Gezondheid alle pijlers

Even advies nodig

09-08-2015 16:04 20 berichten
Ik weet jullie zijn geen artsen maar die zoek ik ook niet, maar wel even advies/ervaring.

Mijn dochter is gister gestoken door een paardenhorzel in haar hand. Ze heeft er verder geen last van, behalve af en toe jeuk, maar haar hand is wel helemaal dik. Is dit een normaal bij de steek van een paardenhorzel of is het verstandig om toch even naar de HAP of HA te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Bij twijffel altijd bellen met de HA (of in het weekend) of HAP natuurlijk!
Wat moet ik doen na een dazenbeet?

koel de plek met natte doeken, een coolpack of een washandje met enkele ijsblokjes erin.

desinfecteer de bijtwond

houdt de wond in de gaten: wanneer in de dagen na de beet een rood gebied rond de bijtplaats ontstaat of wanneer er gele korstjes rond de wond ontstaan kan er sprake zijn van een bacteriële infectie. Ga in dat geval naar uw huisarts.
quote:sandra1905 schreef op 09 augustus 2015 @ 16:07:

koel de plek met natte doeken, een coolpack of een washandje met enkele ijsblokjes erin.

desinfecteer de bijtwond

houdt de wond in de gaten: wanneer in de dagen na de beet een rood gebied rond de bijtplaats ontstaat of wanneer er gele korstjes rond de wond ontstaan kan er sprake zijn van een bacteriële infectie. Ga in dat geval naar uw huisarts.Het eerste hebben we gedaan, even goed in de gaten houden dus.
Ja, maar bezoek aan de huisarts lijkt niet nodig. Ik heb het vroeger wel eens gehad, deed gemeen zeer...
Dat heb ik ook als ik door zo'n beest gestoken word. Anti allergie pilletje helpt bij mij. Hap is overdrevn en onnodig.
quote:edamame schreef op 09 augustus 2015 @ 16:06:

Bij twijffel altijd bellen met de HA (of in het weekend) of HAP natuurlijk!Bij zoiets? Echt niet. Dat is voor spoed en noodgevallen.
Ik ben ook wel eens door zo'n beest gebeten, kreeg een enorm hard plakkaat op m'n been waarbij ik me af vroeg of het wel in orde was. Maar het is allemaal goed gekomen. Ik zou dus niet per definitie naar de HA gaan, maar zoals je ook al stelt, hou het in de gaten, voor het geval dat.
Voor volgende keer: meteen een uitzuigapparaat erop. Dat voorkomt bij mij de enorme bult. Paar minuten erop houden, zsm na de beet
Heb je hooikoortspilletjes in huis? Dat helpt vaak tegen welke allergische reactie dan ook
quote:Sidroht schreef op 09 augustus 2015 @ 16:15:

Voor volgende keer: meteen een uitzuigapparaat erop. Dat voorkomt bij mij de enorme bult. Paar minuten erop houden, zsm na de beetDoe ik normaal ook, helaas was ik er zelf niet bij, er is wel gekoeld.
quote:Franjestaart schreef op 09 augustus 2015 @ 16:17:

Heb je hooikoortspilletjes in huis? Dat helpt vaak tegen welke allergische reactie dan ookNee die heb ik niet in huis.
Zolang het bij jeuk en bult blijft is er niets aan de hand. Gaat het zweren, dan even de ha bellen.
quote:sandra1905 schreef op 09 augustus 2015 @ 16:07:

desinfecteer de bijtwond

houdt de wond in de gaten: wanneer in de dagen na de beet een rood gebied rond de bijtplaats ontstaat of wanneer er gele korstjes rond de wond ontstaan kan er sprake zijn van een bacteriële infectie. Ga in dat geval naar uw huisarts.

Een daas is niet het zelfde als een horzel toch?

Een daas wordt ook wel 'blinde' vlieg genoemd.

Een horzel lijkt volgens mij meer op een wesp en kan eitjes onder de huid van paarden leggen.
quote:Sidroht schreef op 09 augustus 2015 @ 16:14:

[...]

Bij zoiets? Echt niet. Dat is voor spoed en noodgevallen.Echt niet?? Nou, als Als ik mij schijnbaar genoeg zorgen maak er een topic over te openen zou ik eerder een oordeel vragen van een kundig persoon.
quote:edamame schreef op 09 augustus 2015 @ 17:13:

[...]

Echt niet?? Nou, als Als ik mij schijnbaar genoeg zorgen maak er een topic over te openen zou ik eerder een oordeel vragen van een kundig persoon.Dan lees je mijn topic niet goed. Ik vraag of zo'n zwelling normaal is bij een horzelbeet. Bij een wespensteek verwacht ik dat.
quote:renate73-nw schreef op 09 augustus 2015 @ 18:05:

[...]

Dan lees je mijn topic niet goed. Ik vraag of zo'n zwelling normaal is bij een horzelbeet. Bij een wespensteek verwacht ik dat.Aldus mijn advies: bij twijfel (en vooral bij kinderen) de HA of HAP om advies vragen.
Heb ik ook gehad, je kan de Hap bellen voor advies maar denk dat je zelfde antwoorden krijgt als hier.

Hopelijk slinkt het snel je dochter!

Bij mij duurde het 2 weken voordat de plek helemaal weg was.
Bij een beet van een horzel krijg je een flinke bult/plakkaat. Zeker wanneer je het niet snel en goed uitzuigt.

Zonder koorts of zweer de hap bellen is echt overtrokken. Je gaat nl niet dood en die eitjes waar over gepraat wordt: het internet zou vol waarschuwingen staan + elk paardenmeisje zou iemand kennen die dat overkomen is.

Dat is pure bangmakerij om niets dus!

Als iedereen voor zo'n kleinigheidje de hap misbruikt is zorg straks nog onbetaalbaarder. En dat vind ik nog niet zo spannend, maar de tijd die wordt besteed aan dit soort onzin telefoontjes en bezoekjes gaan ten koste van de mensen die wel accuut zorg nodig hebben. Heel erg dom vind ik dat.
Let wel even op dat het niet gaat tintelen. Ik heb jaren terug een insectenbeet op mijn hand gehad en na een dag of wat werd de zwelling zo erg dat de doorbloeding minder werd. Toen heb ik de hap gebeld en moest gelijk komen. Is uiteindelijk een prednisonkuur geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven