Hondeneigenaren: tips gevraagd

20-09-2008 19:10 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin met een welgemeende mea culpa voor de lengte, haha.

Sinds een tijdje loop ik met Evy - Start 2 Run. Ben enorm trots dat ik het nog niet opgegeven heb, maak voor mijn doen supervorderingen, krijg er energie van, vind het zelfs leuk, maar kom op een punt dat ik overweeg te kappen.

Vandaag rond het middaguur liep ik lekker mijn les en voor de zoveelste keer: loslopende honden.

Ik geeft direct toe, ik voel me snel ongemakkelijk of zelfs bang bij honden. Ik ben al meerdere keren gebeten, zelfs in het gezicht. Als ik loop dan zie ik ze vaak al ruim van te voren en ik probeer de situatie automatisch al een beetje in te schatten, kijkend naar hond(en) en baas. Regelmatig loop ik er zonder problemen of enige angst langs, maar ook best vaak voel ik me dus bangig (als ik baas als niet oplettend/overtuigend inschat, als de hond niet luistert, op een bepaalde manier mij al in de gaten houdt etc.)

Vanmiddag rond het middaguur was ik fijn aan het lopen, en

ik ga tegenwoordig al vaak naar de sportvelden, aangezien daar nog eens een duidelijk bord staat dat honden aangelijnd moeten zijn. Daar was een dame met 2 loslopende honden, de manier waarop zij geen aandacht schonk aan haar honden en daat één van de honden me beloerde op een manier die ik als 'eng' ervoer, lieten mij aan haar vragen of de ze de honden alstublieft wilde aanlijnen. Tot 3 x toe heb ik het haar moeten vragen en ik kreeg uiteindelijk toegebeten: Ja, zo maak je het zelf erger.

Huh? (Ik snap wel wat ze bedoelde, maar vond dat nogal een bizarre uitspraak.)

Ik sprak haar aan met mevrouw en u, ik zei alstublieft, ik had een vriendelijke (wel hijgerige) stem. Na die 3e keer begon ze die ene hond te roepen, die niet op haar reageerde en uiteindelijk pakte ze hem bij zijn halsband. De andere bleef loslopen.

Uiteindelijk (zwak, I know) ben ik iets teruggelopen en heb een ander pad gekozen, zodat er uitteindelijk een flinke strook bomen en struiken tussen ons was. Ik hoorde haar nog een aantal keren haar hond roepen (wilde dus toch mijn kant op, zag ik door de bomen) en voelde me gewoon echt k*t.

Ik denk namelijk heel simpel: honden horen aangelijnd. En als je dat niet doet en ik vraag erom is het toch een kleine moeite?

Okay, dat blijkt dus niet zo te zijn. Dit is namelijk niet de 1e keer... Ik krijg ook vaak te horen: ja, ze ruiken het hoor als je bang bent. Heel geruststellend... maar ik kan àls ik bang ben (niet altijd dus) die angst niet even uitzetten. Ik vind het trouwens het engst als blijkt dat iemand gewoon geen overwicht heeft op zijn hond. Ik bedoel 15x moeten roepen en dat de hond nog geen sjoege geeft en nog steeds rond kniehoogte tegen me aanblaft en ik bokkesprongen moet maken.

Dus nu de vraag aan jullie: hoe kan ik het het beste aanpakken? Ik wil het lopen niet opgeven, brengt me teveel.

Is er een betere manier van vragen? Een beter manier van benaderen? Kan ik honden beter leren lezen?

(Ik heb namelijk niet de illusie dat omdat Lys af en toe schijtensbenauwd is dat men nu alle honden gaat aanlijnen, dus ik moet een andere manier vinden om er mee om te gaan).
Known to cause insanity in laboratory mice
mijn hond grijpt andere reuen/ dominante honden..

dus hij is standaart aan de lijn, en ik word niet goed van al die loslopets !

prima als je je hond laat loslopen, maar zorg dan wel dat niemand last van jou hond heeft.

en dat je m onder controle hebt!!

loop je in een aanlijngebied, komt er zo een gezellige losloper, gaat mijn hond schuimbekkend uit zijn plaat... komt het baasje van de losloper langs en zegt "zoohoo je mag wel eens met m naar cursus!"

*heb twee woorden voor zuks bimbo's: AANLIJN VERPLICHTING!*
Yamuna, nekharen overeind agressie?

Mijn hondje heeft altijd zijn nekharen overeind staan als hij snuffelt met een andere hond, maar kwispelt daar ook bij en doet verder niets (indien los) en speelt ook gewoon.

Aan de riem voelt hij zich wel in het nauw en gromt hij sneller naar andere honden (reutjes).
En Dolce heeft hetzelfde probleem, lees ik net. Bah, wat vervelend als je er goed over nadenkt. Het is weer de kleine groep die het voor velen erg lastig maakt of verpest.

En als het nu af en toe eens gebeurde... maar het is met regelmaat.

Poohtjes, ik heb wel vrienden/kennissen met lieve honden. Die zijn het probleem niet. Veel honden heb ik geen moeite mee. Het gaat me puur om mensen met honden die ze a. laten loslopen waar het niet mag en b. dan geen overwicht blijken te hebben.

Misschien moet ik al mediterend en affirmaties zeggend ('honden zijn leuk, juist als ze blaffend op je af komen rennen') gaan hardlopen.
lichaamstaal van de hond
quote:biol schreef op 20 september 2008 @ 20:11:

Laatst ook een vader met 3 kinderen, die alledrie op mijn hond afrenden en er omheen gingen staan om hem te aaien... ( zonder even te vragen) Mijn hond was bang, dat zag je duidelijk en trok zijn lip op, waarop ik zei dat ze hem beter met rust konden laten... de vader van de kinderen antwoorde toen: kom maar kinderen die mevrouw wil niet dat jullie met honden leren omgaan..... ?????!!!!

Heb dus twee kleine kinderen, waarvan de jongste nogal aaierig is. Prima, maar vraag het eerst aan het baasje van de hond (of kat, konijn etc) of dat mag. Zo leer je met dieren omgaan. Mijn kinderen moeten het ook vragen of ze een baby of klein kindje mogen aanraken. Heb dat zelf maar iets te vaak gezien dat dit ongewenst gedaan werd bij mijn jongste.

Bedankt voor alle andere antwoorden. Ben blij om te lezen dat er hondeneigenaren zijn die hier anders mee omgaan. Ik heb geen huisdieren, wel kinderen. Die kan ik toch ook niet los over straat laten lopen zonder overlast te veroorzaken. Zij horen ook te leren wat kan en wat niet kan, wat algemeen fatsoen bijbrengen. Rennen in de winkel mag niet, oversteken zonder te kijken ook niet. Als ze op een fietspad lopen (komt hier wel voor dat er geen voetpad naast is), dan loop je netjes aan de zijkant.
Weet je, als ik jullie hondenbezitters lees, en nu ook weer de laatste posting van Yam hebben we dus allemaal hetzelfde probleem. Een ander doet iets verkeerd (niet aanlijnen, geen controle over hond) en wij krijgen de grote bek, het gesnauw etc.

Te gek voor woorden.

Het lijkt wel alsof je gestraft wordt als je je aan de regels houdt.

Ik vind de dingen die tegen jullie gezegd worden net zo achterlijk als wat ik te horen krijg. Verbaast me trouwens niet, hoor, dat mensen mèt honden die aangelijnd zijn ook een grote mond krijgen.
mn hondjes lopen alleen los in het park. verder altijd aan de lijn. Als iemand vraagt of ik mijn hondje wil aanlijnen doe ik dat ook.

Wat ik wel vervelend vind, ik hou niet zo van herdershonden. Ik vind ze eng omdat ze mijn hondjes al een paar keer gegrepen hebben. Dus sindsdien als ik er van afstand al 1 zie aankomen, dan lijn ik mijn hondjes aan en ga ik opzij en blijf daar stil staan. Maar de eigenaar laat evengoed, terwijl hij ziet wat ik doe, die hond op mij af stormen. Of baasje roept van mijlenver de hond die toch niet luistert. En zo is het dus ook een keer gebeurt dat op die manier evengoed mn hondjes bij de nekvel gepakt werden en geschud. Ik pakte snel mn hondje op en de eigenaar kwam er langzaam aangesjokt, en zegt: Ja, je kan je hondje dan maar beter even bij je houden he. ( pardon?? )

Ik vind het ook vervelend als iemand honden los heeft lopen, en ik mijn hondjes aangelijnt. En die honden de hele tijd om mijn hondjes heen hangen en baasje dat toe laat. Terwijl ik probeer verder te lopen. Ik heb er echt geen zin in om bij elke keer als ik mijn hondjes uit laat ze met elk ander hondje kennis te laten maken.
quote:Yamuna schreef op 20 september 2008 @ 20:27:

lichaamstaal van de hond

Ja ik geloof het graag

Maar als hij losloopt is hij allemansvriend. Maar aan de riem een secreet!
@bertje: idd als mensen het aan mij vragen, zeker met kinderen geef ik ook altijd aan dat hij een beetje bang is van kinderen en daarom niet altijd wil( en dus weg loopt) of dat hij lelijk doet...het is mijn hond en ik ken hem door en door... t is een schatje, maar uit angst doet hij soms gek!

( ik moet bij jouw nick trouwens steeds denken aan de kat van Antonio!!)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Tip voor het geval er een hond achter je aankomt/tegen je opspringt: Negeer hem, dwz. blijf stil staan, keer de hond je rug toe en houd je armen tegen je lichaam. Praktisch alle honden (tja, je hebt natuurlijk altijd de spreekwoordelijke uitzondering....) herkennen dit als een stopsignaal.

Als je van lezen houdt en je wilt meer weten over hoe je het gedrag van een hond kunt interpreteren maar vooral ook over welke signalen je zelf onbewust uitzendt naar de hond dan is "Commandeer je hondje en blaf zelf" van M. Spierenburg een aanrader.
quote:biol schreef op 20 september 2008 @ 20:31:

( ik moet bij jouw nick trouwens steeds denken aan de kat van Antonio!!)Dat arme proefkonijn?
quote:biol schreef op 20 september 2008 @ 20:31:

@bertje: idd als mensen het aan mij vragen, zeker met kinderen geef ik ook altijd aan dat hij een beetje bang is van kinderen en daarom niet altijd wil( en dus weg loopt) of dat hij lelijk doet...het is mijn hond en ik ken hem door en door... t is een schatje, maar uit angst doet hij soms gek!

( ik moet bij jouw nick trouwens steeds denken aan de kat van Antonio!!)

Dat is toch prima, mensen (en kinderen) moeten gewoon leren dat niet iedereen het leuk vindt als er aan ze gezeten wordt.

(ik schrik me iedere keer een hoedje als ik weer zo'n topic van Antonio tegenkom)
1609, ik ga eens zoeken in de bieb! Dank je.

En stilstaan dus.

(full stop, erg leuk tijdens het hardlopen, ghe)

Yam, overzichtelijk die link.

Ik ga aan de studie.

En ik zal iets moeten bedenken om niet zo bang te zijn in bep. situaties. Want dat 'voelen' ze, zegt men mij bijna altijd na het welbekende: hij doet niets hoor...
Mijn tip hierbij is (ik ben zelf niet bang voor honden maar vind ze gewoon niet leuk, vieze beesten die aan me willen zitten ) eerst een beetje inschatten, lijkt het niet alsof ie je meteen gaat aanvliegen (als in agressief) dan gewoon voor je kijken (dus niet naar de hond iig) en doorlopen, hond totaal negeren, loopt hij een beetje tegen je aan, gewoon blijven negeren. Meestal druipen de beesten dan het snelst af en kan je weer rustig verder lopen.

Oja, en de eigenaar kan je natuurlijk altijd een verontwaardigde/boze blik toewerpen, maar in discussie gaan is meestal zinloos.
elmira wijzigde dit bericht op 20-09-2008 20:45
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ze voelen het niet, ze zien het aan je lichaamstaal. Daarmee geef jij aan dat je lager in rang bent dan zij en dat zullen ze dan wel even bevestigen ook!

Succes met lezen!
Hoi Lys,

Wat vervelend dat je angst je zo belemmerd. Ik vind het erg goed dat je dit topic geopend hebt en op zo'n nette, niet veroordelende manier.

Ik heb zelf sinds kort een hond, en ik laat hem eigenlijk altijd los in het park. Dit mag niet, maar bij ons in de stad zijn geen losloopterreinen en ik ben van mening dat een hond los moet kunnen lopen. Hier zullen velen het niet mee eens zijn, maar ik vind het dan ook de taak van de baasjes om te zorgen dat je hond het ook aankan om los te lopen.

In het park zijn erg veel hardlopers en zeker in het begin vond mijn hond ze erg interessant, ik heb hem nu geleerd dat hij naar me toekomt als er een hardloper aankomt en dat hij pas doorloopt als deze voorbij is. Soms gaat dit niet goed, en wil hij richting hardloper lopen, ik verontschuldig me dan altijd tegenover de hardloper.

Even wat tips;

- Neem een sterke, zelfverzekerde houding aan (daar zijn honden gevoelig voor)

- Zoek geen oogcontact en negeer de hond, je bent dan al minder interessant.

- Spreek mensen erop aan als ze zich asociaal gedragen.

- Maak melding van asociale hondeneigenaren bij de wijkagent, stadswacht.

Ik snap dat sommige mensen een hekel hebben aan honden, maar zo heeft iedereen iets. Hondeneigenaren hebben een hekel aan fietsers, brommers, enz. Hardlopers hebben een hekel aan honden, brommers, enz.

En ook ik heb een hekel aan loslopende agressieve honden, ze zijn niet alleen gevaarlijk voor hardlopers maar ook voor mij en mijn pup. Het is gewoon jammer dat er een paar mensen zijn die het verpesten voor de rest.

Ik hoop dat je ooit over je angst heen komt en dat je weer gewoon zorgeloos kunt gaan hardlopen!
Kan me voorstellen dat je soms baalt/bang van loslopende honden.

Ik heb sinds kort een labrador pup van 7 mnd. (hij ziet er niet meer uit als een pup, maar de geest is nog zeker als een pup) Die ziet een hardloper ook van veraf al aankomen. Hij gaat dan helemaal opgewonden met zijn kop omhoog staan. (jij vind dat waarschijnlijk dat enge beloeren) maar ik weet zeker dat hij gewoon nieuwsgierig is. Omdat hij jong is is hij gek op alles wat gekke bewegingen maakt, en een jogger is dan helemaal leuk. Als ik de jogger zie, roep ik mijn hond altijd bij me. Is wel zo sociaal. Maar soms komt het voor dat ik de jogger niet gezien heb, en mijn hond er op af rent. Hij rent er dan vaak achter aan, en als de jogger dan nog met armbewegingen laat merken dat hij weg moet gaat hij vaak ook nog springen. Omdat hij het niet begrijpt.

Ik roep dan vaak of ze even stil wil blijven staan zodat ik hem kan pakken.

Maar ik moet zeggen dat ik sommige honden ook eng vind. Herders (niet altijd) rotweilers en dobermannen vind ik ook altijd een beetje eng.

Ik heb van mijn ouders geleerd, als een hond losloopt kan je hem meestal vertrouwen. Misschien helt dit ook voor jou om te onthouden?
quote:biol schreef op 20 september 2008 @ 20:11:Laatst ook een vader met 3 kinderen, die alledrie op mijn hond afrenden en er omheen gingen staan om hem te aaien... ( zonder even te vragen) Mijn hond was bang, dat zag je duidelijk en trok zijn lip op, waarop ik zei dat ze hem beter met rust konden laten... de vader van de kinderen antwoorde toen: kom maar kinderen die mevrouw wil niet dat jullie met honden leren omgaan..... ?????!!!!

Zo is mijn hond bang geworden voor kinderen. Als pup is hij door een stuk of 5 kinderen op deze manier "overvallen". Sindsdien vindt hij rennende en gillende kinderen niet meer leuk. En bedankt

quote:Yamuna schreef op 20 september 2008 @ 20:27:

lichaamstaal van de hond

Handige link! Ik dacht altijd dat oren naar achteren angst betekende, maar dat is niet altijd waar. Weer wat geleerd vandaag.

quote:Heyjij schreef op 20 september 2008 @ 20:29:Ik vind het ook vervelend als iemand honden los heeft lopen, en ik mijn hondjes aangelijnt. En die honden de hele tijd om mijn hondjes heen hangen en baasje dat toe laat. Terwijl ik probeer verder te lopen. Ik heb er echt geen zin in om bij elke keer als ik mijn hondjes uit laat ze met elk ander hondje kennis te laten maken.

Dit vind ik ook zo irritant. Ik heb eens meegemaakt dat er een klein hondje aankwam en met mijn hond wilde spelen. Die vond dat wel leuk, dus hij rende en sprong flink in de rondte. Nu weegt mijn hond ruim 30 kilo en dan moet je sterk in je schoenen staan wil je dat houden. En die eigenaar van dat kleine hondje maar roepen: "Sofie, hierrrrrr, Sofie, hierrrrr". Zonder resultaat natuurlijk. En ik mijn hond maar proberen mee te trekken. Dat heb ik wel gevoeld in mijn armen

quote:biol schreef op 20 september 2008 @ 20:31:@bertje: idd als mensen het aan mij vragen, zeker met kinderen geef ik ook altijd aan dat hij een beetje bang is van kinderen en daarom niet altijd wil( en dus weg loopt) of dat hij lelijk doet...het is mijn hond en ik ken hem door en door... t is een schatje, maar uit angst doet hij soms gek!

Dat doe ik dus ook altijd. Gelukkig loopt hij altijd weg van drukke kinderen, maar ik ga het dus niet opzoeken door kinderen te laten aaien. Overigens wordt het me bijna nooit gevraagd. Het is een redelijk grote donkerkleurige hond (donkerbruine Labrador), dus dat nodigt niet echt uit

quote:1609 schreef op 20 september 2008 @ 20:32:

Tip voor het geval er een hond achter je aankomt/tegen je opspringt: Negeer hem, dwz. blijf stil staan, keer de hond je rug toe en houd je armen tegen je lichaam. Praktisch alle honden (tja, je hebt natuurlijk altijd de spreekwoordelijke uitzondering....) herkennen dit als een stopsignaal.

Dit is inderdaad het juiste om te doen, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten als je net lekker aan het hardlopen bent. Helaas vinden honden het erg leuk om achter rennende mensen/dieren te gaan. Misschien is het een idee om langs drukkere wegen hard te lopen. De meeste honden zullen daar aangelijnd zijn omdat de eigenaars ook niet willen dat de hond wordt aangereden.

Ik roep altijd mijn hond bij me als ik een jogger, fietser of aangelijnde hond tegenkom. Ook als het me gevraagd wordt, doe ik dat altijd. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Er is me een keer gevraagd of ik "die kuthond bij me wil houden". Toen liep ik even wat minder hard, waarna ik nog ergere verwensingen naar mijn hoofd kreeg (iets met tering en hoer). Voor de goede orde, mijn hond mocht daar gewoon los lopen en deze mensen waren bewust in een gebied wat bekend staat als losloopgebied. Ik wil best mijn hond aanlijnen, maar vraag het wel op een normale manier.
quote:suikervrij schreef op 20 september 2008 @ 21:40:

Ik heb van mijn ouders geleerd, als een hond losloopt kan je hem meestal vertrouwen. Misschien helt dit ook voor jou om te onthouden?

Dat is iets wat ik mezelf al tijden voorhoud. Ik probeer er op te vertrouwen dat de bazen/bazinnen geen hapgrage hond los zouden laten lopen.

Maar in het moment zelf ben ik dat meestal kwijt, helaas.

Ook de angst dat een hond mij verkeerd inschat, speelt mee.

Wil de discussie eigenlijk niet deze kant op laten gaan, maar kun je je voorstellen dat het erg vervelend is dat iemand mij moet toeroepen om vooral te blijven staan (schrik, nog enger) en dat ik mijn hardlopen moet onderbreken, er even vanuitgaande dat ik dus niét op een losloopterrein hardloop.

Ik kan het me van de hondenbezitters wel voorstellen, hoor, dat je ze lekker los wil laten lopen, maar waarom niet gewoon op een daarvoor bestemde locatie?

Soezun, bedankt voor je tips! Allemaal uitvoorbaar voor mij. Hoewel...De tip om mensen aan te spreken op asociaal gedrag ben ik helemaal voor, maar niet als ze een hond bij zich hebben, haha. Dat lef heb ik niet uit angst voor een nog asocialere reactie.

Ik hoop ook dat ik ooit gewoon lekker zorgeloos kan hardlopen, bedankt, vind ik lief gezegd van je. Een deel van de oplossing ligt bij mij en ik zal mijn best doen om daar het meeste uit te halen.

Kun jij je ook voorstellen wat ik bij Suikervrij aangeef? (hoef je hier niet op te antwoorden. Wil de discussie graag bij mijn vraag houden, maar zou het mezelf kwalijk nemen als ik het je niet zou vragen.)

Ik hoop trouwens dat jullie allemaal veel plezier hebben van jullie hondens/pups, jullie klinken allemaal erg zorgzaam. Vind het top dat jullie reageren op mijn vraag.
Kan me trouwens helemaal voorstellen dat je baalt als je hardloopt in een NIET losloopgebied!

Maar de beste tip die ik kan geven heeft 1609 al gegeven. Stilstaan en vooral je armen niet bewegen. Ook niet roepen dat de hond weg moet enz. Negeren. En desnoods blijf je hardlopend op de plaats staan (ehh snap je wat ik bedoel, dus dat je wel in beweging blijft)
quote:Mariska76 schreef op 20 september 2008 @ 21:52:

Dit is inderdaad het juiste om te doen, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten als je net lekker aan het hardlopen bent. Helaas vinden honden het erg leuk om achter rennende mensen/dieren te gaan. Misschien is het een idee om langs drukkere wegen hard te lopen. De meeste honden zullen daar aangelijnd zijn omdat de eigenaars ook niet willen dat de hond wordt aangereden. Ja, dat is zeker een mogelijkheid. ik heb zelfs direct al een route in mijn hoofd!

Ik roep altijd mijn hond bij me als ik een jogger, fietser of aangelijnde hond tegenkom. Ook als het me gevraagd wordt, doe ik dat altijd. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Er is me een keer gevraagd of ik "die kuthond bij me wil houden". Toen liep ik even wat minder hard, waarna ik nog ergere verwensingen naar mijn hoofd kreeg (iets met tering en hoer). Voor de goede orde, mijn hond mocht daar gewoon los lopen en deze mensen waren bewust in een gebied wat bekend staat als losloopgebied. Ik wil best mijn hond aanlijnen, maar vraag het wel op een normale manier. Belachelijk, wat ik zelf al zei, ik ga toch niet hardlopen in een losloopgebied? Mensen en gezond verstand, ik lijk de combinatie steeds minder vaak te zien....
quote:suikervrij schreef op 20 september 2008 @ 22:04:

Kan me trouwens helemaal voorstellen dat je baalt als je hardloopt in een NIET losloopgebied!

Nee joh, daar heb ik niets te zoeken!M

ar de beste tip die ik kan geven heeft 1609 al gegeven. Stilstaan en vooral je armen niet bewegen. Ook niet roepen dat de hond weg moet enz. Negeren. En desnoods blijf je hardlopend op de plaats staan (ehh snap je wat ik bedoel, dus dat je wel in beweging blijft)

Ja, lekker dribbelen.

Ik ga het serieus proberen, op de plaats dribbelen en niet roepen dat ze weg moeten.

Dat laatste doe ik dus wel, nou ja... ik roep naar de baas of hij zijn hond bij me weg wil halen.
Ja je kunt idd wel naar die baas schreeuwen dat ze hem moeten vastpakken. Maar niet met je armen naar die hond gaan roepen he? Nou ja, kep het nu al 3 keer gezegd. Ik hoop dat het helpt. Bij mijn ADHD pup werkt negeren het best. Want ja. dan is het niet meer leuk he?

Maar bij agressieve kuitenbijters is dat ook weer anders.
Ik zal ooit eens update doen.

Ik heb serieus wat zaken opgestoken en denk dat ik de volgende keer , alleen al vanwege het feit dat ik goede tips heb gekregen, zelfverzekerder zal lopen en misschien wat minder angst uitstraal. Zie, het begin is al gemaakt.
Ik heb zelf een hond en ik loop... Ik begrijp helemaal wat het is als loper om voortdurend met losplopende honden geconfronteerd te worden. Ik woon dan nog in een land waar er veel loslopende honden zijn zonder baasje.. Nu ben ik wel niet bang van honden, dus dat scheelt, maar ik kan me ook ergeren aan baasjes (minder aan de honden) die vergeten dat je alleen al uit beleefdheid je hond bij je moet houden wanneer er andere mensen aankomen. Dat is een probleem waar je niet veel aan kan doen. Ik denk soms dat je zulke mensen het best aanspreekt, niet op hun gedrag of hun hond, maar met iets in de aard van: "Meneer, mevrouw, ik ben bang van honden". Dat neemt het confrontrerende weg, en geeft meer kans op samenwerking.

Waar je misschien meer aan kan doen, is hoe je door je houding naar de hond toe problemen kan voorkomen. Er zijn hier boven al goede tips gegeven. Wat ik nog wilde opmerken is dat het niet erg veel zin heeft om uit alle macht proberen te achterhalen wat een hond van plan is op basis van zijn lichaamstaal. Eerst en vooral omdat je daardoor veel te veel gefocust geraakt op de hond, en dat moet je vermijden (zie beneden). Ook ben je door je angst, denk ik, helemaal niet in staat realistisch naar het gedrag van de hond te kijken. Daarnaast is het ook zo dat de lichaamstaal van honden moeilijk te lezen is door mensen. Het is een complex samenspel van bewegingen en standen van oren, ogen, mond, vacht, en staart. Ik denk dat je al heel veel ervaring moet hebben om dat geheel accuraat te kunnen interpreteren bij om het even welke andere hond. Zo betekent opgeheven staart met achteruitstaande oren heel wat anders dan bijvoorbeeld opgeheven staart en oren naar voren. Oren naar voren is ook relatief. Een beetje naar voren kan gewoon een teken zijn van aandacht op iets zondermeer. Er zijn ook rassen die altijd met hoge staart lopen (omdat ze zo gekweekt zijn), dus alleen uit de stand van de staart kan je dan niet veel afleiden. Het 'borstelen' van de haren (wanneer de vacht op de rug omhoog gezet wordt) wijst meestal op opwinding; hond kan opgewonden zijn omdat hij iets nieuws, onbekends ziet, of omdat hij bang is, maar sommige honden doen dat ook uit opwinding of anticipatie omdat baasje een spelletje met ze gaat spelen.

Als jogger ben je, of je dat nu wil of niet, een interessant gegeven voor een hond. Honden zijn van nature gefocust op alles wat beweegt, dus daar kan je niet veel aan doen. Het is zelfs vrij normaal gedrag voor een hond om even naar die jogger te willen toelopen. Een hond die op je toegelopen komt is nieuwsgierig en wil graag even van dichtbij ruiken en zien wie of wat daar voorbijkomt. Jij hebt misschien het gevoel dat die hond 'eng' naar je kijkt, en dus vast wat slechts gaat doen, maar waarschijnlijk is hij alleen maar bezig te begrijpen wat jouw gedrag en bewegingen betekenen. Je mag ook niet vergeten dat een normale hond echt niet op een gevecht uit is! Een gevecht houdt namelijk het risico in dat hij zelf gewond geraakt, of erger, dus honden gaan echt niet zomaar aanvallen of vechten! Wat honden wel doen is voortdurend alles in hun omgeving in het oog houden, en taxeren waar zij staan in hun relatie tot de andere honden en mensen rondom hen.

Als je dat weet, kan je je gedrag hier op afstemmen. Het komt er op aan je zo oninteressant mogelijk te maken voor de hond: loop rustig en gelijkmatig, dus niet sneller of in afwisselend tempo gaan lopen. Beweeg je zo relaxed mogelijk en maak geen oogcontact. Het is beter zelfs helemaal niet naar de hond te kijken, zo straal je een houding uit van: ik ben niet geinteresseerd in jou. Als je gestopt bent en weer wil gaan lopen, doe je dat traag en zonder bruuske bewegingen. Straal een zelfverzekerde houding uit. Een hond pikt dat op en zal veel minder geneigd zijn 'iets' te doen wanneer hij voelt dat jij door je zelfverzekerdheid boven hem staat. (Wanneer je hem een beetje onrustig in de gaten houdt, is dat voor hem een teken dat jij nog niet zeker ben welke positie je tegenover hem kan of wil innemen. Reden genoeg voor hem om jou dan ook maar in de gaten te houden.) En hou je armen en handen zo stil mogelijk. Er is weinig wat zo een aantrekking uitoefent op een opgewonden hond, als bewegende armen en handen. Ik ben zelf niet zo zeker of schreeuwen naar de baas een goed idee is. Schreeuwen is voor honden weer een teken dat er iets aan de hand is en het verhoogt dus hun opwinding, net hetgene wat je wil vermijden.

In de situatie dat je je echt bedreigd zou voelen door een hond, kan je het best meteen terplekke bljiven stilstaan en de hond volledig negeren door bijvoorbeeld naar de lucht te staren. Zo word je totaal oninteressant voor de hond. Er is geen enkele reden waarom een hond iemand dan zou aanvallen, tenzij hij speciaal daarop getraind zou zijn. Vooral niets met je handen en armen doen. Een hond die naar je toegelopen komt, mag je niet proberen af te weren met je handen (wat mensen meestal instinctief doen). Steek je handen in je zakken of hou ze achter je rug. Als je tijdens het lopen voortdurend in je achterhoofd houdt, dat dat de 'strategie' is die je kan toepassen wanneer er echt wat gebeurt, dan helpt je dat misschien om kalm te blijven.

Excuses voor het lange verhaal, maar wanneer het over honden gaat, I get carried away! Veel plezier nog met het lopen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven