Vreemde vraagt in ijssalon om erbij te mogen zitten.

13-08-2015 15:41 542 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren ben ik met mijn dochter en neefje in de plaatselijke ijssalon een ijscoupe gaan eten.( voor de beeldvorming: binnen in de ijssalon kan je alleen aan een tafel zitten waarna je alléén een ijscoupe (dus geen handijs) kunt bestellen als je de kaart hebt bekeken. De serveerder /ster brengt deze en rekent af als de coupe op is. In het voorste gedeelte kun je handijs halen maar mag je binnen niét zitten hiermee.) Omdat er braderie was, was het ontzettend druk en hebben we even moeten wachten totdat we een plaatsje kregen. Toen we er eenmaal een bemachtigd hadden vroeg een vreemde vrouw (ze was met nog een vrouw) of ze bij ons aan tafel konden gaan zitten. ( er was nog één stoel vrij en een half plekje op de bank omdat de kinderen daarop zaten).

Toen ik antwoorde dat ik dit liever niet wilde, mompelde ze op een boze toon iets ( kon het niet verstaan) en liep weg.

Dezelfde situatie heb ik een paar weken geleden ook al eens meegemaakt in dezelfde ijssalon en zet mij aan het denken: is het vreemd/ onvriendelijk van mij dat ik dit niet toe laat? Zouden jullie het wél doen?
getfree wijzigde dit bericht op 13-08-2015 17:12
Reden: Meer duidelijke uitleg plus details
% gewijzigd
quote:Stormkraft schreef op 13 augustus 2015 @ 15:55:

[...]

Ja maar ja maar, ze zat een gebakje te eten.Dan is het raar nee grapje, de hele setting in een lunchroom is anders. Daar ga je toch wat drinken, hapje eten, even gezellig kletsen. In een ijssalon is het "hap, weg ijsje" en weer gaan. Tenminste, ik ga daar geen uur zitten nakletsen enzo.
quote:Getfree schreef op 13 augustus 2015 @ 16:01:

[...]

Klopt, de tafels zijn echt alleen bedoeld om een coupe ijs te bestellen.Ik geloof er niets van. Zou een hele aparte ijssalon zijn
quote:Getfree schreef op 13 augustus 2015 @ 15:56:

[...]

Het ging me echt niet om de stoel zelf, die mogen ze gewoon meenemen.

Als ik met mijn dochter en neefje op pad ga en uitgebreid een grote coupe ijs ga eten ( daarvoor zijn de zitplaatsen bedoeld, niet voor handijs), wil ik dit met zijn drieën doen, zonder anderen erbij.

Dan doe je dat lekker thuis toch?

Wat onbeleefd van je en onvriendelijk.

[...]

Klopt, de tafels zijn echt alleen bedoeld om een coupe ijs te bestellen.

Dus je stuurde die dames met ijscoupes weg? Waarnaartoe? Ik zou me daar wel rot over voelen.

Ik zou me sowieso rot voelen als iemand graag wil zitten en ik 'verbied' dat.
quote:Getfree schreef op 13 augustus 2015 @ 15:56:

[...]

Het ging me echt niet om de stoel zelf, die mogen ze gewoon meenemen.

Als ik met mijn dochter en neefje op pad ga en uitgebreid een grote coupe ijs ga eten ( daarvoor zijn de zitplaatsen bedoeld, niet voor handijs), wil ik dit met zijn drieën doen, zonder anderen erbij.Je zat in een ijssalon die stampvol was. Dat kan ik moeilijk "zonder anderen" noemen, ook al zitten ze niet aan je tafeltje. Ik vind het dus nog steeds niet vriendelijk en raar.
Nou, als ik bij een ijssalon een ijs ga eten samen met iemand. Dan vind ik het niet fijn als er vreemden bij ons aan tafel komen zitten. Vind niet dat dat hoort. Echter, tijdens een braderie vind ik het anders en is het 'normaal' om het wel toe te staan.

Maar als jij, TO, je daar niet fijn bij voelt moet je het ook niet doen. Ieder zijn keuze. En dat zouden we ook eens wat vaker kunnen respecteren.
quote:beetjegek schreef op 13 augustus 2015 @ 16:02:

Ik was gewoon gaan zitten. Het is een openbare ijssalon notabene.Dit dus.
Je toelichting maakt het er niet anders op: het blijft onvriendelijk van je. Het was braderij, druk en die stoel is niet van jou. Coupe of handijs moet geen verschil maken.

Wie weet was een van de twee wel slecht ter been. Dat hoef je niet altijd te zien aan de buitenkant. En dan zeg jij gewoon 'nee?'
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:gismo72 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:03:

[...]

Ik geloof er niets van. Zou een hele aparte ijssalon zijnIk ken ook wel zulke ijssalons: binnen kan je zitten als je coupes wilt bestellen en buiten staan de bankjes voor het handijs. Dus ze bestaan echt wel.

[...]

Ik geloof er niets van. Zou een hele aparte ijssalon zijnIk ben ooit eens weggestuurd toen ik wilde gaan zitten op een terrasje bij een ijssalon met handijs. Zo vreemd vond ik dat!

[...]

Klopt, de tafels zijn echt alleen bedoeld om een coupe ijs te bestellen.Dan had je alsnog tegen haar kunnen zeggen dat zij de vrije stoel mocht meenemen maar dat deed je niet.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Typisch een voorbeeld van deze individualistische maatschappij.

Laten we eerlijk zijn: als je in een bus gaat zitten waar één persoon in zit, ga je dan naast deze persoon zitten? Of kies je een plekje (zo ver mogelijk) weg? We houden er nou eenmaal niet zo van dat mensen te dicht in onze 'zone' komen. Tijdens het avondeten willen we liever niet dat iemand belt of aan de deur staat etc. etc.

Ik vind dit persoonlijk ook niet netjes en ik zou zeker ja hebben gezegd maar ik sta er niet van te kijken dat mensen dus ook 'nee' zeggen.
quote:Desperate_Housewive schreef op 13 augustus 2015 @ 16:03:

[...]

Dan is het raar nee grapje, de hele setting in een lunchroom is anders. Daar ga je toch wat drinken, hapje eten, even gezellig kletsen. In een ijssalon is het "hap, weg ijsje" en weer gaan. Tenminste, ik ga daar geen uur zitten nakletsen enzo.

Ligt een beetje aan de gelegenheid, vind ik. Als het echt een café is: nee. Als het zo'n drukke plek is waar ook veel mensen broodjes komen afhalen, met overal glas (rare omschrijving maar ik weet niets beters) kan het heel goed zijn dat het gebruikelijk(er) is om aan te schuiven bij anderen. Ik ken ook (aziatische) restaurants waar dit heel normaal is bijvoorbeeld.

Dit aanvoelen heeft ook wel met sociale vaardigheden te maken.
Ja ik vind het vreemd ja, als je ziet dat het druk is vind ik het zelfs een beetje asociaal om een heel tafeltje voor jezelf te claimen. Ik vergelijk het met een drukke trein waarbij iemand een tas op de stoel naast zich heeft liggen of die bij die coupe dingen waar je met 6 mensen kunt zitten het deurtje dichtdoet en je vuil aankijkt als je binnen loopt om ergens te zitten.
quote:Aureel schreef op 13 augustus 2015 @ 16:02:

[...]

Ah. Hoe meer geld je uitgeeft, hoe meer rechten je hebt?

En jij weet ook voor wie de zitplaatsen bedoeld zijn; dat staat daar aangegeven?

Als dat echt zo was dan had TO betreffende mevrouw daar alleen even op moeten wijzen, dan had ze naast die coupe ijs ook nog eens gelijk gehad. Dus ik vermoed dat dit helemaal niet zo duidelijk is aangegeven.

Ik vind het niet erg sociaal om andere mensen in een ijssalon notabene verbieden te gaan zitten...
Als jij nee had gezegd, was ik juist gaan zitten
[ de quote]Desperate_Housewive schreef op 13 augustus 2015 @ 16:03:

[...]

Dan is het raar nee grapje, de hele setting in een lunchroom is anders. Daar ga je toch wat drinken, hapje eten, even gezellig kletsen. In een ijssalon is het "hap, weg ijsje" en weer gaan. Tenminste, ik ga daar geen uur zitten nakletsen enzo.[/quote]

Ik wel. Met wildvreemde mensen ook nog meestal. Hier is het echt heel vreemd als je NIET met meer mensen zit.

Ik zou denk ik lachend gaan zitten in de veronderstelling dat iemand een grapje maakt als iemand nee zou zeggen. Echt ook niet weglopen.

(maar nu ben ik iemand die dan de kinderen al neerzet tijdens het vragen).
quote:clemance schreef op 13 augustus 2015 @ 16:03:

[...]

Grote kans dat ze d'r stoel gewoon van jullie had afgedraaid. Wellicht was ze slecht ter been en moest ze echt even zitten.Dat doe ik in zo'n geval idd ook vaak. Ga een beetje met mijn rug gedraaid zitten ofzo, zodat ik echt bij mijn groepje zit en de mensen naast me geen last van me hebben verder. Tenzij ze tegen me beginnen te ouwehoeren, dan doe ik gezellig mee

[...]

Ik geloof er niets van. Zou een hele aparte ijssalon zijnGeloof het ook niet. Hier in het dorp zit ook een ijssalon en daar mag iedereen aan de tafeltjes en bankjes zitten. Meestal doen mensen dat idd als ze een coupe ijs bestellen, of een kopje koffie met vlaai ofzo maar je mag er ook best gaan zitten met je hoorntje of bekertje ijs. En op een braderie kan ik me al helemaal voorstellen dat mensen dan gewoon even de behoefte hebben om tien minuten te zitten. En al helemaal als die ander echt alleen even een ijsje uit de hand eet. Kon het me nog wel voorstellen als jullie net de lunchkaart gevraagd hadden en een ander komt er zitten en wil ook (uitgebreid) lunchen. Maar voor een ijsje, echt waar....
quote:Anyco schreef op 13 augustus 2015 @ 16:07:

[...]

Als dat echt zo was dan had TO betreffende mevrouw daar alleen even op moeten wijzen, dan had ze naast die coupe ijs ook nog eens gelijk gehad. Dus ik vermoed dat dit helemaal niet zo duidelijk is aangegeven.

Ik vind het niet erg sociaal om andere mensen in een ijssalon notabene verbieden te gaan zitten...Niet TO, maar de eigenaar van de ijssalon.
quote:handigmetgeld schreef op 13 augustus 2015 @ 15:57:

[...]

De zitplaatsen zijn 'niet bedoeld' voor 'handijs'? Staat dat op een bordje ofzo?

Ik weet niet of het in deze ijssalon ook duidelijk is aangegeven maar ik ken zeker ijssalons waar dat het geval is;

ijscoupe -> mag je even aan een tafel zitten

handijsje -> mag je buiten opeten of eventueel op een lullig bankje binnen.

Heb het voorheen ook wel gezien bij snackbars. Patat op een bordje met servet aan een tafel opeten (duurder). Patat in een plastic bakje (goedkoper) staand eten/op een lullig krukje/buiten.
quote:elfje12 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:05:

Nou, als ik bij een ijssalon een ijs ga eten samen met iemand. Dan vind ik het niet fijn als er vreemden bij ons aan tafel komen zitten. Vind niet dat dat hoort. Echter, tijdens een braderie vind ik het anders en is het 'normaal' om het wel toe te staan.

Maar als jij, TO, je daar niet fijn bij voelt moet je het ook niet doen. Ieder zijn keuze. En dat zouden we ook eens wat vaker kunnen respecteren.Respecteren dat iemand niets voor een ander wil overhebben?! Het moet niet gekker worden zeg.
Het is een hele normale vraag en ik zou het geen probleem vinden.

Misschien kun je het volgende keer anders bekijken;

- waarom moet er iemand blijven staan terwijl er nog vrije plekken zijn?

- misschien is het iemand met een fysiek probleem waardoor staan moeilijk is. Heel veel dingen kun je niet zien.

- laat die mensen ook lekker op hun gemak hun ijsje op eten bij jou aan tafel.
BeoBioBoerderij
quote:haakje schreef op 13 augustus 2015 @ 16:07:

[ de quote]Desperate_Housewive schreef op 13 augustus 2015 @ 16:03:

[...]

Dan is het raar nee grapje, de hele setting in een lunchroom is anders. Daar ga je toch wat drinken, hapje eten, even gezellig kletsen. In een ijssalon is het "hap, weg ijsje" en weer gaan. Tenminste, ik ga daar geen uur zitten nakletsen enzo.[/quote]

Ik wel. Met wildvreemde mensen ook nog meestal. Hier is het echt heel vreemd als je NIET met meer mensen zit.

Ik zou denk ik lachend gaan zitten in de veronderstelling dat iemand een grapje maakt als iemand nee zou zeggen. Echt ook niet weglopen.

(maar nu ben ik iemand die dan de kinderen al neerzet tijdens het vragen). hier bij de ijssalon loopt altijd iedereen naar buiten naar de bankjes bij het water. Lekker gezellig met z'n allen op 3 bankjes, bootjes kijken en ouwehoeren! Ik ga er ook heen voor de gezelligheid hoor
Zeker met een ijsje eten met kinderen, vind ik niet dat je een beroep op privacy kunt doen. Wat bespreek je nou helemaal met kleine kinderen?

Als ik nou aan het lunchen was met een vriendin en we hadden een heel precair onderwerp te bespreken, dan is het wat anders.

Maar als het dan zo druk is dat er nergens meer tafeltjes vrij zijn en het voor de hand ligt om tafeltjes te delen (wat eigenlijk alleen zo is bij evenementen) dan heb ik zelf gewoon de verkeerde locatie uitgezocht om in alle privacy ontboezemingen te kunnen doen.

Vind inderdaad dat je nog eerder je kind laat opstaan om een oudere dame te laten zitten, dan dat je ze wegstuurt omdat je in alle rust met die kinderen wil zitten.

Slecht voorbeeld inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven