Katten uit slaapkamer

02-09-2015 08:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon af en toe bij mijn vriend: hij heeft 2 katten.

Nu ben ik gek op katten, maar die hebben bij mij altijd wel hun "plek gekend". Zijn katten niet. Ze hebben vrij spel in huis. Tot overmaat van ramp ook nog eens binnenkatten. Ik ben dus al behoorlijk aan de schoonmaak geweest hier!

Vriend had ook de gewoonte de katten bij hem in bed te laten slapen. Los van het feit dat ik dat vies vind, verstoord het je nachtrust, dus als ik hier ben mogen ze niet de slaapkamer in.

We doen ze dan in de woonkamer met de deur dicht, maar meerdere malen per nacht gaan ze daar tegenaan krabben en bonken om te proberen door te breken.

Vandaar mijn vraag: wie heeft de gouden tip over hoe je ze dat afleert? Ik lees wat tips over dubbelzijdige tape, maar dat lijkt me ook vies op termijn omdat daar natuurlijk allemaal haren op gaan kleven. Ik las ook iets over folie, maar die snapte ik niet helemaal.

Misschien heeft iemand die dit leest dus al ervaring met katten leren (voor zover dat kan) de bekende leefpatronen te doorbreken.
Een andere vriend zoeken.

Waarom gelden in zijn huis jouw regels?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zijn katten, zijn huis, zijn regels. Die beest zijn dat zo gewend en kun je dat niet meer af leren.

En dan verschoon je gewoon het bed een keer extra, zo vies is het nou ook weer niet.

Beetje smetvrees?
Je hebt niks te zeggen over de katten. Plus het feit dat ze toch zullen winnen. Je kunt katten niet ineens de toegang ontzeggen, daarop volgt protest, gekrijs, gekrab, etc. Een bbinnenkant heeft al weinig ruimte, neem hem niet nog meer af. Als je mijn vriendin was, zou ik niet ingaan op dit en de katten mochten gewooN Blijven.
Als de katten van TO's vriend zijn zoals mijn kat, en ze uiteindelijk van plan is in dat huis samen te wonen, snap ik haar helemaal. Mijn kat komt als je de deur niet dicht doet ergens tussen 3 en 5 's ochtends op bed springen en maakt je wakker voor eten. Ik vind het ook vies als ze ergens overdag op de kamer komen, maar mijn vriend is daar luchtiger in (hij wordt ook nooit wakker gemaakt als ik thuis ben).

Hebben zijn katten wel genoeg afleiding? Misschien vervelen ze zich en zijn ze daarom vernielzuchtig. Onze kat knapte op zo gauw ze naar buiten mocht (we hielden haar eerst binnen om haar aan het huis te laten wennen). Mocht dat echt geen optie zijn dan zou je vriend kunnen kijken naar denkspelletjes voor katten. Genoeg dierenwinkels en online shops waar je die redelijk goedkoop kan krijgen.
Ze zij niet vernielzuchtig, vertonen normaal kattengedrag aan de hand van wat zij gewend zijn. Een reageert op veranderende omstandigheden met stress.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Katten hebben personeel.

Als je slim bent, laat je ze gewoon op de slaapkamer. De kans is groot dat ze ergens gaan liggen en dat je de hele nacht geen last van ze hebt. Als ze over een aantal jaar niet meer zijn en je zou een nieuwe kat aanschaffen, laat je die gewoon nooit op je slaapkamer. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze het dan niet proberen, ze geven het alleen ietsje sneller op. Of niet...

Wat ik al zei; katten hebben personeel .
Als ik die katten was, had ik het ook niet geaccepteerd. Eerst pik je hun baasje in en vervolgens als jij er bent moeten ze in de huiskamer slapen. Hopelijk krijgen ze geen hekel aan je .

Waarom niet een mandje in de slaapkamer of een dekbed die je in de hoek van de slaapkamer legt? Zij het gevoel dat ze er nog een beetje bij horen en prettig voor jou niet in bed.

(hier omgekeerd het meegemaakt, 2x een vriend die niet van katten hield, heb zo gelachen hoe ze echt heel bewust die mannen wegwerkte. Vandaar met een knipoog die opmerking over een hekel aan iemand krijgen . Het kunnen hele kleine draakjes zijn. In mijn geval had ik geen zin om het treiteren van mijn toenmalige vriend te stoppen hoor.)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het is moeilijk om dit nu aan te leren. Maar je kunt het toch proberen. Voordat je gaat slapen en de deur dicht doet geef je ze extra aandacht en daarna een zakje lekkers dan doe je de deur dicht en gaat naar boven. Je kunt een trapton half voor de deur neerzetten. En daarna de kunst van het negeren.

Wij hebben het zo aangeleerd dat ze soms boven mogen en soms niet. En als ze beneden moeten blijven dan krijgen ze een snoepje. Ze lijken het alle drie te snappen
Het gaat nooit lukken als de katten soms wel en soms niet op de slaapkamer mogen. Als je gedrag af wilt leren moet je heel consequent zijn en veel geduld hebben. Jouw vriend dus ook, maar dat moet hij wel willen. Het blijven zijn katten en zijn huis.

Toen ik mijn kat niet meer op de slaapkamer wilde, heb ik twee weken een jankende en krabbende kat aan de slaapkamerdeur gehad. De eerste nacht constant, maar steeds een beetje minder. Oordoppen in en volkomen negeren. Op een gegeven moment gaf hij het op en nu slaapt hij zonder morren beneden.
Dat gaat sowieso niet werken: jij woont af en toe bij hem en dan mogen de katten niet op de slaapkamer komen. Als jij er niet bent mag dat wel neem ik aan, want je vriend vind het niet erg. Dan leer je ze het niet af lijkt me.
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 september 2015 @ 09:23:

Waarom niet een mandje in de slaapkamer of een dekbed die je in de hoek van de slaapkamer legt? Blijven jouw katten daar dan braaf liggen? De meeste katten zijn met geen mogelijkheid in een mandje te krijgen en blijven daar al helemaal niet de hele nacht liggen.
quote:drika79 schreef op 02 september 2015 @ 09:34:

[...]

Blijven jouw katten daar dan braaf liggen? De meeste katten zijn met geen mogelijkheid in een mandje te krijgen en blijven daar al helemaal niet de hele nacht liggen.Ja je moet het niet gestyleerd netjes neerleggen maar als ik een kledingstuk `per ongeluk` op de grond heb laten vallen of klaar legt voor de was, dan kan ik er vergif op innemen dat ze erop slapen. Dus ja ik kan wel bepalen waar ze slapen. Ik heb 3 `mandjes` voor ze op bed gemaakt en daar slapen ze dus ook.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Eentje slaapt graag op een fleecedeken dus die heel raar op bed gelegd in een vorm van een mandje en daar slaapt er eentje, ik heb een rietenmand op bed met een heel zachte deken, zie foto. En eentje heeft een hoofdkussen gekregen. Ja idem, doen alsof het niet mag en hoe leuker ze het vinden.

(en snachts sandwichen ze mij )
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 september 2015 @ 09:45:

[...]

Ja je moet het niet gestyleerd netjes neerleggen maar als ik een kledingstuk `per ongeluk` op de grond heb laten vallen of klaar legt voor de was, dan kan ik er vergif op innemen dat ze erop slapen. Dus ja ik kan wel bepalen waar ze slapen. Ik heb 3 `mandjes` voor ze op bed gemaakt en daar slapen ze dus ook.

Wat hier heel goed werkt; een wasmand met wasgoed. De dames hebben het liefst schoon goed, de heren slapen heerlijk in vuile spullen (ik wil daar verder niet eens over nadenken ).

Leg een postzegel op een tafel, en ze willen precies op die postzegel liggen. Verder kun je ook heerlijk slapen in een kartonnen doosje, met je rug tegen een stapel boeken, op een tijdschrift dat je personeel net leest, in het bad, in de wastafel, tussen de benen van je personeel of bovenop het haar.

Hier mag één van de katten op Caats slaapkamer als ze de enige is die binnenblijft. Dat werkt wel. Eentje alleen mag bij Caat, meer katten binnen betekent slapen in de hal (die overigens groot genoeg is). Daar is eigenlijk nooit gedoe om.
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 september 2015 @ 09:49:

Eentje slaapt graag op een fleecedeken dus die heel raar op bed gelegd in een vorm van een mandje en daar slaapt er eentje, ik heb een rietenmand op bed met een heel zachte deken, zie foto. En eentje heeft een hoofdkussen gekregen. Ja idem, doen alsof het niet mag en hoe leuker ze het vinden.

[afbeelding]

(en snachts sandwichen ze mij )

Wat lief, dat katje op de foto

Mijn twee katten liggen vaak bij ons op bed, dekentje op de grond doen ze echt niet. Een van de katten ligt bij de benen van man en de andere ligt altijd naast mijn hoofdkussen heerlijk te brommen. Ik vind het zo gezellig wakker worden altijd.
Mijn vriend gruwelde ook van de katten en hond op bed. Na verhuizing mochten de katten niet meer in de slaapkamer, de hond kreeg een luie stoel op de slaapkamer. Geleidelijk aan hebben ze toch weer terrein gewonnen.
Mijn katten mogen van mij op bed, van mijn (inmiddels ex-)vriend niet en dat weten ze heel goed. Aangezien ik altijd vroeger ga slapen liggen ze bij me tot ex op de onderste trede van de trap stapt, en tegen dat hij boven is liggen ze allebei in een andere kamer alsof ze daar al uren zijn

Gelukkig kunnen ze binnenkort weer lekker de hele nacht bij mij liggen
Misschien een raar idee, maar als je nu net doet alsof jij de opperkat in huis bent? En van de slaapkamer jouw territorium maakt? Ik 'his' altijd een paar keer boos naar de kat vanuit de deuropening en dan begrijpt ze prima dat dat mijn kamer is. Werkt ook voor de tafel en keuken
Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties Blijf het grappig vinden dat mensen zo vaak een snelle conclusie trekken hier soms. Hahah.

Dus misschien goed om even toe te lichten: wij hebben een hele fijne en zeer gezonde relatie waarin wij gelijkwaardigheid hoog in het vaandel hebben. Als ik dus ideeën om iets te veranderen hier in huis, dan bespreken wij dat en is het zeker niet zo dat een van ons dan een soort veto heeft ofzo. Dat gaat vice versa in mijn huis net zo trouwens.

In de aanloop naar samenwonen toe kom je veel dingen tegen waarin je met elkaar moet onderhandelen en vaak ook een compromis moet sluiten. En dat gaat ons gelukkig prima af.

Wat betreft de katten is het zo dat hij dit ook graag wil, maar tis een lastig "gevecht", zoals ook blijkt uit sommige verhalen die ik hier lees, en een die hij in zijn eentje al een paar keer begonnen is maar moeilijk vond door te zetten.

Wij zijn persoonlijk van mening dat het niet zo hygiënisch is. Er is ook een groot verschil tussen 1 of 2 katten in huis hebben. Mijn kat lag ook wel eens aan mijn voeteneind maar deze katten zijn een soort honden die het liefst bovenop ons gezicht komen zitten 😉

Daarnaast heeft het ook te maken met de zogenaamd "slaap hygiene". Ivm slaap problemen heeft hij een uitgebreid onderzoek gehad in de slaapkliniek en daaruit was de boodschap duidelijk: alle stoorzenders en onnodige prikkels moet de slaapkamer uit. En dus ook de katten.

We komen er wel.

Ik had gehoopt op wat praktische tips, en die zie ik ook staan dus daar reageer ik nog even apart op.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
quote:Nyx- schreef op 02 september 2015 @ 09:06:

Hebben zijn katten wel genoeg afleiding? Misschien vervelen ze zich en zijn ze daarom vernielzuchtig. Onze kat knapte op zo gauw ze naar buiten mocht (we hielden haar eerst binnen om haar aan het huis te laten wennen). Mocht dat echt geen optie zijn dan zou je vriend kunnen kijken naar denkspelletjes voor katten. Genoeg dierenwinkels en online shops waar je die redelijk goedkoop kan krijgen.Speeltjes! Ik ga eens in de kasten duiken hier. Overdag hebben ze afleiding van ons en ze spelen ook veel met elkaar, maar wellicht is het een idee om die specifiek 's nachts tevoorschijn te halen.
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 september 2015 @ 09:23:

Als ik die katten was, had ik het ook niet geaccepteerd. Eerst pik je hun baasje in en vervolgens als jij er bent moeten ze in de huiskamer slapen. Hopelijk krijgen ze geen hekel aan je .

Waarom niet een mandje in de slaapkamer of een dekbed die je in de hoek van de slaapkamer legt? Zij het gevoel dat ze er nog een beetje bij horen en prettig voor jou niet in bed.

(hier omgekeerd het meegemaakt, 2x een vriend die niet van katten hield, heb zo gelachen hoe ze echt heel bewust die mannen wegwerkte. Vandaar met een knipoog die opmerking over een hekel aan iemand krijgen . Het kunnen hele kleine draakjes zijn. In mijn geval had ik geen zin om het treiteren van mijn toenmalige vriend te stoppen hoor.)

Hihi.

Volgens mij vinden ze mij nog steeds aardig Maar ze hebben zeker door dat ik die persoon ben waardoor het baasje nu wat vaker van huis is!

Ze reageren idd sterk op zijn geur en hebben al eens oude lakens geprobeerd, maar op bed is natuurlijk veeeel leuker. Het zijn een beetje "Simon's Cat" katten!
quote:keirin schreef op 02 september 2015 @ 09:28:

Het is moeilijk om dit nu aan te leren. Maar je kunt het toch proberen. Voordat je gaat slapen en de deur dicht doet geef je ze extra aandacht en daarna een zakje lekkers dan doe je de deur dicht en gaat naar boven. Je kunt een trapton half voor de deur neerzetten. En daarna de kunst van het negeren.

Wij hebben het zo aangeleerd dat ze soms boven mogen en soms niet. En als ze beneden moeten blijven dan krijgen ze een snoepje. Ze lijken het alle drie te snappen

Ik ga dit eens in de groep gooien! Liever zouden we ze dus helemaal weg hebben, maar dit geeft ruimte om ze er overdag wel in te laten (als er een bedsprei op ligt) en s avonds te belonen met dat ze in de huiskamer moeten blijven.

Vraagje:

Wat is een trapton?
quote:drika79 schreef op 02 september 2015 @ 09:30:

Het gaat nooit lukken als de katten soms wel en soms niet op de slaapkamer mogen. Als je gedrag af wilt leren moet je heel consequent zijn en veel geduld hebben. Jouw vriend dus ook, maar dat moet hij wel willen. Het blijven zijn katten en zijn huis.

Toen ik mijn kat niet meer op de slaapkamer wilde, heb ik twee weken een jankende en krabbende kat aan de slaapkamerdeur gehad. De eerste nacht constant, maar steeds een beetje minder. Oordoppen in en volkomen negeren. Op een gegeven moment gaf hij het op en nu slaapt hij zonder morren beneden.

Dus bij jou was het na een tijdje wel duidelijk? Ik vrees dat we dit ook moeten gaan doen...

Jij hebt toen niet iets gehoord/gelezen over hoe dat krabben aan de deur te ontmoedigen? Ik lees op een ander forum iets over dubbelzijdige tape aan de deurpost omdat ze dat niet prettig vinden en dan zouden ophouden met krabben?
Sorry ik bedoel een krabton! Die kun je zo net voor de deur manouvreren als je hem dicht doet.

Hier werkt het wel dus wel, de routine is nu beneden blijven = zakje. Dat is op een andere manier consequent. En ik had eerst een hevig mauwende kat als hij s'nachts beneden moest blijven. Lekker zakje geven en dan deur dicht. Na het eten gaan ze vaak wassen en slapen.

Maar je zou het ook kunnen proberen zoals Drika79 het zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven