Of geef je er juist gerust aan toe om nieuwe vazen of een nieuwe bank te gaan kopen als je de huidige alweer tien jaar hebt, zelfs als ze nog niet eens zo heel lelijk zijn.

Misschien vraag ik me wel vooral af: hoe voorkom je dat je smaak om de vijf à tien jaar (bij mij dan gemiddeld) verandert...
En ik heb juist inderdaad helemaal niet het idee dat ik interieur en accessoires zo belangrijk vind maar herken toch het gevoel wel van ergens op uitgekeken zijn/toe zijn aan een nieuwe smaak. Terwijl ik dat tegelijkertijd ook heel tegenstrijdig vind. Ergens begrijp ik dus niet waar het nu precies wringt maar ik vind het leuk hierover van gedachten te wisselen.
Ik vind huizen inrichten leuk dus zou het heel jammer vinden om nooit meer iets nieuws te kopen. Toch ben ik nog nooit uitgekeken geraakt op ook maar 1 meubel.

Meestal koop ik iets nieuws omdat ik de behoefte heb om iets nieuws te kopen of omdat het meubel oud en niet meer mooi is.

Ik vind het ook belangrijk om geen functieloze dingen in huis te hebben, al ben ik geen minimalist. Een kunstwerk aan de muur vind ik mooi, bijvoorbeeld, maar haat een hele vensterbank vol van die frutsels. En die hype die je nu hebt met zo'n zitzak op de grond. Dan denk ik: whyyyy leg je zo'n ding midden in de kamer? Super onhandig!

Zoals dit. Wat doet dat ding daar, behalve liggen wachten tot iemand z'n nek erover breekt?

Misschien dat ik daarom niet uitgekeken raak op mijn spullen: ik heb ze nódig.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn gordijnen was ik idd na 15 jaar wel uitgekeken en kwam er dus iets anders, terwijl ze nog gewoon 'n goede conditie zijn.

M'n bank heb ik met pijn in 't hart moeten vervangen, wegens versleten/doorgezakt, maar model en bekleding vond ik nog steeds tof. M'n meubilair is ook nog steeds mijn smaak en dat verslijt niet, dus mag gewoon nog blijven.

Bed is wel 'n keer vervangen (na 5 jaar ofzo), omdat 'n lattenbodem en 2 aparte matrassen het echt niet voor me is. Nu dus 'n boxspring met een matras uit één geheel. Ander bed doet nu dienst op de logeerkamer.

Waar ik wel over zit te denken is om mijn bad te vervangen door 'n inloopdouche, dit met oog op de toekomst. Een bad stapt toch wat minder makkelijk in, zeker als je iets gaat mankeren van rugpijn tot erger.
Shoot first, ask questions later!
quote:lux. schreef op 07 augustus 2015 @ 23:22:

Ik vind het ook belangrijk om geen functieloze dingen in huis te hebben, al ben ik geen minimalist. Een kunstwerk aan de muur vind ik mooi, bijvoorbeeld, maar haat een hele vensterbank vol van die frutsels. En die hype die je nu hebt met zo'n zitzak op de grond. Dan denk ik: whyyyy leg je zo'n ding midden in de kamer? Super onhandig!

[img]http://cdn.decoist.com/wp-content/uploa ... uf.jpg.jpg[/img]

Zoals dit. Wat doet dat ding daar, behalve liggen wachten tot iemand z'n nek erover breekt?

Misschien dat ik daarom niet uitgekeken raak op mijn spullen: ik heb ze nódig.En die krat die ook maar rondzwerft ipv netjes in 'n kastje geschoven te zijn. Dat zou mij ook storen idd.
Shoot first, ask questions later!
Ik geloof dat ik redelijk smaak vast ben.

Heb net mijn bank vervangen. De oude was 10 jaar oud en had onder kind en kat te lijden gehad.

Ik heb volgens mij uit dezelfde lijn weer een bank besteld met dezelfde stof

Alleen nu een hoek en we hadden een 3 zitter.

Bed heb ik ook al 10 jaar. Heeft wel wat te lijden gehad onder 5 verhuizingen dus dat zou een reden zijn hem te vervangen. Verder zou ik zo dezelfde weer kunnen bestellen.

Ik heb wel de neiging af en toe wat anders te willen. Maar dat doe ik wel met kleur op de wand en accesoires.
De basis van mijn interieur is een aantal familiestukken. Twee grote kasten, een setje armstoelen, een kaarttafeltje, enz. Allemaal tussen de 150 en 200 jaar in de familie, dus dat doe ik nooit weg. En gelukkig heb ik er de ruimte voor. Dat vormt voor mij de basis. Om het niet te "zwaar antiek" te maken, heb ik een paar banken gekocht van een strak model, met een neutrale lichte zandkleurige weefstof als bekleding, en een paar moderne vloerkleden in dezelfde tinten (lichte zandkleur, licht camel, met een anthraciet rand erin, wat weer terugkomt in de tegelvloer in de hal). Die liggen op een antieke parketvloer, die én perfect accordeert met de geërfde meubels, én met de lichte kleuren van banken, karpetten, en eethoek. (Eén vloerkleed ligt bij de zithoek onder de salontafel, hetzelfde model, maar groter, onder de eettafel).

En nee, op dit interieur raak ik niet gauw uitgekeken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hee maar Lux, jij bent nog zo jong, als je nu al uitgekeken zou zijn op dingen, zou wat zijn haha. Misschien praten we beide heel anders over 20 jaar.
Ik weet van mezelf en mijn vriend dat onze smaak verandert en dat we elke paar jaar iets anders willen. Daarom kopen we alleen tweedehands meubels. Goed zoeken is dat soms maar dan kun je veel makkelijker alles veranderen omdat je er geen duizenden euro's aan hoeft te besteden.

Maar we zijn ook wel handig in zelf spullen maken, opknappen, repareren, opnieuw bekleden. En Pinterest is mijn mattie, ik knutsel veel woonaccesoires zelf. Vind ik leuk en het is uniek.

Ook als de muur een andere kleur moet, ga ik eerst op marktplaats kijken. Soms staan er goedkope partijen verf op. Wij houden erg van kleuren, dus we vinden altijd wel iets moois. En verder koop ik ook niks erg duurs qua woonaccesoires. En ik gooi ook van alles bij elkaar, ik doe niet aan alles precies bij elkaar laten passen. Of ik spraypaint het op kleur, als dat beter past. Lekker rommelig dus.
Planten doen trouwens veel goeds voor je interieur. Het brengt de boel tot leven en geeft veel sfeer. Ik ben gek op ze. En, planten vervelen nooit.
quote:rosaaa schreef op 07 augustus 2015 @ 23:37:

Hee maar Lux, jij bent nog zo jong, als je nu al uitgekeken zou zijn op dingen, zou wat zijn haha. Misschien praten we beide heel anders over 20 jaar.

Nou... Mijn bureau heb ik al 25 jaar (althans, het was eerst van m'n vader) en dat vind ik nog altijd prachtig. Ik neem wel steeds een grotere bank (grotere woonkamer = grotere bank, nu eindelijk ruimte voor een relaxte loungehoekbank met extra hocker zodat we geen ruzie krijgen over wie languit onderuit mag ). Heb 2 prenten die nog van m'n opa zijn geweest en waar ik erg aan gehecht ben, eettafel van man's gezin van vroeger. Oerlelijke spiegel met gouden krullen die man met z'n moeder had uitgekozen toen hij op kamers ging waar ik nu grappig genoeg ontzettend aan gehecht ben.

Maar echt heel veel meer spullen heb ik niet. Ja boekenkasten enzo. Het meeste heb ik toch wel langer dan 5 jaar. Aantal dingen nieuw met verhuizing, omdat iets

Met de perfecte afmetingen voor 't ene huis niet goed in het andere huis past.

Maar ik heb het gevoel dat ik mettertijd juist meer gehecht raak aan mijn spullen. Zo vind ik mijn kledingkast onhandig dus eigelijk wil ik een nieuwe, maar vind het 'zielig' voor mijn kast dus ga hem als extra kast gebruiken (voor winterdekens en andere dingen die je niet vaak nodig hebt). Ja ik heb oprecht medelijden met mijn kast

@redbulletje: ja die krat, zo kun je toch niet wonen? Dat is toch geen HUIS? Dat is een showroom.
quote:Cateautje schreef op 07 augustus 2015 @ 23:53:

Planten doen trouwens veel goeds voor je interieur. Het brengt de boel tot leven en geeft veel sfeer. Ik ben gek op ze. En, planten vervelen nooit.Eens! Heb zelfs een paar "geërfde" planten. Een lidcactus van 65 jaar oud, waarvan ik weet dat mijn oma die al had van vér voor mijn geboorte, en een christusdoorn van mijn andere oma, die ze 50 jaar geleden heeft opgekweekt uit een stekje van haar zus (mijn oudtante dus), en dat stekje kwam van een plant die nog van mijn overgrootmoeder was... Ben héél lief voor die planten!
Ik vind het juist leuk om in beweging te blijven met mijn interieur.

Heeeeeel vroeger had ik een smaak waarvan ik nu denk , ehm... Wat dacht je?

Maar goed,toen was ik nog jong en vooral blij dat ik uberhaupt een inrichting had die bij elkaar paste.

Tegenwoordig blijft mijn smaak wel in dezelfde hoek hangen, al ben ik mij bewust dat ik ook vtwonen beïnvloedbaar ben.

Dat krijg je denk ik nu eenmaal als je alle woonprogrammas en bladen graag kijkt.

Maar ik wissel toch wel graag om de zoveel tijd, niet dat ik gelijk al mijn meubels ga vervangen maar een keer een ander tafeltje, of ik sta de eetkamertafel weer te schuren en te behandelen voor een andere look.

Toch weer eens een ander stoeltje en oh ja ik ben dol op kussens!! En vooral om ze vaak te vervangen.

Ik heb recentelijk ons hele interieur omgegooid.

Kleine verbouwing in huis en andere keuken, ja dan kan ik niet stoppen dan moet het plaatje totaal gaan kloppen.

Ik vind het een sport om met minimaal budget de look te creëeren die ik voor ogen heb.

Ben nu ook zeer tevreden!

Als ik nu binnenkom denk ik iedere keer, Nice ! Eindelijk begin ik thuis te komen want dat heb ik jaren niet gehad omdat ik onder dwingende omstandigheden bij mijn partner introk. Een huis wat niet van mij was en dat bleef het jaren uitademen.

De basis is goed nu, maar blijven bewegen met het interieur is teveel mijn passie om hier 20 jaar tegenaan te gaan kijken.
Het gevoel van uitgekeken raken herken ik helemaal niet. Ik koop dingen en vind ze mooi of praktisch en dat verandert kennelijk niet zo maar voor mij.

Zou het kunnen dat je veel tijdschriften leest? Vaak winkelt? Veel surft op pinterest? Dat zijn volgens mij mogelijke oorzaken van je 'kriebels'. Ik doe dat zelf allemaal zelden dus krijg ook weinig input hoe het allemaal anders kan of moet.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik heb ook nooit dat ik dingen anders neerzet in huis. Ik vind van mezelf dat ik redelijk goed ben in inrichten, en dan vooral in het in de ruimte zetten van de spullen. Ik vind dus ook altijd dat mijn spullen op precies de juiste plek voor de ruimte staan, en verander het daarna ook echt niet meer, tenzij ik meubels vervang. Maar dat doe ik niet zo vaak, dus ik kan echt jaaaaaaaren supertevreden zijn met hoe en waar alles staat, en ook na jaren nog rondkijken en denken "he, wat gezellig!"
Am Yisrael Chai!
quote:pejeka schreef op 08 augustus 2015 @ 00:02:

[...]

Eens! Heb zelfs een paar "geërfde" planten. Een lidcactus van 65 jaar oud, waarvan ik weet dat mijn oma die al had van vér voor mijn geboorte, en een christusdoorn van mijn andere oma, die ze 50 jaar geleden heeft opgekweekt uit een stekje van haar zus (mijn oudtante dus), en dat stekje kwam van een plant die nog van mijn overgrootmoeder was... Ben héél lief voor die planten!Fantastisch! Juist de planten die ik zo mooi vind . Ik ben er altijd trots op dat mijn planten het zo lang zo goed blijven doen. Helaas heb ik vorige week een vijftien jaar oude palm weg moeten doen, die heeft de moed opgegeven en daar zat geen greintje leven meer in, maar daar komt wel weer een mooie nieuwe voor in de plaats. Eerst nog even zoeken, maar dat komt vast goed.
Slaapkamers verander ik ook graag om de zoveel tijd.

Ik vind mijzelf ook best goed in ruimtes leuk maken.

Zo goed, dat het zonde is als ik het maar eens in de 20 jaar zou doen
quote:Cateautje schreef op 08 augustus 2015 @ 00:12:

[...]

Fantastisch! Juist de planten die ik zo mooi vind . Ik ben er altijd trots op dat mijn planten het zo lang zo goed blijven doen. Helaas heb ik vorige week een vijftien jaar oude palm weg moeten doen, die heeft de moed opgegeven en daar zat geen greintje leven meer in, maar daar komt wel weer een mooie nieuwe voor in de plaats. Eerst nog even zoeken, maar dat komt vast goed.

Gaat lukken! Die lidcactus is prachtig als hij in het najaar vol bloemen staat... en hij is enorm!

De christusdoorn bloeit eigenlijk constant, bij perioden iets minder. Kan me nog herinneren dat we er als kind de bloemen uit plukten en dan met de kleverige steeltje op elkaars neus plakten e.d. Oma nijdig natuurlijk
quote:pejeka schreef op 08 augustus 2015 @ 00:16:

[...]

Gaat lukken! Die lidcactus is prachtig als hij in het najaar vol bloemen staat... en hij is enorm!

De christusdoorn bloeit eigenlijk constant, bij perioden iets minder. Kan me nog herinneren dat we er als kind de bloemen uit plukten en dan met de kleverige steeltje op elkaars neus plakten e.d. Oma nijdig natuurlijk

Ja, prachtig! Helaas heb ik niet de juiste groene vingers voor bloeiende planten, ze zijn bij mij allemaal groen, maar ze doen wel ontzettend hun best voor me. Ik ben dan ook erg lief voor, dat dan weer wel.

Edit: Ik heb wel een grote sierasperge die elk jaar in bloei staat. Honderden piepkleine witte bloemetjes en dat vind ik zooo mooi.
Ik ben altijd van het `praktische` geweest.

Altijd tweedehands bankstellen gehad van leer. Dit i.v.m. vier honden, die ook op de bank mochten en een kind.

Nu de honden er niet meer zijn en kind inmiddels volwassen en het huis uit is, heb ik voor het eerst in mijn leven een dure nieuwe relaxstoel en een nieuwe bank gekocht. Een rib uit mijn lijf, maar vond dat het nu wel eens mocht.

De eettafel is van mijn ouders geweest en ondanks dat deze oud is zal ik deze niet weg doen. ( Emotionele waarde )
quote:Cateautje schreef op 08 augustus 2015 @ 00:25:

[...]

Ja, prachtig! Helaas heb ik niet de juiste groene vingers voor bloeiende planten, ze zijn bij mij allemaal groen, maar ze doen wel ontzettend hun best voor me. Ik ben dan ook erg lief voor, dat dan weer wel.

Sommige "bloeiende planten" willen bij mij ook niet. Ben er nog nooit in geslaagd een kerstster langer dan twee weken mooi te houden. Alles geprobeerd. Zelfs advies gevraagd bij een vakbloemist, exact opgevolgd. Geen resultaat. De rode bladeren vielen er na 10 dagen af en na 2 weken de groene ook. Nou is dat ook gelukkig een plant die je na de kerst zonder wroeging in de kliko mag mikken, maar toch... zie dan een paar huizen verderop (daar woont een oude dame) die plant in februari nog steeds in volle glorie in de vensterbank staan en denk dan "What the f*ck!".

Cyclamen, ook zoiets. Mijn oma hield die maanden en maanden goed, vol met bloemen. En dan doe ik alles volgens het boekje (dompelen in lauw water, even laten uitlekken, weer in de pot, oude bloemen eruit, noem maar op), maar na een week of twee geven ze het op.

't Is mijn lot.

Gelukkig doen de lidcactus en de christusdoorn het prima... volgens mij weten ze gewoon dat ze aan mij overgeleverd zijn als ze nóg een generatie willen overleven...
quote:pejeka schreef op 08 augustus 2015 @ 00:31:

[...]

Sommige "bloeiende planten" willen bij mij ook niet. Ben er nog nooit in geslaagd een kerstster langer dan twee weken mooi te houden. Alles geprobeerd. Zelfs advies gevraagd bij een vakbloemist, exact opgevolgd. Geen resultaat. De rode bladeren vielen er na 10 dagen af en na 2 weken de groene ook. Nou is dat ook gelukkig een plant die je na de kerst zonder wroeging in de kliko mag mikken, maar toch... zie dan een paar huizen verderop (daar woont een oude dame) die plant in februari nog steeds in volle glorie in de vensterbank staan en denk dan "What the f*ck!".

Cyclamen, ook zoiets. Mijn oma hield die maanden en maanden goed, vol met bloemen. En dan doe ik alles volgens het boekje (dompelen in lauw water, even laten uitlekken, weer in de pot, oude bloemen eruit, noem maar op), maar na een week of twee geven ze het op.

't Is mijn lot.

Gelukkig doen de lidcactus en de christusdoorn het prima... volgens mij weten ze gewoon dat ze aan mij overgeleverd zijn als ze nóg een generatie willen overleven...Ja, ik heb hetzelfde. Ook een aantal keren een potroosje gekocht, die dingen sterven onder mijn handen. Doe het maar niet meer. geleerd.
quote:fashionvictim schreef op 08 augustus 2015 @ 00:11:

Ik heb ook nooit dat ik dingen anders neerzet in huis. Ik vind van mezelf dat ik redelijk goed ben in inrichten, en dan vooral in het in de ruimte zetten van de spullen. Ik vind dus ook altijd dat mijn spullen op precies de juiste plek voor de ruimte staan, en verander het daarna ook echt niet meer, tenzij ik meubels vervang. Maar dat doe ik niet zo vaak, dus ik kan echt jaaaaaaaren supertevreden zijn met hoe en waar alles staat, en ook na jaren nog rondkijken en denken "he, wat gezellig!"

Dit. Ik ben vrij kieskeurig, en weet precies wat ik wil. Kan ook lang zoeken tot ik het 'perfecte' item heb gevonden, maar ben er dan echt tevreden mee. Ik zie soms ook nog weleens dingen van toen ik klein was (dus 25-30 jaar oud) en vind die nu nog steeds mooi. Mijn moeder vond mij altijd lastig, stad en land aflopen op zoek naar een dekbedovertrek bijvoorbeeld. MAar als ik het nu terug zie denk ik dus, ja dat is een mooi stofje en ik zou het zo weer kopen :-) Mijn man is het gelukkig eens met mijn smaak en vindt het ook niet erg om 3 jaar tegen een 2e hands ikea tafeltje aan te kijken totdat ik iets beters heb gevonden.

Natuurlijk koop ik weleens een nieuwe plant of accessoire, maar dat is het dan ook wel.
Ik ben redelijk snel met veranderen van meubels en accessoires, het enige dat er niet uit mag zijn de eettafel, salontafel en de televisiekast. Zijn alledrie Rivièra stijl en hebben best wat gekost dus dat mag nog even blijven.

Het liefst had ik alweer nieuwe gordijnen gehad, een andere kleur, maar man wil het voorlopig niet. Die zijn nu taupe, maar ik wil ze warmbruin hebben. De rolgordijnen ben ik wel goed tevreden mee dus die blijven.

De banken zou ik ook wel nieuwe voor willen, maar we hebben ze pas 2 jaar dus daar begin ik maar niet over.

Laatst een oude dekenkist van mijn vader gehad en helemaal opgeknapt met hem samen en die staat perfect, ook een blijver.

Accessoires koop ik als ik iets leuks zie, ik gooi de oudere dingen die dan uit de woonkamer gaan naar zolder, gooi het niet weg, dat vind ik zonde.
Inderdaad leuk topic! Ik ben al een jaar bezig met ons interieur en ik geniet daar zo van. Mijn vriend was altijd degene die ons interieur min of meer bepaalde, maar ik heb de vrije hand gekregen

Wij hebben al heel lang dezelfde meubels die basic en tijdloos zijn. Een strakke witleren hoekbank, gecombineerd met donkerhouten (fineer of course) Ikeaspul. Eén muur in de woonkamer is in 20 vlakken verdeeld en geverfd in 5 verschillende tinten van een kleur. Als we iets anders willen, dan krijgt die muur andere kleuren en passen we onze accessoires daarop aan.

Vorig jaar hebben we de vlakken verschillende tinten bruin geverfd en ik vond het nogal jaren 70 aandoen. Dus had ik bedacht dat oranje daar leuk bij zou passen en dat ons strakke huis wat gezelliger moest. Ik heb een oranje/wit/bruine lampenkap met bijpassende kussens gevonden in een winkeltje in Groningen die dat maakt van originele jaren 70 stoffen, jaren 70 vazen, bloempotten en een bruin/oranje Tomado boekenrekje bij mams op zolder en een hoogpolig beige kleed bij de Ikea. De woonkamer heeft met weinig geld een hele andere uitstraling gekregen. Heel leuk dat die oude spullen een tweede leven hebben gekregen en dat het goed mixed met het strakke.

Dit jaar is de bovenverdieping aangepakt en ook hier een mix van stijlen. De basis is Scandinavisch, laminaat van licht hout met V-groef waardoor het een houten vloer lijkt, verder veel hout en wit. Op de logeerkamer is 1 wand grijsblauw en op de slaapkamer is 1 wand grijsgroen geverfd. Mijn trots is de slaapkamer waar een witte Eames schommelstoel staat en een barok kaptafeltje dat ik van mijn oma heb geërfd en matzwart heb gespoten. Deze kamers ga ik nog verder inrichten met de vintagespullen die ik bij mijn moeder op zolder heb gevonden. En ja, het is best wel VT wonen en Pinterest inspired allemaal, maar wel met unieke spullen die je niet bij de meubelboulevard vindt.
Ik krijg echt heel vaak complimenten over ons interieur .

En ik heb al denk ik 15 jaar dezelfde meubelen sommige zelfs wat langer en als ik nieuw zou mogen kopen zou ik zo weer het zelfde kopen.

Eetkamertafel, stoelen, fauteuils zijn klassiekers die nu nog worden verkocht. Op de vloer heb ik een eiken visgraat parket en de lampen zijn uit de jaren 50 gewoon wit glas die heb ik denk ook al een jaar of 17.

Ik heb al jaren de kleur groen op de muren die nu erg populair is dat grijs groene.

Verder koop ik nooit blokker of action meuk, ben totaal niet gevoelig voor trends.

Wel speur ik rommelmarkten, veilingen en marktplaats af voor leuke brocante schilderijen, mooi glas werk of gewoon dingetjes waar ik verliefd op ben.

De spullen die ik heb al is het een frutsel ben ik echt aan gehecht omdat ik het echt met liefde heb uitgezocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven