Het vervangen van spullen

07-08-2015 22:24 64 berichten
Ik maak even een nieuw topic, omdat ik momenteel geloof ik zo ongeveer twee topics aan het kapen ben (salontafel en consuminderen) en omdat ik niet wil dat mijn specifieke aandachtspunt/bezwaar in beide topics een te grote rol gaat krijgen. Vandaar een nieuw topic over het vervangen van spullen.

Hoe voorkom je dat je na het kopen van spullen ooit op een moment komt dat je denkt: en nu wil ik wel eens wat anders! En dan bedoel ik niet omdat de gordijnen zijn gaan rafelen, er hoekjes uit glazen zijn of de planken van de kast van ouderdom uit elkaar vallen, maar gewoon omdat je er na een aantal jaar op uitgekeken bent.

Zit het hem voor jou dan in het goed kennen van je eigen smaak (wat je twintig jaar geleden mooi vond, vind je nu nog mooi en over twintig jaar waarschijnlijk nog steeds), in het goed maken van overwegingen/vergelijkingen maken vóór je iets koopt? Of geef je er juist gerust aan toe om nieuwe vazen of een nieuwe bank te gaan kopen als je de huidige alweer tien jaar hebt, zelfs als ze nog niet eens zo heel lelijk zijn.

Misschien vraag ik me wel vooral af: hoe voorkom je dat je smaak om de vijf à tien jaar (bij mij dan gemiddeld) verandert...
Geen trendgevoelige spullen kopen?

Ik bedoel steiger- en sloophout zijn een tijdje hip geweest, maar ik kan me voorstellen dat je daar op een gegeven moment op uitgekeken raakt.

Wij hebben een antieke houten salontafel en een tijdloos model bankstel. Bank is van leer en donkerblauw, geen hip lime of iets dergelijks.

Dus ja, je zal moeten kiezen uit je smaak van het moment (en dus de trend?) volgen en om de tien jaar nieuwe spullen kopen, of voor tijdloos gaan.
Maar wil je dan iets kopen voor de rest van je leven? Dus nu een set met meubels en die tot je dood mooi vinden? Ik geloof niet dat dat kan. Je smaak blijft toch veranderen. Of je neemt er genoegen mee dat je niet alles even mooi meer vindt, maar je vindt dat wel prima zo.

Zelf koop ik heel veel dingen tweedehands, dan is het ook niet erg als ik het na verloop van tijd niet meer wil en verkoop ik het weer. Om er weer wat tweedehands voor terug te kopen.

Persoonlijk vind ik tijdloze dingen kopen ook een vorm van smaak, mijn ouders hebben dat en dat zijn toch dingen die ik niet in mijn huis zou willen.
Overigens heb ik er an sich geen moeite mee om nog goede meubelen te vervangen. Het oude geven we weg, verkopen we of gaat naar de kringloop. Het krijgt dan toch een tweede leven.
Smaak groeit. In mijn jonge jaren veranderde ik ook regelmatig, omdat ik ook de neiging had om aan de mode en trends mee te doen en die twee verouderen waar je bij staat. Op een gegeven moment begon ik dingen aan te schaffen die helemaal niet trendy en modieus waren, maar wel echt mijn smaak. Hoewel er in de loop der jaren dingen zijn vernieuwd vanwege slijtage, is mijn huis nu al jaren hetzelfde en ik heb er nog steeds geen genoeg van, van mij mag het blijven zoals het is. De sfeer, de kleuren, alles, ik vind het nog steeds mooi, omdat het mijn smaak is en niet dat van ontwerpers die in één keer de markt volgooien met allemaal hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik denk dat dat sterk in je karakter zit en in hoedanig je bezig bent met je inrichting. Ik heb al 10 jaar dezelfde (gekregen..) bank, en wat mij betreft gaat die ook weer mee naar het volgende huis, al zie je ondertussen we dat-ie wat ouder is. Verder heb ik een aantal items die ik nog steeds vreselijk mooi vind (met stip op 1 een grote kunsthars lamp met schelpjes, klinkt tacky zo maar is prachtig) en maken wij ook veel dingen zelf (kasten, stereomeubel) en aan die dingen hecht ik me ook erg. Verder zijn er ook een heel aantal dingen die ik niet specifiek fantastisch mooi vind (zoals de wand met billy-kasten met boeken en cd's) maar die gewoon functioneel zijn. Geen haar op m'n hoofd die er dan iets mooiers voor wil vinden. Ikea-paneelgordijnen en mijn 2 hanglampen (niet van Ikea ) in de woonkamer vind ik overigens ook nog steeds actief mooi, zijn ook zo alweer 10 jaar oud denk ik. 't Is gek, ik kan andere meubels en lampen heel mooi vinden (meestal zijn die dingen dan ook duur..) maar ik dat betekent niet dat ik ze dan ook moet hebben.

Goed, aan dit antwoord heb je eigenlijk ook niet veel he?
Ik heb aan alle antwoorden iets. Ik ben voornamelijk benieuwd hoe het werkt. Het is ook niet zo dat ik mijzelf als enorm trendgevoelig zou omschrijven, meer dat ik denk: goh, die en die keuze zou ik nu niet meer maken (die ik vijf, tien of vijftien jaar geleden wel maakte). Het is ook niet zo dat ik dan direct naar de winkel hol om de boel te vervangen voor iets wat ik op dat moment dan wel mooi vind.

Wel vind ik het moeilijk om in te schatten hoe tijdloos iets daadwerkelijk is. Wat ik vijf jaar geleden waarschijnlijk tijdloos zou benoemen daarvan zie ik nu: nee dat was ook een trend. Of ik zou een stijl die ik nu tijdloos zou noemen tóen "ouwelijk" hebben genoemd.

Momenteel merk ik vooral dat ik heel bedachtzaam/bewust ben. Liever dus nog even wachten met kopen (ook al weet ik dat ergens op uitgekeken ben) dan een impulsaankoop waarover ik over vijf jaar weer zeg: dat was een trend/dat was mijn smaak toen...
Bij vrouwen verandert de smaak door de jaren heen,

Oorzaak dat hebben vrouwen nu eenmaal,veranderen zit vrouwen in het gen.

Mannen doen rustig 30 a40 jaar, met een inboedel
Goede vraag. Ik heb niet direct een antwoord, maar als ik erover nadenk dan ben ik nog steeds blij met spullen die:

- kwalitatief goed zijn (een mooie leren stoel in cognackleur)

- tijdloos zijn (gladde, witte keuken, Eames stoeltjes, neutrale kleuren, jaren '30 boekensteunen via MP)

- grappig zijn (leuk, gekleurd beeldje, 1 muurtje met grappig behang)

- waar een verhaal aan zit (schilderijtje van vriendin gekregen, kastje door m'n vader gemaakt).

- praktisch zijn (mooie en praktische speelgoedkast).

Spullen die ik snel weg heb gedaan of die ik graag wil inwisselen zijn:

- meubels uit 1 collectie (het leek alsof ik in een showroom woonde)

- een trendgevoelige kleur (alles in limegroen)

- kolossale meubelen in onze kleine woonkamer

- lastig in onderhoud (kleine luxaflexen zijn stofnesten, zwarte stoffen bank met kattenharen)

- 'nephout'/Leen Bakker stijl

Ik woon nu zo'n 14 jaar op mezelf en merk dat ik pas sinds een jaar of 3 echt goed weet wat ik wel en niet mooi vind en waar ik extra geld aan uit wil geven en waar iets minder.
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe belangrijk je interieur/kleding en dergelijke vindt. Mijn moeder houdt van tijdloos, want ze hoeft alles niet 'prachtig' te vinden, zij volstaat met 'gewoon mooi' en vooral 'praktisch'. Ik ga wel voor 'prachtig' en dat is nu eenmaal wat gevoeliger voor de tijd. Ik lees interieur-blogs, mijn moeder is er nooit mee bezig. Zodoende ben ik continu bezig met het veranderen van mijn interieur, terwijl mijn ouders ervoor kiezen om eens per 20/25 jaar de hele boel te veranderen en er dan niets meer aan te doen. Zelfde geldt voor kleding.
Ik heb 10 jaar gedaan met de meubels, toen was de bank op die ging met grofvuil mee, de salontafel, kast en eetkamerset heb ik goed verkocht op mp.

Ik heb een mooie antieke kast teruggekocht op mp en de andere meubels bij een bouwmarkt gekocht.
Ik lees overigens sinds een jaar of 5 veel woonbladen. Vooral Eigen Huis & Interier is favoriet. Op die manier heb ik veel geleerd van wat tijdloos is en wat juist trendgevoelig.
quote:rosaaa schreef op 07 augustus 2015 @ 22:43:

Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe belangrijk je interieur/kleding en dergelijke vindt. Mijn moeder houdt van tijdloos, want ze hoeft alles niet 'prachtig' te vinden, zij volstaat met 'gewoon mooi' en vooral 'praktisch'. Ik ga wel voor 'prachtig' en dat is nu eenmaal wat gevoeliger voor de tijd. Ik lees interieur-blogs, mijn moeder is er nooit mee bezig. Zodoende ben ik continu bezig met het veranderen van mijn interieur, terwijl mijn ouders ervoor kiezen om eens per 20/25 jaar de hele boel te veranderen en er dan niets meer aan te doen. Zelfde geldt voor kleding.En dit. Wij zijn altijd bezig met ons huis nog mooier te maken en genieten daar echt van. Anderen richten 1x hun huis in en vinden het 'wel prima' en 'netjes toch'.
Het is toch helemaal niet erg om elke vijf/tien jaar je interieur te veranderen? Leuk juist.

Ik heb nu wel een salontafel en eetkamertafel die ik echt niet meer weg zou doen (denk ik nu), maar de rest mag van mij geregeld op de schop.
quote:Sjors007 schreef op 07 augustus 2015 @ 22:46:

Ik lees overigens sinds een jaar of 5 veel woonbladen. Vooral Eigen Huis & Interier is favoriet. Op die manier heb ik veel geleerd van wat tijdloos is en wat juist trendgevoelig.Probleem (voor zover je het een probleem kunt noemen want wat een ongelooflijk decadent "probleem" eigenlijk) is dat ik volgens mij toch een trendgevoeligere smaak heb dan ik eigenlijk zou willen. Dat dat wat ik mooi is eerder onder de noemer "trends" dan onder de noemer "tijdloos" zou vallen en derhalve heb ik dus ook nooit het gevoel dat het huis af is, terwijl ik zou willen dat je er dertig, veertig jaar of langer niets aan hoeft te vervangen, gewoon omdat je dat gevoel niet eens hebt dat er iets vervangen zou kunnen/horen te worden en je smaak ook stabiel blijft.
quote:Sjors007 schreef op 07 augustus 2015 @ 22:43:

Ik woon nu zo'n 14 jaar op mezelf en merk dat ik pas sinds een jaar of 3 echt goed weet wat ik wel en niet mooi vind en waar ik extra geld aan uit wil geven en waar iets minder.

En toch zul je over een aantal jaren weer spullen gaan veranderen, waarom je hele leven naar hetzelfde kijken?

je smaak blijft zich gelukkig steeds wat veranderen
Leuk topic, NYC!

Ik denk dat het wellicht met volwassen worden te maken heeft? Bij mij zelf werkte dat in ieder geval wel zo, tot aan mijn dertigste ongeveer was mijn smaak een stuk trendgevoeliger dan nu. Toen kocht ik ook dingen die wat goedkoper waren (al heb ik nu ook nog genoeg goedkoop Ikea spul in huis), maar ik merk nu dat mijn smaak redelijk constant is. Zo ben ik bijvoorbeeld verhuisd en heb oa het behang dat ik in mijn vorige huis had in mijn huidige huis weer, en zou ik nu gaan verhuizen dan zou ik weer voor dezelfde kleuren op de muur en hetzelfde behang kiezen.

Ik heb een paar jaar voor ik dertig werd een aantal mooie kunstwerken gekocht en daar ben ik nog steeds even dol op als op de dag dat ik ze kocht. In dit huis heb ik hele mooie design stoeltjes gekocht, en ook daarmee kan ik nog even blij zijn als op de dag dat ik ze kocht. En zo heb ik wel meer items, ik merk dat ik in de afgelopen 10 jaar "in mijn smaak gegroeid" ben en langzaam aan mijn droominterieur aan het creëren ben. Ik heb eindelijk het gevoel dat ik in een "grote-mensenhuis" woon, met mooie, (helaas vaak ook dure), tijdloze, maar toch uitgesproken klassiekers.
Am Yisrael Chai!
Vroeger had ik witte meubels, toen grenen en nu heb ik de grenen kast weer whitewash gemaakt
quote:pearle schreef op 07 augustus 2015 @ 22:55:

[...]

En toch zul je over een aantal jaren weer spullen gaan veranderen, waarom je hele leven naar hetzelfde kijken?

je smaak blijft zich gelukkig steeds wat veranderenIk zeg ook niet dat ik nooit iets nieuws koop, integendeel. Maar als ik iets nieuws koop, dan weet ik nu beter waar ik langer tegenaan wil kijken ipv dat ik het na 2 jaar al zat ben. Maar ik ben het helemaal met je eens dat je interieur nooit af is.
Je kan ook kijken of je kleine veranderingen zou kunnen maken. Bv als je de bank niet meer je van het vind die aan te kleden met kussentjes of een kleedje dat je wel leuk vind. Of je kan er voor kiezen de bank of stoelen opnieuw te (laten) stofferen. Sommige meubels zijn geschikt om te verven dus zou je een andere kleur kunnen geven (eikenhouten tafel wit verven bv) of als je ergens bij een kast glazen deurtjes hebt er een behangetje of poster achter te doen. Zo kan je dingen misschien aanpassen aan je smaak zonder alles helemaal te moeten vervangen.

Ik heb zelf hele neutrale meubels omdat dat praktisch en goedkoper (ikea voor een deel... en dan soms ook nog tweedehands) is en ik dat mooi vind. Dan vul ik aan door accessoires (kussens, kleedje, muur decoratie ed) te gebeuiken die meer kleur hebben of waar een verhaal achter zit (souvenir van vakantie, schilderijtje door een familielid gemaakt, dierbare foto ed). Door de accessoires te veranderen is het toch soms opeens net weer iets anders.
Weinig geld hebben?
Ik heb dingen aangeschaft die ik makkelijk aan kan passen. Stoelen, tafels en kasten van hout dus. Nu is dat al jaren heel donkerbruin en dat blijf ik mooi vinden maar ik kan het ook makkelijk wit of grijs schilderen.

Dat bruine heb ik in de eerste instantie genomen omdat je het makkelijk bij kan werken bij beschadigingen en met een kind op komst en niet wetend of je kunt werken, hoe dat gaat etc ging het me idd om er lang mee kunnen doen.

Uiteindelijk blijkt dat donkerbruin erg goed aanpasbaar aan "trends" Tijdje gecombineerd met heel veel roze. Toen veel creme. En nu langzamerhand wat oosters.

Door kussens, lapjes en gordijnen veranderd de sfeer helemaal en verveeld het dus nooit.
Met accessoires ben ik makkelijk. Die koop ik regelmatig, wissel ik vaak en niet alles was duur, dus dat scheelt.

Qua meubels weet ik heel goed wat ik mooi vind. Ik zoek ook net zo lang totdat ik precies heb wat ik wil, precies wat ik in mijn hoofd heb. Als het te duur is, wacht ik totdat ik het wel kan kopen (en eventueel zoek ik dan iets tijdelijks voor weinig geld, totdat ik dat kan kopen wat ik wil).

Omdat ik er lang naar zoek en ik er goed over nadenk, ben ik er niet snel op uitgekeken.

Ik ging zo'n 20 jaar geleden voor het eerst op mezelf wonen, op een studentenkamer, en heel veel spullen van toen heb ik nu nog en vind ik nog mooi. Sommige spullen pasten niet meer mooi in mijn woonkamer, maar die staan dan nu prima in een slaapkamer en ik ben daar nog blij mee.
quote:rosaaa schreef op 07 augustus 2015 @ 22:43:

Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe belangrijk je interieur/kleding en dergelijke vindt. Mijn moeder houdt van tijdloos, want ze hoeft alles niet 'prachtig' te vinden, zij volstaat met 'gewoon mooi' en vooral 'praktisch'. Ik ga wel voor 'prachtig' en dat is nu eenmaal wat gevoeliger voor de tijd. Ik lees interieur-blogs, mijn moeder is er nooit mee bezig. Zodoende ben ik continu bezig met het veranderen van mijn interieur, terwijl mijn ouders ervoor kiezen om eens per 20/25 jaar de hele boel te veranderen en er dan niets meer aan te doen. Zelfde geldt voor kleding.

Dat hoeft niet. Ik vind interieur en kleding ook heel belangrijk, maar qua stijl verandert er niets. Ik draag nog steeds jurken van twintig jaar geleden en eigenlijk kan men mij uittekenen in de stijl die ik heb. Mijn meubels zijn ook altijd hetzelfde. Wat aan vervanging toe is doe ik weg, maar ik koop graag iets vergelijkbaars ervoor terug.

Sommige mensen houden nou eenmaal meer van verandering dan anderen. Een nieuwe kledingstijl, een nieuw interieur, een nieuw kapsel. Ik zou best iets willen veranderen, maar op een of andere manier val ik altijd terug in het oude vertrouwde.

Prachtig is voor mij niet gekoppeld aan tijd. Mode wel. Het zal het verschil zijn tussen klassiek en hip. Geen idee hoor.
Ik pas trouwens ook wel dingen aan mijn eigen smaak aan. Er staan hier gewoon Ikea kasten, maar die heb ik dan geverfd in de kleur die ik wil. Zelfs de Billy's hebben hier een likje verf gehad. Stoelen heb ik wel eens opnieuw bekleed in een andere kleur. Ik heb een kastje dat nog van mijn moeder is geweest toen zij op kamers ging en dat heeft echt al alle kleuren gehad, zowel bij haar als bij mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven