Vreemde vraagt in ijssalon om erbij te mogen zitten.

13-08-2015 15:41 542 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren ben ik met mijn dochter en neefje in de plaatselijke ijssalon een ijscoupe gaan eten.( voor de beeldvorming: binnen in de ijssalon kan je alleen aan een tafel zitten waarna je alléén een ijscoupe (dus geen handijs) kunt bestellen als je de kaart hebt bekeken. De serveerder /ster brengt deze en rekent af als de coupe op is. In het voorste gedeelte kun je handijs halen maar mag je binnen niét zitten hiermee.) Omdat er braderie was, was het ontzettend druk en hebben we even moeten wachten totdat we een plaatsje kregen. Toen we er eenmaal een bemachtigd hadden vroeg een vreemde vrouw (ze was met nog een vrouw) of ze bij ons aan tafel konden gaan zitten. ( er was nog één stoel vrij en een half plekje op de bank omdat de kinderen daarop zaten).

Toen ik antwoorde dat ik dit liever niet wilde, mompelde ze op een boze toon iets ( kon het niet verstaan) en liep weg.

Dezelfde situatie heb ik een paar weken geleden ook al eens meegemaakt in dezelfde ijssalon en zet mij aan het denken: is het vreemd/ onvriendelijk van mij dat ik dit niet toe laat? Zouden jullie het wél doen?
getfree wijzigde dit bericht op 13-08-2015 17:12
Reden: Meer duidelijke uitleg plus details
% gewijzigd
quote:Stokstaartjenl schreef op 13 augustus 2015 @ 17:04:

[...]

Hoewel ik het ergens wel met je eens bent, klopt de redenatie natuurlijk niet helemaal.

Allereerst betaal jij niet voor een zitplek, maar voor het recht om vervoerd te worden, dus het is niet zo dat omdat jij betaalt hebt, jij mag zitten.

Daarnaast bepalen de ouders niet dat de kinderen gratis reizen, maar de vervoersmaatschappij. Ik snap wel dat ouders dan niet komen met "ik betaal wel een extra kaartje, want mijn kinderen willen zitten".

En als je deze redenering doortrekt: met een studenten-ov reis je ook gratis, mag je dan ook niet zitten? En als jij een 'gratis ov-kaart' krijg van je werkgever, mag je dan zitten?

Maar jou voorbeelden kloppen niet. Voor een studenten-ov wordt betaald aan de vervoerder door de overheid. En voor een ov-kaart van je werk betaald je uiteindelijk zelf omdat de kosten van die kaart natuurlijk gewoon van je salaris af zijn gegaan.

Het is als ouder wel zo netjes om als het druk is je kind op schoot te nemen waar dat kan. Of dat in een drukke metro/trein is of in een ijssalon. Iedereen wil graag zitten en het is wel zo netjes om gewoon mee te werken zodat iedereen een plekje heeft. Zo is het ook asociaal om een tas op een bankje te zetten, of je hond. Die hebben geen stoel nodig.

De meneer uit het metro voorbeeld was blijkbaar niet (zichtbaar) slecht ter been. Misschien was er wel een andere reden dat hij graag wilde zitten. Is moe na een lang dag werken in een staand beroep of heeft hoofdpijn. Het zelfde geldt natuurlijk voor de ijssalon dames. Je hebt over een braderie gewandeld, hebt vermoeide voeten en wil graag zitten. Een hele legitieme reden om om een stoel te vragen en een beetje raar om te weigeren. Het is van iedereen is zo'n situatie gewoon socialer om met elkaar een beetje mee te werken.
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2015 @ 17:10:

[...]

Maar dan nog is het niet aan jou om boos te worden. Dat is aan de moeder/ouder/begeleider van dat kind.Dat was ik ook, mijn oppas kinderen en zat recht achter ze. Daarna ben ik naast ze gaan staan.
Het nadeel van dit topic is dat ik nu zin heb in een hele grote ijscoupe eentje met 6 bolletjes of meer.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
De stoel was raar om te weigeren.

Plekje op de bank weet ik niet.
quote:Zwartvlekje schreef op 13 augustus 2015 @ 17:14:

[...]

Maar jou voorbeelden kloppen niet. Voor een studenten-ov wordt betaald aan de vervoerder door de overheid. En voor een ov-kaart van je werk betaald je uiteindelijk zelf omdat de kosten van die kaart natuurlijk gewoon van je salaris af zijn gegaan.

Het is als ouder wel zo netjes om als het druk is je kind op schoot te nemen waar dat kan. Of dat in een drukke metro/trein is of in een ijssalon. Iedereen wil graag zitten en het is wel zo netjes om gewoon mee te werken zodat iedereen een plekje heeft. Zo is het ook asociaal om een tas op een bankje te zetten, of je hond. Die hebben geen stoel nodig.

De meneer uit het metro voorbeeld was blijkbaar niet (zichtbaar) slecht ter been. Misschien was er wel een andere reden dat hij graag wilde zitten. Is moe na een lang dag werken in een staand beroep of heeft hoofdpijn. Het zelfde geldt natuurlijk voor de ijssalon dames. Je hebt over een braderie gewandeld, hebt vermoeide voeten en wil graag zitten. Een hele legitieme reden om om een stoel te vragen en een beetje raar om te weigeren. Het is van iedereen is zo'n situatie gewoon socialer om met elkaar een beetje mee te werken.Als je ergens last van hebt wat ik niet kan zien of je wil graag zitten kan je het gewoon vragen, maar eisen en dan op die manier en tegen kinderen? Nee, dat komt er bij mij echt niet in.
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2015 @ 17:03:

[...]

Dus jij hebt het niet in de gaten als de trein vol is? Want iemand wil niet naast je zitten als er nog lege bankjes zijn Dat gebeurt echt alleen maar als er overal al iemand zit. En ja, op zo'n moment is het gewoon te druk om je tas naast je te nemen.Nee, je leest niet wat ik schrijf. Ik schreef dat ik dat alleen doe als het rustig is in de trein, dat mijn tas anders gewoon op de grond staat. Het kan alleen wel eens gebeuren dat het eerst rustig is en dan opeens druk wordt of langzaamaan drukker wordt terwijl ik verdiept zit in mijn boek.
quote:Nouschi schreef op 13 augustus 2015 @ 17:12:

[...]

Huh? Een kind van die leeftijd kan toch prima een stang achterin of achter de stoel vasthouden? Nog veiliger ook dan los op een stoel zitten.VOor hele kleintjes is staan in een drukke tram of bus écht niet handig. Ze komen in de verdrukking oa. Heb eens meegemaakt dat zo'n kleintje klem zat tussen een stang en iemand die tegen hem aan drukte. Ik moest die vent echt een por geven tot hij doorhad dat hij een kind stond te verpletteren En die moeder langs iemand anders billen maar aan dat kind trekken.
quote:Stokstaartjenl schreef op 13 augustus 2015 @ 17:04:

[...]

Hoewel ik het ergens wel met je eens bent, klopt de redenatie natuurlijk niet helemaal.

Allereerst betaal jij niet voor een zitplek, maar voor het recht om vervoerd te worden, dus het is niet zo dat omdat jij betaalt hebt, jij mag zitten.

Daarnaast bepalen de ouders niet dat de kinderen gratis reizen, maar de vervoersmaatschappij. Ik snap wel dat ouders dan niet komen met "ik betaal wel een extra kaartje, want mijn kinderen willen zitten".

En als je deze redenering doortrekt: met een studenten-ov reis je ook gratis, mag je dan ook niet zitten? En als jij een 'gratis ov-kaart' krijg van je werkgever, mag je dan zitten?

Dus betaal je ook niet voor het recht dat je kinderen mogen zitten..

Het is een kwestie van fatsoen.!

Dan neem je maar 1 van die kinderen op schoot zodat een volwassene/bejaarde kan zitten.
quote:charlottew88 schreef op 13 augustus 2015 @ 17:15:

Het nadeel van dit topic is dat ik nu zin heb in een hele grote ijscoupe eentje met 6 bolletjes of meer.Haha, ik heb al een ijsje uit de vriezer gehaald.
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2015 @ 17:12:

[...]

Als dat zo is hoef je ook niet te vragen of je er mag zitten als ze weg zijn Had inderdaad niet gehoeven, maar vond het wel zo netjes om te vragen. Dan begrijpen ze in ieder geval dat we staan te wachten totdat hun opstaan.
quote:charlottew88 schreef op 13 augustus 2015 @ 17:15:

Het nadeel van dit topic is dat ik nu zin heb in een hele grote ijscoupe eentje met 6 bolletjes of meer.Jaa ik ook! Met verse aardbeien! Jammie.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:my-little-appletree schreef op 13 augustus 2015 @ 17:14:

[...]

Dat was ik ook, mijn oppas kinderen en zat recht achter ze. Daarna ben ik naast ze gaan staan.En eerder schrijf je dat je in zo'n geval kinderen op schoot neemt.. leugenaartje dus.
quote:my-little-appletree schreef op 13 augustus 2015 @ 17:18:

[...]

Haha, ik heb al een ijsje uit de vriezer gehaald.Dat doe ik straks als ik thuis ben
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:my-little-appletree schreef op 13 augustus 2015 @ 17:17:

[...]

Als je ergens last van hebt wat ik niet kan zien of je wil graag zitten kan je het gewoon vragen, maar eisen en dan op die manier en tegen kinderen? Nee, dat komt er bij mij echt niet in.En als het zo druk is dat er geen plekken over zijn is het asociaal dat jij niet samen met 2 van die ukjes op één bankje bent gaan zitten. Je ziet die drukte toch aankomen en tóch ga je met 3 man 4 plekken bezet houden.
quote:Getfree schreef op 13 augustus 2015 @ 17:18:

[...]

Had inderdaad niet gehoeven, maar vond het wel zo netjes om te vragen. Dan begrijpen ze in ieder geval dat we staan te wachten totdat hun opstaan.

Ik voel me dan altijd een beetje opgejaagd. Alsof ik moet opschieten. Zo zullen mensen het vast niet bedoelen hoor maar dat gevoel krijg ik dan.

Vriend niet die zegt gewoon, ze wachten maar tot we klaar zijn.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MadameQetesh schreef op 13 augustus 2015 @ 17:19:

[...]

Jaa ik ook! Met verse aardbeien! Jammie.Ja lekker
quote:slwhisper schreef op 13 augustus 2015 @ 17:01:

[...]

Ik denk dat ik er een verkeerd beeld bij heb.

Ik zie een volle zaak voor me, waar TO binnen komt lopen en op een tafeltje afloopt met de vraag ''mag ik hier zitten als jullie klaar zijn?''

En de andere wachtenden verbouwereerd achterlaat Die andere wachtenden ( op het eerste vrijkomende tafeltje) stonden in een rij?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:slwhisper schreef op 13 augustus 2015 @ 16:52:

[...]

Vond ik ook al een beetje vreemd. Als er een tafel vrij komt, gaat toch degene die het langst staat te wachten daar zitten?

Een tafel 'reserveren' in een volle tent vind ik ook wel apart.Ik ook. Degene die het langst staat gaat voor. Ik vind dat dus ook niet netjes van TO. Tenzij er niemand anders stond te wachten (maar dan had de vraag ook niet gesteld hoeven te worden...)!
Les temps sont durs pour les rêveurs...

[...]

Had inderdaad niet gehoeven, maar vond het wel zo netjes om te vragen. Dan begrijpen ze in ieder geval dat we staan te wachten totdat hun opstaan.Dan kijk je ze de tent uit dus?
quote:borboletas schreef op 13 augustus 2015 @ 17:17:

[...]

Nee, je leest niet wat ik schrijf. Ik schreef dat ik dat alleen doe als het rustig is in de trein, dat mijn tas anders gewoon op de grond staat. Het kan alleen wel eens gebeuren dat het eerst rustig is en dan opeens druk wordt of langzaamaan drukker wordt terwijl ik verdiept zit in mijn boek. Oh ik lees het goed hoor En jij zit gewoon lekker met je neus in een boek en denkt "aan de overkant is nog plek ga eerst maar daar zitten"

Want hoe verdiept ook, je kijkt af en toe heus wel op en zeker als er drommen mensen langs botsen en stuntelen. Want zoo breed is zo'n treingang nou ook weer niet.
quote:MadameQetesh schreef op 13 augustus 2015 @ 17:20:

[...]

Ik voel me dan altijd een beetje opgejaagd. Alsof ik moet opschieten. Zo zullen mensen het vast niet bedoelen hoor maar dat gevoel krijg ik dan.

Vriend niet die zegt gewoon, ze wachten maar tot we klaar zijn.Dat opgejaagde gevoel heb ikzelf dus ook. Vandaar dat ik contact met hen maakte en vroeg of we konden gaan zitten als ze klaar waren met betalen. (Wilde zo dat eventuele opgejaagde gevoel bij hun voorkomen)
Heel onaardig ja. Zelf zou ik er geen probleem mee hebben.
Girls compete with each other, women empower one another
quote:mary57 schreef op 13 augustus 2015 @ 17:12:

[...]

Een volwassene is ook ouder dan kinderen van 4 en 5. Het is geen kwestie van recht hebben op, maar een kwestie van fatsoen.Ik vind dingen vriendelijk vragen een kwestie van fatsoen, ook en misschien juist wel als je het tegen kinderen van 4 en 5 hebt. En ik vind het goed fatsoen om de gene te laten zitten die het hardste een zitplaats nodig hebben dus dat is in mijn ogen een kind dat zich in een tram niet goed staande kan houden, iemand die niet goed ter been is en als iemand het vriendelijk vraagt ga ik er van uit dat die een rede heeft om graag te willen zitten die ik misschien niet kan zien. Dat heeft in mijn ogen weinig met leeftijd te maken. Ik vind dat iemand van 40 hoort op te staan voor iemand van 20 met een gebroken been... Maar misschien ben ik daar dan de enige in.

[...]

Had inderdaad niet gehoeven, maar vond het wel zo netjes om te vragen. Dan begrijpen ze in ieder geval dat we staan te wachten totdat hun opstaan. Ja joh want anders zouden ze wel eens kunnen denken dat je op de tram stond te wachten.

En wat gaat het die mensen aan? Die hebben niets over tafleverdeling te vertellen hoor.

Ik denk dat iedereen wel snapt hoe het echt zat. Jij "reserveert" die plek dat je er meteen in kunt schieten zodra ze de tas pakken. In de trant van "gaat u zo weg?" en er dan bij blijven staan.
quote:Desperate_Housewive schreef op 13 augustus 2015 @ 17:22:

[...]

Dan kijk je ze de tent uit dus? Nee hoor, ze waren al bezig met afrekenen. Het duurde alleen wat langer omdat de dames allemaal apart wilde afrekenen. Ik keek juist heel lief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven