Geld & Recht alle pijlers

studiefinanciering en bijstand

12-08-2015 22:07 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me dus even een beetje duidelijkheid kan geven.

ik ga vanaf volgende maand waarschijnlijk weer naar school.

Ik ben 20 jaar en mijn vriend is 22. We krijgen sinds maart een samen een bijstand uitkering.

Omdat ik weer naar school ga vervalt mijn recht op uitkering omdat ik studiefinanciering krijg. Dit zal zo rond de 620 euro per maand zijn.

Weet iemand toevallig hoe dit dan allemaal gaat met de uitkering van mijn vriend?

De regels zijn sinds dit jaar namelijk allemaal veranderd en als je studeert en studiefinanciering ontvangt val je niet onder de kostendelersnorm.

Studiefinanciering is naar mijn idee geen echt inkomen dus weet zelf niet zo goed hoe de gemeente het nu gaat berekenen.

Zal zijn uitkering nu anders berekend worden en zal hij gekort worden op zijn uitkering?

Als hij gekort word zouden we waarschijnlijk rond de 1000 euro per maand krijgen denk ik en daar moet ik dan ook nog schoolgeld van betalen dus dat is onmogelijk.

Iemand die me hier antwoord op kan geven?

Alvast bedankt!
Ik weet niet hoe dat precies zit. Wat ik wel weet is dat je ook zelf wat mag bijdragen in je levensonderhoud, bijv door naast de studie te gaan werken.
De gemeente kan je hier antwoord opgeven. Waarom werkt je vriend niet en heb jij geen bijbaan om zo een prachtig mooi inkomen te verkrijgen waarmee jij je lesgeld kan betalen? Jullie zijn nog piepjong om nu al op deze manier te leven toch?

Edit: de gemeente zal je vriend wel gaan korten op de bijstandsuitkering. Want ook al valt stufi niet onder inkomen, je hebt wel geld op de rekening elke maand en het kan niet zo zijn dat je dus meer dan bijstandsniveau kan krijgen.
http://www.st-ab.nl/normwsf.htm

Bedragen stufi

http://financieel.infonu. ... n-studiefinanciering.html

Als de ene partner bijstandsuitkering heeft, terwijl de andere partner studiefinanciering ontvangt, is de regel dat de bijstandsuitkering maximaal gelijk kan zijn aan de bijstandsnorm voor een alleenstaande. Maximaal, want de gemeente zal vervolgens kijken hoe het met de inkomsten binnen het totale huishouden staat (middelentoets). De studiefinanciering kan gevolgen hebben voor de bijstandsuitkering van het huishouden als het totale inkomen inclusief de bijstandsuitkering hoger is dan de bijstandsnorm voor gehuwden. Daarbij wordt de studerende een inkomen toegerekend die bestaat uit de basisbeurs, de maximale aanvullende beurs en de basislening. Ook als de studerende niet al deze bedragen per maand ontvangt.
Dus afhankelijk van het niveau dat je gaat doen.

Waarom heeft je vriend geen baan?
Stufi geldt ook voor de inkomstenbelasting niet als inkomen dus zou niet weten waarom dat zo wel zou gelden.

Maar 620 euro stufi?? Zoveel? DE stufi is trouwens niet meer 'krijgen' dus let er wel op dat je dat moet terugbetalen. Als je het met minder stufi maar een bijbaan red, zou ik daarvoor kiezen...
Waarom zitten jullie in de bijstand? Blijkbaar wordt hij dus inderdaad gekort op zijn uitkering en dat lijkt mij terecht. Hopelijk kunnen jullie beiden gewoon gaan werken en zelf inkomen vergaren.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Waarom zitten jullie op deze leeftijd in de bijstand?! Ga werken! Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n jong stel beide in de bijstand zit.
Mijn vriend wil heel graag werken en solliciteerd heel veel maar wordt elke keer afgewezen. Ik wil wel een bijbaantje naast mn studie maar alles wat ik dan verdien wordt sowieso gekort op de uitkering.

Dus dan kom je in feite op hetzelfde neer. En begrijp me niet verkeerd, ik wil graag werken naast mn studie en ben daar ook absoluut niet te lui voor of iets dergelijks maar dan krijg je wel het gevoel dat je werkt voor niks. En ook kan ik gewoon geen werk vinden. Dat is ook de grootste reden dat ik weer een opleiding ga volgen.

Ik ga niveau 2 doen. Dus het wordt sowieso omgezet naar een gift en ik krijg zoveel omdat ik uitwonend ben en omdat het inkomen van mijn ouders ook niet hoog is.

En dat wij beide in de bijstand zitten kunnen wij niks aan doen. Als je ziet hoeveel wij de afgelopen maanden hebben gesolliciteerd oordeel je wel anders.
Is toch allemaal te vinden verder via Google?
Ach, je verkiest gratis geld boven salaris.... En je vriend krijgt ook geen werk boven bijstand... ach en wee.

Met deze mentaliteit komen jullie er niet. Helaas. Ik ga te bedde.
hoe jong ben je?
quote:Doreia schreef op 12 augustus 2015 @ 22:28:

Ach, je verkiest gratis geld boven salaris.... En je vriend krijgt ook geen werk boven bijstand... ach en wee.

Met deze mentaliteit komen jullie er niet. Helaas. Ik ga te bedde.Ik verkies absoluut geen gratis geld boven salaris. Net zoals ik net al zei: wij solliciteren beide heel erg veel. Als je ziet hoeveel wij hebben gesolliciteerd de afgelopen maanden oordeel je wel anders. Juist omdat ik geen werk kan vinden heb ik besloten om toch weer naar school te gaan zodat ik met dat diploma hopelijk gemakkelijker werk kan vinden. Want geloof me, het liefst ga ik nu gewoon weer aan het werk. Als ik gratis geld verkies boven salaris had ik deze vakantie ook geen vakantiebaantje genomen.
quote:sandra1905 schreef op 12 augustus 2015 @ 22:31:

hoe jong ben je?Ik ben 20
als je de kosten voor je opleiding ook moet betalen zal het geen vetpot worden. Wat voor opleiding heeft je vriend?
Met alle respect maar niveau 2 stelt ook niet veel voor in de zin dat je daarmee makkelijker aan een baan geraakt. Ga dan een niveau 4 opleiding doen. Wat voor opleiding ga je doen?

En het is heel bijzonder dat jullie op die leeftijd in de bijstand zitten. Waar wonen jullie? Op jullie leeftijd moet er toch wel iets te vinden zijn? Lopende band, krantenwijk, schoonmaak, callcenter?
quote:muis73 schreef op 12 augustus 2015 @ 22:16:

Stufi geldt ook voor de inkomstenbelasting niet als inkomen dus zou niet weten waarom dat zo wel zou gelden.

Maar 620 euro stufi?? Zoveel? DE stufi is trouwens niet meer 'krijgen' dus let er wel op dat je dat moet terugbetalen. Als je het met minder stufi maar een bijbaan red, zou ik daarvoor kiezen...De kans is groot dat ze het geld helemaal niet hoeft terug te betalen. Dat geldt namelijk alleen voor HBO en WO.
Als je ouders ook al niet veel inkomen hebben vraag ik mij wel af wat er hier niet goed gaat.
Geen. Die is gestopt met school vanwege omstandigheden. Daarna heeft hij een tijdje gewerkt op de heftruck maar omdat het certificaat na 5 jaar afloopt heeft hij daar nu ook niks meer aan. De gemeente is bereid om zijn heftruck te betalen maar dan moet hij eerst ergens een contract zien te krijgen. En hij solliciteerd op vrijwel alles maar overal wordt hij afgewezen. Net als ik dus.
Lijkt me sterk dat hij geen krantenwijk kan krijgen. Of heeft hij daar geen zin in omdat dat gekort wordt op de uitkering?
Sorry hoor, maar 20 en 22 jaar en dan in de bijstand?! Er is genoeg werk voor iemand van 22, zeker nu de economie aantrekt. Ik weet zeker dat veel bedrijven liever een Nederlandse knul voor het minimumloon aannemen dan een oostblokker die niet eens Nederlands spreekt. Heeft hij al een uitzendbureau geprobeerd.
Dus hij heeft geen diploma en hij vind het wel gek dat ie niet aan een baan kan komen? Hij kan ook op andere banen reageren dan alleen die als heftruckchauffeur. Waarschijnlijk zijn er genoeg op de markt die wel een certificaat hebben. Hoe oud is hij? En besef dat hij straks geen uitkering meer krijgt als jij een baan hebt. Dan kun jij hem gaan onderhouden.
quote:Flashy schreef op 12 augustus 2015 @ 22:39:

Als je ouders ook al niet veel inkomen hebben vraag ik mij wel af wat er hier niet goed gaat.

Mijn ouders zijn beide afgekeurd, mijn vader werkt wel dus dit slaat nergens op.

Ik vraag niet om commentaar maar gewoon om een antwoord.
quote:J20 schreef op 12 augustus 2015 @ 22:42:

Geen. Die is gestopt met school vanwege omstandigheden. Daarna heeft hij een tijdje gewerkt op de heftruck maar omdat het certificaat na 5 jaar afloopt heeft hij daar nu ook niks meer aan. De gemeente is bereid om zijn heftruck te betalen maar dan moet hij eerst ergens een contract zien te krijgen. En hij solliciteerd op vrijwel alles maar overal wordt hij afgewezen. Net als ik dus.Dan denk ik dat jullie hoognodig eens een sollicitatiecursus moeten gaan volgen. Er gaat ergens iets niet goed als je op jullie leeftijd niet aan de bak komt. Desnoods gaan jullie post of de krant bezorgen, schoonmaken of aardbeien plukken.
quote:sandra1905 schreef op 12 augustus 2015 @ 22:44:

Dus hij heeft geen diploma en hij vind het wel gek dat ie niet aan een baan kan komen? Hij kan ook op andere banen reageren dan alleen die als heftruckchauffeur. Waarschijnlijk zijn er genoeg op de markt die wel een certificaat hebben. Hoe oud is hij? En besef dat hij straks geen uitkering meer krijgt als jij een baan hebt. Dan kun jij hem gaan onderhouden.Hij reageert op van alles, zoals ik net al zei.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven