Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Herken de klachten niet maar enorme pijn hoort er echt niet bij hoor dus zeker geen kwestie van een lichaam die moet wennen. En zelfs voor niet ideale schoenen kunnen de problemen niet zo snel al manifesteren. Hoe ben je begonnen met de opbouw en wat heb je vandaag gedaan.

Heb je je laten adviseren met betrekking tot de schoenen? Heb je al vaker enkel problemen gehad?

Wel sneu hoor, wil je gaan beginnen met hardlopen en loop je gelijk al hier tegen aan.

Maar ik vrees dat er toch deskundig onderzoek en advies nodig is.

mother fijn zeg weer 5 pijnloze km's. Hopelijk is het blessure leed weer helemaal achter de rug.
Ondanks dat ik ben gaan coolen is mijn enkel enorm dik geworden, dit was de vorige keer helemaal niet, alleen pijnlijk toen. Nu kan ik er niet op staan of lopen. Ik ben de eerste 2 weken met Evy begonnen, om de dag herhaalde ik les 1 dus veelal 2 min lopen, 2 min wandelen. Ik heb in de 2 de week wel een wat langer rondje gedaan en na die ronde begonnen de enkel klachten. Ik heb toen toch nadat de ergste pijn over was weer hard gelopen...daarna werd de pijn erger en heb ik 2 weken, tot afgelopen weekend, pijn gehad bij sommige bewegingen. Vandaag had ik zo'n zin om weer te lopen na 2 weken rust dat ik ben gegaan, halverwege begon de pijn en heel rustig en voorzichtig heb ik gewandeld en hardgelopen. Toen ik thuiskwam kon ik niet meer op mn enkel staan of lopen.

Ik heb gewoon hardloopschoenen gekocht bij de Bristol die lekker zaten. Ik heb hiervoor nog nooit last van mn enkels gehad. 1 ding is zeker ik kan voorlopig niet hardlopen :(
Blij-ei de schoenen zullen vast en zeker niet ideaal zijn maar dat kan bij zo'n geringe belasting toch zeker de heftige klachten niet verklaren lijkt me. Het lijkt er op alsof er echt iets mis is wat door het hardlopen heel snel getriggerd wordt. Maar in het gewone dagelijkse leven trek je toch ook met regelmaat een sprintje, heb je dan nooit eerder problemen gehad. Beterschap!
Nee ik heb echt nooit eerder last gehad... Donderdagochtend even naar de huisarts... Ben benieuwd. Ik wil zo graag hardlopen haha
Dat is inderdaad denk ik het beste blij-ei. Ben benieuwd wat de huisarts er van zegt.

Vandaag een wisselduurloopje gedaan. 19km in 1 1/2 hr. Ging wat moe van start maar al lopende ging het steeds beter en ik kwam met meer energie thuis dan dat ik vertrokken was.
Ik lees net dat Paula Radcliffe verdacht wordt van doping... Ik weet zelf niet zo goed hoe dat allemaal werkt, maar ik zou het erg verdrietig vinden als het waar blijkt te zijn. Dat zal de aankomende tijd nog wel behoorlijk in het nieuws zijn hier..
Ja helaas komen er binnen de atletiek steeds meer gevallen naar buiten. Hoewel ik niet denk dat we op grond van de huidige berichtgeving rondom Paula Radcliffe haar gelijk van doping gebruik moeten betichten.

Laatst hoorde ik op tv dat binnen de darsport het doping gebruik het hoogste was. Ik weet ook niet in hoeverre het waar is maar ik vond het wel weer lachwekkend. Nooit geweten dat die dartpijlen zo zwaar waren..........
Hallo allemaal

@Anke, mooie tijd op je 10km! Heeft het goed geholpen tegen je wedstrijdstress? Ik heb dat nooit, lopen doe ik puur voor mezelf en ik wil natuurlijk wel goed lopen, maar meestal denk ik 'ik zie wel hoe het gaat'. Ik ben wel een faalangstige type, maar dat uit zich meer in er gewoon helemaal niet aan beginnen.

@Softijs, jij bent mooi aan het uitbouwen zo te lezen! Gaat het goed?

@Gioia, wauwie, zomaar 10km erbij! Lekker hoor! En wat goed dat je schenen het ook goed hebben volgehouden!

@Tyche, en...? Nog gelopen?

@Mother, wat fijn dat je pijnloos hebt gelopen! Super! En werkse

@Baukje, jee wat loop je weer hard! Fijn dat het lekker gaat.

Afgelopen zondag de Wisenttrail gelopen en ik moet zeggen wauw, wat heb ik prachtig gelopen. Echt een mooie route. Zou het zeker aanraden voor volgend jaar. Heerlijk loopweer, lekker koel (maar niet koud) en een vrij stevige ondergrond door de vele regen. Wel met wat modderplassen natuurlijk, maar het was niet aan 1 stuk door zompig gedoe. Heerlijk frisse lucht! Ik heb ook best prima gelopen, heel rustig aan gedaan en het echt als trainingsloopje gezien en genoten van de omgeving. Was dus ook bij de finish vrij fris Achteraf wel wat last van mijn heup, maar al met al viel het mee, ik mag van de fysio rustig gaan uitbreiden.
Oh, ik ben de hele laatste pagina vergeten te lezen

Jammer vind ik het altijd van die doping. Heb verder nog niks gelezen over Paula Radcliffe, maar bedoel ook in het algemeen.
Vervelend blij-ei, huisarts lijkt me inderdaad verstandig.

Ik hoop echt dat die doping niet zo blijkt te zijn... het talent en de inzet die ze sowieso had om op topniveau te presteren zijn dan gelijk vergeten. Zou zo zonde zijn! Doping bij darten... dat kan ik ook niet plaatsen. Misschien geeft 't focus?

baukje, lekker zo'n loop waar je van opknapt.

tinypotato, klinkt mooi je trail! Nog wisenten gezien? De frisse lucht van de laatste twee weken vind ik ook heerlijk!

Ik ben nog gaan lopen ja, niet zo lang maar wel op een goed tempo, 6 km + een sprint van 250 meter, gemiddeld iets harder dan 11 km/uur. Morgen een duurloop, verheug me erop weer het bos of de duinen in te gaan, want het geasfalteerde park loopt wel lekker snel, het is wel saai.
This is an unacceptable timeline
Dank je, Tiny! Ben ook wel trots, want ik heb nog nooit eerder zulke afstanden gelopen! Wat fijn dat het lopen bij jou ook weer beter gaat!

Tyche, ik zou het ook vreselijk vinden! Vind het sowieso allemaal maar naar wat er naar buiten is gekomen de laatste tijd. Want je hoort het wel vaker en mensen vormen ook steeds sneller een mening. Toen Dafne Schippers de finishlijn nog niet bereikt had, bij wijze van, hadden ze het woord doping al in de mond genomen. Dat vind ik erg.

Baukje, dat doe ik ook zeker niet hoor Ik vind Paula geweldig en ik hoop echt dat er niets van waar is. Net als Mo Farah, dat vind ik allebei zulke spontane mensen!
Vanochtend bij de huisarts geweest en die denkt toch dat er iets is met mn achillespees en/of enkelbanden dus even naar een podo therapeut, ben heel benieuwd
Heerlijke 15 km door de duinen gelopen, in iets minder dan anderhalf uur (1:27). Voor het eerst sinds de halve marathon van een jaar geleden dat ik zo ver gelopen heb. Eerste twee kilometer was ik nog wat stijf, daarna ging het soepeler. Vanaf 4 km werd het veel stijg- en daalwerk waardoor ik wat langzamer ging lopen. Het laatste stuk was weer vlakker en kon ik het tempo opschroeven; uiteindelijk gemiddeld 10,3 km/uur gelopen.

Al met al genoten vandaag.
@Baukje, ja ik ben echt blij, ik hoop het ook.

@Blij_ei, oh dat is balen zeg, beterschap. Ik denk dat hardloopschoenen van de Bristol niet ideaal zijn. Ik loop nu een aantal jaren op Asics en wil nooit meer een ander merk.

@Tiny, ja super he, Dank je wel gaat lukken.

Wisenttrail, oh dat klintk gaaf zeg! Hoeveel km. heb je gelopen?

Zo gisteren had ik lekker een vrije dag. Helemaal vol gepropt met afspraken, maar eerst om 8:30 uur gelijk nadat ik mijn dochter naar school had gebracht lekker 6 km. pijnloos gelopen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
tyche fijn dat je de km's weer hebt weten op te rekken.

Heb vanavond een lekker intervaltraining gehad. Me thet oog op de halve marathon van a.s zondag relatief rustig aan (8x1000m in 4min30) en geen echter pauzes maar steeds 200m in een rustig tempo.

Bij de halve marathon is het ook de bedoeling om de eerste 15km gewoon in marathon tempo te lopen 4min45 en daarna de laatste 6km wat versnellen maar een toptijd zal het daarmee niet worden. Het is wel de bedoeling extra km's te maken door extra lang in en uit te lopen zodat het uiteindelijk toch een lange tempo duurloop training wordt.
Wat een rust hier. Niet alleen hier op het forum , hier thuis ook wel de afgelopen dagen. Vrijdag rustdag, zaterdag maar een 7,5km wedstrijd voorbereiding. Begon me al af te vragen of ik wel echt in de zwaarste voorbereidingsweken zat.

Maar vandaag mocht ik me dus weer uitleven bij de halve marathon wedstrijd. Voorafgaande aan de start ruim 5km ingelopen voor de extra km's. Gedurende de eerste 15km van de wedstrijd was het plan een strakke 4min5 per km aan te houden en dan de laatste 6km eventueel te versnellen. Maar na het startschot was ik natuurlijk weer veel te snel weg, ook de tweede km ging te snel. Maar daarna mijn ontspannen ritme en cadans gevonden en genoten van het mooie parcours (wat papier er helemaal niet bijzonder uitzag). Na 15km gaan versnellen. Meer op gevoel dan volgens het klokje want daar heb ik vanaf de 15km niet meer naar gekeken. Maar die versnelling was er duidelijk ook op papier want toen ik de finish klok in beeld kreeg zag ik dat er nog een 1hr35 inzat. Was ook gelijk voldoende voor een tweede podiumplaats.

Na de finish nog 3 km uitgelopen en zo in totaal toch ruim 29km in de benen. Goede training , laat die marathon over 3 weken maar komen. En als we dan ook nog eens zulk ideaal weer hebben als vandaag moet het vast en zeker gaan lukken.
Mooie race Baukje en een goede training/test voor de marathon. Lekker als je voelt dat de vorm goed is.

Zelf heb ik heel kort gelopen vandaag, ik had liever een wat langere afstand gelopen, maar daar had vriend zijn zinnen al op gezet. Ik voelde me erg oud in het startveld, maar uiteindelijk 3 km met een snelheid van bijna 13 km/h gelopen. Het begint langzaam weer ergens op te lijken, al moet ik bekennen dat ik de eindsprint liet schieten en door 3 jonge meiden voorbij gesprint werd, ik was er niet rouwig om overigens.

Zoon liep zaterdag weer 3 sec van zijn 1000 m tijd af, hij is het clubrecord nu tot 7 sec genaderd (en loopt gewoon echt heel hard vind ik zelf). Ook op het kogelstoten is het record in zicht, dus wie weet.
Ik heb niet gelopen deze week en vandaag ging ik een schema maken voor de volgende trail. Daar werd ik niet blij van, nog maar 7 weken te gaan De tijd vliegt. Moet sowieso gaan kijken hoe de heup het houdt.

@Mother, ik heb 16km gelopen. Wat fijn dat je pijnloos hebt gelopen! En heerlijk zo lekker vroeg lopen

@Baukje, wauwie, mooie tijd hoor! En tweedeplaats, goed gedaan!! Op naar de marathon

@Anky, ook een mooie snelheid voor het korte stukje. Liep je lekker?

@Tyche, lekker hoor! Fijn dat je genoten hebt, dat is altijd het meest lekker, van die loopjes waar je gewoon heerlijk loopt en lekker van geniet!

@Blij_ei, hopelijk gaat de podotherapeut helpen!

@Softijs, heb je nog gelopen na je lange stuk van laatst?

De eerstvolgende training staat hier voor dinsdag op de planning - 10km.
Lekkere snelheid anky. Soms krijg ik het idee dat jij maar alles om de gezinsleden heen plant. Zolang je dat blijft doen vind iedereen het prima en zal het in niemand opkomen dat ook jij je wensen hebt. Als je dingen zelf niet belangrijk genoeg vind om er voor op te komen dan gaat een ander echt geen rekening met je houden. Misschien zit ik helemaal mis maar soms denk ik echt uit de berichtjes op te pikken dat jij je altijd maar aanpast aan je gezin en neemt wat er overblijft. Of te wel laat je man zich eens een keer aan jouw aanpassen of vind je ook dat zijn hardlopen belangrijker is dan die van jouw?

Super goed weer van je zoon zeg. Dat is wel het leuke van die leeftijd dan zitten ze volop in ontwikkeling en maken sprong na sprong. Om dat soms toch ondanks goed trainen even stil te staan alvorens ze de volgende sprong maken. dat zijn dan ook vaak de momenten dat fanatieke jeugd de motivatie verliest omdat leeftijd/groeps genoten dan soms wel net in een sprong zitten en je ineens tijdelijk grote verschillen krijgt.

Tiny heb je dan al een schema voor de komende zeven weken gemaakt. Het lijkt me toch dat het vooral belangrijk is om in te spelen op hoe je lijft zich de eerste weken houdt en daarop dan weer de volgende trainingen baseert. Welke trail ging je ook al weer doen?
Je hebt helemaal gelijk hoor Baukje . Dat is een patroon dat al jaren geleden ontstaan is, toen vriend nog topsport deed. Lastig om te doorbreken, ook aangezien wat ik nu doe, allemaal maar wat Spielerei is. Ik ben ook weer niet fanatiek genoeg om alles opzij te zetten voor een wedstrijd, dus wat dat betreft is het ook eigen keuze. Wellicht als ik weer eens een periode met regelmaat kan trainen.

Het voordeel van de leeftijd van de leeftijd van mijn kinderen is dat ze nu inderdaad nog volop verbeteren. Ik probeer ze altijd maar bij te brengen dat de lol voornamelijk in het sporten zit en niet zozeer in de prestaties. Dat is op deze leeftijd gelukkig nog makkelijk, ze vinden het gewoon leuk. Puberteit is een veel lastigere fase, er komen dan andere interessante dingen op hun weg, prestaties blijven soms uit en trainen is dan soms gewoon doorbijten. Ik heb vroeger veel met deze leeftijdsgroep gewerkt en je ziet er dan zoveel afhaken.

Tiny, zeven weken is inderdaad kort. Welke afstand ga je dan lopen?
Gefeliciteerd met je tweede plek Baukje, netjes hoor! Wat is je streeftijd voor de marathon?

Bij mij gaat het ook nog steeds lekker, toch gek hoe die shinsplints plotseling zoveel minder zijn geworden terwijl ik toch een km of 50 per week loop. Maar ik klaag niet Gisteren 20 km gelopen, gewoon lekker rustig gelopen. Ik kon onverwachts een startbewijs voor de Dam tot Damloop krijgen dus ik ga zondag weer eens een wedstrijdje doen. Ik vind dat altijd wel een gezellige loop met al die mensen langs de kant. Al ga ik niet voluit lopen, ik blijf voorzichtig voor de marathon, maar met de Damloop struikel je toch altijd over de mensen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Goed zeg baukje! Ben net als gioia benieuwd wat je doel voor de marathon is.

Ik zal hoogst verbaasd zijn als ik ooit een wedstrijdverslag van jou lees waarin je níet sneller dan gepland van start gaat. Knap dat dat tijdens de rest van de race geen terugval veroorzaakt.

Anky, wat goed van je zoon! En wat loop jij snel zeg! Ben je ergens naartoe aan het trainen nu? Dat kan natuurlijk ook helpen om gewoon te zeggen 'ik moet vandaag of morgen zoveel km lopen'.

gioia, leuk de dam tot dam. Denk ik, want ik vind dat soort grote evenementen best leuk, zolang je maar niet hoopt op een optimale tijd. Mooi dat je scheen nog steeds goed voelt.

Ik heb zaterdag en vandaag weer gelopen, beide keren 8 km en vooral vandaag lekker rustig aan gedaan. Donderdag ga ik nog een intervaltraining doen of een korte tempoloop; vrijdag zit ik de hele dag op de fiets en dan zaterdag de Vredesloop.
Anky en juist doordat er op de puberleeftijd vele kinderen afhaken om allerlei redenen zie je bij de junioren ineens een heel andere samenstelling. zeker van af c junior leeftijd. Van het selecte gezelschap dat overblijft is dan weer een groot deel heel fanatiek. Wat dan voor de misschien minder fanatieke kinderen maar gewoon voor de leuk vaak toch weer een reden is om af te haken. Want dan worden de verschillen ineens heel erg groot en lopen ze niet in een groepje achter de snelle jongens aan maar komen vaak al eenling veel later binnen. En dat werkt dan weer demotiverend.

Gioia mijn streeftijd voor de marathon is tussen de 3hr20 en 3hr25. Feitelijk is hij net binnen de 3hr20 en daar ga ik ook op weg. Maar de grote adder onder het gras is dat het geen ronde is maar een parcours van de ene naar de andere stad waarbij het parcours van 32 tot 39km continu steigende is. Een parcours dat dus vrijwel niet met een strak tempo (laat staan negatieve split) te doen is. Tenzij je zo traag vertrekt dat je bij voorbaat al veel toegeeft op de mogelijke eindtijd. En een eindsprint gaat ook niet lukken want ook de laatste 200m is weer vals plat omhoog.

Ook de factor wind kan een hele grote rol gaan spelen. Je kunt zomaar bijna het hele parcours de wind mee hebben maar dus ook omgekeerd, bijna het hele parcours tegen. Bij een rondje compenseert het elkaar nog een beetje.

Tyche die te snelle start is tijdens een gewone wedstrijd natuurlijk wel fataal. bedoel als ik een halve marathon op het uiterst van mijn kunnen loop en ik begin de eerste km 17 sec per km te snel dan zal ik zeker daarvoor mijn tol moeten betalen op het einde. Op een 10km of 5km wedstrijd zijn een paar sec per km te snel me al fataal. Daarom vind ik dat ook zulke moeilijke afstanden. Want met een ter rustige start heb ik ook te weinig marge om dat nog te compenseren. HOe langer de afstand hoe meer speling je hebt en hoe minder je geneigd bent om veel te snel te gaan omdat je weet dat je nog km's hebt om een te trage eerste km (die ik inderdaad nog nooit van mijn leven heb gehad-zelfs niet in de drukte van de marathon Rotterdam) nog te compenseren.

Welke afstand ga je lopen tyche?

Zojuist nog een 12km uitgelopen. Ging wel lekker. Eigenlijk nergens last van hoewel ik vannacht wel onrustige geslapen heb.
Klopt Baukje, erg jammer dat de samenstelling van zo'n groep dan zo gaat veranderen. En als de spoeling dunner wordt, zie je ook weer veel jeugd die weg gaat omdat de groep te klein wordt. Bij de atletiekclub waar mijn kinderen trainen valt het me erg op dat het merendeel zelden of nooit wedstrijden doet (maar wel regelmatig traint). Terwijl de wedstrijden juist zo leuk zijn, niet eens om de klassering, maar ook om jezelf te kunnen verbeteren.

Gioia, wat fijn dat het nu ineens beter gaat. Leuk de Dam tot dam-loop! Ik heb er nooit gelopen, maar het klinkt altijd als een behoorlijk spektakel.

Tyche, ik durf eigenlijk nergens naar toe te trainen. Ik ben te vaak geblesseerd geweest de laatste jaren en heb mijn doel nooit kunnen halen. Vandaar dat ik nu maar zonder doelen train en af en toe een wedstrijdje ad hoc mee pak, omdat ik dat gewoon leuk vind.

Ik zag mezelf trouwens terug op een filmpje dat vriend gisteren had gemaakt en ik schrok me rot. Het zag er echt niet uit en vergeken met die ranke jeugdlopers voelde ik me een kamerolifant met een soort sloffende hardloopshuffle. Weet nu wel waar ik de komende tijd op moet letten tijdens het lopen (dat is het nadeel van alleen trainen, niemand die op je let).
Tiny, ik heb nog 2x een half uur gelopen, maar zo'n succes was dat niet. Moest zelf tussendoor nog een stukje wandelen beide keren. Maar werd daarna ook een beetje grieperig, dus daar zal het aan gelegen hebben. Jij gaat vandaag, lees ik. Ik hoop dat het bij jullie beter weer is dan hier, het regent al de hele dag hard!

Baukje, weer super gelopen! Het geeft de burger moed dat jij ook moeite hebt om je in te houden. Dan ligt het dus niet alleen aan mij Mooie streeftijd ook weer voor de marathon.

Tyche, veel succes bij de Vredesloop!!

Gioia, leuk! Ik zou ook graag eens de dam-tot-dam loop doen. Heel veel plezier zondag!

Ik ga wat nieuwe routes lopen, want ik loop nu steeds in hetzelfde bos en de lange loopjes kan ik daar eigenlijk niet meer doen. Dan loop ik echt constant op dezelfde paden. Dus aan het einde van de week maar eens ergens anders heen, als het niet meer zo regent

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven