Gezondheid alle pijlers

Rug kraken

12-08-2015 18:17 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik zit met een vraag, en hoop hier ervaringen te horen.

Ik 'kraak' ik mijn rug heel vaak. Er ontstaat voor mijn gevoel een pijnlijke druk, en kraken geeft (even) verlichting. Een beetje zoals je met je vingers doet. Dat kraken gebeurt vaak vanzelf: even anders gaan zitten of mijn billen opspannen en hoppa.

Dat kraken dus... Dokter zegt dat het absoluut geen kwaad kan, kinesitherapeut raadt het ten stelligste af.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Wie moet ik nou geloven?
Ik heb altijf geleerd dat het heel slecht is.mmaar ik heb absoluut geen bewijs of het echt zo is.

Hmm nutteloze post dus eigenlijk.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Niet doen, kwakzalverij.
quote:dubbeltje4 schreef op 12 augustus 2015 @ 18:21:

Niet doen, kwakzalverij.
Dubbeltje: Ik ga niet naar een kraker ofzo, da's inderdaad kwakzalverij.

Ik bedoel dat ik heel regelmatig (ongeveer ieder kwartier) mijn rug zelf kraak.

Sorry, had ik niet zo duidelijk opgeschreven.
quote:Tulpenbol_boterbloempje schreef op 12 augustus 2015 @ 18:27:

Sorry, had ik niet zo duidelijk opgeschreven.ieder kwartier?
Yep, heb het uit nieuws gierigheid eens bijgehouden. Soms een klein kraakje, soms een lekker grote. Als ik lang stil zit voel ik vaker de behoefte. Bij het bewegen is het veel minder. Maar het is nooit helemaal weg. Ieder kwartier is het gemiddelde op een doordeweekse werkdag (zittend beroep).
mijn fysio gaf aan dat het geen kwaad kan.

maar alles met mate natuurlijk, ieder kwartier is behoorlijk overdriven?
quote:Tulpenbol_boterbloempje schreef op 12 augustus 2015 @ 18:27:

Sorry, had ik niet zo duidelijk opgeschreven.Ieder kwartier lijkt me wel veel. Ik heb het vaak met m'n knieën en enkels. Dan heb ik het gevoel dat er een botje ofzo even niet lekker zit, dan strek ik mijn been of enkel, hoor ik krak en dan zit het weer goed. Kan geen kwaad hoor. Ik heb trouwens wel last van artrose in mijn gewrichten, dus ik denk dat het daar aan ligt.
Ik denk dat het knakken dat je zelf doet, anders is dan je rug laten kraken doordat iemand anders jouw rug forceert.
Wat is er dan aan de hand dat je ieder kwartier een vervelende druk voelt en als je iets aanspant het kraakt? Lijkt me heel vervelend namelijk.
Ik ben ook in staat om mijn eigen rug, knieën en andere gewrichten te kraken/knakken en doe dit meerdere keren per dag, meestal over elke schouder opzij draaien en alles zit weer lekker. Volgens de fysio kan dit weinig kwaad en is het een luchtverplaatsing in je gewrichten. Maar ieder kwartier lijkt me wel erg vaak..
Ik zou geeneens weten hoe dat moet, dat kraken.
Is bij mij spontaan begonnen, soms het gevoel dat een gewrichtje net niet helemaal lekker zit en een beetje stroef loopt. Na een beetje rekken en strekken en een knakje doet ie het weer goed.
Ik heb het af en toe met mijn elleboog. Het voelt dan net alsof de beweging niet verder kan dan dan een bepaald punt. Als ik 'm door dat punt heen beweeg klinkt er een knak en kan ie weer een week mee.
quote:O.L.L.A schreef op 12 augustus 2015 @ 18:20:

Ik heb altijf geleerd dat het heel slecht is.mmaar ik heb absoluut geen bewijs of het echt zo is.

Hmm nutteloze post dus eigenlijk.Heb jij wel vaker hoor!
Ik denk zelf dat je er een zenuwtic van hebt gemaakt als je het elk kwartier doet. Mijn vriend kraakt zijn nek zelf, hij weet precies hoe dat moet. Ik zou dus niet weten waarom het schadelijk zou zijn op slijtage na. Dat kan wel, zeker na decennia.

Ik kraakte vanmiddag per ongeluk mijn rug, wat fijn, ik wist niet dat het nodig was. Nu voelt het veel beter. Ik heb wel eens op tv gezien dat je gewend kunt raken aan rugpijn waardoor je het niet meer bewust voelt. En soms gebeurt het dat het dan wel iemands gedrag verandert, kortaf en knorrig. Als ze dan grondig onderzocht worden, blijken ze rugproblemen te hebben. Dus kraak jij maar lekker hoor, anders word je nog sjaggie.
quote:sandra1905 schreef op 12 augustus 2015 @ 19:03:

Ik denk dat het knakken dat je zelf doet, anders is dan je rug laten kraken doordat iemand anders jouw rug forceert.Ongeveer het zelfde, maar een kraker weet wat hij doet.
het is onzin, er je maakt wat ruimte tussen je gewrichten en dan kan er wat lucht ontsnappen daarom kraakt het http://www.gezondheidsnet ... et-knakken-met-je-vingers

elk kwartier kraken met je rug vind ik raar
quote:melbrw schreef op 12 augustus 2015 @ 21:09:

[...]

Ongeveer het zelfde, maar een kraker weet wat hij doet.iedere gek kan zich kraker noemen. Ook een kraker laat wat lucht ontsnappen. Het stelt niks voor
Ik kraak altijd met mijn knieën, als ik buig.

Soms buig ik extra omdat ze voor mijn gevoel 'vast' zitten en ik er moeilijker van ga lopen.

Polsen en nek en grote tenen kraken ook, en bij alles wat bij mij kraakt, hoor je ook een harde knak als ik het doe.

Ik kan niet eens mijn man besluipen, want die hoort me aankomen

Ben een paar jaar terug bij een reumatoloog geweest, omdat ik er met vlagen erg last van heb en het pijnlijk werd en die zei toen dat het knakken wat ik deed het deed veroorzaken, maar dat lucht juist op.

Dus ik denk dat het kraken niet slecht is, maar ik ben dan ook geen fysio, dokter etc.
Goh nee, er komt geen enkel geluid uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
"Een opvallend voorbeeld is het onderzoek van Donald Unger. Deze Amerikaanse arts knakte vijftig jaar lang dagelijks de vingers van zijn linkerhand, zijn andere hand liet hij met rust. In 1998 publiceerde hij een wetenschappelijk artikel met de resultaten: hij kreeg geen artritis en er was zelfs geen verschil zichtbaar tussen beide handen."
quote:reisa1978 schreef op 12 augustus 2015 @ 19:08:

Wat is er dan aan de hand dat je ieder kwartier een vervelende druk voelt en als je iets aanspant het kraakt? Lijkt me heel vervelend namelijk.

You get the point. Dat is exact waar ik mij zorgen om maak.

Ik ken het onderzoek van dr. Unger, maar 1 persoon is helaas niet representatief. Daarom wil ik graag soortgelijke ervaringen horen.

Zou een second opinion een goed idee zijn?
anoniem_219129 wijzigde dit bericht op 12-08-2015 22:03
Reden: taalfout
% gewijzigd
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 augustus 2015 @ 21:11:

het is onzin, er je maakt wat ruimte tussen je gewrichten en dan kan er wat lucht ontsnappen daarom kraakt het http://www.gezondheidsnet ... et-knakken-met-je-vingers

elk kwartier kraken met je rug vind ik raarBij artrose hoor je je gewrichten kraken omdat het kraakbeen tussen de gewrichten versleten is, heeft niks te maken met lucht laten ontsnappen. Bij iemand wiens knie of enkel je hoort knakken kan dat een teken van beginnende slijtage zijn. Dat iemand zijn vingers laat knakken is een heel ander verschijnsel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven