Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:broodtrommel schreef op 31 augustus 2015 @ 22:35:

[...]

Valt wel te bestellen, echter wel gelijmd....Dan kan je het proberen maar vraag me af of je de planken mooi los krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het laten doen door iemand die er verstand van heeft. Zelf ga ik niet lopen klooien. Alleen denk ik dus dat het door de zware regenval is en er daardoor een buis is overgelopen misschien.

Dit, omdat het zich focussed op een relatief klein stukje. Onder de lekbak waar het water ook niet weg kan omdat het plastic het tegenhoudt. Bij de ingang van de wasmachinebuis was er weer niks aan de hand. Dan zou het daar ook bol moeten staan of nat zijn. Het zal dus echt wel onder de vloer zitten denk ik.

Verzekering was gisteren megadruk dus straks maar meteen proberen om 8 uur
@pampas: wat voor tegels zoek je?? Wij hebben hier tegels liggen die netjes uit ons huis zijn gekomen. Kunnje zo gratis krijgen als je wilt. Ze zijn wit met een grijs zweempje
Ik ben ook weer wat bezig mijn kleding uit te zoeken. Dat wordt zaterdagochtend toch echt weer naar de kringloop gaan, want ik heb alweer een flink krat vol met dingen die ik niet meer draag/gebruik en die nog wel goed zijn. Toch fijn, zo steeds meer dingen kwijtraken die ik niet gebruik, dat betekent meer ruimte voor mij en belangrijke dingen
Het valt wel onder de verzekering dus dat scheelt. Ze doen niet moeilijk in ieder geval.
Ik heb alles even mustachiaans uitgerekend van deze maand.

Onze netto waarde (al ons geld + bezitting minus de schulden) is gedaald.

We hebben meer uitgegeven dan er binnen is gekomen....

Blegh.

Wie geeft mij even een schop onder mijn kont?

Foei Bumba!

Verwacht je volgende maand wel weer te groeien in netto waarde?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Maar als je je geld investeert, bv door een verbouwing in huis, neemt dan je bezit qua waarde ook toe?

En als je kleding koopt, dan groeit de waarde van je inventaris
Maar bumba jij hebt toch ook heel veel nwe kleding gekocht? Dan is dat toch normaal?

Ik reken dit soort dingen niet uit hoor.

Als de grote lijnen maar kloppen
Ja, qua huis zou ik inderdaad nog kunnen zeggen dat het meer waard is geworden, maar dat word natuurlijk pas relevant als we het gaan verkopen en de planning is om er nog minstens 20 jaar zelf van te genieten. Maar je hebt wel gelijk, waarschijnlijk is het huis ook wel flink in waarde toegenomen met een nieuwe badkamer, nieuwe radiatoren, nieuwe vloer straks....

En inderdaad veel nieuwe kleding gekocht.... Moest ook gebeuren. Maar toch vind ik het niet leuk hoor, ik zie liever alleen maar alles stijgen....
Herkenbaar

Aan de andere kant: je kan je huis vol laten lopen met dingen die met euro's tegelijk je waarde verhogen, de boel laten vervallen en in kleding door blijven lopen waar de gaten in zitten, maar daar word je uiteindelijk ook niet blij van, toch? In geld uitgedrukt ben je misschien minder waard geworden, maar daar heb je wel woongenot en het plezier van een goede garderobe voor terug gekocht.
Dan is het toch juist fijn Bumba dat je hebt geïnvesteerd in iets waar je maar liefst 20 jaar van kunt genieten? Als je nu gaat zitten sippen om het lagere bedrag op je rekening dan snap ik wel dat je man wat gaat mopperen over je bespaardrang. Geld is geen doel op zich.

Ik reken maar 1x per jaar precies uit hoe we er financieel voor staan als ik toch alle financiën erbij moet pakken vanwege de belastingaangifte. Juist omdat je de ene maand veel uitgeeft en de andere maand weinig en ik geen zin heb om daar krampachtig over te gaan doen. Wel gaat er elke maand na binnenkomst van de salarissen automatisch 1000 euro naar de spaarrekening voor jaarlijkse uitgaven (gemeentebelasting e.d.), onderhoud en verbetering van het huis, reparaties van de auto en afschrijving van grote spullen (auto, fietsen, meubels, etc.). Ik probeer dan om het er alleen voor die dingen af te halen en verder rond te komen van de lopende rekening.
quote:schattigmeisje schreef op 01 september 2015 @ 15:22:

Herkenbaar

Aan de andere kant: je kan je huis vol laten lopen met dingen die met euro's tegelijk je waarde verhogen, de boel laten vervallen en in kleding door blijven lopen waar de gaten in zitten, maar daar word je uiteindelijk ook niet blij van, toch? In geld uitgedrukt ben je misschien minder waard geworden, maar daar heb je wel woongenot en het plezier van een goede garderobe voor terug gekocht.Ja precies! Zo denk ik er ook over hoor :D
quote:Bumba1985 schreef op 01 september 2015 @ 07:20:

@pampas: wat voor tegels zoek je?? Wij hebben hier tegels liggen die netjes uit ons huis zijn gekomen. Kunnje zo gratis krijgen als je wilt. Ze zijn wit met een grijs zweempjeIk denk dat ik ze wat dichterbij zoek . Jij woont helemaal in 't Westen, toch? Ik zit up North, namelijk, dus ik zou al vlot 40 euro aan benzine kwijt zijn om ze op te halen. Maar hartelijk dank voor 't aanbod!
quote:Bumba1985 schreef op 01 september 2015 @ 12:32:

Ik heb alles even mustachiaans uitgerekend van deze maand.

Onze netto waarde (al ons geld + bezitting minus de schulden) is gedaald.

We hebben meer uitgegeven dan er binnen is gekomen....

Blegh.

Wie geeft mij even een schop onder mijn kont?

Wat zonde om daardoor je plezier te laten vergallen. Je hebt toch fijn een nieuwe badkamer. Geniet daarvan! Als je het zo bekijkt, komen wij deze maand zwaar in de min, maar ik geniet volop van het heerlijke zonnetje dat door de open schuifpui (hij kan maar liefst 2 meter open!) naar binnen komt.

Als je straks gaat douchen (of in bad), ga je er lekker van genieten. Neem een lekker (haar)masker, smeer je van top tot teen in met bodylotion, doe je nagels en je wenkbrauwen en bekijk hoe mooi je bent in je nieuwe spiegel in je nieuwe badkamer.
Dat gaat mij net een stap te ver hoor om dat allemaal zo uit te rekenen. Ik vind het leuk om te besparen op kleine dingen. Zoals eten van het seizoen, afgeprijsde kleding, en eigen broodjes mee naar het werk. Zodat ik van dat geld iets groots kan doen. Bijvoorbeeld een verre reis of zoals in jouw geval een nieuwe badkamer. Lekker van genieten joh, dat is ook heel veel waard.
quote:bubbelwijn schreef op 01 september 2015 @ 16:14:

Dat gaat mij net een stap te ver hoor om dat allemaal zo uit te rekenen. Ik vind het leuk om te besparen op kleine dingen. Zoals eten van het seizoen, afgeprijsde kleding, en eigen broodjes mee naar het werk. Zodat ik van dat geld iets groots kan doen. Bijvoorbeeld een verre reis of zoals in jouw geval een nieuwe badkamer. Lekker van genieten joh, dat is ook heel veel waard.

We genieten ook zeker wel, hoor EN ik laat ook nergens mijn plezier door vergallen, absoluut niet! Dat ik ergens van baal betekent niet dat ik er spijt van heb of me schuldig voel.

Alleen voor ons is de income to spending rate wel belangrijk, want het uiteindelijke doel is een afgeloste hypotheek en eerder met pensioen kunnen / een eigen bedrijf kunnen beginnen met niet al te grote risico's. En met 5% van het inkomen sparen komen we er niet.
In het kader van besparen voor gevorderden ben ik alle opties aan het onderzoeken en overwegen om mijn hypotheek dragelijker te maken.

Ik heb in 2007 op de top van de markt voor 30 jaar vast gekozen tegen 5,5% met de helft spaar.

Ik zit inmiddels serieus te overwegen mijn huis te verkopen en meteen weer terug te kopen om zo boete vrij van mijn hypotheek af te komen. Iemand in de zaal die dat heeft gedaan?
Wij hebben als doel om (nu) binnen 7 jaar 35% (of meer) van de hypotheek af te lossen. We laten hier weinig voor. Wel proberen we met budgetten te werken zodat we nog kunnen sparen voor een nieuwe badkamer (ook over 7 jaar) en een goede buffer te hebben mocht de wasmachine kapot gaan ofzo.

Ook hebben we zelf nog een buffer mochten we geen werk meer hebben etc.

Momenteel focussen we ons op minder troep in huis. Overbodige apparaten worden verkocht of weggegeven. (Minder stroomverbruik en extra geld). Afgedragen kleding wordt weggedaan en als het kan niet vervangen. Geeft een hoop rust en ruimte als je minder hebt
quote:Bumba1985 schreef op 01 september 2015 @ 20:20:

En met 5% van het inkomen sparen komen we er niet.Dan moet je volgens MMM nog 66 jaar werken
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Maiskip, dat is volgens Mr Money Mustache , niet logisch. Als je nu begint met sparen voor een badkamer tegen de 1,2% rente die er nu op spaarrekeningen is ofzo, neemt het alleen maar af in waarde door inflatie. Als je je eerst met al dat geld van de aflossing + het sparen op de hypotheek focust, heb je wellicht in 5 jaar het doel wat oorspronkelijk voor 7 jaar stond gehaald, waardoor je én minder per maand aan hypotheek kunt betalen, én niet meer hoeft af te lossen, én nog steeds dat spaarbedrag vrij hebt per maand. Die 3 bedragen opgeteld en je hebt aan het einde van die 7 jaar méér geld voor de badkamer of de aflossing dan als je het volgens je huidige plan aanpakt

Echt een interessant blog Bumba, lees dagelijks MMM van oud naar nieuw nu
quote:Roxy21 schreef op 01 september 2015 @ 20:58:

[...]

Dan moet je volgens MMM nog 66 jaar werken Ja, precies
quote:Luxaflex schreef op 01 september 2015 @ 20:44:

In het kader van besparen voor gevorderden ben ik alle opties aan het onderzoeken en overwegen om mijn hypotheek dragelijker te maken.

Ik heb in 2007 op de top van de markt voor 30 jaar vast gekozen tegen 5,5% met de helft spaar.

Ik zit inmiddels serieus te overwegen mijn huis te verkopen en meteen weer terug te kopen om zo boete vrij van mijn hypotheek af te komen. Iemand in de zaal die dat heeft gedaan?Als jij iemand kent die het van je wil kopen (en een hypotheek kan krijgen) en het vervolgens weer aan je terugverkoopt dan moet het kunnen. Je betaalt wel 2 keer notariskosten.
Ja die ken ik. Notaris ziet ook geen bezwaar.
betaal je dan ook niet opnieuw de overdrachtsbelasting?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven