Vriend is illegaal -> ervaringsdeskundigen hier?

18-09-2008 20:56 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds ruim een jaar heb ik een vriend. Hij is West-Afrikaans en illegaal in Nederland. Onze relatie is erg serieus en ik vroeg me af of hier vrouwen zijn die ook een illegale vriend hebben. Op mijn moeder en een vriendin na, weet niemand dat hij illegaal is. Dat wil ik zo houden. Ik zit niet op vooroordelen te wachten of op mensen die me waarschuwen dat hij vast alleen op een verblijfstitel uit is. Gelukkig vertrouwt mijn familie hem volledig. Hij is een goede, wijze man die wil werken voor zijn geld en gewoon een normaal leven in Nederland wil hebben.

Weet iemand hoe hij een verblijfstitel kan krijgen? Voordat wij verder gaan (samenwonen, trouwen en eventueel kinderen krijgen) wil ik dit in orde hebben. Ik heb al veel gelezen op de site van de IND etc. Moet hij echt eerst terug naar zijn land van herkomst om dáár een inburgeringsexamen te doen? Hij leert op dit moment al Nederlands gelukkig.

Verder ben ik een hoogopgeleide jonge vrouw. Ik praat veel met mijn vriend. We denken gelukkig over veel zaken in het leven hetzelfde. Hij is echt de man van mijn leven. Wie heeft meer informatie voor mij, tips etc.? Ik hoor het graag van jullie!
Wat mij denk ik vooral stoort in dit topic is de vooringenomenheid van een aantal posters of in elk geval van een aantal reacties. Dat doet mij vermoeden dat men geen omgang heeft met immigranten of illegalen, want zou je dat wel hebben, dan zou je er toch vanzelf achter zijn gekomen dat dat gewoon mensen zijn net als jouw broer en je moeder, met dezelfde dromen en wensen, met eenzelfde intelligentie, met eenzelfde zin om wat te maken van hun leven, etc. Dat is iets wat je onbewust over het hoofd ziet denk ik, als rijke Hollander (ik durf in elk geval best toe te geven dat ik onbewust het vooroordeel had dat dat toch een ander slag volk is, dat zoiets MIJ nooit zou overkomen, en ik kom uit een gezin waar absoluut niet racistisch of rechts werd gedacht, mijn ouders deden vrijwilligerswerk voor vluchtelingenwerk, etc. En ik weet dat ik daarmee echt geen uitzondering ben)

En daarnaast weet ik een klein beetje hoe het voelt als mensen zo praten over Jouw Vriend, en dat doet erg veel pijn. Op zulke momenten ben ik blij dat ik weg ben.
En even voor de duidelijkheid, íedereen die écht in gevaar is in zijn of haar eigen land en dit dús ook gewoon kan aantonen, kan in Nederland asiel aanvragen. Vélen en dan bedoel ik echt véééélen liegen echter vanaf dag één bij de aanvraag. Sorry hoor, maar wat verwacht je dan?

Ik snap best dat sommige afrikanen dollartekens zien verschijnen als ze aan het oh-zo-rijke westen denken, maar helaas, niet héél Afrika past in Nederland. Dus ik vind het persoonlijk ethisch zéér verantwoord om hen asiel te bieden die het nódig hebben, omdat ze worden vervolgd in hun eigen land door hun persoonlijke overtuigingen. En er dus voor te kiezen om géén asiel te bieden aan hen die enkel dollartekentjes (of eurotekentjes) in hun ogen hebben.

Je mag vinden wat je vindt hoor, maar dit is míjn mening en ik vind het dus helemaal geen rare vraag om te vragen wáárom deze beste man illegaal in Nederland verblijft. En als dat om economische motieven is, heb ik daar weinig respect voor. Punt.
En margaretha, wáár geef ik in die post aan dat ik daar niet achtersta? Ik was (én ben) het absoluut oneens met dat illegale vriendje van haar. Overigens heeft hij er een grote rol in gespeeld dat zij en ik elkaar nu niet meer zien. Maar dat had met zijn persoonlijkheid te maken, niet met zijn illegaliteit.

En ja, ik wéet waarom hij hier illegaal verblijft. (Hij is hier nog, af en toe kom ik hem tegen.) Dat is puur omdat zijn familie heeft bedacht dat hij, als oudste zoon, maar eens naar het Westen moet om geld te verdienen. Hij zag ook grote dollartekens in zijn ogen. Ik heb trouwens geen idee wat voor werk hij deed, hij zei altijd dat hij op de markt stond in verscheidene grote steden, maar ik vroeg me toch altijd af waar de nieuwste mobiele telefoon, dat gouden horloge en die diamanten ring vandaan kwam. Maar dát heeft weer te maken met zijn persoonlijkheid en niet met zijn illegaliteit.

Hoe dan ook, hier illegaal verblijven is ook tegen de wet. Klaar.
En margaretha, je komt wel spuugchagrijnig op mij over. Ik ben van je gewend dat je een stuk mínder emotioneel je argumenten uit je toetsenbord perst. ("Het is nogal comfortabel kletsen zo vanachter je computer op je luie stoel in een land waar je niet anders weet dan dat je bedje gespreid is." - goed argument, van een Nederlander wiens bedje gespreid is )
quote:Margaretha2 schreef op 20 september 2008 @ 12:35:

[...]

. Nood breekt wet. Nood breekt wet gaat niet op als het een zelf opgelegde nood is. Als je zelf zonder geldige papieren ergens naar toe gaat, kan je vervolgens je niet verschuilen achter het feit dat je geen papieren hebt.
Marg, ik vind het ook tenenkrommend dat je afkomst zo'n grote rol speelt (wat jij beschrijft over die Caribische vriendin, bijv.), het is een grote loterij, heb je geluk dan stond je wiegje in een Westers land en heb je alle kansen van de wereld (letterlijk), ben je toevallig in de 'Derde Wereld' geboren, dan ben je meteen profiteur of in het beste geval een gelukszoeker (we zoeken toch allemaal geluk). Ik snap veel regels wel, maar het doet me echt verdriet te zien dat mensen met vaak veel potentiëel door hun afkomst nauwelijks kansen hebben.

En ik snap ook niet zo goed dat mensen zich er over verbazen dat je probeert je kansen te verbeteren, desnoods door naar een ander land te gaan. Die stap is echt niet zo makkelijk. Ik denk dat veel mensen geen idee hebben van de positie waarin mensen verkeren die de stap wagen om illegaal te worden. Dat doe je meestal niet voor je lol.

Maar on topic, Lisaa, je vriend klinkt inderdaad heel integer, zoals jij hem beschrijft. Ik wens jullie het allerbeste!
En dat is voor mij dus precies de vinger op de zere plek, dat gebrek aan respect.

Ik zal je vertellen dat mijn eigen vriend uit Cuba komt, in Nederland geen politiek asiel kan aanvragen (in sommige andere EU landen wel) en dat ook niet wil want dan kom je het land helemaal nooit meer in, heel zijn familie woont er nog. Hij is op zijn achttiende vertrokken omdat hij daar geen toekomst zag. Misschien weet je eea van Cuba, maar zo niet, het is een communistisch land, waar niemand sterft van de honger, maar ook niemand op kan klimmen tot wat dan ook (behalve binnen de partij) en waar een totalitaire machthebber is die het leven van alle dag in al zijn facetten beïnvloedt. Misschien kan je je voorstellen dat je graag weg wilt daar. Je bent dan echter wel een economische vluchteling of een gelukszoeker of hoe je het ook wilt noemen. Mijn vriend studeert een beta studie aan de universiteit, heeft alles zelf voor elkaar moeten boksen omdat hij geen IB groep heeft en ook geen ouders (want van 15 euro per maand is het vrij lastig om een kind te onderhouden in Europa), geen medewerking in de zin van papieren (diploma´s) uit Cuba, heeft zijn rijbewijs gehaald, heeft zijn papieren (niet in Nederland uiteraard, want wij haten gelukszoekers zoals hij) en ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar volgens mij heeft hij een grote toekomst voor zich. Zijn toekomstdroom is overigens een baan die hij leuk vindt, een huis van zichzelf en een gezin.

We praten graag over wat er in de wereld gebeurt, hij is prima op de hoogte, houdt van films kijken en sporten, kan heerlijk koken, doet alles in het huishouden en vindt dat niet meer dan normaal, is gek met mijn moeder, kan geweldig dansen, en is de liefde van mijn leven.

Als ik dan mensen hoor praten over geen respect kunnen opbrengen voor gelukszoekers of economische migranten, en je weet zelf ook wel dat dat tegenwoordig nog de mildste varianten zijn van het commentaar waar men de mond vol van heeft, dan vind ik dat heel erg pijnlijk.

En ik stel mij zo voor dat het voor Lisa niet anders is.
En eeh, ik praat helemaal niet 'zo' (hoe dan) over immigranten, één ieder die hier legaal woont of werkt en zich geen strafbare feiten op de hals haalt is wat mij betreft welkom. Ik denk dat jij je nogal persoonlijk aangesproken voelt Margaretha, en ik vraag me af waarom. Het gaat hier over een heel specifieke groep mensen, namelijk 'de illegalen', mensen die hier tegen de wet zijn. Het gaat niet om mensen-met-een-kleurtje, mensen-die-niet-in-Nederland-geboren-zijn, of whatever. Het gaat om illegalen. En ik vind persoonlijk dat een illegaal hier bijzonder weinig te zoeken heeft. Heeft werkelijk níets te maken met 'afkomst', maar met het labeltje 'illegaal'.
Dhelia, dat zal juridisch waarschijnlijk wel zo zijn, maar even van mens tot mens: als je de keus hebt tussen verhongeren en een leven in de slums of een leven in de illegaliteit vind ik het misselijk om te stellen dat je altijd de keus hebt gehad en nou niet moet zeuren over de consequenties.
quote:tangerine schreef op 20 september 2008 @ 13:12:

Ik denk dat jij je nogal persoonlijk aangesproken voelt Margaretha, en ik vraag me af waarom. .Daar heb ik dus net een kwartier over gedaan om dat uit te leggen.
Ja dus, je voelt je persoonlijk aangesproken. Nou, dat maakt veel duidelijk.
Tangerine,

Nooit zelf een jaartje gereisd en dat bekostigd door serveerster ter plaatse te zijn ofzo?
Am Yisrael Chai!
En het ís ook een emotionele discussie, het is geen droge juridische theoretische discussie, het gaat over mensen en over levens. En dat wordt vaak vergeten in die discussie.

Ik voel me niet aangevallen, omdat ik mijn schaapjes prima op het droge heb net als mijn vriend overigens, dus ik zou bijna kunnen zeggen jullie zoeken het maar lekker uit in Nederland. Ik weet wel een beetje hoe het voelt als mensen op zon manier over iemand praten die je lief is, en dat heb ik proberen over te brengen. Misschien zou het aardig zijn dat in gedachten te houden wanneer je een antwoord formuleert in dit soort discussies.
quote:tangerine schreef op 20 september 2008 @ 13:15:

Ja dus, je voelt je persoonlijk aangesproken. Nou, dat maakt veel duidelijk.Het IS toch ook persoonlijk voor Margaretha?
Am Yisrael Chai!
quote:Margaretha2 schreef op 20 september 2008 @ 13:14:

[...]

Daar heb ik dus net een kwartier over gedaan om dat uit te leggen.Het spijt me echt ontzéttend dat ik je tekst nog niet gelezen had toen ik op ´verzenden´ drukte.... het spijt me héél erg dat we toevallig net tegelijk aan het typen waren.... Sorry, mijn excuses.
Je zit te zuigen, Tang.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2008 @ 13:15:

Tangerine,

Nooit zelf een jaartje gereisd en dat bekostigd door serveerster ter plaatse te zijn ofzo?Wel een jaartje gereisd. Talencursus bekostigd door het geld van te voren in Nederland bij elkaar te verdienen, rest van de reis bekostigd door wit te werken in het land waar ik was. (Keurig belasting betaald, officieel contract, etc.)
.
Mijn beste vriendin heeft trouwens een relatie met iemand die ook een illegaal was, inmiddels heeft hij zijn papieren, maar ze heeft hem hier als illegaal leren kennen en de procedure die ze hebben moeten volgen was afschuwelijk, heartbreaking, en mensonterend, in mijn ogen.

En nee hoor, hij is niks van al die rare dingen die mensen altijd aan illegalen toeschrijven, gewoon een hele normale leuke man die toevallig meer toekomst wou dan bittere armoe en bereid is om die toekomst te verwezenlijken door hier kutklussen waar iedereen zijn neus voor ophaalt te doen.
Am Yisrael Chai!
quote:tangerine schreef op 20 september 2008 @ 13:17:

[...]

Wel een jaartje gereisd. Talencursus bekostigd door het geld van te voren in Nederland bij elkaar te verdienen, rest van de reis bekostigd door wit te werken in het land waar ik was. (Keurig belasting betaald, officieel contract, etc.)Dan ben je een van de weinigen. Al die Nederlandse backpackers in Aussie zijn ook hasske illegaal, bijvoorbeeld. Maar dat is zeker weer anders?
Am Yisrael Chai!
Het mooie is dat TO duidelijk aangeeft dat ze niet op vooroordelen zit te wachten of op waarschuwingen dat hij vast alleen op je verblijfsvergunning uit is, en vervolgens vrijwel alleen dát krijgt. Ze zegt dat natuurlijk (vul ik even in) omdat dat inderdaad beledigend, pijnlijk, en onnodig is voor haar.

Dat je dan vervolgens alleen maar gespeculeer krijgt over dat hij er vast wel alleen op uit is een rijke westerse vrouw te krijgen (die heb ik zelf ook weleens gehoord, ik vroeg dan altijd, ben ik lelijk?! Ben ik eeen trut?! Waarom kan je je dan niet voorstellen dat iemand verliefd op mij wordt....!?), en een paternalistisch vingertje over of je toch wel een aidstest hebt gedaan (en die heb ik ook weleens gehad. Grappig genoeg heeft Cuba minder hiv-geïnfecteerden dan Nederland, namelijk minder dan 0,1% van de bevolking, en verder gaat het je geen fluit aan of ik het met condoom of zonder condoom doe, je bent mijn moeder toch niet?!).
En ja, ik snap dat het een emotionele zaak is, dat je graag wil dat je geliefde welkom is in Nederland. Maar vergis je niet, die regels zijn er niet voor niks. Die regels zijn er gekomen omdat mensen misbruik maken van een heleboel dingen. Dus wat dat betreft heb je het aan hen te danken die getrouwd zijn voor verblijfsvergunningen, die liegen bij de IND, die hele verhalen uit hun duim zuigen. Aan hén heb je die strikte regels te danken. Dat is pijnlijk, dat voelt soms oneerlijk. maar het is nódig. Want hoe graag je het ook zou willen, Nederland is niet groot genoeg om miljoenen Afrikanen te herbergen en we zouden er economisch gezien ook aan onderdoorgaan als we íedere onopgeleide Afrikaanse meneer of mevrouw die hier een glorieuze toekomst voor zich ziet zouden verwelkomen met een huis en een uitkering. Het is hard ja, dat klopt. En als je er persoonlijk mee te maken hebt omdat het jóuw liefde is die zich hier niet mag vestigen, is dat nog veel harder. Maar de wet is niet gemaakt om individuen te pesten, misschien dat het draaglijker wordt als je dat in je achterhoofd houdt.

Iemand die hier illegaal is, lapt onze wet aan zijn laars, maakt het alleen maar móeilijker in de toekomst om Nederland binnen te komen. Want hoe langer het doorgaat, hoe meer smoesjes en trucjes er worden verzonnen Nederland binnen te komen, hoe stricter bepaalde wetten en regels zullen worden. Dát heb ik erop tegen . Dat de gemiddelde illegaal het pad voor een hele echte vluchteling, die wordt verkracht en gemarteld in zijn of haar eigen dorp omdat hij of zij toevallig een ander geloof, een andere voorvader, een ander politiek idee heeft dan wat de machthebbers goed achter, alleen maar moeizamer en hobbeliger maakt.
Ach hou toch op, Tang. Je verhaal staat zo bol van de (racistische) vooroordelen dat ik er niet eens op in ga. Puh-lease.
Am Yisrael Chai!
quote:Margaretha2 schreef op 20 september 2008 @ 13:13:

Dhelia, dat zal juridisch waarschijnlijk wel zo zijn, maar even van mens tot mens: als je de keus hebt tussen verhongeren en een leven in de slums of een leven in de illegaliteit vind ik het misselijk om te stellen dat je altijd de keus hebt gehad en nou niet moet zeuren over de consequenties.Dit heeft wel een hoog 'grote stappen snel thuis' gehalte. Ik zeg nergens dat er altijd een keuze is geweest en dat men dús niet moet zeuren over de consequenties. Natuurlijk snap ik dat iemand op zoek gaat naar betere leefomstandigheden voor zichzelf en/of familie. Ieders goed recht, wat mij betreft. Maar er zit een heel spectrum tussen 'niet zeuren over de consequenties' en 'nood breekt wet'. Het eerste impliceert dat de schuld geheel en al bij de "gelukszoeker" ligt, het laatste impliceert dat het geheel en al aan de omstandigheden buiten de "gelukszoeker" ligt. Ik denk dat het er ergens tussen in ligt.
FV, dat is helemaal niet anders. Het staat Australie dan ook helemaal vrij om te proberen illegalen te weren, en mensen het land uit te zetten als ze allerlei illegale dingen doen. Je zou mij niet horen klagen als Australie een horde illegale Nederlanders op een vliegtuig terug zou zetten.

Dat is overigens wat ik wel ontzettend storend vind aan het Nederlandse beleid. Als iemands asielaanvraag wordt afgekeurd, moet ie zelf maar op Schiphol en op een vliegtuig terug zien te komen. Alleen heeft de gemiddelde afgewezen asielzoeker natuurlijk allang zijn of haar paspoort door de plee gespoeld, waardoor hij of zij het land niet meer uitkomt en dús in de illegaliteit belandt... da´s nu niet bepaald handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven