Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Het gaat mij niet om de snelheid bij een halve marathon, maar ik wil er al heel lang graag eentje lopen. En over anderhalve maand is een van de grootste van dit land, die ook nog vrij lokaal is. Met dat soort lokkertjes hou ik het voor mezelf interessant.
Doe het dan als doel voor volgend jaar. Dan is het een extra grote stimulans. En is het lopen ook een blijvertje. Ik kan niet voor een ander spreken maar mensen uit mijn omgeving die niet de discipline hadden om eerst te trainen en dan pas aan evenementen mee te doen konden na dat ze hun uitlopertjes gedaan hadden ook de discipline niet opbrengen om daarna wel gericht te gaan trainen. Je eerste wedstrijd hoeft niet perfect te zijn maar voor mezelf zou ik om er tevreden op terug te kijken en er trots op te zijn op zijn minst keihard mijn best voor hebben gedaan. Ongeacht het resultaat.
Als er onweersbuien op komst zijn voordat je gaat hardlopen, wacht je dan of neem je gewoon het risico? Ik twijfel omdat er dus van die buien komen..
@Foodislife, ik denk dat het er aan ligt hoe ver en waar je gaat hardlopen?

Vandaag doe ik mee met de Bom en Berend loop in Groningen. 1/2 marathon. Ik ben er klaar voor en heb er zin in
Als ik kan zien dat er onweer komt, wacht ik af voordat ik ga lopen, ik ga het gevaar ook niet bewust opzoeken (in open omgeving met enkele bomen). In de stad zou ik misschien nog wel durven.

Baukje, nadeel van baanwedstrijden is dat ik eerst lid moet worden van een atletiekvereniging. En dat heeft weinig zin gezien het feit dat 's avonds meetrainen niet haalbaar is (vriend geeft zelf op die avonden training).

Rozijntje, veel succes vandaag. Ik hoop dat het niet al te warm wordt (hier wordt het 30 graden vandaag).

Gisteren voor het eerst van mijn leven (we zijn nog maar net een seizoen begonnen) een jeugdwedstrijd met mooi weer. Zoon liep geen clubrecord op de 1000 m, maar wel een heel mooi PR met ruim 7 sec. En op een haar na het clubrecord gemist op het kogelstoten zag ik achteraf .

Zelf niet meer gelopen en vandaag ben ik de hele dag met de kinderen alleen en gaat het dus ook niet lukken (helaas kun je een tweejarige nog niet alleen thuislaten).
Hallo dames! Ik kom even inbreken met een vraag.

Net zag ik een berichtje op twitter dat een loper hier in de buurt onwel was geworden, en dat ze op zoek zijn naar zijn identiteit. Nu vroeg ik me af, hebben jullie iets bij je waar je persoonsgegevens op staan als je gaat lopen?

Ik heb net zelf ook gelopen, maar het was best heel warm. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat ik ook out ga, en dan..
Ik heb nooit iets bij me. Op langere lopen neem ik mijn telefoon mee, maar voor een 5km doe ik dat niet.

Rozijntje, hoe is het gegaan??
foodislife onweersbuien probeer ik wel echt te voorkomen om daar in te geraken, soms vertrek ik dan wat later, som plan ik rondjes dicht bij huis en op de baan neem ik gewoon het risico omdat je ook zo weer van de baan af kunt (en moet) zijn.

Rozijntje hoe is het gegaan?

Anky er zijn ook best wel veel o9pen baan wedstrijden hoor , dan hoef je helemaal geen lid van een atletiek vereniging te zijn. Hoef je sowieso niet want je kunt ook gewoon ergens licentie lid zijn en dan kun je ook gewoon mee doen als wedstrijd loper zonder daadwerkelijk aan een vereniging gebonden te zijn PK nederland is er voor in het leven geroepen maar vaak kun je bij iedere vereniging een licentie lidmaatschap aanvragen.

Wat goed van je zoon 7 sec van zijn pr gesnoept. En het kogelstoten dus ook een pr begrijp ik?
quote:SpringDing schreef op 30 augustus 2015 @ 15:32:

Hallo dames! Ik kom even inbreken met een vraag.

Net zag ik een berichtje op twitter dat een loper hier in de buurt onwel was geworden, en dat ze op zoek zijn naar zijn identiteit. Nu vroeg ik me af, hebben jullie iets bij je waar je persoonsgegevens op staan als je gaat lopen?

Ik heb net zelf ook gelopen, maar het was best heel warm. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat ik ook out ga, en dan..Ik was het niet hoor jongen ondanks mijn reputatie. Ik heb een armbandje met mijn persoonlijke een medische gegevens. Maar heb slechte ervaringen met ambulanceziekenhuis personeel als het gaatom zoeken naar indentiteit gegevens. Ze zijn bij mij (ondanks duidelijke zichtbaarheid een keer zelfs een sticker op mijn borstnummer) redelijk vaak over het hoofd gezien.
Dank voor de antwoorden so far.

Wat suf zeg Baukje, dat ze dat over het hoofd zien!

Ik ga denk ik maar op zoek naar zo'n armbandje.
Oh, misschien moet ik me er eens beter in verdiepen Baukje. Ik heb alleen maar baanwedstrijden gelopen toen ik nog lid was van een vereniging en een atletenlicentie had en was er eigenlijk automatisch vanuit gegaan dat je een licentie moest hebben. Licentie zie ik eigenlijk niet zo zitten: ik loop maar zo weinig wedstrijden en voor de wegwedstrijden maakt het niet uit.

Zoon had inderdaad een dik PR gestoten (een flink stuk over de 7 m). Hij had zere pols (val met het longboard), dus ik had het niet verwacht.

Vriend is onverwacht eerder thuis, dus ik ga nog snel even hardlopen nu. Misschien wel de laste keer in de hitte (jammer).
SpringDing, ik heb altijd mijn id-kaart bij me.

Wat goed van je zoon anky!

Rozijntje, hoe ging je hm?

Afgelopen week heb ik een keer met mijn vriend gelopen en gisteren interval gedaan. Ging beide keren wel lekker, al blijft interval zwaar vind ik (maar dat is natuurlijk ook wel de bedoeling).
This is an unacceptable timeline
Bij wegwedstrijden kun je ook veel profijt hebben van je licentie. Bij een aantal wedstrijden ding je alleen mee voor de prijzen indien je een wedstrijd licentie hebt en bij die wedstrijden mag je vaak ook voor de overige lopers (bedrijvenlopers en recreanten) uit starten.

Heerlijk loopweekend gehad. Gisterenmorgen een hel vroeg duurloop van 1 1/2 uur door het bos hier en vanmorgen op locatie van zoon een tempo training. 4 blokken van 5km waarbij de eerste 4 op marathon tempo en de 5de km op 4min30. Tussendoor een pauze van 1 km op 5min15. Met in en uitlopen erbij 27,5km. Het ging echt heel lekker, kon goed tempo's houden. Schijnbaar hebben de preken en vervolgens nogmaals de uitleg via de mail geholpen mij beter aan de richttijden te houden. En dus de weg netjes teruggevonden. Deze week ruim 97km.
Ik heb eerlijk gezegd tijdens het trainen ook nooit iets mee om me te identificeren. Misschien toch ook maar eens over nadenken.

Vandaag had ik toevallig wel mijn id kaart mee.

Ik heb een pr van ruim 7 minuten

1.51 uur. Heel tevreden mee!

Wel wat snel van start gegaan. Toen werd ik na 2 km erg veel ingehaald maar wel vooral door mannen. Na een km of 5 werd ik ingehaald door een klein groepje en daar heb ik aan vast gehangen tot 3 km voor de finish. Die hadden wel een heel fijn tempo en zo haalde ik ook weer wat andere mensen in. Er werd me zelfs water aangeboden.

De finish was wat raar. Ik liep er overheen dus ik dacht dat ik klaar was maar toen werd me toegeschreeuwd dat ik nog een rondje over de baan moest. Dat is echt rot! want dan denk je dat je er al bent en als je dan alsnog 400 meter moet, is dat onwijs zwaar. Die fout werd door heel veel mensen gemaakt.
Rozijntje wat goed een pr. ik neem aan dat ze je de eerste ronde dan langs de finish leidde en niet daadwerkelijk door de finish want dan ontstaat er toch een probleem met de tijdregistratie. En het leid inderdaad tot verwarring zo'n extra rondje, ik weet wel dat ze het destijds bij de 30 van tilburg ook hadden. Maar meestal doe ze de afstand elders zodanig verwerken dat je met 3 /4 rondje baan op de afstand uitkomt. Desnoods met eerst een ere rondje op de baan bij de start.
Bij dat eerste rondje kwamen we ook over de matten voor de tijdregistratie. Misschien was het dan idd een ererondje maar dan zou je dat toch moeten weten? Nu ging iedereen ook pas op de 2e helft van dat rondje sprinten en mijn tijd is ongeveer wat er bij die 2e keer over de finish aangegeven stond.
Nee een ererondje achteraf is natuurlijk net zo verwarrend voor de tijdsregistratie. Maar ik neem aan dat het parcours op de site stond aangegeven dus dan was het bekend van dat extra rondje. Maar als ik zie hoe er panisch gereageerd wordt als je per ongelijk met je chip terug over de finish loopt geeft het natuurlijk gewoon problemen. Dan zouden ze daadwerkelijk van een ieder twee 'finish' tijden moeten registreren. Duidelijk vooraf niet over nagedacht. Met wat voor tijdsregistratie liepen jullie?
@goia: wat naar dat je de marathon uit je hoofd moet zetten, lijkt me vreselijk om te bedenken. Jij ging toch ook voor EHV? Had je misschien al een startbewijs? Daarmee kun je bij Energy Lab korting op een loopbandtest krijgen - dan weet je hoe je loopt tenminste en kun je een schema krijgen voor de volgende poging.

@buakje: nog gefeliciteerd met je kleinzoon. Wat een afstanden loop jij zeg! Daar doen veel dames een maand over wat jij in een week onder je voeten door laat gaan... Heb je nu helemaal geen enkele last meer van de blessures die vorig jaar optraden? Hoe doe je dat, dat dat dan weer helemaal voorbij is? Geen last meer met de pm ook?

@springding: ik heb altijd mijn telefoon bij me. Daar staat een noodnummer in wat iedereen altijd kan bellen. Of ik kan er hulp mee inroepen.

@rozijn: mooie tijd! en dan met deze hitte, toppie! Bommen hé

Ik ben gister op verkenning gegaan in EHV: het deel van de marathon wat nieuw is heb ik verkend. Het viel me vet tegen, want het was erg druk en onrustig (stoppen voor stoplichten / erg veel langsrazend verkeer / ongelijke voetpaden / afgesloten stuk) en het is me nog niet eerder zo ernstig overkomen: na dik 20km moest ik voortijdig stoppen omdat ik van mijn stokje dreigde te gaan. Veel te weinig elektrolyten naar binnen gewerkt. Na een inderhaast gekocht flesje energydrank kon ik de laatste kilometers naar het eindpunt nog dribbelend halen, maar ik kwam toch echt 6 kilometer te kort voor de geplande dertig kilometer en ik had ook nog een half uur trainingstijd over. Daarna begon de menstruatie ook nog eens, dus ik had geen beste dag. Vanmorgen heb ik rustig een dribbeltje gemaakt en ik heb er verder niks van geleden gelukkig, behalve de les dat ik voor de marathon van Eindhoven géén 25 graden en strakblauwe lucht wil. Het is me deze hele lange, hete zomer met uren en uren lopen nog niet gelukt, maar gisteren ben ik dan toch verbrand op de koop toe. Geen beste dag.
Anke ik ben van half febr tot en met mei bij de fysio onder behandeling geweest van wege die blessure en moet nog steeds dagelijks oefeningen doen om recidief te voorkomen en bepaalde spieren in mijn rechter been sterker te maken dan wel op sterkte te houden. heb er dus geen last meer van maar moet er wel dagelijks aan blijven werken om te voorkomen dat de klachten weer terug komen.

Wat betreft de hart problemen lijkt momenteel alles redelijk goed onder controle. Heb niet het idee dat ik tegen echte beperkingen oploop wat betreft trainen. Optimaal zal het nooit worden, maar des te meer reden om in ieder geval mijn hartspier in goede conditie te houden.

Balen dat je trainingsloop niet verliep dan verwacht maar het is dan wel weer gelijk een goed leermoment waar je strakjes bij de wedstrijd baat bij kunt hebben en zo moet je het dan maar zien.
Hellow all,

Ik lees nog vaak stilletjes mee, maar actief meeposten lukt me niet.

Wel wilde ik een kwestie aan jullie voorleggen.

Ik ging zaterdag een analyse doen om nieuwe hardloopschoenen te kopen. Ik had gehoopt bij de hardloopwinkel te kunnen slagen. Netjes de analyse gedaan en paar schoenen laten aanpassen waar ik steeds een rondje om de winkel mocht.

De schoenen bleken het allemaal net niet voor mij omdat ik ze gewoon niet bij mij vond passen. Hoe vaak ook de verkoper had gezegd het gaat om functionaliteit en niet om hoe de schoen eruit ziet.

Toch zag ik het niet zitten om op felle kleuren te gaan lopen omdat dat niet bij mij past. 1 schoen beviel me wel, alleen de kleur dus totaal niet. De verkoper wilde wel een andere voor mij bestellen maar dat ging een week duren. Ik dacht een week kan ik zelf ook wel online bestellen, maar dat durfde ik niet te zeggen. Ik heb dus gezegd dat ik op vakantie ging en na mijn vakantie wel weer langs zou komen. Hij zou eerst niet bestellen, want nieuwe kleuren kwamen er ook aan en misschien zat er dan wel iets voor mij tussen.

Ik heb 2x aangeboden om de analyse te betalen maar dat wilde hij niet.

Ik voel mij dus schuldig, ik ga zeker op vakantie alleen een paar dagen later. Nu twijfel ik ook nog om zelf de schoen online te bestellen omdat het niet 'netjes'voelt, ook ben ik bang om de beste man tegen te komen tijdens een rondje lopen, want ik moet immers nog op vakantie. Blegh voel me erg slecht hierdoor, een leugentje is nooit leuk.

Wat zouden jullie doen?
la-lady: als je je schuldig voelt kun je toch alsnog de schoenen bij de winkel bestellen?

Winkeliers zijn wel gewend aan mensen die 'er even over na moeten denken', maar om daar een verhaal omheen te verzinnen... dan maak je het jezelf extra lastig. Maar die man gaat je echt niet tijdens het lopen aanspreken. En als hij je al herkent en denkt 'hé, zou zij geen schoenen bij ons kopen?' dan heeft hij daar toch gelijk in?

Nieuwe modellen zijn online trouwens niet veel goedkoper dacht ik.

Over die kleuren: hardloopschoenen zijn gewoon niet mooi. Als je een goed passend paar hebt in jouw smaak is dat mooi meegenomen, maar als je dat je keuze laat bepalen loop je gewoon niet optimaal. Dus ik zou teruggaan en de schoenen kopen die het beste bij jouw voet en loopstijl passen, kopen. De rest van je outfit kun je helemaal aanpassen aan je smaak; een schoen moet gewoon goed zijn.
This is an unacceptable timeline
Hoi ik leef nog hoor (al gaat het niet helemaal van harte momenteel )

Vandaag eindelijk weer eens een stukje gelopen. Toen ik ging omkleden was het nog bewolkt, maar toen ik de deur uitstapte begon de zon te schijnen. Gelijk warm en erg benauwd. Ik heb denk ik een km of 7 erop zitten, daarna de kraan leeg gedronken. Heb de Garmin niet eens meegenomen, heeft voor mij nu geen zin om naar afstand of tempo te kijken. Dat ik ga vind ik het belangrijkst en kijken naar tijd/afstand zal alleen frustrerend werken. Staat in ieder geval inmiddels definitief vast dat ik de kortere afstand loop op de eerstvolgende trail, dus dat wordt 16km. En ben ook bij de fysio gestart, dus fijn dat dat loopt. Volgende keer moet ik mijn schoenen meenemen die hij gaat bekijken.

Ik reageer even op wat ik me kan herinneren van het teruglezen van de laatste pagina's.

@Rozijntje, leuk om weer van je te lezen! En een mooie PR gelopen, goed zeg! Wel een rare finish inderdaad. Gaat het nu ook beter met je gezondheid, je moest er toch een tijdje uit?

@Softijs, die halve over 6 weken vind ik erg ambitieus. Je hebt dan eigenlijk maar 5 trainingsweken en de 10 ging je net goed af toch? Maar je moet vooral doen waar je zelf zin in hebt, het is jouw sport natuurlijk train je ook wel eens vlakbij je huis? Die heuvels meepakken lijkt me alleen maar nuttig!

@Baukje, gefeliciteerd met je kleinzoon! Ik ben gelijk gaan kijken bij de Global Heroes nu het bekend is het lijkt me zo spannend om te lopen met hartklachten, maar misschien komt dat omdat ik er geen verstand van hebt. Vind jij het nooit spannend/eng? Zorgt je pacemaker dat alles het goed blijft doen? Is het juist goed voor jouw hart om (veel) te sporten?

@Lilapie, ik denk ook dat het goed is dat je het rondje lopend afmaakt, bewegen is gewoon gezond! En alweer op de helft van je zwangerschap, spannend!

Ik ben vergeten of het Anke of Anky was die de marathon in 3 dagen heeft gelopen, maar leuk om te lezen! En klinkt alsof je goed hebt gelopen. Volgens mij Anke, toch? Nu ik je stukje lees over Eindhoven. Jammer dat het niet lekker liep afgelopen weekend.

@Tyche, haha, ja ik vind intervals ook echt haat/liefde (ik loop alleen HIIT op 1minuut/1minuut, geen langere intervals) maar het resultaat ben ik dan wel weer blij mee en ik voel me erna altijd wel goed eigenlijk, maar van te voren kan ik er best tegenop zien. Met HIIT is het doodgaan maar kort gelukkig Leuk die vredesloop trouwens, hoe ver ga je lopen?

@Anky, lekker gelopen? Hoe gaat het met je blessure? Haha, ik zou je tweejarige ook niet alleen thuis laten, nee

@Springding, ik neem eigenlijk nooit ID mee met lopen. Als ik alleen ga en een langere afstand neem ik wel mijn telefoon mee, voor als er wat is, maar daar heb je natuurlijk niks aan als je niet zelf kan bellen.

@la-lady, waarom wil je de schoen per se online bestellen als de winkel die je loopanalyse heeft gedaan het ook kan bestellen?

@Gioia, jammer van je schenen zeg. Echt frustrerend om er steeds tegenaan te hikken. Laat je die komende marathon aan je voorbij gaan? (Misschien had je je beslissing al geschreven, dat heb ik dan gemist)

Oh, ik moet gauw een rondje ramen en deuren doen het is hier begonnen met regenen.
@ Tyche & Tinypotato, ik neig zeer zeker naar terug gaan, alleen duurt het dus een week voor dat de schoenen bij de winkel zijn, dan ben ik op vakantie en heb ik ze dan op zijn vroegst dus eind september. Vandaar dus online bestellen dan zou ik ze deze week al hebben. Wat budget technisch ook beter uit komt, omdat ik geen rekening hoef te houden met dat ik nog geld voor hardloopschoenen achterwege moet houden.

Ik had ook gedacht dat ze online zelfde prijs zijn, maar ze zijn nu 35 euro goedkoper ook. Ik had idd beter kunnen zeggen dat ik er over na wilde denken.
La-lady je hebt toch aangeboden de loop analyse te betalen. Meer kon je in deze niet doen. Bij mij schoenen winkel brengen ze inderdaad 25 euro in rekening als een uitgebreide analyse laat doen maar geen schoenen aanschaft als nieuwe klant. Maar dat is vooraf duidelijk.

Ik kom nu al bijna 10 jaar in die winkel ( en niet alleen ik maar het hele gezin) en komen een van de twee verkopers steeds op wedstrijden tegen. Maar de laatste keer dat ik een afspraak had gemaakt werd die verzet omdat ze 'mijn ' schoenen niet op voorraad hadden. De keer ervoor had ik hetzelfde probleem en kon zelfs onverrichte zaken weer naar huis om een week later terug te komen. maar goed toen hadden ze dus enkel en alleen die ene schoen die voor me in aanmerking zou komen. (licht persoon, antipronerende schoen met extra smalle leest). Kortom ik had geen keuze.

Dus toen hij de keer daarop de afspraak verzet had ben ik zelf eens op internet gaan zoeken, en jawel mijn schoen voor 30 euro goedkoper en gelijk de volgende dag in huis. Moet ik daar dan een week op wachten, 30km voor gaan rijden, parkeer geld betalen, een uur kwijt om feitelijk schoenen op te halen in de winkel. Heb ze dus ook gewoon via internet besteld en de volgend paar weer.

Nu heb ik ze niet meer gesproken , maar binnenkort ga ik met zoon voor schoenen en dan vertel ik het verhaal gewoon eerlijk. Dat ik van een speciaal zaak meer service verwacht, dat ik ook met mijn smalle leest een keuze wil hebben en niet automatisch voor de opvolger wil gaan omdat het anders goedkoper en handiger is om op internet te bestellen. ze zijn er gewoon in de loop der jaren te gemakkelijk over gaan denken.
Tiny ik heb wel een periode gehad dat ik eigenlijk nauwelijks nog alleen durfde te gaan lopen maar ik heb mezelf gedwongen om het in ieder geval een half jaar gewoon te blijven doen en pas daarna eventueel aan mijn angsten toe te geven. Bij wedstrijden slaat nog steeds zo nu en dan de paniek toe, maar inmiddels kan ik het redelijk handelen. Verder heb ik er inmiddels aardig vertrouwen in hoe het gaat. De pacemaker vangt het geleidingsprobleem volledig op en de ademhalingssensor bepaald het ritme met een ondergrens van 50 slagen per minuut. Bij dat laatste zou er wel iets minder optimaal kunnen gaan maar dat zou dan nog niet voor echt serieuze problemen kunnen zorgen. Ritme stoornissen kunnen als nog gewoon voorkomen zo ook storingen door omgevingsfactoren. Echter de laatste maanden totaal geen problemen meer gehad.

Voor de conditie van het hart is het voor mij inderdaad juist extra goed om te blijven sporten. Mijn hartspier is daardoor heel goed ontwikkeld en omdat ik inmiddels volledig afhankelijk ben van de pacemaker is de kans dat ik hartfalen ontwikkel groter dan normaal. Maar een beginnend hartfalen zal ik dus waarschijnlijk kunnen ondervangen met het goed ontwikkeld hart. Of het verstandig is om fanatiek marathons te willen lopen daar zijn de meningen over verdeeld. Maar ik kijk strakjes liever terug op mijn leven en dat ik me daarbij afvraag of het wel verstandig was geweest dat fanatieke trainen en al die marathons dan dat ik me dat allemaal ontzeg en dan misschien alsnog in de problemen kom en ik denk van had ik nu maar gewoon gedaan wat ik leuk vond dan had ik er toen in ieder geval nog van kunnen genieten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven